Vegatopia Forum

Hoe ongezond is zoetstof?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

brenda_lelie

Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #20 Gepost op: 23 september 2008, 22:09:52 »
Ik zie de verpakking voor me, volgens mij is het Marello

edit: ik bedoel Marmello maar ik weet niet of jij dat ook bedoelt
« Laatst bewerkt op: 23 september 2008, 22:14:24 door brenda_lelie »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.446
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #21 Gepost op: 19 augustus 2010, 13:05:15 »
Het Voedingscentrum meldt: Light is veilig.

"In de media wordt ook gesproken over de rol van de stoffen methanol en formaldehyde, die we via aspartaam in light producten binnenkrijgen. De hoeveelheden in die producten zijn zo klein, dat ze geen schadelijk effect hebben. Het lichaam maakt zelf veel grotere hoeveelheden van formaldehyde aan, omdat het onder meer nodig is om DNA op te bouwen."

't Is maar dat u het weet.
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #22 Gepost op: 19 augustus 2010, 13:17:47 »
Grappig, laatst viel me juist een waarschuwing op een fles frisdrank oid op: "contains a source of phenylalanine". Toen dacht ik dus: Als dat er als waarschuwing op een produkt geplaatst wordt, zal er toch wel écht iets aan de hand zijn.

En daar begrijp ik dat artikel ook niet, omdat fenylalanine de boosdoener zou moeten zijn in of afkomstig van aspartaam. De discussie ging toch nooit over methanol of formaldehyde?

Overigens blijf ik erbij dat je toch wel verschrikkelijk smaakgestoord moet zijn, of een bovenwereldse wilskracht moet hebben, wil je in het gebruik van aspartaam blijven persisteren. Ik mijd alle produkten waar maar het kleinste spoortje van dat spul in zit.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2010, 13:21:34 door h@ñgm@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #23 Gepost op: 19 augustus 2010, 13:21:58 »
Overigens blijf ik erbij dat je toch wel verschrikkelijk smaakgestoord moet zijn, of een bovenwereldse wilskracht moet hebben, wil je in het gebruik van aspartaam blijven persisteren.

Hear! Hear!



“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #24 Gepost op: 19 augustus 2010, 13:22:36 »
't Is maar dat u het weet.

We weten ook allemaal wel dat het Voedingscentrum niet alwetend is.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #25 Gepost op: 19 augustus 2010, 14:12:07 »
Grappig, laatst viel me juist een waarschuwing op een fles frisdrank oid op: "contains a source of phenylalanine". Toen dacht ik dus: Als dat er als waarschuwing op een produkt geplaatst wordt, zal er toch wel écht iets aan de hand zijn.

En daar begrijp ik dat artikel ook niet, omdat fenylalanine de boosdoener zou moeten zijn in of afkomstig van aspartaam.

Wat ik me nog herinner van biochemie, lang geleden:

Volgens mij is phenylalanine een essentieel aminozuur.
Maar het is ook één van de afbraakproducten van aspartaan.
Dus voor de meeste mensen niets aan de hand.

Maar er zijn mensen met een allergie voor (tegen?) phenylalanine.
Een allergie tegen een essentieel eiwit is "niet handig"  :( Die mensen hebben dan ook een uitgekiend dieet  nodig. Voor diè mensen staat de waarschuwing er op. Vergelijkbaar dus met de waarschuwingen tegen pinda's noten, gluten, etc. .

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #26 Gepost op: 19 augustus 2010, 14:26:52 »
Grappig, laatst viel me juist een waarschuwing op een fles frisdrank oid op: "contains a source of phenylalanine". Toen dacht ik dus: Als dat er als waarschuwing op een produkt geplaatst wordt, zal er toch wel écht iets aan de hand zijn.

En daar begrijp ik dat artikel ook niet, omdat fenylalanine de boosdoener zou moeten zijn in of afkomstig van aspartaam.

Wat ik me nog herinner van biochemie, lang geleden:

Volgens mij is phenylalanine een essentieel aminozuur.
Maar het is ook één van de afbraakproducten van aspartaan.
Dus voor de meeste mensen niets aan de hand.

Maar er zijn mensen met een allergie voor (tegen?) phenylalanine.
Een allergie tegen een essentieel eiwit is "niet handig"  :( Die mensen hebben dan ook een uitgekiend dieet  nodig. Voor diè mensen staat de waarschuwing er op. Vergelijkbaar dus met de waarschuwingen tegen pinda's noten, gluten, etc. .

