Vegatopia Forum

Eten voor € 5 per dag

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #120 Gepost op: 27 juli 2010, 00:54:02 »
die paprika's ... komen die een beetje goed uit de vriezer?
Ik snij ze in reepjes en doe ze rauw in een zakken. Als ze bevroren zijn, klop ik er even met mijn vuist op en dan schud ik de benodigde hoeveelheid uit de zak, de rest gaat terug de vriezer in.

wat is er nog meer in het seizoen dat goed in te vriezen is?
broccoli en boontjes (even kort afkoken)

al heel erg bedankt voor de vele tips allemaal  ;)
graag gedaan  :)

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #121 Gepost op: 28 juli 2010, 21:45:11 »
wegens late uren (vriend is al in bed, moet er om 1u uit en ik ben net thuis) lukt het even om goedkoop te eten.. gisteren tosti en vandaag weer stomme diepvriespizza
gezond is het niet echt :-\

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #122 Gepost op: 28 juli 2010, 22:56:29 »
Gezond nee, goedkoop ja, maar vooral lekker Zolang dit maar niet dagelijkse kost wordt, geen probleem.

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #123 Gepost op: 28 juli 2010, 23:13:54 »
tis trouwens pasta met geitenkaas en tomaat geworden... ook snel en goedkoop
vriend lag al in bed toen ik thuiskwam   :(

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #124 Gepost op: 31 juli 2010, 01:47:44 »
Nog een goedkoop-eten-tip: doe zoals ik en ga langs de tuin van de vader van vriendin die 2 maand in het buitenland verblijft en doe je voorraad in. Mijn resultaat: een courgette, wittekool (heel erg bio, want half weggevreten door de beestjes), een bloemkool, worteltjes, boontjes en peterselie.
Ze had het me al zo vaak gezegd, maar daar alleen gaan 'shoppen' durfde ik niet, maar nu dus met duidelijke toestemming en instructies. De groentenman op de markt gaat de eerste maanden niet meer zoveel aan mij verdienen...

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #125 Gepost op: 31 juli 2010, 15:48:45 »
wittekool (heel erg bio, want half weggevreten door de beestjes)

 :schater2:

Je kan een tosti of een pizza wel gezonder maken door er iets van groenvoer bij te doen natuurlijk...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #126 Gepost op: 31 juli 2010, 19:52:01 »
Nog een goedkoop-eten-tip: doe zoals ik en ga langs de tuin van de vader van vriendin die 2 maand in het buitenland verblijft en doe je voorraad in. Mijn resultaat: een courgette, wittekool (heel erg bio, want half weggevreten door de beestjes), een bloemkool, worteltjes, boontjes en peterselie.
Ze had het me al zo vaak gezegd, maar daar alleen gaan 'shoppen' durfde ik niet, maar nu dus met duidelijke toestemming en instructies. De groentenman op de markt gaat de eerste maanden niet meer zoveel aan mij verdienen...

ja moet ik eerst een vriendin leren kennen waarvan de vader twee maanden in het buitenland zit hehe ;D

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #127 Gepost op: 31 juli 2010, 22:05:07 »
Je mag de mijne lenen... centrum Belgisch Limburg...

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #128 Gepost op: 01 augustus 2010, 21:29:28 »
wittekool (heel erg bio, want half weggevreten door de beestjes)

 :schater2:

Je kan een tosti of een pizza wel gezonder maken door er iets van groenvoer bij te doen natuurlijk...


iets gezonds toevoegen maakt die vettige maaltijden zelf helaas niet gezond  :(

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #129 Gepost op: 01 augustus 2010, 21:37:37 »
Maar wat is er ongezond aan een tosti of pizza? Tosti is gewoon 2 boterhammen met plak kaas ertussen, maar dan geroosterd. En pizza is gistdeegje met tomatensaus en groente en kruiden en beetje kaas naar smaak.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #130 Gepost op: 01 augustus 2010, 22:38:57 »
de verzadigde vetten
en in het geval van de pizza het 'diepvriesgehalte'

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #131 Gepost op: 01 augustus 2010, 23:13:44 »
Mijn pizzas zien nooit een diepvries.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #132 Gepost op: 01 augustus 2010, 23:37:33 »
nee maar dat was ook in het kader van snel en ondoordacht eten...
lange werkdagen
is sowieso balen de laatste tijd, los van het eten... ik en vriend hebben beide heel erg wisselende werkuren en we zien elkaar amper  :-\

