Vegatopia Forum

Wat is jouw 'signature dish'?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Wat is jouw 'signature dish'?
« Gepost op: 20 februari 2008, 22:56:48 »
Geïnspireerd door Masterchef en leuk allitererende forummers als Pizza-Poek en Curry-Christiaan (al is je linzenpasta inmiddels een forumfavo), Italiaans a la Annemieke, de boerenkoolkroketjes van Bart en ga zo maar door...

Wat is je succesgerecht of maak je veel/graag?
Welk gerecht komen mensen graag bij je eten?
Kortom, wat is jouw "signature dish"?
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2008, 08:39:13 door Annemieke »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.168
Re:Jouw gerecht?
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2008, 09:18:35 »
Knoflooksaus  :devil:
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Jouw gerecht?
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2008, 09:25:16 »
Brownies.
This is between me and the vegetable!

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jouw gerecht?
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2008, 10:27:07 »
Moussaka, en taart!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jouw gerecht?
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2008, 10:57:36 »
Ik word tegenwoordig op feestjes door vrienden weer teruggestuurd als ik geen bladerdeeghapjes bij heb.

En ik hou natuurlijk van bakken, das misschien wel mn specialiteit.
Taarten, cakes, koekjes, quiches, pizzas, muffins, etc.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2008, 10:58:39 door koekje »
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat is jouw succesgerecht?
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2008, 17:30:34 »
Er wordt bij mij nooit geklaagd als ik weer eens bloemkoolcurry maak.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2008, 13:37:47 »
in de lente kregen we en kaart: we realy enjoy your erwtensoep,
we nemen elke dag een stukje bij de koffie > hahahahaha die is leuk !!

Tja, mijn signaturedish... helaas, die heb ik geloof ik niet...

Offline karl

  • *****
  • 6.356
  • Geslacht: Man
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2008, 16:54:50 »
Ik maak erg graag stoofschotels. Met ui, look, meestal tomatensaus, dikwijls met rode wijn,  vele verschillende groenten, nogal pikant gekruid en ook wel met sojareepjes of quorn erbij.
Ik laat die dan  meestal niet gedurende twee uur pruttelen zoals in grootmoeders- of Indiase recepten, maar net genoeg om goed gaar te zijn, dus ruim een half uur. Makkelijk en lekker.
Verder ovenpie met laag van groenten in een saus en laag aardappelpuree, soms met gemalen kaas.
Als het allemaal aan het garen is kan je nog even opruimen en vooral iets lekker drinken, wat ook meegenomen is.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2008, 17:31:57 »
Hoe breng je je ovenschotels op smaak?

Offline karl

  • *****
  • 6.356
  • Geslacht: Man
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2008, 17:43:38 »
Ik zie zelf niet zo het verschil met bvb stoofschotels.
Dat natuurlijk als je de groenten in een saus, die je naar believen kan kruiden, erin verwerkt. Maar inderdaad, buiten tomatensaus, gebruik ik wel graag een mengeling van (soja-)room, gemalen kaas en eventueel eieren als vocht voor de groenten.
En in dat mengsel doe ik nootmuskaat en dikwijls ook wel wat soja-saus en wat tabasco (wij zijn nu
eenmaal nogal pittige eters).
Als er geen saus is, hangt het wat van de groente af.
Iets Italiaans van groenten en mozzarella is bvb lekker met verse basilicum. Rozemarijn of dragon kan ook een lekkere smaakmaker zijn.

Offline karl

  • *****
  • 6.356
  • Geslacht: Man
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2008, 17:53:53 »
Hoe breng je je ovenschotels op smaak?


En jij??

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2008, 14:28:30 »
couscous met afrikaans stoofpotje
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Helen

Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2008, 14:44:43 »
Karl, Ik zou wel eens bij je willen eten hahaha, klinkt allemaal erg lekker. :hungry:

Mijn kook'kunst'  :chef: lijkt er veel op, maar noem ik de "Skørniemørniehøkmøk-schotel" (en ja, dat is geinspireerd op de Zweedse kok van de muppets). Oftewel: mik van alles en nog wat aan groente in de wok en roeren maar!! Ik hou ook heel erg van de zoete variant met zoete chilisaus. Overigens gebruik ik tabasco ook wel eens in het kookwater van de aardappels of andere groenten  :o...

Mijn 'pittige bonen' vinden misschien ook liefhebbers op dit forum. Bruine bonen een nacht laten weten in heel sterke (veg. uiteraard) bouillon met flink wat tabasco erdoor. In ditzelfde vocht koken, afgieten, evt wat gedroogde kruiden naar eigen smaak erdoor en klaar.

