Vegatopia Forum

Vleesvervangers

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hendrikius

Vleesvervangers
« Gepost op: 12 februari 2008, 10:32:05 »
Ik ben pas vegetarisch en mis toch nog mijn vlees bij de maaltijd.

Wat zijn goede vegetarische vleesvervangers?
:-[

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.906
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vleesvervangers
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2008, 10:43:58 »
Wat bedoel je precies, hoe je het vlees in aardappelen-vlees-groente kan vervangen (b.v. Quorn, Valess, Tivall) of hoe je vlees in gerechten kan vervangen?

Vrijwel alle vleesvervangers die je in de supermarkt en natuurwinkel kan kopen zijn goed, maar ze zijn niet allemaal even lekker, en dat is een kwestie van uitproberen natuurlijk. Overigens zijn vleesvervangers niet per se nodig voor een goed  vegetarisch dieet, maar er is dus ook niets mis mee.

Offline Valkyrie

  • **
  • 57
  • Geslacht: Vrouw
Tofuspeltburger
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2009, 19:08:53 »
Afgelopen week bracht ik een bezoekje aan een natuurvoedingswinkel.
Ik ben zelf niet vegetarisch, maar ik varieer ermee in m'n dagelijkse maaltijden.
Ik eet vrij regelmatig dingen als tofu, vleesvervangers, biologische produkten en dat soort dingetjes.
Nu zag ik dus die tofuspeltburgers.  :P Maar ik heb geen idee waar het lekker bij zou kunnen zijn.
Ik dacht aan misschien een stamppotje van het één of ander?
Iemand een leuk ideetje?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleesvervangers
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2009, 20:30:59 »
Ik heb ze twee keer geprobeerd en krijg ze niet naar binnen gewerkt.
Maar er zijn vast mensen hier die ze wel lekker vinden.

Offline Valkyrie

  • **
  • 57
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleesvervangers
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2009, 17:58:35 »
Niemand een idee verder?  :'(

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vleesvervangers
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2009, 18:15:57 »
Ik hoor hier mensen nooit zoveel over vleesvervangers, ik denk ook dat het niet echt een culinaire uitdaging is voor de meesten hier. Hoogstens iets om te gebruiken als ze eens zin hebben in ouderwetsch aardappelsch-groenten-vleesch. Zelfs met stamppotten kan je andere creatieve dingen doen die veel leuker zijn dan een burgertje bakken.

Om het nog maar niet te hebben over goedkoper. Een burgertje neemt al zo één euro (dat is twee gulden twintig!) weg uit je portemonnee, als het er geen anderhalf is.

Kaas raspen is cliche, maar goedkoper en vaak ook lekkerder.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Valkyrie

  • **
  • 57
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleesvervangers
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2009, 18:19:55 »
Ik hoor hier mensen nooit zoveel over vleesvervangers, ik denk ook dat het niet echt een culinaire uitdaging is voor de meesten hier. Hoogstens iets om te gebruiken als ze eens zin hebben in ouderwetsch aardappelsch-groenten-vleesch. Zelfs met stamppotten kan je andere creatieve dingen doen die veel leuker zijn dan een burgertje bakken.

Om het nog maar niet te hebben over goedkoper. Een burgertje neemt al zo één euro (dat is twee gulden twintig!) weg uit je portemonnee, als het er geen anderhalf is.

Kaas raspen is cliche, maar goedkoper en vaak ook lekkerder.

Eensch.
Maar ik kende deze dingen helemaal niet, vandaar dat ik ze een keer wil proberen. ^^

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleesvervangers
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2009, 00:20:24 »
Nu ik tijdelijk weer bij mijn ouders woon ben ik weer gedoemd tot de vleevervangers en pff na 2 weken wist is weer waarom ik ze nooit kocht.

ze zijn zoals christiaan zegt duur in verhouding, ze lijken niet op vlees (dat is ook en pluspunt eigenlijk) dus heb ik niet het vervang gevoel,, ik heb tot nu toe maar 1 lekkere burger gevonden (en die is uit het assortiment) en er zijn inderdaad veel leukere en lekkerdere alternatieven  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vleesvervangers
« Reactie #8 Gepost op: 17 september 2009, 09:29:10 »
Ik vind goodbite anders prima te eten.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleesvervangers
« Reactie #9 Gepost op: 17 september 2009, 12:14:56 »
De meeste vleesvervangers vind ik wel lekker hoor, maar die speltburgers , ieuw jakkes.
Ik lust ook niks van Valess, smaakloze troep, maar Tivall heeft fijne producten om je gerechten mee op te leuken. Goodbite is van de SuperdeBoer toch? Weleens geprobeerd, geen blijvende herinnering aan over gehouden. (Behalve dat ik de rookworst niet lekker vind.)

