Ik wil toch nog ff reageren op dat stukje dat nu op de website staat over Jamie (van Tertia)...
"Terwijl er wat voor te zeggen is ethische kwesties over te laten aan de individuele belevingswereld van mensen, heeft Oliver kennelijk studiolichten en camera's nodig om een standpunt in te nemen tegen de bioindustrie."
Hoezo heeft hij nodig, hij heeft die middelen ter beschikking en wil zijn idee aan een groot publiek overbrengen, dan maak je daar toch gebruik van? Lijkt me logisch...
" Je kunt je afvragen of mensen die zich inmiddels niet tegen bioindustrie hebben gekeerd, eigenlijk wel geïnteresseerd zijn in wat zich daar afspeelt. Mogelijkheden genoeg tenslotte om jezelf te informeren. Wie zich nu niet tegen de bioindustrie heeft uitgesproken, wil of kan dat kennelijk niet. En dat is een keuze die zolang de bioindustrie niet bij wet verboden is, gerespecteerd moet worden. "
Zolang het een bewuste keuze is respecteer ik dan, zeker. Maar het gaat er juist om dat veel mensen niet geinformeerd willen worden. Ze willen niet weten want dan moeten ze er over nadenken. En zeker als het om het stukje vlees gaat zijn de oogkleppen volop aanwezig. Maar mag er daarom niet op die misstanden gewezen worden? Ik denk dat als het gaat om misstanden in de bioindustrie, iedereen inderdaad weet dat het gebeurt, maar niet WAT er gebeurt...
En misschien, heel misschien, dat mensen door te ZIEN wat er gebeurt toch er over gaan denken...
"Oliver is op z'n minst naïef te noemen. Verwacht hij nu werkelijk dat heel Aldishoppend Engeland overstapt van de plofkip naar de onbetaalbare boerenmarktkip? "
als ie er al tien bereikt... Het is trouwens ook nooit goed he, DOET eens iemand iets om meer bekendheid te geven aan die misstanden, en dan niet een "fanatieke milieufascist" zoals wij vegetariers [sic] waar ze van zichzelf niet naar hoeven te luisteren maar een Bekende Brit die wellicht meer impact heeft...
"Wie denkt hij wel niet dat ie is om rabiaat hanenvermoordend het publiek te overtuigen van zijn eigen gelijk? Laat mensen lekker zelf bepalen wat ze vinden en het zelf uitzoeken, en hou het bij je vak, namelijk het verzinnen van smakelijke gerechten. Als dat als gevolg heeft dat we op tv door Jamie de zoveelste Sunday Chicken Roast voorgeschoteld krijgen, kunnen we altijd zelf nog beslissen dat we het bij een eenvoudige Nut Roast houden."
Nogmaals, het gaat hem er niet om mensen tot vegetarier te bekeren maar om ze er op te wijzen dat er een negatieve kant zit aan het goedkope kippie, en dat er een goede reden is om die niet te kopen. Want hij wil de britse boeren (en dan uiteraard m.n. de organic farmers) steunen. Dat hij mensen daarom dwingt te zien wat ze normaal niet (willen) zien, zodat ze daarna een geinformeerde keuze kunnen maken die ergens op gebaseerd is vind ik, persoonlijk, een goede zaak.
Dat iedereen inderdaad vooral lekker eet wat ie wil (en wat ie niet wil), maar wat mij betreft dan wèl bewust, wetend waarvoor je kiest!
Dus ja, ik vind het een goeie actie van Jamie.