In een Chinese Toko troffen Lynn en ik een uitgebreid Pataks assortiment aan. (Lynn was vorig jaar zomer in Parijs en daar liep ze een winkel binnen met een hele wand vol Pataks curry’s en pickles en chutney’s: Pataks heaven). Uit dat voor Nederlandse maatstaven toch redelijk brede assortiment kozen wij een potje Jalfrezi: sweet chili and coconut. We couldn’t have made a better choise, om het maar eens op zijn Frans te zeggen.
’s Avonds, terwijl het buiten donker was en koud en de kerstverlichting in de conifeer bij de deur bijdroeg aan die gezellige coca cola-sfeer, sneed ik de knoflook en de uien en ontfermde Lynn zich over courgette en de trostomaten. Wat is er leuker dan fijngesneden knoflook in de wok te doen als de olie al goed heet is? Die geur die vrijwel meteen loskomt! Afijn uien erbij (ik ben geen keukenprins maar kan inmiddels de uien toch goed fijnsnijden), de courgette, even goed wokken en dan, o hemels moment, de curry, die heerlijke curry van zoete chilipeper en kokosnoot, erbij. De tomatenpartjes toevoegen en een deksel op de pan, een dikke twintig minuten laten sudderen. Onderwijl de naan met water besprenkelen en in de grillpan leggen. Aan het eind van het suddergebeuren nog even de deksel van de pan lichten en een zak cashewnoten erin leegschudden. Roer de noten door de curry en laat nog vijf minuutjes staan die pan.
En dan: aan tafel en smullen maar. Wij vonden het echt heel heel heel heel heel heel heel lekker.