Vegatopia Forum

Eten voor € 5 per dag

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #60 Gepost op: 30 oktober 2006, 13:58:57 »
Wij zijn met z'n 2en thuis. Ik heb wel eens geprobeerd een kasboekje bij te houden, maar dat lukt me niet. Elke dag weer diep nadenken over wat ik heb gekocht....pffff. Ik zet elke maand 200 euro op m'n huishoudrekening, maar ik ben er meestal op de helft van de maand al doorheen. Ik gok dus dat ik zo'n 300 a 350 euries per maand aan boodschappen uitgeef. Dat is incl. toiletpapier, huishoudelijk spul ect. Ik koop eigenlijk alles wel biologisch (bij de natuur/reformwinkel of de AH), dus dat is wel ietsje duurder. Manlief zeurt regelmatig over de prijzen hiervan, maar ik vind het belangrijk om hierin te investeren omdat het om gezondheid en milieu gaat.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Visje

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #61 Gepost op: 12 november 2006, 20:58:09 »
Wij geven, met z'n tweeën, €200,- per maand uit aan de supermarkt. Dat is inclusief dingen als wc-papier en dergelijke. Dus ik denk dat we wellicht iets boven de €5,- per dag zitten, maar niet veel.

Wel is het zo dat we vanwege allerlei allergieën van mijn vriendin aangewezen zijn op dure vega-vervangers als Quorn en Valess of vlees (zij wel, ik niet ;-)). En ook goedkoop brood of aardappels zitten niet meer in ons eetpatroon en dat zijn toch wel de dingen die aantikken.

Maar wij gaan het ook eens proberen voor vijf euro per dag.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #62 Gepost op: 17 november 2006, 18:59:17 »
Wij geven, met z'n tweeën, €200,- per maand uit aan de supermarkt. Dat is inclusief dingen als wc-papier en dergelijke. Dus ik denk dat we wellicht iets boven de €5,- per dag zitten, maar niet veel.


100 euro pp per maand is 3,30 per dag. Je zit er dus al onder.  ;D
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #63 Gepost op: 30 november 2006, 11:13:02 »
Ik dacht laatst, in het kader van "laat ik eens proberen wat goedkoper eten per dag te kopen", een mooie tussenoplossing te hebben gevonden. Voor de drukke dagen. De kant en klare maaltijden van de AH. Je weet wel, die nieuwe van 4 componenten voor 8 euro. Dat is dan voor 4 personen, dus daar konden wij 2 dagen van eten. Het zag er van de buitenkant wel goed uit. Gewoon groenten, gewoon rijst, gewoon vleesvervanger, alleen dat sausje, daar had ik mijn twijfels bij.
En inderdaad! Het sausje was werkelijk niet te vreten!
Het smaakte.....plakkerig....mat, maar toch te zout.....zurig. Blugh, als ik er nog aan denk wordt ik weer licht misselijk. Dat doe ik dus nooit meer.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #64 Gepost op: 30 november 2006, 11:57:44 »
@ ligfietsertje: goedkoop hoeft niet altijd milieuonvriendelijk te zijn. Bij onze Super zijn 'gewone' bananen en wortelen net zo duur als de EKO-versie. Ik leef natuurlijk niet alleen op bananen en wortels, maar het is iig een goed begin.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #65 Gepost op: 30 november 2006, 12:04:15 »

Als je milieuvriendelijk wil consumeren, moet je om te beginnen natuurlijk geen uitheemse importgoederen als bananen kopen. Ik denk dat dat meer zoden aan de dijk zet dan het al dan niet EKO zijn van die dingen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #66 Gepost op: 30 november 2006, 12:20:03 »
Mee eens, maar ik eet die bananen toch wel. Ik let wel steeds meer op wat groenten van het seizoen zijn, maar kom idd nog wel eens voor het dillemma EKO-banaan of niet-EKO-appel... Meestal neem ik de ene x het een, de andere x het andere.

Edit: waar het om gaat is dat goedkoop niet per definitie milieu-onvriendelijk is. Anderzijds is EKO niet per definitie milieuvriendelijk.... lastig lastig
« Laatst bewerkt op: 30 november 2006, 12:21:17 door Roodbaard »
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #67 Gepost op: 30 november 2006, 13:40:48 »
Je weet wel, die nieuwe van 4 componenten voor 8 euro. ... alleen dat sausje, daar had ik mijn twijfels bij.
En inderdaad! Het sausje was werkelijk niet te vreten!

Was het sausje uberhaupt wel vega? Toen die componenten net geintroduceerd werden, zat er maar 1 vega sausje bij. De rest had dooie beesten-vet er in zitten.

psychogoogje

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #68 Gepost op: 30 november 2006, 15:53:33 »
Ik geef per maand iets van €170 uit aan eten. Eens in de week naar de Lidl of Aldi voor dingen als brood, kaas, eieren, melk enz. en veel groente en fruit haal ik bij de Turk. Alleen voor vega spul ga ik vaak naar AH.
Tsja.. en een beetje op de prijs letten, vaak is het huismerk een stuk goedkoper en best te doen..
Verder vries ik veel in, grote pan soep, kerrie of pasta en dan gaan er een paar porties de vriezer in...dat helpt aan het einde van m'n geld  :)

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #69 Gepost op: 01 december 2006, 06:28:47 »
@ ligfietsertje: goedkoop hoeft niet altijd milieuonvriendelijk te zijn. Bij onze Super zijn 'gewone' bananen en wortelen net zo duur als de EKO-versie. Ik leef natuurlijk niet alleen op bananen en wortels, maar het is iig een goed begin.
De EKO groenten en fruit van de Lidl zijn ook helemaal niet duur.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #70 Gepost op: 03 december 2006, 20:08:13 »
Je weet wel, die nieuwe van 4 componenten voor 8 euro. ... alleen dat sausje, daar had ik mijn twijfels bij.
En inderdaad! Het sausje was werkelijk niet te vreten!

