Vegatopia Forum

Koffie!

Online Eelco

• Admin
  • 20.686
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Koffie!
« Gepost op: 24 januari 2008, 23:52:42 »
Spicy koffie, omdat kruidenkoffie zo naar eikeltjeskoffie klinkt  :P.

Ik moet niets hebben van winterthee met kaneel, kruidnagel en zo. Beetje laffe troep, dan liever gewoon een sterke pot Ostfriesentee. Maar een stemmetje in mijn hoofd zei dat ik het recept voor spicy koffie gewoon moest uitproberen.

En raad eens... ik ben er aan verslingerd geraakt. Wel gebruik ik veel meer kruiden dan in het recept staat aangegeven: voor één kop uit de espressomachine gebruik ik een aardig stukje kaneel, twee kruidnagels en twee groene kardemoms. Alles lekker fijngestampt in de vijzel. Een heerlijk geurig bakje en een pittige stoot caffeïne.

Meer mensen verslingerd aan de spicy koffie? Hoe maken jullie het klaar? Nog interessante kruidenvariaties?
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Spicy Koffie
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2008, 08:40:39 »
Het klinkt behoorlijk lekker, maar ik doe het maar niet in mijn senseo-cup. ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Helen

« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2008, 17:00:17 »
hahaha, integendeel!!
Ik ben meer van de :"wilde u ook nog koffie in uw cappuccinomelk?" hihihii.

Herbivoer

« Reactie #3 Gepost op: 05 maart 2008, 01:34:53 »
Koffie is vergif. Ik las laatst dat 30% van de mensen psychisch nerveuze problemen heeft met koffie drinken. Een goed alternatief voor koffie om af te kicken is groene of zwarte thee.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #4 Gepost op: 05 maart 2008, 07:01:31 »
Het gaat in deze draad eigenlijk om hoe lekker koffie kan zijn.  :)

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #5 Gepost op: 05 maart 2008, 07:55:25 »
Grappig dat je deze draad gestart bent, toevallig kwam ik eergisteren een koffierecept tegen( 12 maanden lekker eten AH kookboek) wat ik op mijn vriend uit wil gaan proberen.
Benodigdheden:
1/8 lt slagroom
mespunt instant koffie
2 eetlepels suiker
8 gemberbolletjes
4 dl sterke, hete koffie
3 glazen

de slagroom met mespuntje koffie en de suiker stijfkloppen. De gemberbolletjes fijnsnijden, op een kwart deel na over de 3 glazen verdelen, evt wat gembernat erbij schenken. Al roerend de hete koffie erop schenken en garneren met een toef mokkaroom en de achtergehouden gember. Men noemt dit in het boek 'satanskoffie'.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline IneN

• 873
« Reactie #6 Gepost op: 05 maart 2008, 09:53:50 »
wat ik op mijn vriend uit wil gaan proberen.

;D

Offline greet

• 2.671
« Reactie #7 Gepost op: 05 maart 2008, 20:21:19 »
hmmmmmmm, koffie...

vorige keer was er nog een half pakje room over van't koken, en die heb ik dan systematisch door de koffie gedaan in plaats van het wolkje melk  :-[ maar ja, anders wordt het toch slecht, dacht ik bij mezelf.

maar nu staat er een nog een half pak kokosroom open... heeeeeeelp

Vegatopia

[Koken] 7 dingen die ik geleerd heb over lekkere koffie
« Reactie #8 Gepost op: 01 september 2015, 13:00:39 »
7 dingen die ik geleerd heb over lekkere koffie

Ruim 20 jaar geleden richtte Jan, nog in het Stenen Tijdperk van het internet, Vegatopia op. Enkele jaren geleden nam hij afscheid als Grote Baas, maar nu is hij weer terug op het oude nest! Ditmaal met een serie verhalen en wetenswaardigheden over zijn nieuwe liefde: koffie. Vandaag de eerste aflevering, waarin hij vertelt over de basisprincipes van goede koffie. En dat zijn dochtertje van drie hem een koffienerd noemt.

Source: 7 dingen die ik geleerd heb over lekkere koffie

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Re: [Koken] 7 dingen die ik geleerd heb over lekkere koffie
« Reactie #9 Gepost op: 01 september 2015, 17:41:18 »
En hij vindt het heel leuk dat hij jullie met zijn koffiegeneuzel mag komen lastigvallen. :-)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #10 Gepost op: 01 september 2015, 19:35:41 »
Jahaa, superleuk Jan!
,,,,فلافل

« Reactie #11 Gepost op: 01 september 2015, 19:48:48 »

:koffie:  :cheer:

En nou niet weer jarenlang van huis weglopen he?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline eno2

• 758
  • Geslacht: Man
« Reactie #12 Gepost op: 02 september 2015, 12:17:53 »
Haha, ik was zwaar koffieverslaafd tot 1990 en daarna niet één kopje meer = 25jaar koffieloos. Gedaan met de cafeïnezucht en met de uren slapèloosheid na een avondlijke koffie. Verleden maand begon ik deca te drinken met een klontje pure cacao erin. Een lekkernij. OK ik weet het, deca is chemische brol. Maar ik ben op een leeftijd dat dergelijke brol mijn leven niet veel meer kan verkorten.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline jol

• 2.653
« Reactie #13 Gepost op: 02 september 2015, 13:39:56 »
Wel goed geneuzel Jan, fijn en leerzaam artikel, zelfs ook voor de wat gevorderde koffiedrinker.