En last-but-not-least, mijn favoriet: (kweet alleen niet in hoeverre geschikt voor veganisten, maar iig wel voor de flexitariërs.)
Voor 4 personen. 2 zakjes KlopKlop opkloppen, ca. 500 gram zachte (vanille-)kwark* erdoor. Ondertussen ongeveer 100 gram chocola in de magnetron laten smelten: steeds 30 sec. op hoogste stand, roeren en weer opnieuw tot alles smeuiig is.
Chocola bij het geklopte kwarkmengsel en eventjes (ik gok minimaal een uurtje) in de koelkast laten afkoelen. Het mengsel wordt dan ook ietsje steviger.

* tot nu toe gebruikte ik Almhof, maar ik zag dat daar gelatine in zit. Heb mijn receptje nog niet met de Soja-yoghurt geprobeerd.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2008, 17:32:17 »
Hoe breng je je ovenschotels op smaak?


En jij??

Ik bedoelde natuurlijk stoofschotels.  :-X

Offline karl

  • *****
  • 6.356
  • Geslacht: Man
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2008, 08:33:14 »
O ja. In stoofschotels laat ik dikwijls laurier en thijm meepruttelen. Voor het pikante is er een hele rits waartussen kan gekozen worden, zoals chilipoeder, cayenne, pikant paprikapoeder.
Laatst vond ik de jeneverbessen uit
Monique's stoofschotel ook een mooie toevoeging.
Heb jij een geheimtip?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2008, 13:00:22 »
Ik moet ook eens stoofschotels leren maken, het klinkt erg smakelijk.

De laatste tijd ben ik vooral van de (vegan) taarten, op verjaardagen van mijn schoonfamilie gaat men er ondertussen al vanuit dat ik voor de taart zorg (maar dat vind ik natuurlijk geen probleem  :)).

Verder is mijn eten altijd wel ok, maar het lukt me nooit om het naar een wat hoger niveau te brengen. Het is wel lekker maar niet geweldig.

Offline karl

  • *****
  • 6.356
  • Geslacht: Man
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #16 Gepost op: 24 februari 2008, 14:55:29 »
Eigenlijk vind ik stoofschotels maken makkelijk.
Basis is (bij mij) altijd ui en wat later look aanfruiten in olie, daarna stukjes groente  poosje meebakken, eventueel tomatenpuree bijvoegen, vocht in de vorm van wijn/bier en/of
groentenbouillon erbij. Vooral ook goed kruiden.
De kruiding smaakt nog meer door als je, zoals in Indiase recepten, al kruiden als gember met de ui meebakt, voor het vocht wordt toegevoegd. Ook op het laatste nog bijkruiden kan natuurlijk, vooral dan met kruiden die er niet van bij het begin in mogen, zoals peper of garam massala. Verder laat je gewoon de warmte en de tijd het werk doen.
Ik ben dan weer  geen taartenman en
frituren doen we al helemaal niet omdat het zo een vettig zootje is en zo heet. Dus eten we gefrituurde dingen buitenshuis en omdat we als we buitenshuis eten niet telkens gefrituurd eten, is dat dus wel gezond.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2008, 09:45:38 »
Ik zit nog volop in de experimenteerfase wat inhoudt dat ik weinig gerechten herhaal omdat er nog zoveeeeeel lekkers is..Denk dat mijn signaturedish nog in ontwikkeling is.

Vriendlief vraagt ( en krijgt)  herhaaldelijk om pindasoep, laksa en iets mexicanerigs.

Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Hendrikius

Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #18 Gepost op: 25 februari 2008, 13:29:46 »
Signature dish?

Wat een lariekoek! Een goede kok moet minstens 15 gerechten hebben van zichzelf. En niet eentje. :O

Offline V

Re:Wat is jouw 'signature dish'?
« Reactie #19 Gepost op: 25 februari 2008, 19:36:28 »
Mijn favoriet, en één die ik gasten vaak voorzet
(nu iets minder, want ik wil ook weer gaan minderen in de dierlijke producten):

Tortellini met spinazie- ovenschotel.
1 zak tortellini (jaha, ook daarvan heb je vegetarische versies) koken, in een cakevorm/ovenschaal doen, wat (ontdooide diepvries)spinazie eroverheen, hoopje room, hoopje kaas, 10 minuutjes grillen tot je een mooie korst hebt, klaar.


Oh en Annemieke: haast alles kun je prima op smaak brengen met boullionblokjes. Mijn favorieten zijn de vierkantjes van Maggi, maar bij toko's of andere 'aparte' eetwinkels kun je soms ook paddestoelenboullion kopen (gaat heel goed bij pasta). Groenteboullion in strooivorm staat bij mij ook altijd onder handbereik, voor als het allemaal net niet lekker is.