Maar ik ben niet flauw geweest, en heb één van de links geopend en heb naar één verdere verwijzing doorgeklikt. En dat betreffende stukje ondersteunt precies mijn opvatting dat menselijk (orgaan)weefsel gevoeliger is dan dat van dieren, en dat diertesten dus heel zinvol zijn bij dit soort onderzoeken.
Omdat het gevoeliger is zijn diertesten zinvol? Ik zie de logica niet.
Ik had dan ook een onbezonnen stelling geponeerd, gekoppeld aan een dubieuze conclusie, ondersteund door de zoek-het-maar-ergens-op-informatie waar jij je ook op baseert. Grappig dat je juist over de logica valt.
BTW, onderaan het betreffende pamflet hangt een indrukwekkende lijst met literatuurverwijzingen, maar in de tekst wordt daar niet één keer naar verwezen. Laat staan dat daar passages uit aangehaald worden ofzo. Dat is, qua wetenschappelijke overtuigingskracht, op z'n zachtst gezegd niet erg handig als je niet-gangbare stellingen probeert te propageren (om het over bewijzen nog maar niet te hebben).
Maar of je het dan over overerfbare genetische afwijkingen hebt...
Het gaat om genetische afwijkingen die zijn ontstaan door omgevingsfactoren. Denk aan straling die er voor zorgt dat er genetische afwijkingen ontstaan en die eigenschap doorgegeven word naar volgende generaties. Het hoeft niet direct bij een eerste generatie daarna zichtbaar te zijn. Kan ook daarna komen.
Ik ging even specifiek door op jouw voorbeeld over de defecten die door roken (kunnen) worden veroorzaakt; waar het me om gaat is dat een genetische afwijking lokaal kan voorkomen (in de longen in het rookvoorbeeld), en niet per se iets is dat doorgegeven wordt aan nakomelingen. Iedere lichaamscel bevat tenslotte genetisch materiaal (dat defect kan raken).
En dan kom je nu met straling aanzetten, het ultieme voorbeeld van de andere categorie die er wél om bekend staat overerfbare genetische afwijkingen in celmateriaal te kunnen veroorzaken. Daarvan zeg ik dan weer, dat dat normaalgesproken iets is waar je je, op individueel niveau, toch niet tegen kan wapenen, dus dat is sowieso niet relevant verder in een discussie over de noodzaak van dierproeven.