Juist, kijk maar eens hiernaar. Het is geen allergie, maar een erfelijke stofwisselingsziekte. Voor de meeste mensen is Fenylalanine een essentieel aminozuur!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #27 Gepost op: 20 augustus 2010, 01:20:55 »
Had ik al eens geschreven, dat je je lichaam voor de mal houdt als je zoetstoffen gebruikt.
Je proeft zoet, je lichaam denkt: "Daar komt weer suiker aan..... actie". En dan, geen suiker, de ME is voor niets uitgerukt.

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #28 Gepost op: 01 september 2010, 13:33:06 »
Had ik al eens geschreven, dat je je lichaam voor de mal houdt als je zoetstoffen gebruikt.
Je proeft zoet, je lichaam denkt: "Daar komt weer suiker aan..... actie". En dan, geen suiker, de ME is voor niets uitgerukt.


Dat vertelde iemand me laatst ook (een "professionele" EHBO-er). Zoetstoffen zetten de alvleesklier aan om insuline te produceren, maar die komt dan geen suiker tegen in het bloed en dan gaat je lichaam om echte suiker zeuren. Geen idee of het waar is, maar voorlopig houd ik het maar voor waar aan. Ik drink wel thee en water, ook lekker.

Edit: Broodje aap dus. De alvleesklier heeft er niets mee te maken. Gisteren nagevraagd. Dat je honger krijgt van zoetstof klopt wel, maar schijnbaar heeft niet iedereen dat. Ikke wel, dus voor mij geen zoetstof meer. Maar het hongergevoel komt dan alleen vanuit je hersens, het heeft niets met de alvleesklier te maken en je bloedsuiker gaat ook niet omlaag o.i.d.
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2010, 08:40:21 door Chantal »

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #29 Gepost op: 03 november 2010, 12:56:26 »
Ik vind het het grappigst als je dan taart bij de thee/koffie hebt. Dan doet zo'n gebruiker zoetjes in de koffie en eet er een stuk taart bij. De logica van de zoetjes snap ik niet goed.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.446
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #30 Gepost op: 05 november 2010, 01:13:47 »
Wat ik ook zo gek vind: zoetjes zijn vooral het domein van koffiedrinkers. Als diezelfde koffiedrinkers dan ook eens een bakje thee nemen, is het steevast met gewone suiker of honing. Als je dan ook nog eens bedenkt dat je gemiddeld meer koppen thee drinkt (kunt/wilt drinken) dan koffie, is de logica toch echt zoek.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #31 Gepost op: 05 november 2010, 08:47:20 »
Misschien denken ze dat alle beetjes helpen? Of dat ze dan mogen compenseren? Geen idee, maar ik begrijp het ook niet. Ik weiger (als ik de keus heb) spullen met nepzoet. Ten eerste heb ik mijn energie nodig, ten tweede vind ik het beter om niks te nemen dan om iets te nemen wat op z'n zachtst gezegd controversieel is.

Offline PasioIngredients

  • **
  • 31
  • Geslacht: Vrouw
    • Pasio
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #32 Gepost op: 04 december 2010, 15:54:15 »
Wij doen trouwens ook zoetjes in de thee ..zelfs in die met een smaakje, tenzij het die dag 'mag' dwz. dat je net gesport hebt .
Er is al ontzettend veel onderzoek naar zoetstoffen gedaan en ze zouden echt niet op de markt zijn gekomen als ze echt onveilig waren.
Wat storender is dat er zoveel niet wordt toegelaten wat heus wel veilig is maar waar economische belangen een rol spelen, ziedaar waarom stevia nog steeds niet is toegelaten.

Mbt zoetstoffen : de zoetstoffen die 'itol' in de naam hebben zijn in het algemeen laxerend. Wel veilig in normale hoeveelheden, maar eet je je een slag in de rondte aan iets wat hiermee gezoet is.. dan krijg je problemen. Gezien het feit dat juist mensen die regelmatig light producten kopen met zulke zoetstoffen erin, vaak te zwaar zijn omdat ze te veel eten en te weinig bewegen, dan heb je een probleem.

Alhoewel, dan denk ik ook aan introducties van voedingsmiddelen die te snel gingen, al weet ik niet meer of ze in NL of in de VS op de markt waren: chips met Olestra erin, die ervoor zorgde dat je het vet niet opnam.. hoef hopelijk niet in details te treden wat er gebeurde als mensen een hele zak chips opaten (opnieuw een doodnormaal gegeven voor een flinke eter!)
meten = weten!

Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #33 Gepost op: 04 december 2010, 16:02:25 »
Er is al ontzettend veel onderzoek naar zoetstoffen gedaan en ze zouden echt niet op de markt zijn gekomen als ze echt onveilig waren.

Zegt niet zoveel. Waarom er bijvoorbeeld nog steeds amalgaam in je mond gepropt mag worden, is me een enorm raadsel. Er wordt bijzonder moeilijk gedaan over het vrijkomen van onmeetbaar kleine hoeveelheden zware metalen, maar dat je met een (verhoudingsgewijs) gigantische kwikbom in je mond rondloopt is kennelijk wel te verdedigen. Amalgaamvullingen lekken. Juist de vers aangebrachte. Als ze bros worden, komt dat voornamelijk omdat de kwik intussen naar je hersenen is verhuisd.
Kortom: Argumenten van commerciële (en in het geval van kwikvullingen: juridische) aard spelen een flinke rol in wat 'veilig' bevonden wordt.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #34 Gepost op: 04 december 2010, 16:11:33 »
ziedaar waarom stevia nog steeds niet is toegelaten.


Is dat inmiddels opgeheven?
Bij de biowinkel hier zagik het van de week gewoon open en bloot bij de suiker staan en ze vertelden dat dat nu gewoon mocht.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #35 Gepost op: 04 december 2010, 16:20:17 »
De EFSA heeft het goedgekeurd, wat betekent dat als het meezit de EU het volgend jaar ook goedkeurt. Als dat gebeurt is het legaal.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #36 Gepost op: 04 december 2010, 17:48:36 »
Wij doen trouwens ook zoetjes in de thee ..zelfs in die met een smaakje, tenzij het die dag 'mag' dwz. dat je net gesport hebt .
Dit klinkt alsof je een paard bent, dat je een suikerklontje mag na het rennen...
This is between me and the vegetable!

Offline PasioIngredients

  • **
  • 31
  • Geslacht: Vrouw
    • Pasio
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #37 Gepost op: 04 december 2010, 17:52:09 »
Ha, zoiets ja.. stem KH-inname (suikers en zetmeel) zeer precies af op activiteit.. rustdagen plm 50-75 gram, trainingsdagen meestal 200g maar ook wel af en toe 500g  .. dan schuift er ook heel wat junkfood en uiteraard ECHTE suiker in de koffie/thee doorheen.. althans, als ik er aan denk, want uit macht der gewoonte doe je het er toch nog in.

@ Poek: wist ik niet dat het goedgekeurd is. Mooi, dan kan ik de hele etiketdeclaratie van een eiwitpoeder opbiechten.. we hebben er 1 met stevia en dat heb ik na een tip hierover van een klant wijselijk niet vermeld.
Kijk net in Nutraingredients.com (interessante website over voedingsindustrie) en zie deze link .. heb stevia wel eens gebruikt en vond het megavies smaken. Er zijn ook wel betere varianten, waaronder waarschijnlijk truvia (heeft het grootste marktaandeel).
« Laatst bewerkt op: 04 december 2010, 18:00:41 door PasioIngredients »
meten = weten!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #38 Gepost op: 04 december 2010, 19:21:39 »
Het is veilig, anders was het niet op de markt gekomen  :heehee:
Volgens mij zijn kennen we allemaal wel een aantal voorbeelden waarbij dit niet het geval was. Kijk bijvoorbeeld eens naar een fluoride, dat qua LD50 waarde bijvoorbeeld dicht tegen arsenicum aan zit, maar wel door drinkwater en tandpasta gaat. Hitler wist ook wel raad ermee trouwens.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline PasioIngredients

  • **
  • 31
  • Geslacht: Vrouw
    • Pasio
Re:Hoe ongezond is zoetstof?
« Reactie #39 Gepost op: 04 december 2010, 19:55:49 »
Maar fluoride neem ik zelf trouwens ook niet meer, leek ons niet verstandig.. ja, heb je wel een punt mee gescoord  ;)

Wat al lang op de markt is, daar wordt veel losser mee omgegaan.. toch is tegenwoordig de wetgeving hyperstreng! Ook tendele vanwege economische redenen om de bestaande markt te beschermen...

meten = weten!