Vegatopia Forum

Eten voor € 5 per dag

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #200 Gepost op: 02 juni 2013, 21:42:33 »

60-80 gram pasta per persoon.

Echt  :o Ik doe 120 gram pp. Ja tenzij er nog allerlei voorgerechten en een enorm nagerecht komt.

Jeetje, ik doe maar 100 pp. Maar ik vind 200 gram groenten dan weer heel mager (en dat uien, paprika, tomaat en champignons niet meetellen...)
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #201 Gepost op: 02 juni 2013, 21:46:24 »

60-80 gram pasta per persoon.

Echt  :o Ik doe 120 gram pp. Ja tenzij er nog allerlei voorgerechten en een enorm nagerecht komt.

Jeetje, ik doe maar 100 pp. Maar ik vind 200 gram groenten dan weer heel mager (en dat uien, paprika, tomaat en champignons niet meetellen...)

Wow. Met 100 heb ik echt nog honger.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #202 Gepost op: 02 juni 2013, 22:01:28 »
Maar eet je er zo'n Italiaans getint sausje bij? Want ik wil dus bijvoorbeeld een leuke saus (al dan niet met tomaten, champignons, ui en paprika) en een half pond groente.
This is between me and the vegetable!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.429
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #203 Gepost op: 02 juni 2013, 22:27:55 »
Tomaten en champignons tel ik inderdaad niet mee (en vaak wordt het eerder 300 dan 200 gram per persoon), en de hoeveelheid pasta is dan bedoeld voor iets met een goed gevulde saus, en nog brood en salade erbij. Voor iets als spaghetti aglio, olio e peperoncino gebruik ik uiteraard meer pasta. Maar ik heb ook het idee dat in Nederland 's avonds meer gebunkerd wordt dan in Duitsland  ;).
Gemόse ist mein Fleisch

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #204 Gepost op: 03 juni 2013, 09:26:31 »
Ik houd ook niet van de markt, vind het vooral irritant dat iedereen zo traag loopt en inderdaad dat geschreeuw. De Albert cuypmarkt vind ik nog wel ok, daar heb je ook een zelfbedieningskraam. Die is wel weer wat duurder maar ik vind het wel fijn dat je alles zelf op je gemak uit kunt kiezen. Nu woon ik dichter bij de dappermarkt maar ik ga er echt bijna nooit heen, vind het geen fijne markt.

De Dappermarkt heeft inderdaad boven gemiddeld last van asociale slentermensen. Dat valt me op de Albert Cuyp veel meer mee, idem Ten Catemarkt. De Biomarkt op zaterdag bij de Noorderkerk is 's middags ook niet grappig met die 4-wheel drivesbuggy's en bakfietsmama's, maar dat is sowieso niet geschikt voor een krap budget. Om de hoek heb je nog een reguliere markt, die betaalbaarder is.

120 gram pasta p.p. is het hier toch wel minimaal, tenzij het als salade mee gaat voor de lunch met nog wat dingetjes. En groente zijn altijd meer dan ruim vertegenwoordigd bij ons. Die 200 gram halen we met gemak.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #205 Gepost op: 03 juni 2013, 10:57:14 »
Sowieso vind ik pasta niet echt een goed hoofdgerecht, maar als ik het uit gemak eens maak dan doe ik al snel tegen de 200 gram droge pasta alleen voor mezelf al. Maar goed ik doe er dan ook niet mega veel groenten bij.

Tomaten kan je trouwens als fruit zien, maar voor mij is het gewoon een groente, net als paprika. Ketchup dan weer niet.

Verder kan de markt wel eens vervelend zijn, zeker op zaterdag als het erg druk is. Maar goed, vorige week had ik nog zo'n 4 kilo zoete aardappels voor een euro, dus dat heb ik er wel voor over. Als je niet naar de markt gaat omdat sommige mensen hun waren welleens willen aanprijzen met luid geroep, dan geef je ook niks om goedkoop eten :) Ik vind zelf overigens de Albert Heijn ook echt geen prettige omgeving.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #206 Gepost op: 03 juni 2013, 11:16:10 »
Ik eet denk ik 5 keer per week pasta. Of nou ja, misschien maar 4 keer, in ieder geval vaak. En dan doe ik 250 gram voor 2,3 personen.

