Inkomen en opleiding hangt sterk samen en deze dingen allemaal ook, maar het komt door opleiding en dan nog niet eens specifiek door een vak of theorie, maar door de manier van denken.
Want ook die opleidingskeuze is weer sterk bepaald door andere factoren zoals het milieu waar men in opgroeit, intellectuele capaciteiten, gezinssituatie, ...
Waarmee ik slecht wil aangeven dat - hoewel er statistisch gezien wel een verband is tussen manier van denken - een pak uitzonderingen zijn en er dus mensen zijn die 'denken op universitair niveau' maar toch zonder diploma door het leven gaan. En bij sommige studies kan het omgekeerde zelf het geval zijn. Mensen die dankzij keihard studeren een hoger diploma behalen, maar wat manier van denken betreft helemaal niet op dat niveau zitten.
Opleiding is naar mijn gevoel een gemakkelijke manier om een onderscheid te maken tussen het denkniveau van groepen mensen.
(Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen heel intelligente rokers zijn, en zeer - euh - domme vegetariërs.)
Wat te denken van een, volgens mij, heel sterke factor: opvoeding?
Ik weet niet of opvoeding te maken heeft met het rookgedrag van mensen. Ik ken immers zowel mensen die heel degelijk zijn opgevoed en toch roken (meestal dan wel uit onderbewuste rebellie tegen hun veel te 'brave' jeugd) als mensen die een minder -laat ik zeggen- beschermde jeugd hebben gehad (dan weer om bepaalde waarden en normen -ivm gezondheid- die niet werden meegegeven).
Opvoeding heeft dan misschien eerder te maken met het motief van de roker om te roken.
Verder, zou opvoeding iets te maken hebben met vegetarisme? Ikzelf ben met veel zorg, maar de gepaste vrijheid, opgevoed. Toen ik besliste vegetariër te worden, werd mijn keuze geaccepteerd.
Worden mensen in minder gegoede milieus (ik beweer hier niet dat de opvoeding in minder gegoede milieus slechter is, maar neem hier een andere stelling aan) minder snel vegetariër? Ik heb er nog nooit iets over gehoord en weet niet of daar cijfers van zijn. Maar het lijkt mij wel zo. Hoewel ik -nogmaals- weinig vergelijkmateriaal heb.