Vegatopia Forum

Eten voor € 5 per dag

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #180 Gepost op: 23 september 2010, 16:50:13 »
Nee, ik bedoel, ik hou van lekker eten en probeer voor het beste te gaan. Lukt niet altijd, maar soms is het kwaliteits- of smaakverschil zo overduidelijk dat ik het toch echt niet over mijn hart kan verkrijgen om voor de goedkoopste versie te gaan.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #181 Gepost op: 28 september 2010, 10:21:24 »
En als je dan de rest van de dag erbij rekent is dat misschien ook 1,50. Dat is dan 9 boterhammen, wat beleg, een kop thee/koffie, ranja of cola, melk en water.

Voor lekker brood en lekker beleg ben je toch alleen al een paar euro kwijt???

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #182 Gepost op: 28 september 2010, 13:02:38 »
Als je lekker brood zelf bakt, en eigengemaakte jam met fruit uit eigen tuin en eigengemaakte hummus gebruikt, en dubbele boterhammen in plaats van sneetjes brood, dan lukt het misschien wel voor dat bedrag.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #183 Gepost op: 01 juni 2013, 09:50:10 »
Het is crisis, alles wordt duurder, goede tijd om dit topic omhoog te gooien!
Ik/we proberen al tijden onze kosten voor eten omlaag te krijgen. Dat gaat soms even goed maar nooit heel lang. We hebben ook lange tijd gewoon alles kunnen kopen wat we wilden, maar het moet nu echt even wat minder worden. Tijd voor actie dus! Ik heb de volgende dingen bedacht, maar meer tips zijn welkom!

- 1 keer pw boodschappen doen ipv elke dag.
- Groente en fruit van het seizoen, meer bij de Turkse winkel halen, of de markt (bah!)
- Rijst ed groter inkopen. Peulvruchten zelf weken en koken ipv uit blik.
- Minder kant en klare vleesvervangers gebruiken, meer tofu/tempeh/seitan gebruiken.

Ik let nu met groente en fruit eigenlijk helemaal niet op of ze in het seizoen zijn  :bloos:. Heb ook een hekel aan vooruit plannen, daarom lukt het ook nooit om 1 keer in de week boodschappen te doen. Maar in plaats van dat ik al een heel menu voor de week bedenk kan ik natuurlijk gewoon groenten halen, en dan later bedenken wat ik daarmee ga doen.
Ik twijfel nog over brood. Is zelf bakken echt veel goedkoper? Ik heb in het verleden wel een broodbakmachine gehad maar gebruikte die eigenlijk amper. Verder weet ik echt niet waar ik zo'n ding moet laten.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.556
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #184 Gepost op: 01 juni 2013, 12:06:26 »
Nog een tip, ga naar verschilende winkels, als dat kan. Kijk vantevoren wat er bij de winkels in de buurt in de aanbieding is.
Wij kopen houdbare dingen bijna alleen in de aanbieding, en dan slaan we goed in.

En natuurlijk zo min mogelijk kant en klaar, zelf dingen snijden/koken/raspen etc is vaak veel goedkoper.
Succes ermee!

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #185 Gepost op: 01 juni 2013, 12:18:25 »
Als je al geen groenten bij de Albert Heijn haalt en geen kant en klare vleesvervangers eet bespaar je al ontzettend veel denk ik.

En inderdaad één keer per week naar de markt, kijken welke groenten het goedkoopst zijn. En als het 5 courgettes voor een euro is, dan wordt dat dus elke dag een gerecht met courgette :)

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #186 Gepost op: 01 juni 2013, 12:20:46 »
Kant en klaar gebruiken we sowieso al niet veel omdat het meestal toch niet veganistisch is. Het enige dat we nog wel (te) vaak gebruiken is sla uit een zakje, en V. gebruikt vaak voorgesneden groentenmix maar ik doe dat echt bijna nooit meer.

