Vegatopia Forum

Eten voor € 5 per dag

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #80 Gepost op: 31 januari 2007, 21:34:51 »
door dit topic voelde ik me mandag bijna schuldig dat ik 20 euro wijt was aan mijn boodschapen.. en om nou te zeggen dat t voor een hele week was  :-[ :-[ :-[
mar goed zat een fles wijn, bloemen en een beetje voorraad bij.. en ik ging uber uitgebreid koken en had ook luxe broodjes enzo mee genomen.. een x in de zoveel tijd mag dat wel als we een x amen vrij zijn op een doordeweekse dag :D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #81 Gepost op: 31 januari 2007, 22:08:11 »
Wij hebben jaren echt van heel weinig geld geleefd, nu hoeven we er niet zo erg op te letten.
Toch eten we eigenlijk altijd onder de 10 euro per dag (ik krijg namelijk zelden zegeltjes e.d. bij de Plus, goede check...)
Het vertekent iets doordat ik het brood niet bij de super koop. Ook vroeger hebben we nooit bezuinigd op goede thee (losse), of op brood. Maar we hadden nooit drank, of vruchtensap, of chips ofzo.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

butterfly

Tips?
« Reactie #82 Gepost op: 11 februari 2008, 21:13:06 »
Ik woon op kamers en kook dus voor mezelf en heb ook niet zoveel geld. En omdat het aardappels/groente/vleesvervanger nogal duur is ben ik nu opzoek naar wat andere goede vegetarische recepten, die dus wel vleesvervangend zijn. Bijv. met bonen, noten, ei...
Iemand misschien lekkere tips?

Zelf vind ik doperwten/rijst/rozijnen/cashewnoten errug lekker! En kikkererwten/spinazie/cherrytomaatjes/pistachenoten is ook lekker!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tips?
« Reactie #83 Gepost op: 12 februari 2008, 20:18:23 »
ja rijst/bonenschotels zijn voedzaam en gezond.

koop geen kant-en-klare pastasauzen, maar maak ze zelf met een blikje gepelde tomaten of pakje tomato frito en kruid dat zelf lekker aan.

diepvriesgroente is goedkoper dan vers, in de diepvries heb je best goede groentemixen.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tips?
« Reactie #84 Gepost op: 12 februari 2008, 20:20:29 »
Zelf burgers of worstjes of falafel maken is heel budget vriendelijk...genoeg recepten op deze site!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.443
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Tips?
« Reactie #85 Gepost op: 12 februari 2008, 20:53:48 »
Als je geen kant-en-klaarprodukten, pakjes, vleesvervangers of exotische groenten (of groenten van buiten het seizoen) koopt, ben je al een heel eind. Ik kook volgens mij gemiddeld voor minder dan 2 euro pp/pd en ik beknibbel verder helemaal niet op de ingrediënten.

Want laten we eerlijk zijn: wat heb je er aan als je dagelijks nog eens 20 cent extra bespaart op het eten, als je op donderdagavond toch drie biertjes in het café drinkt. Penny wise and pound foolish.

In de Wat eten we vandaag-draad vind je voldoende inspiratie. De recepten in Koken & Zo zijn meestal ook niet erg duur qua ingrediënten. En via WebChef kun een recept bij bepaalde ingrediënten zoeken. De Duitse tegenhanger Webkoch vind ik eigenlijk beter, maar ja, dan moet je wel in het Duits zoeken.

Gemüse ist mein Fleisch

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Tips?
« Reactie #86 Gepost op: 13 februari 2008, 07:50:12 »
Ik leef ook van een klein budget en hou niet van beknibbelen op mijn eten. Ik ga veel naar de toko, naar turkse supermarkten en naar 'gewone' markt, das doorgaans goedkoper dan de reguliere supermarkten.
  Je kan eindeloos ( lekker) varieren met tempeh en/of tofu, er zijn talloze recepten om er de meest geweldige 'vleesvervangers' van te maken.
Succes en veel kookplezier!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #87 Gepost op: 24 mei 2008, 19:35:27 »
Zoals ik ergens anders wel eens gepost heb hier,heb ik een paar weken eens geprobeerd te leven van 30 euro voor vier personen.Dan kom je best op ideeën.Vroeger deed ik in één keer een bakje champignons in een gerecht.Nu de helft en dan doe ik er meer uien door want die zijn goedkoper.Ik heb van iemand een keukenmachine gekregen en ik rasp ook zelf m,n kaas.Dat gaat echt om euro,s op een kilo.Vroeger werd een aangebroken fles wijn weggemikt na een paar dagen omdat het niet meer te drinken was anders(Wij drinken geen alcohol door de week)Nu maak ik er de andere dag lekker aardappeltjes in wijnsaus van.Zo heb ik nog een heleboel trucjes.Wij hebben het best goed maar na het expirimentje voel ik me best snel afgezet in winkels. omdat ik weet dat je best goedkoper kan leven zonder daar iets van te voelen.Jaimy wist het niet eens. ;)

recept voor die aardappeltjes in wijnsaus please! Klink lekker :)

Gwennepen

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #88 Gepost op: 26 mei 2008, 08:54:05 »
Oooow zo simpel. ;) Maak een niet te dikke saus van margarine, bloem en bouillon en de wijn en voeg daar de in niet te grote stukken gesneden aardappel aan toe. :Lekker laten pruttelen tot de aardappelen gaar zijn. Mocht het teveel in gaan koken, dan wat water wijn of water erbij schenken. Als je wilt op het laatst nog een beetje zout en/of peper erbij. :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tips?
« Reactie #89 Gepost op: 26 mei 2008, 12:54:02 »
Ik woon op kamers en kook dus voor mezelf en heb ook niet zoveel geld. En omdat het aardappels/groente/vleesvervanger nogal duur is ben ik nu opzoek naar wat andere goede vegetarische recepten, die dus wel vleesvervangend zijn. Bijv. met bonen, noten, ei...
Iemand misschien lekkere tips?
!