Ik ben zaterdag naar een Turkse winkel geweest (Helal et Gida, die vind ik fijner dan Genco en is volgens mij ook iets goedkoper). Hele berg groenten gehaald, en uiteindelijk ook gezwicht voor een stuk watermeloen. Als ik die laatste had weggelaten dan was ik klaar geweest voor 3,50! Onze keukenkastjes puilen ook uit dus daar moet ik ook gewoon eens aan beginnen, dingen opmaken.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2013, 11:23:17 door M. »

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #207 Gepost op: 03 juni 2013, 12:56:33 »
Als ik een beetje mijn best doe lukt het wel om voor €5 per dag te eten. Tijdens mijn studententijd deed ik het zelfs vaak met €3 per dag, en at ik ook nog lekker.

'S morgens crackers/rijstwafels met notenpasta en appelstroop, of iets met havermout. Voor de lunch een paar boterhammen met (zelfgemaakt) beleg en wat groenvoer of een restje avondeten. Ik kook vaak een dubbele portie van curries en andere stoofpotjes en vries dat dan in voor lunches.

Goedkope avondmaaltijden:
Couscous salade met kikkererwten en seizoensgroente
Risotto met champignons (koop een grote zak arboriorijst bij de turk)
Chili met bonen en sojabrokjes
Pasta bolognese met sojabrokjes
Pitabroodjes met sla en bonenburgers of zelfgemaakte seitan shoarma
Rode linzendal met wortels, pastinaak en knolgroente
Bladerdeeg flapjes met hartige linzenvulling
Stamppot met groente en gemarineerde tofu of tempeh
Ovenschotel met aardappel, (zuur)kool, wortels en sojabrokjes

Wat ik verder doe om geld te besparen (veel dingen die anderen ook al hebben gezegd):
- Altijd je eigen eten en drinken meenemen en zo min mogelijk snacks, drankjes en kant-en-klare dingen kopen.
- Zo veel mogelijk dure dingen zelf maken: seitan, vegaburgers, broodsmeersels, sauzen, notenkaas, tussendoortjes etc.
- Grote hoeveelheden inkopen. Een mini bakje sesamzaadjes bij AH kost 1,39, zak van 250 gram bij de molen kost 1,79.
- Een goed gevulde voorraadkast voorkomt dat je te vaak naar de supermarkt moet.
- Vermijd merkproducten en zoek onderin het schap naar de goedkope versie. Ik proef geen verschil tussen rijstwafels van €1 en die van 20 cent.
- Probeer van producten die je vaak koopt de prijs te onthouden, zodat je makkelijk kunt checken in welke winkels het goedkoper is.
- Gooi geen eten weg. Als ik weet dat het niet op tijd opgegeten wordt vries ik het in. Vervolgens niet vergeten wat er in de vriezer zit!
- De markt en de Turkse groenteman zijn fijn voor betaalbare groente, kruiden en noten.
- Probeer niet te strikt met recepten te koken, maar werk met wat je in huis hebt en wat er in het seizoen/in de aanbieding is.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #208 Gepost op: 03 juni 2013, 13:18:45 »
- Probeer van producten die je vaak koopt de prijs te onthouden, zodat je makkelijk kunt checken in welke winkels het goedkoper is.

Of schrijf het op. Ik loop rond met een briefje in mijn tas met de prijzen van dingen die ik niet vaak koop maar wel vaak gebruik in verschillende winkels. Zodat ik niet hoef te onthouden waar de havervlokken het goedkoopst zijn en waar de zonnebloempitten.
This is between me and the vegetable!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.906
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #209 Gepost op: 03 juni 2013, 13:23:38 »
Zijn jullie allemaal gewend om te wegen hoeveel je eet?!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #210 Gepost op: 03 juni 2013, 13:26:31 »
Ik niet.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #211 Gepost op: 03 juni 2013, 13:45:09 »
Ik weeg niet alles, maar pasta en rijst enzo bijvoorbeeld wel, omdat ik daar op het oog altijd te veel van neem.
En groenten wordt natuurlijk gewogen als je het koopt. Ik weeg dus niet af dat ik een half pond broccoli pp neem, maar koop ongeveer een pond.
This is between me and the vegetable!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #212 Gepost op: 03 juni 2013, 14:47:45 »
Ik weeg niet alles, maar pasta en rijst enzo bijvoorbeeld wel, omdat ik daar op het oog altijd te veel van neem.
En groenten wordt natuurlijk gewogen als je het koopt. Ik weeg dus niet af dat ik een half pond broccoli pp neem, maar koop ongeveer een pond.


