Vegatopia Forum

Het vegetarische aanbod van Albert Heijn

Offline Selly

• 30.783
Re:Het vegetarische aanbod van Albert Heijn
« Reactie #420 Gepost op: 09 mei 2012, 12:50:17 »
Ik las een hele tijd geleden ergens op het forum dat er iets van vis zat in het vegetarische broodbeleg, vegetarisch gebraden gehakt, van de AH. Sindsdien heb ik het nooit meer gekocht. Is daar nog nieuws over ?

Dat was in 2005. Daarna is de receptuur aangepast en nu is het voor zover ik weet vega.

,,,,فلافل

Offline Lollo Rossa

• **
  • 25
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #421 Gepost op: 09 mei 2012, 13:39:09 »
Echt waar, met 100% zekerheid ? Sorry, ben altijd gewend om wat verder door te vragen omdat ik het zeker wil weten ... omdat een klantenservice soms ook fouten kan maken of is het duidelijk op de verpakking te lezen dat het ingrediënt er niet meer in zit? In ieder geval bedankt voor je reactie. Ik ga eens zoeken of ik er wat over kan vinden ....

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #422 Gepost op: 09 mei 2012, 14:37:35 »
Nee, 100% zekerheid heb je natuurlijk nooit. Dan kun je beter zelf broodbeleg maken zoals Eelco's tofuspread http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11913-lekkere-frisse-tofuspread
Maar over tofufabrieken heb ik ook wel eens nare verhalen gehoord eigenlijk, dus ja..
,,,,فلافل

Offline Lollo Rossa

• **
  • 25
« Reactie #423 Gepost op: 09 mei 2012, 15:54:56 »
Ja, idd als je het allemaal uitvoerig gaat uitzoeken, valt er heel veel af .....
Leuk zo'n zelf bedacht recept, maar soms vind ik kant en klaar ook wel handig.
Tofufabrieken ook al ? Weet niet of ik het wel wil weten .... ja, okée kan het helaas niet negeren. Ik ga maar weer even zoeken op het forum .....
Ieder geval bedankt voor je feedback.     

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #424 Gepost op: 09 mei 2012, 19:41:53 »
Wel handig met klantenservice e.d., stel open vragen. Hoe wordt het geklaard geeft een uitgebreider antwoord, dan of het vegetarisch is. Ook omdat de definitie vegetarisch niet altijd met de jouwe overeen zal komen, standaardvragen worden met standaard antwoorden afgedaan en het is leerzaam. Bij bepaalde bereidingswijzen weet je dat er extra risico is en kun je altijd nog doorvragen of er gebruik wordt gemaakt niet vegetarische dingen. In restaurants kun je dus ook beter vragen wat er in je gerecht zit.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Lollo Rossa

• **
  • 25
« Reactie #425 Gepost op: 09 mei 2012, 23:08:22 »
Ja, idd, ik stel altijd hele specifieke vragen als ik naar een klantenservice mail en indien nodig blijf ik doorvragen, ook in restaurants. Zoals bijv bij Multivlaai, welke ingrediënten de slagroom die ze gebruiken bevat en bij de sappen van Innocent kwam er uit dat op de citroenen die ze gebruiken, een laagje schellak zit. Moet wel zeggen dat ze zowel bij Multivlaai en Innocent echt moeite hebben gedaan om duidelijk m'n vragen te beantwoorden. Maar ook bijv. bij parfum, zeep of make-up. Bijvoorbeeld in Ecover (allesreiniger) zit ongewerveld water (ongewervelde diertjes.) 

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #426 Gepost op: 09 mei 2012, 23:27:04 »
Multivlaai vind ik qua smaak tot nu toe ook niet de moeite waard om eerlijk te zijn. Maar wat jammer van Ecover zeg, daar denk ik dan weer helemaal niet aan (tot nu toe dan)...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #427 Gepost op: 10 mei 2012, 00:18:18 »
Bijvoorbeeld in Ecover (allesreiniger) zit ongewerveld water (ongewervelde diertjes.) 