Vervang de vleesvervanger door 2 eieren, heb je meteen een super eiwitkwaliteit. Je kan gerust dagelijks een ei eten.
Je hoeft niet in een maaltijd perse eten te combineren om aan de goede eiwitten te komen, dat mag je ook uitsmeren over de dag.


Verdere tips:
rijst en curry met ei of tempeh, groenten
(boekweit)pannenkoeken gevuld met groenten
neem als toetje een flinke kop zuivel
linzen/bonen, groenten, rijst, pindasaus
Probeer eens quinoa of amaranth (in de biowinkel te verkijgen).

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #90 Gepost op: 26 mei 2008, 13:45:51 »
Als ik dit lees denk ik altijd: moet ik ook eens doen  :-[
Thuis al menigmaal discussie gehad, van hubbie mag ik geen boekje bijhouden die vind dat we meer dan genoeg te besteden hebben. Wel luxe natuurlijk, maar soms.... Tegelijkertijd denk ik (vergelijkend met veel mensen om mij heen) dat wij het zo slecht niet doen. Soms geven we net zoveel uit, maar wij hebben dan wel zoveel mogelijk bio etc. Maw kwaliteit mag wat mij betreft ook wat kosten. Hubbie daarentegen koopt dan de goedkoopste kipfilet, want dat is ook eetbaar  :-\. Er is dus een duidelijke reden dat ik de meeste boodschappen doe ;).
Oh en ook niet onbelangrijk: heb de laatste maanden natuurlijk extra veel gekocht want ik zie allemaal dingen die ik niet ken  ;D en natuurlijk wel moet hebben ;D
Hoor wie klopt daar kinders???

Gwennepen

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #91 Gepost op: 26 mei 2008, 14:02:03 »
Hubbie daarentegen koopt dan de goedkoopste kipfilet, want dat is ook eetbaar  :-\. Er is dus een duidelijke reden dat ik de meeste boodschappen doe ;).

Ow herkenbaar. Als ik een dagje wegga en ik kom terug, hebben we ineens kiloknallers in huis. :P

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #92 Gepost op: 28 mei 2008, 23:50:55 »
Mijn moeder en 2 broers komen rond van 70 euro per week. Zij eten wel vlees en ze redden zich prima. Een keer per week, op vega-maandag, eet ik bij hun.

Zelf weet ik niet precies wat ik besteed, maar het kan nooit veel zijn. Wel eens de moeite waard om bij te houden!

In mijn eentje eet ik van ochtend naar avond 4 tot 6 boterhammen met kaas, hagelslag of tomaat, water, ranja of sap (liever ranja met ijsblokjes in de zomer), iets van appels, dadels of ander fruit tussen de middag, daarna vleesvervanger en groenten, eventueel nog een toetje. 's Avonds weer fruit en ranja of sap. Dat is het. Dit patroon houd ik drie dagen vol. Want maandag eet ik bij mijn moeder en in het weekend ben ik bijna altijd bij mijn vriend.

Als we met zijn tweeen zijn (in het weekend), besteed ik veel meer omdat ik dan extra's haal. Maar het scheelt dan weer dat als we bij hem zijn ik de boodschappen niet betaal.
Groetjes, Antje

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #93 Gepost op: 29 mei 2008, 08:36:29 »

Als we met zijn tweeen zijn (in het weekend), besteed ik veel meer omdat ik dan extra's haal. Maar het scheelt dan weer dat als we bij hem zijn ik de boodschappen niet betaal.

 :heehee:

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #94 Gepost op: 29 mei 2008, 14:18:20 »
Thuis al menigmaal discussie gehad, van hubbie mag ik geen boekje bijhouden die vind dat we meer dan genoeg te besteden hebben.

Maar je kan het toch wel voor jezelf bijhouden? Als je toch al de meeste boodschappen doet.

Ik heb zelf eigenlijk geen idee hoeveel we uitgeven. De combi van redelijk lage lasten en een aardig inkomen maakt dat ik niet zo op hoef te letten (en dat dus ook niet doe). Heel dubbel eigenlijk, aan de ene kant koop ik bepaalde dingen bewust van het eigen merk omdat dat zoveel goedkoper is en aan de andere kant donder ik alles in m'n karretje waar ik trek in heb....

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #95 Gepost op: 30 mei 2008, 15:22:27 »
ik denk altijd dat ik erg zuinig ben. Koop veel bij de turkse supermarkt, toko enz maar koop dan wel veel... Geen idee hoeveel we precies uitgeven, ik wil het altijd bijhouden maar dat blijft vaak bij een voornemen.
Ben het wel van plan straks, in het nieuwe huis. Ga ik ook doen ook!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #96 Gepost op: 26 juli 2010, 17:47:55 »
nog iemand die hier mee bezig is?
ik wil gaan budgeteren maar ik vind het zo moeilijk.... ???

tips zijn welkom!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #97 Gepost op: 26 juli 2010, 18:51:17 »
Wat vind je moeilijk? Goedkoop eten of budgetteren?

Kiwi

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #98 Gepost op: 26 juli 2010, 18:59:34 »
Tip (zonder deze hele draad weer door te lezen): koop groenten en fruit van het seizoen. Ik betaalde vorige week bij de groenteboer bijvoorbeeld 49 cent voor een kilo witlof, 80 cent voor een kilo andijvie en 2 euro voor 3 grote dozen aardbeien.

Aiko

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #99 Gepost op: 26 juli 2010, 20:53:09 »
Mijn biologische komkommer kostte mij gisteren ook maar 29 cent. Komkommertijd, natuurlijk...