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #133 Gepost op: 02 augustus 2010, 00:32:45 »
de verzadigde vetten

Welke verzadigde vetten? Van dat lepeltje kaas dat voor het grootste deel ook nog eens nep is?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #134 Gepost op: 02 augustus 2010, 01:09:58 »
Mijn pizzas zien nooit een diepvries.
Het was toch wel duidelijk dat het om diepvriespizza ging. Ik bedoel, daar ging ik ook niet moeilijk over doen. Maar het is waar, zo ongezond is het ook allemaal weer niet. Alhoewel een goeie tosti wel iets meer is dan een boterham met kaas die getoast is. Maar daar is de kans ook weer vrij groot dat het niet eentje is die gebakken is in echte boter.

Een goeie tosti maak je trouwens met geraspte kaas, niet met een plak.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #135 Gepost op: 02 augustus 2010, 01:12:22 »
de verzadigde vetten

Welke verzadigde vetten? Van dat lepeltje kaas dat voor het grootste deel ook nog eens nep is?
Waar denk je dat de nep uit bestaat? En het deeg van een diepvriespizza is misschien ook met geharde vetten gemaakt?

Diepvries is trouwens niet slecht. Goeie conserveermethode, toch? Alleen zit er op de pizza niet zo veel groente. En iets meer kaas dan je gewend bent, An, of je koopt alleen Ierse el cheapo.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #136 Gepost op: 02 augustus 2010, 01:50:28 »
Een goeie tosti maak je trouwens met geraspte kaas, niet met een plak.

Maar dat flikkert zo snel er tussenuit als je hem omdraait in de pan.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #137 Gepost op: 02 augustus 2010, 01:54:02 »
Waar denk je dat de nep uit bestaat?

Kan ik me niet meer herinneren. Maar vast niet uit zuivere roomboter.

Maar vooruit, even wat opzoeken:
Citaat
Pizzafabrikanten gebruiken vaak een goedkoop mengsel in plaats van kaas. Er worden plantaardige oliën gebruikt die als kaas worden verkocht. De nepkaas bestaat uit een mengsel van palmvetolie, zetmeel, melkeiwit en zouten. Dit mengsel is veel goedkoper dan echte kaas.

Niet dat me dat zo op het eerste gezicht gezonder lijkt dan echte kaas, maar de 'nep'-ingredienten lijken me geen verzadigde of geharde vetten te bevatten. Afhankelijk van wat precies met palmvetolie bedoeld wordt. Dat woord kom ik uitsluitend tegen in combinatie met nepkaas.

En qua hoeveelheid kaas, dat is hier evengoed pizza-afhankelijk. Als je een kaas-pizza koopt zit er inderdaad meer dan een lepel op. Maar van de Tesco mediterrane groentepizza zou ik me echt verbazen als ik er een volle lepel kaas af kan schrapen. Daarentegen is die wel rijkelijk (nou ja, voor pizza's dan) van groenten (paprika vooral) voorzien. Zulke gezonde diepvriespizza's heeft Appie niet. :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.443
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #138 Gepost op: 02 augustus 2010, 02:14:19 »
ik denk dat op 650 euro/maand (twee personen) is, das best veel he?
Ja, dat is best wel veel. Nu zijn de prijzen in Nederlandse supermarkten wel iets hoger dan in Duitsland (waar ik dus woon), maar zo groot is het prijsverschil nou ook weer niet. Als ik mijn/onze inkopen bij supermarkt, toko, Turk, bakker en drogist per maand bij elkaar reken, kom ik echt niet veel hoger uit dan zo'n 300 à 350 euro. En daar eten en drinken we goed van. De hond heb ik daar nog niet bij gerekend, dat zal zo'n 30 à 40 euro per maand zijn (en die krijgt hoogwaardig voer).

En als ik dan nog eens de kosten splits, geloof ik dat de warme maaltijden en broodmaaltijden niet de belangrijkste kostenfactor zijn. Een avondje wijn drinken met hapjes (nootjes, chips, toast met brie) is duidelijk duurder (want kant-en-klaar) dan een niet-eens-zo-eenvoudige doch voedzame maaltijd.

Dus ik ben wel benieuwd hoe jouw boodschappenlijstje er uit ziet en waar je inkoopt.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #139 Gepost op: 02 augustus 2010, 08:30:38 »
Alleen zit er op de pizza niet zo veel groente.

Er schijnt juist, vergeleken met andere kant- en klaar maaltijden, veel vitamine C in te zitten. Door de tomatensaus.