Ik vind met Google wel iets over gewerveld water, maar dat heeft niets met diertjes te maken geloof ik. Hebben ze van Ecover gezegd dat er dieren in zitten?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.667
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #428 Gepost op: 10 mei 2012, 00:52:01 »
bij de sappen van Innocent kwam er uit dat op de citroenen die ze gebruiken, een laagje schellak zit.
Is schellak dan niet vegetarisch? Volgens Wikipedia zijn het afscheidingen van de lakschildluis. "Shellac is scraped from the bark of the trees where the female lac bug, Kerria lacca (Order Hemiptera, Family Coccidae) secretes it to form a tunnel-like tube as it traverses the branches of tree." Klinkt alsof het net als honing wel vegetarisch maar niet vegan is.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2012, 15:19:46 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #429 Gepost op: 10 mei 2012, 01:03:53 »
bij de sappen van Innocent kwam er uit dat op de citroenen die ze gebruiken, een laagje schellak zit.
Is schellak dan niet vegetarisch? Volgens Wikipedia zijn het afscheidingen van de likschildluis. "Shellac is scraped from the bark of the trees where the female lac bug, Kerria lacca (Order Hemiptera, Family Coccidae) secretes it to form a tunnel-like tube as it traverses the branches of tree." Klinkt alsof het net als honing wel vegetarisch maar niet vegan is.

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20081108040923AA840D9
Idd wel redelijk vegetarisch (er kunnen wat insecten in zitten), niet vegan. Wist ik niet! Ik dacht dat de luisjes ervoor geplet werden, net als gebeurt met de luisjes die voor rode kleurstof zorgen.

@Lollo Rossa: besef je wel dat leven inhoudt dat er dieren voor je sterven, of je wilt of niet?
Er komen ook dieren om bij het oogsten en ploegen van landbouwgrond voor jouw brood, peulvruchten en sojaproducten. Niet alleen insecten, ook muizen en ander klein grut. Bij het bespuiten van gewassen sterven vele malen meer insecten dan er op een Innocent-citroen aan schellaklijkjes zit. En al eet je alleen biologisch, dan worden er nog insecten geplet bij het plukken/oogsten.

« Laatst bewerkt op: 10 mei 2012, 01:10:01 door Hizikigrrrl »

Offline Eelco

• Admin
  • 20.667
    • Mijn Homepage
« Reactie #430 Gepost op: 10 mei 2012, 01:30:42 »
@Lollo Rossa: besef je wel dat leven inhoudt dat er dieren voor je sterven, of je wilt of niet?
Er komen ook dieren om bij het oogsten en ploegen van landbouwgrond voor jouw brood, peulvruchten en sojaproducten. Niet alleen insecten, ook muizen en ander klein grut. Bij het bespuiten van gewassen sterven vele malen meer insecten dan er op een Innocent-citroen aan schellaklijkjes zit. En al eet je alleen biologisch, dan worden er nog insecten geplet bij het plukken/oogsten.
Ow, daar heb je een kleine beerput geopend. Ja, tijdens de productie van landbouwproducten sterven noodzakelijkerwijs vele (kleine en minder kleine) dieren. En die dieren - geplet, gemalen - zijn ook aanwezig in meel, specerijen en andere 'vegan' producten (zij het in kleine hoeveelheden, er zijn maximumpercentages vastgesteld door de voedsel- en warenautoriteit). Zo kun je bijvoorbeeld ook niet alle insecten ervan overtuigen dat ze de spinazie moeten verlaten voordat het wordt ingevroren.

Onsmakelijk? Ja, maar daar moet je maar niet al te veel over nadenken. Wat niet weet, dat niet deert. Onethisch? Dat valt te bezien. Zelfs als ik loop, vermoord ik waarschijnlijk duizenden micro-organismen. En lastige muggen die niet op tijd mijn slaapkamer verlaten, worden ook zonder genade doodgeslagen (om maar even te provoceren - het raam staat open, niets let ze).

