Vegatopia Forum

Kroket

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kroket
« Reactie #20 Gepost op: 21 maart 2008, 11:15:20 »
nee tis een lastig formaat kookboek.Vrees dat het met scannen onleesbaar wordt. Tis een antiek kookboek dus ik vind dat ik t wel kan maken om het over te typen. en heb even een kwartiertje over dus hier komt ie :) ik hoor graag of het wat is tzt. :D

 je hebt nodig:

225 g rode splitlinzen
1 groen paprika (zonder zaadjes, fijngehakt)
1 rode ui gesnipperd
2 teentjes knoflook geperst
1 tl. garam masala
1/2 tl. chilipoeder
1 tl. komijn
2 tl. citroensap
2 el ongezouten pinda's fijngehakt
6 dl. water
1 ei, geklopt
3 el bloem
1 tl. kurkuma
1 tl chilipoeder (voor de 2e toevoeging)
4el plantaardige olie
kruiden en sla om erbij te serveren

- doe de linzen, de paprika, de ui, knoflook, garam masal, chilipoeder, komijn, citroensap en de pinda's in een grote pan. voeg het water toe en breng het geheel aan de kook. zet het vuur lager en laat het geheel onder af en toe roeren 30 minuten pruttelen of tot het kookvocht is opgenomen.

- haal de pan van het vuur en laat het mengsel iets afkoelen, klop het ei erdoor en voeg zout naar smaak toe. laat het mengsel nu helemaal afkoelen

- maak met bloem bestrooide handen 8 rechthoeken van het linzenmengsel

- roer de bloem, de kurkuma en het chilipoeder door elkaar en rol de kroketjes door dit mengsel

- verhit de olie in een grote koekenpan. voeg de kroketten per portie toe en bak ze aan alle kanten in ongeveer 10 minuten krokant. leg ze een op een verwarmde schaal en serveer ze met de sla en kruiden


Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

mjets

Re:Kroket
« Reactie #21 Gepost op: 22 maart 2008, 15:17:25 »
Leest als overheerlijk! Knippen en plakken en printen dit recept en in de ordner tot een regenachtige zondag (he, das morgen  ;D)

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kroket
« Reactie #22 Gepost op: 23 maart 2008, 11:16:25 »
En wat is nu de vegan variant?  :) Papje van een bepaald meeltje ipv ei??
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Kroket
« Reactie #23 Gepost op: 23 maart 2008, 23:03:47 »
En wat is nu de vegan variant?  :) Papje van een bepaald meeltje ipv ei??


Volgens mij kom je al een heel eind met gewoon bloem denk ik.
,,,,فلافل

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kroket
« Reactie #24 Gepost op: 23 maart 2008, 23:30:33 »
En wat is nu de vegan variant?  :) Papje van een bepaald meeltje ipv ei??


Volgens mij kom je al een heel eind met gewoon bloem denk ik.
In een papje bedoel je toch?

Ik ga het binnenkort denk ik maar eens gewoon proberen. Als het niet lukt kan ik van het mengsel nog wel burgertjes maken voor onder de gril oid :)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Kroket
« Reactie #25 Gepost op: 24 maart 2008, 19:03:47 »
Nou, omdat het niet echt een ragout is, zou ik gewoon bloem zonder papje toevoegen. Ik heb vaak de ervaring dat ei het alleen maar vloeibaarder maakt, ipv vaster. En goed laten afkoelen enzo.
,,,,فلافل

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Kroket
« Reactie #26 Gepost op: 24 maart 2008, 20:53:53 »
En wat is nu de vegan variant?  :) Papje van een bepaald meeltje ipv ei??