Ik let de laatste tijd wel meer op aanbiedingen, maar ik kan heel slecht tegen de goedkopere supermarkten dus daar kom ik het liefste zo min mogelijk.

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #187 Gepost op: 01 juni 2013, 12:33:17 »
Goed topic, ik ben de laatste tijd ook bezig met budgetteren. Is ook wel nodig met mijn studentenbudget.

Ik ontbijt meestal met havermout en volgens mij kan ik daar niet veel meer op bezuinigen, maar in de loop van de dag wordt mijn eten wel (flink) duurder. Ik fiets wel eens naar een goedkopere supermarkt, maar de AH is zo dichtbij en overal.

De markt vind ik zelf een beetje eng; allemaal schreeuwende mannen enzo, en ik heb totaal geen inzicht in of iets duur of goedkoop is, maar misschien dat ik het binnenkort toch maar eens ga proberen. Tegenwoordig kun je er ook gewoon pinnen toch (Amsterdam)?

Verder stop ik de vriezer vol met diepvriesgroenten en koop ik alleen vleesvervangers en andere dure dingen als ze in de aanbieding zijn.
Ook maak ik de laatste tijd vaak een boodschappenlijstje; dat werkt misschien nog wel het beste.
Het maken van de 5 liter budget Turkse soep met linzen en bulgur staat nog op de planning.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #188 Gepost op: 01 juni 2013, 18:43:50 »
De markt vind ik zelf een beetje eng; allemaal schreeuwende mannen enzo, en ik heb totaal geen inzicht in of iets duur of goedkoop is, maar misschien dat ik het binnenkort toch maar eens ga proberen. Tegenwoordig kun je er ook gewoon pinnen toch (Amsterdam)?

Echte Amsterdammers praten nu eenmaal gewoon luid, dat vond ik ook wel even wennen. Ze bedoelen het doorgaans echter wel gewoon vriendelijk. Ik kom weinig op de markt de laatste tijd, maar pinnen is nog niet zo ingeburgerd volgens mij. Het is sowieso verstandiger om contant geld in je hand te hebben, omdat je dan beter in de gaten hebt hoeveel je uitgeeft.
Ik zit momenteel op een locatie zonder markt of groenteturk en het doet gewoon pijn wat we in de supermarkt nu moeten neer tellen. Gelukkig is er wel enig verschil onderling. Bij de ene betaal ik 1,69 voor een paprikamix, bij de ander is dat keihard 2,89! Dat betaal ik bij de groenteTurk of op de markt dus echt stukken minder. Bij 1 stalletje op de Ten Catemarkt heb je 50 cent of 1 eurozakken waar je met een beetje betasten en snuffelen echt prima kwaliteit kan scoren. Een tas vol groenten voor 5 euro is geen uitzondering.
Wij eten best uitgebreid, om niet te zeggen bij vlagen riant en het verbaast mijn vriend dat we het op ons budget kunnen veroorloven. Hij ging nooit naar de markt of de groenteTurk en ik pak vrijwel alles mee als ik in de buurt ben en let ook erg op koopjes. Mijn credo is dan ook dat een goed gevulde voorraadkast geluk brengt.

Let goed op prijzen, niet alleen in de supermarkt, maar overal, ook in folders. Loop eerst over de markt en vergelijk de prijzen en de kwaliteit van wat er is. Dat geeft je een basis om te bepalen wat goedkoop is en wat niet. Op dit forum hebben we een draad per seizoen met daarin de groenten en fruit die dan ook het goedkoopst zouden moeten zijn. Op zaterdagmiddag willen veel marktlui van hun waar af, je kan dan soms echt leuk inslaan. Op de Dappermarkt staat een meneer bij wie ik ooit een gigantische zak pijnboompitten voor 8 euro scoorde en daar nog extra meuk (komkommers en kerstomaten) bij kreeg omdat het op moest. Sommige dingen moet je wel echt hetzelfde weekend verwerken, maar dan heb je meestal toch meer tijd. Invriezen kan ook of estafettekoken.
Zelf ben ik ook getraind op het herkennen van afprijzingsstickers en is het een soort van sport om de restbakken door te spitten.