Dat dus.

Bij ons gaat trouwens ook nog wel veel geld zitten in zuivelvervangers. Ik heb niet echt ruimte om veel pakken sojamelk op te slaan, dus vooruit kopen als het in de aanbieding is lukt niet echt. Verder kan ik zeker ook besparen op broodbeleg, maar ik heb niet altijd zin en tijd om dingen zelf te maken.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #213 Gepost op: 03 juni 2013, 14:53:52 »
Het zijn de producten die veel proteine bevatten die relatief duur zijn, voor vega's dus dingen als eieren, zuivel (zeker bio), vleesvervangers, tofu, tempeh.

Als je dieet voornamelijk uit granen, peulvruchten en groenten bestaat en het hoeft allemaal niet bio, dan red je het best met 5 euro per dag.


Trouwens, de gedroogde peulvruchten zijn bij de AH, hier in Z. tenminste, goedkoper dan bij de 'Turk'.

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #214 Gepost op: 03 juni 2013, 15:50:00 »
Zijn jullie allemaal gewend om te wegen hoeveel je eet?!

Nou ja, als je een zak pasta van 500 gram hebt dan zie je wel snel hoeveel je ongeveer eet.

Het zijn de producten die veel proteine bevatten die relatief duur zijn, voor vega's dus dingen als eieren, zuivel (zeker bio), vleesvervangers, tofu, tempeh.

Als je dieet voornamelijk uit granen, peulvruchten en groenten bestaat en het hoeft allemaal niet bio, dan red je het best met 5 euro per dag.

Tofu is helemaal niet zo duur, een euro voor 500 gram. Daar koop je echt geen vlees voor. Ben de laatste tijd wel aan het hennepzaad voor de extra proteοnen, dat is wel echt duur.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #215 Gepost op: 03 juni 2013, 16:56:20 »

Tofu is helemaal niet zo duur, een euro voor 500 gram.

Maar dat zal geen bio zijn, dan? Tofu koop ik het bio en zonder genetisch gemanipuleerde shit.

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #216 Gepost op: 03 juni 2013, 17:07:04 »
Nee dan is het niet biologisch. Wel zijn veel merken zonder GM soja.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #217 Gepost op: 03 juni 2013, 17:24:15 »
Nee dan is het niet biologisch. Wel zijn veel merken zonder GM soja.

Bio vind ik bij soja wel belangrijk ivm schadelijke landbouwmethoden.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #218 Gepost op: 03 juni 2013, 18:01:57 »
Zijn jullie allemaal gewend om te wegen hoeveel je eet?!

Nee, dat vind ik ongezellig. Net als in precieze hoeveelheden koken dat alles op gaat. Meneer Bast kookt in kleinere hoeveelheden, maar ik ben standaard ingesteld op meer (ongeacht mijn eetlust). Dat is wel fijn als je graag warm ontbijt, iets mee kan nemen voor de lunch of het 's avonds nog een keer als diner doet of het als basis gebruikt voor iets nieuws.
Vroeger kon ik bijvoorbeeld kazen tot bijna op de gram inschatten, maar ik ben dat gevoel redelijk kwijt. Niet handig als meneer Bast in z'n eentje een recept van mij na probeert te maken, want ik doe veel op gevoel, geur en smaak. Hij leert nu wel tussendoor te proeven  ;D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.096
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #219 Gepost op: 03 juni 2013, 18:28:12 »
Zijn jullie allemaal gewend om te wegen hoeveel je eet?!
Ik wel, verschillende redenen:
- ik wil niets weggooien
- ik wil het in recepten bij kunnen houden
- ik wil het in de eetmeter aan kunnen geven
- ik wil zeker weten dat ik meer dan 250 gram groente binnenkrijg.
Onder die groente ook paprika, tomaten en champignons trouwens. Waarom zou je die niet bij de groente rekenen? En uien en prei? En peulvruchten? Ik geloof toch echt niet dat je van een stevige chili kunt zeggen dat hij volledig zonder groente gemaakt is, en daar lijkt het wel op als je dat allemaal niet mee telt.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light