Offline Valkyrie

  • **
  • 57
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleesvervangers
« Reactie #10 Gepost op: 17 september 2009, 12:40:05 »
maar die speltburgers , ieuw jakkes.

Oh jee.. :P
Nou ja, gelukkig maar dat smaken verschillen. :D
Als ik het lef heb gevonden om hem te proberen, laat ik het weten.  :P

Ik vind vleesvervangers over het algemeen ook niet smerig.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleesvervangers
« Reactie #11 Gepost op: 17 september 2009, 13:45:48 »
Kan ook aan mijn minder dan geweldige bereidingswijze liggen, dus probeer gewoon alles, leuk het een beetje op, en laat maar weten wat je ervan vond.

Offline Rosanne

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleesvervangers
« Reactie #12 Gepost op: 17 september 2009, 17:30:00 »
Ik gebruik regelmatig vleesvervangers. Vind er veel toch heel smaakvol, makkelijk en een prettig idee dat je volwaardige eiwitten, ijzer en B12 binnenkrijgt. Qua smaak is het in veel gerechten goed te doen om vlees gewoon weg te laten, maar vaak is het lastig om dat toch voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.
(Een beetje geraspte kaas is in mijn ogen geen volledige aanvulling op mijn maaltijd) 

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vleesvervangers
« Reactie #13 Gepost op: 17 september 2009, 17:33:02 »
Dat is een kwestie van meer geraspte kaas, lijkt mij ;)
This is between me and the vegetable!

Offline Valkyrie

  • **
  • 57
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleesvervangers
« Reactie #14 Gepost op: 24 september 2009, 17:49:59 »
Kan ook aan mijn minder dan geweldige bereidingswijze liggen, dus probeer gewoon alles, leuk het een beetje op, en laat maar weten wat je ervan vond.

Ik vond ze goed te nassen.  ;D

Grbn

Re:Vleesvervangers
« Reactie #15 Gepost op: 24 september 2009, 22:32:19 »
Als gehakt in bijv. Mexicaanse gerechten gebruik ik nog wel eens die Valess. Verder eigenlijk uitsluitend tofu. Goed klaargemaakt is het zeker lekker.

Een aanrader is eigenlijk goed kijken naar de Indiase keuken. Daar koken ze al zo lang vegetarisch, en heeft alles zoveel meer smaak dan hier. Je zal niks missen.

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleesvervangers
« Reactie #16 Gepost op: 25 september 2009, 10:09:57 »
Ik vind quorn gehakt een goed ingrediënt voor pasta, tortilla's, chili en nog veel meer.
Eigenlijk alles van quorn wel, een goede indicatie voor mij is of mijn gezin ze lekker vinden, vooral mijn zoontje is niet zo van de vleesvervangers. De filetstukjes van quorn zijn hier ook geliefd (in de sla of in een schotel). Seitan gaat er ook wel in, maar ik geloof niet dat dat een volwaardige voedingsbron is. Maar goed je hoeft ook niet alle voedingsstoffen uit de warme maaltijd te halen natuurlijk.

Valt trouwens nog wel mee als ik Maya moet geloven..
 http://www.maya-seitan.be/nl/health/nutritional/

Offline Grote Grutjes

  • **
  • 89
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleesvervangers
« Reactie #17 Gepost op: 26 september 2009, 20:25:39 »
Ik woon sinds kort naast de Aldi en heb ontdekt dat ze daar ook vleesvervangers hebben. De groenteburgers zijn lekker, eten wij vaak met stamppot, de balletjes iets minder (droog) maar zeker niet vies. Ik gooi die weleens in plakjes in een ovenschotel. De andere producten vonden wij er niet appetijtelijk uitzien maar dat gaat er vast ooit eens van komen.

Vegatopia

[Gespot] Gespot: Piri Piri Burger
« Reactie #18 Gepost op: 26 augustus 2015, 13:00:29 »
Gespot: Piri Piri Burger

Dit keer spotten we de Piri Piri Hamburger van GoodBite

Source: Gespot: Piri Piri Burger

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers
« Reactie #19 Gepost op: 05 juni 2018, 10:49:23 »
Gisteren aten wij de 'verse vegetarische hamburger' van Albert Heijn. Ik heb hem met het grill-ijzer (zo'n dubbelklapding) bereidt. Was echt superlekker! Geserveerd op een afbakbroodje met ketchup/sla/gorgonzola. Hmmm. 

Onlangs heb ik de kipstuckjes van de Vegaslager daar ook in gegrilld, ook heerlijk :-).

Ik koop regelmatig vleesvervangers, onlangs de visburger van Vivera, ook erg lekker (met een toefje zeewiersalade er op voor extra visbeleving).