Koop bulk in. Deel het met vrienden (ik doe dat bijvoorbeeld met goede basmatirijst, 5 kg voor 12 euro en stukken beter dan die uit de supermarkt. We hergebruiken de 1 en 2 kg zakken om het her te verdelen.) als je zelf geen ruimte hebt.
Met kruiden is het bij de Turk sowieso leuker. Verse bosjes zijn groter en goedkoper dan zo'n lullig bakje bij de AH. Indien je er een beetje de woning voor hebt, kun je veel besparen door zelf plantjes te houden. Basilicum is wat gevoelig, maar bieslook en rozemarijn zijn best makkelijk bijvoorbeeld.
Gedroogde specerijen enzo haal je ook goedkoper bij de Turk of toko, net zoals noten, bonen en linzen. Wij zijn grootverbruikers van kruiden en specerijen, maar als je dat niet bent kun je goedkope Xenos weckpotjes vullen en kado doen. Mijn schoonmoeder vond het laatst enig om een pepercollectie te krijgen met chiliflakes, cayenne en meer. Hele specerijen blijven ook nog eens langer goed en droogroosteren pept wat oudere op en geeft ook meer smaak.
Zelfde met huisgemaakte sauzen, dat hoeft niet veel te kosten en mensen vinden het hartstikke leuk. Tomaten in het seizoen kun je als saus verwerken, scheelt tijd doordeweeks en heb je toch een beetje zon in de winter. 1 middagje en je komt de hele winter door qua voorraad.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #189 Gepost op: 01 juni 2013, 21:19:51 »
Dank voor je uitgebreide reactie! :)
Ik woon sinds kort niet zo ver van de Dappermarkt vandaan, dus misschien dat ik binnenkort toch een poging ga wagen. En als ik dan toch die kant op fiets, kom ik volgens mij ook langs genoeg Turkse en Marokkaanse winkels.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #190 Gepost op: 01 juni 2013, 22:42:19 »
Graag gdaan. Heb vroeger in die buurt gewoond en ik vond het heerlijk boodschappen doen daar. Sterker nog, ik kom er af en toe nog steeds om dingen in te slaan en ik woon er niet bepaald dichtbij.

Op de Javastraat heb je diverse Turkse winkels. Genco zit vlakbij Javaplein en is uitgebreid. Niet altijd de beste kwaliteit verse groenten en fruit, maar er is ook heel veel leuke droogwaar. Ik scoorde er laatst gerookte basmatirijst bijvoorbeeld en ze hebben ook veel noten.

Ietsje verder aan dezelfde kant zit nog een Turk, waarvan ik de naam kwijt ben. Witte gevel, zwarte letters. Daar heb je doorgaans een betere kwaliteit groenten en fruit, maar kleiner assortiment.

Vlak naast de videotheek aan de overkant heb je een klein en groezelig winkeltje Vigram, waar je goede basmatirijst (die in zakken) en heel veel specerijen van het merk TRS kan kopen. Als je Indiaas kookt is dit een aanrader.

Op dat stuk richting het spoor heb je verder nog wat Turkse winkels aan beide kanten, best ok.

De Dappermarkt heeft met name groenten en fruit op het stuk vanaf de 1e van Swindenstraat tot volgens mij de Insulindeweg. Daar heb je in het midden nog een aardige Turkse toko op een hoekje aan de kant van de Jamin. Naast de Mac zit nog een Surinaamse toko.
Vroeger stond er voorbij de Burger King een Marokkaan op de markt zelf die vaak aanbiedingen had. Die was er de laatste keer niet toen ik er was, dus ik weet niet of die er nog staat. Net voorbij de drogist op de hoek van de Dapperstraat/1e van Swinden zit een groezelig tokootje met tropische en hindoestaanse meuk op de Dapperstraat zelf. Ook leuk.



Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.429
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #191 Gepost op: 02 juni 2013, 02:07:26 »
Ik heb het al eens eerder gemeld:
En als ik dan nog eens de kosten splits, geloof ik dat de warme maaltijden en broodmaaltijden niet de belangrijkste kostenfactor zijn. Een avondje wijn drinken met hapjes (nootjes, chips, toast met brie) is duidelijk duurder (want kant-en-klaar) dan een niet-eens-zo-eenvoudige doch voedzame maaltijd.
En daar sta ik nog steeds achter. Basisproducten als (olijf-)olie, tomatenpuree en pasta kosten je de kop niet - en naar verluidt zijn de prijsverschillen tussen huismerken van 'gewone' supermarkten en discounters verwaarloosbaar. Rijst, couscous, bulgur, kruiden en specerijen koop ik bij de toko of de Turk (zeer schappelijke prijzen, ik koop alleen meestal meer dan ik van plan was  ;D). Verse groente kan wat duurder zijn (asperges natuurlijk, maar ook paprika, als je niet oppast), maar nog steeds geen overdreven grote aanslag op je portemonnee, als je wat op het seizoen en de aanbiedingen let (beetje jammer natuurlijk dat we nu in juni qua temperatuur beter wintervoer kunnen eten).

Kant-en-klaar of vleesvervangers koop ik zelden of nooit, daarmee druk je de meeste kosten, denk ik. Daarom vind ik het geen probleem om eens wat halloumi bij de salade te serveren (2,99 voor 250 gram, voor twee personen, twee dagen), of eens een plukje safraan te gebruiken. Maar ook niet elke dag.

Tja, we verkeren wel in de luxe positie dat we niet echt op de kleine prijzen hoeven te letten, maar onze maaltijden zou ik toch onder de noemer 'low budget doch lekker' scharen. Ik krijg vooral een slecht geweten als ik eten moet weggooien, en dat probeer ik dan ook te voorkomen. Als de aardappelen op moeten, en ik heb eigenlijk zin in rijst, dan worden het toch aardappelen. Is er een restje bloemkool, dan wordt dat opgegeten.

Ook als we eters krijgen, weet ik vrij goed in te schatten hoeveel er moet worden gekookt. Meestal nét voldoende om iedereen te tevreden te stellen (en, zo niet, dan wordt er een uitgebreid toetje in elkaar geflanst). Ik gebruik trouwens hiervoor de keukenweegschaal en de kopjes nogal intensief: ruim 200 gram groente per persoon, half kopje rijst per persoon, 60-80 gram pasta per persoon. Mijn moeder heeft als trauma een Schiermonnikoogvakantie, waar haar schoonzuster ooit vroeg 'hoeveel aardappelen eten jullie'? 'Kook gewoon meer dan genoeg', heeft ze toen geantwoord. Achteraf moet ik haar ongelijk geven; inschatten of desnoods even navragen kan een hoop nodeloze afval (en kosten) besparen.

Mijn valkuilen: afgezien van het zwichten voor toch een luxe halloumi, toch vooral interessante producten in de toko (er staat nog een pak tapioca te wachten op inspiratie), dingen als pompoenzaad en lijnzaad (vandaag nog gekocht), die je niet echt nodig hebt, maar die ook wel eens lekker zijn, en bovenal chique kruidenmengsels die je na een aantal jaren gewoon kunt weggooien, omdat je er toch niets mee hebt gedaan.