Bij de aubergine'kroket/bitterbal' achtige snack die ik laatst maakte heb ik agar agar ter versteviging gebruikt.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Kroket
« Reactie #27 Gepost op: 26 maart 2008, 12:58:13 »
Auberginekroket?  :D
Mag ik om een recept bedelen?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kroket
« Reactie #28 Gepost op: 26 maart 2008, 19:16:41 »
O ja, dat wil ik ook wel!  :D
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

mjets

Re:Kroket
« Reactie #29 Gepost op: 26 maart 2008, 23:14:56 »
mietoe :nopompom:

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Kroket
« Reactie #30 Gepost op: 27 maart 2008, 16:55:00 »
 :-[ ik zal het even opsnorren uit de duistere krochten van mijn brein. Schrijf namelijk niet altijd alles op, mijn kookblog staat ook op een zeer mager dieet ....

 u hoort van mijnnnn
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Kroket
« Reactie #31 Gepost op: 01 april 2008, 20:02:43 »
Men neme een aubergine en een zoete aardappel. In plakken snijden en in een ovenschaal leggen, insmeren met olijfolie. Zo'n 30 min in de oven of tot de aubergine flink bruin is, op 200 graden. Leegschrapen in de mengbeker van je blender/keukenmachine en hier kun je dan allerlei kruiden/specerijen toevoegen ( ik deed: knoflook, koriander, peper, zout, voedingsgist)Beetje paneermeel erdoor tot je een stevig geheel krijgt. Ow, wellicht ook beetje citroensap erdoor, is ook wel lekker. Je hebt nu als het goed is een stevige puree. Wanneer het wat afgekoeld is kun je er balletjes, rolletjes wat je wilt van rollen. Ik heb een variant naturel gelaten en een in wat grovere broodkruimels gerold en daarna gefrituurd. Mijn voorkeur gaat uit naar de naturel, zonder de broodkruimkorst ( vond de frituurpan ook prettiger)

Ik hoop dat het zo klopt, kon het recept nergens terugvinden, heb het ook niet op mn blog gezet :S  Probeer het binnenkort zelf ook nog eens uit, was nl zeer de moeite waard.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Kroket
« Reactie #32 Gepost op: 04 april 2008, 18:07:04 »
Wat is de url van je blog?

starry880

Re:Kroket
« Reactie #33 Gepost op: 28 april 2008, 11:05:01 »
Uit een ver Vegatopiaverleden, kreeg ik eertijds het recept van boer'nkoolkroketten van mevrouwen Selly en / of Kiwi. De precisiteit; daar stokt mijn dertigerbrein.

Het programma luidt in ieder geval als volgt:

Boerenkoolkroketjes (10 stuks)

De basis van deze kroketjes is een boerenkoolstamppot met geitenkaas en zongedroogde tomaatjes. De avond voor kerstmis eten we dus gewoon stamppot, de restjes verwerken we tot voorgerecht. Zorg dat je iets meer boerenkool dan aardappelen hebt.

250 gram boerenkool, fijngesneden
200 gram pureeaardappelen
3 zongedroogde tomaten, in kleine stukjes
100 gram Hollandse geitenkaas, in kleine blokjes
Scheutje melk
Klontje roomboter
1 ei
Paneermeel
Olie of vet om in te frituren

Kook de aardappelen en de boerenkool gaar in lichtgezouten water. Giet ze af, en prak er samen met de melk, tomatenreepjes, boter, kaas, en eieren een stamppot van. Maak die op smaak met zout en peper en laat afkoelen. Vorm er dikke ronde staafjes van, en rol die door het paneermeel. Leg ze in de koelkast tot je ze wil gebruiken, en frituur ze dan op 170 graden tot ze mooi bruin zijn. Serveer met een aantal verschillende dingen om ze in te dopen: piccalilly, tomatenketchup, tartaarsaus, of zelfgemaakte sauzen.


Het klinkt alsof het met gemak een Selly-score van zeven moet kunnen halen, lijkt mij... Ik kom ze graag proeven, want in drie en een half jaar tijd heb ik de moed nog niet gehad te maken.



zo dat klinkt echt goed!!