Was het sausje uberhaupt wel vega? Toen die componenten net geintroduceerd werden, zat er maar 1 vega sausje bij. De rest had dooie beesten-vet er in zitten.

Oh jee.....ik heb wel de ingrediënten gelezen, maar best vluchtig. Het was de kruiden-roomsaus, tenminste....dat moest het voorstellen. Ik koop het in ieder geval nooit meer :pukey:
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #71 Gepost op: 13 december 2006, 15:24:15 »
Ik denk dat we (2 personen) ongeveer 400 euro uitgeven aan eten (per maand dan, niet per week), maar dat is slechts een gok. Als we een keertje duur uit gaan eten (komt niet zo vaak voor) zit het er wel boven, maar als ik weer eens een zuinige bui heb kunnen we er waarschijnlijk wel onder zitten.
Dit gegokte bedrag is dan wel inclusief meestal een fles wijn per twee dagen per twee personen.
We bakken in het algemeen zelf brood, is indertijd geboren uit geldgebrek, en intussen is dat zo gewoon geworden dat we niet meer beter weten, maar als ik dan af en toe toch naar de bakker ga schrik ik van de prijzen. Ik vind het ook lekkerder: zuurdesem met zonnepitten en lijnzaad en pompoenpitten, en soms rozijnen.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #72 Gepost op: 27 januari 2007, 15:04:52 »
Ik geef per maand ongeveer 260 euro uit aan de boodschappen en dat is incl.drogisterij,wc papier en wasmiddel.We zijn met twee personen.Ik doe vaak boodschappen bij de Dirk,Aldi en Turkse winkel.Als je uitgaat van een maand met 30 dagen is dat ongeveer 4,33 p.p.p Spullen voor de hond en het konijn koop ik apart bij de Huisdierenvoordeelshop.Reserveer ik 40 euro per maand voor,maar dat ben ik niet iedere maand kwijt.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #73 Gepost op: 27 januari 2007, 17:15:29 »
Ik zit krap bij kas en heb daarnet voor 8.39 euro boodschappen gedaan in de Lidl, zou moeten goed zijn voor 6 dagen! Weliswaar heb ik nog veel basisdingen in huis. Heb een paar soorten groenten mee, ontbijtgranen, drinken, eieren, geraspte kaas, kruidenkaas, witte bonen, rode kool uit bokaal, pot tomatensaus.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2007, 17:16:53 door Twilightje »

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #74 Gepost op: 28 januari 2007, 11:21:04 »
Vriendje en ik proberen (incl. alles: vaste lasten -60-, huur -250- en boodschappen) niet meer dan 500 euro uit te geven per maand. En dat lukt steeds net niet. Frustrerend..
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Gwennepen

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #75 Gepost op: 28 januari 2007, 11:36:49 »
Misschien kun je ideetjes vinden op consuminderen.startpagina.nl

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #76 Gepost op: 28 januari 2007, 12:24:34 »
J. en ik houden sinds januari in een Excell bestandje bij hoeveel we uitgeven aan boodschappen en dat is veeeeel!  :o Nog meer dan we verwacht hadden, dus ik wil wel gaan kijken of we dat wat kunnen veranderen. Iedere week krijgen we de bio fruittas van Odin (7,95) en de groentetas via de uni (6,-). Daarbij komen dan de gewone boodschappen en daar ga ik dus maar eens kritisch naar kijken.  :-[

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #77 Gepost op: 28 januari 2007, 23:48:14 »
Ja het is wel irri hoe het soms je portomonnee uitvliegt... Ik doe maar 1x / week boodschappen en dan moeten we het maar redden (niet uit zuinigheid, maar ik haat het om vaker naar de suup te gaan). Meestal geven we zo'n 70 euro per week uit, maar daar reken ik de enorme bergen wijn die we naar binnen slepen niet bij... :bloos:

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #78 Gepost op: 28 januari 2007, 23:55:22 »
Vriendje en ik proberen (incl. alles: vaste lasten -60-, huur -250- en boodschappen) niet meer dan 500 euro uit te geven per maand. En dat lukt steeds net niet. Frustrerend..

Maar het is ook wel erg weinig voor twee personen, dus ik zou er al trots op zijn dat je zo dicht in de buurt van de 500 komt als ik jou was!
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Sonjavr

Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #79 Gepost op: 29 januari 2007, 12:22:29 »
zo, heb het topic ook even doorgespit :)

als ik het zo lees en alle tips zie , dan moet het dalijk absoluut lukken om voor 80 euro (mijn berekeningen )
per week rond te komen kwa voeding en schoonmaak middelen etc

huisdieren hebben we voorlopig niet ...dus dat scheelt
na dit topic heb ik zelfs zo iets van "mmm, laten we het idd ens proberen om 70 max uit te geven per week   "  volgens mij moet het te doen zijn