Mijns inziens zijn de grootste besparingen dus vooral te halen als je bezuinigt op drankjes en hapjes (en als je toch voor hapjes kiest, neem dan de lekkerdere, duurdere hapjes, daarvan eet je minder, maar je geniet er des te meer van).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #192 Gepost op: 02 juni 2013, 09:35:39 »
halloumi (2,99 voor 250 gram)
Is dat je in Nederland ooit gelukt? Vertel me waar!
This is between me and the vegetable!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.429
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #193 Gepost op: 02 juni 2013, 13:16:57 »
halloumi (2,99 voor 250 gram)
Is dat je in Nederland ooit gelukt? Vertel me waar!
Is halloumi in Nederland zoveel duurder dan? 2.99 was de prijs voor halloumi bij de Duitse Rewe (vergelijkbaar met Albert Heijn), maar bij de Turk kost hij zelfs nog een paar dubbeltjes minder.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #194 Gepost op: 02 juni 2013, 13:30:39 »
Ik kom het eerder voor het dubbele tegen ja. (Maar ik kijk er niet zo heel vaak meer naar, omdat ik het in grote hoeveelheden importeer uit halloumivriendelijkere landen.)
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #195 Gepost op: 02 juni 2013, 13:40:00 »
Hier is het bij de Turk (althans de mijne) ook niet zo duur, ik denk 3,50. Bij kaaswinkels inderdaad achterlijk duur.
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #196 Gepost op: 02 juni 2013, 16:36:12 »

De markt vind ik zelf een beetje eng; allemaal schreeuwende mannen enzo, en ik heb totaal geen inzicht in of iets duur of goedkoop is, maar misschien dat ik het binnenkort toch maar eens ga proberen. Tegenwoordig kun je er ook gewoon pinnen toch (Amsterdam)?


Ik houd ook niet van de markt, vind het vooral irritant dat iedereen zo traag loopt en inderdaad dat geschreeuw. De Albert cuypmarkt vind ik nog wel ok, daar heb je ook een zelfbedieningskraam. Die is wel weer wat duurder maar ik vind het wel fijn dat je alles zelf op je gemak uit kunt kiezen. Nu woon ik dichter bij de dappermarkt maar ik ga er echt bijna nooit heen, vind het geen fijne markt.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #197 Gepost op: 02 juni 2013, 17:32:13 »
Ik ben ook geen markt-type, heb op zaterdag een markt om de hoek, en ga er nooit naartoe.

Maar net als Eelco heb ik niet het idee dat de kosten zitten in de gewone maaltijden, maar bij mij zitten ze vooral in de extra dingetjes. En ik moet echt zo min mogelijk naar winkels, ik ben echt megagevoelig voor de visuele marketing daar, en koop dus echt veel meer dan waar ik voor ging. Het gaat allemaal wel op, maar het is niet nodig.

Ik koop dus zoveel mogelijk online, omdat dat handig is qua niet sjouwen enzo, maar ook omdat ik in een webwinkel me veel beter vasthoudt aan mij lijstje. Bij Albert koop ik ééns per maand groot in, alle houdbare dingen vooral, en dan moeten er nog groenten bij. Ik kan nu weer naar de natuurwinkel en ook zelf groenten snijden, dus ik heb weer een groententas genomen. Wel lastig, want nu moet ik iedere 1-2 weken naar de natuurwinkel. Maar anders moest ik naar de AH, en daar heb ik het ook.

(Als ik per ongeluk langs de markt kom, heb ik het ook. Ik kocht er vorig jaar opeens zoveel plantjes dat ik mensen moest bellen om ze naar mijn huis te krijgen - ik kon toen nog niet een paar keer op en neer. Waren wel prima plantjes trouwens, ik heb ze buiten gezet en ze doen het nog steeds)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #198 Gepost op: 02 juni 2013, 20:20:15 »
Ik kan nu weer naar de natuurwinkel en ook zelf groenten snijden

 :cheer: :wortel: :cheer:

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Eten voor € 5 per dag
« Reactie #199 Gepost op: 02 juni 2013, 21:37:13 »

60-80 gram pasta per persoon.

Echt  :o Ik doe 120 gram pp. Ja tenzij er nog allerlei voorgerechten en een enorm nagerecht komt.
,,,,فلافل