Oh, en weet jij of het klopt dat bij het maken van espresso de hoeveelheid cafeïne die in de drank terecht komt relatief weinig is in verhouding met koffie die langer met het hete water in contact is tijdens het zetten? Is me ooit door een Italiaan verteld maar ik weet niet hoe betrouwbaar deze bron is.
« Laatst bewerkt op: 02 september 2015, 13:42:09 door jol »

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2015, 12:50:18 »
Oh, en weet jij of het klopt dat bij het maken van espresso de hoeveelheid cafeïne die in de drank terecht komt relatief weinig is in verhouding met koffie die langer met het hete water in contact is tijdens het zetten? Is me ooit door een Italiaan verteld maar ik weet niet hoe betrouwbaar deze bron is.

Voor zover ik weet klopt dat alleen als je een espressokopje vergelijkt met een doorgaans veel grote kop voor filterkoffie. In absolute getallen zit er dan meer caffeïne in je kop filterkoffie. Maar relatief gezien bevat espresso meer.

Nog even nagezocht op Wikipedia: "Ondanks de krachtige smaak, bevat een kopje espresso van 30 ml minder cafeïne dan een kop filterkoffie. Per honderd gram bevat espresso echter beduidend meer cafeïne dan gepercoleerde koffie, 212 mg tegenover 40 mg."

Offline jol

• 2.653
« Reactie #15 Gepost op: 27 september 2015, 20:39:48 »
Dank Jan.

Vegatopia

[Koken] De mokapot verdient een tweede kans
« Reactie #16 Gepost op: 01 oktober 2015, 13:00:15 »
De mokapot verdient een tweede kans

Ruim 20 jaar geleden richtte Jan, nog in het Stenen Tijdperk van het internet, Vegatopia op. Enkele jaren geleden nam hij afscheid als Grote Baas, maar nu is hij weer terug op het oude nest! Ditmaal met een serie verhalen en wetenswaardigheden over zijn nieuwe liefde: koffie. Vandaag, op International Coffee Day, de tweede aflevering, waarin hij pleit voor een herkansing van de mokapot.

Source: De mokapot verdient een tweede kans

Vegatopia

[Koken] Ongelooflijk: zo drinkt de wereld z'n koffie
« Reactie #17 Gepost op: 03 november 2015, 13:00:26 »
Ongelooflijk: zo drinkt de wereld z'n koffie

Dacht je dat de double tall soy latte die je 's ochtends in de trein aan je lippen zet al aardig bijzonder was? Nou, dat valt reuze mee, hoor, als je zo eens ziet wat er elders in de wereld gedronken wordt.

Source: Ongelooflijk: zo drinkt de wereld z'n koffie

Vegatopia

[Koken] Die French press is zo gek nog niet
« Reactie #18 Gepost op: 23 december 2015, 13:00:05 »
Die French press is zo gek nog niet

Kun je wel, tegen zo'n weerloos en kwetsbaar potje, dachten wij toen we hoorden dat de geleerden van de Gezondheidsraad hadden uitgehaald naar de cafetière, oftewel de French press. Voor wie het gemist heeft: in de nieuwe richtlijnen Goede Voeding die begin november uitgebracht werden, staat dat koffie weliswaar een goed alternatief is voor suikerhoudende frisdranken, maar dat het wel van belang is om te kiezen voor filterkoffie.

Source: Die French press is zo gek nog niet

Vegatopia

[Koken] 9 redenen om nooit een Aeropress te kopen
« Reactie #19 Gepost op: 07 maart 2016, 13:00:26 »
9 redenen om nooit een Aeropress te kopen

Nu de Dutch Aeropress Championship eraan komt (16 maart in Amsterdam), bereiken ons signalen dat vele nietsvermoedende koffieliefhebbers alweer het slachtoffer geworden zijn van deze eenvoudige koffiemaker. Wij kunnen het dan ook niet vaak genoeg benadrukken: schaf er nooit een aan. Er zijn zeker negen redenen waarom je daar vreselijke spijt van gaat krijgen.

Source: 9 redenen om nooit een Aeropress te kopen