Kortom: de vraag is waar je de grens trekt. En die grens is vrij persoonlijk.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Lollo Rossa

• **
  • 25
« Reactie #431 Gepost op: 10 mei 2012, 09:38:32 »
Multivlaai vind ik qua smaak tot nu toe ook niet de moeite waard om eerlijk te zijn. Maar wat jammer van Ecover zeg, daar denk ik dan weer helemaal niet aan (tot nu toe dan)...

Heb tot nu toe 1 of 2 keer iets bij Multivlaai gekocht. In de gewone supermarkten vind je niet veel of niets (tenminste ik dan) vegetarische taarten en gebak en de taarten van biologische winkels bestel ik wel eens met verjaardagen enzo, maar die zijn vaak minder zoet, wat ook lekker is trouwens, maar ik hou van variatie en ook omdat ik 2 kids heb probeer ik altijd nieuwe dingen te vinden. Ja, zelf bakken is een goede optie, maar kant en klaar kopen is gewoon vaak lekker snel en handig. Wat Ecover betreft heb ik een paar maanden geleden ergens iets gelezen. Weet nu niet meer zeker hoe het met dat ongewervelde water zat en of het nou Ecover of Sonett was of een ander merk. Sorry voor de verwarring als het niet mocht kloppen. Wel las ik dat Ecover konijnenbloed gebruikte bij hun testen en watervlooien. Watervlooien zijn ongewervelden, het Britse vegan keurmerk geeft ze dan ook hun keurmerk niet voor de nieuwe produkten, maar voor andere keurmerken tellen ongewervelden niet mee bij hun dierproefvrije criteria. In ieder geval waren er voor mij destijds redenen dat ik koos voor Attitude schoonmaakmiddelen en wasmiddelen. maar dat is voor mij persoonlijk. Iedereen bepaalt voor zichzelf wat hij/zij als vegetarisch ziet.

Offline Lollo Rossa

• **
  • 25
« Reactie #432 Gepost op: 10 mei 2012, 09:43:58 »
Bijvoorbeeld in Ecover (allesreiniger) zit ongewerveld water (ongewervelde diertjes.) 

Ik vind met Google wel iets over gewerveld water, maar dat heeft niets met diertjes te maken geloof ik. Hebben ze van Ecover gezegd dat er dieren in zitten?

Ecover heb ik niet gemaild, maar ergens iets op internet gelezen destijds, weet nu niet meer zeker of het nou Ecover of een ander eko merk was, sorry! Ze gebruiken of gebruikten wel konijnenbloed en watervlooien (ongewervelden) bij hun testen en volgens mij ook wei in één hun hun afwasmiddelvarianten.

Offline Lollo Rossa

• **
  • 25
« Reactie #433 Gepost op: 10 mei 2012, 09:56:52 »
Is schellak dan niet vegetarisch? Volgens Wikipedia zijn het afscheidingen van de likschildluis. "Shellac is scraped from the bark of the trees where the female lac bug, Kerria lacca (Order Hemiptera, Family Coccidae) secretes it to form a tunnel-like tube as it traverses the branches of tree." Klinkt alsof het net als honing wel vegetarisch maar niet vegan is.

Schellak zelf is idd vegetarisch, afscheidingsproduct van de kleine lakschildluis. De schellak wordt van de boom geschraapt en gedroogd. In de praktijk zitten er veel luizen op en in de hars als dat gebeurt, die dus mee worden geschraapt. Het is voor iedereen zelf te bepalen of ze dat erg vinden of niet. Ik weet dat ik er verder in ga dan de meeste vegetariërs. De citroenen worden ook geperst, dus er komt waarschijnlijk een miniscuul, heel klein percentage in het sap terecht. Ik weet dat veel mensen me daar overdreven in vinden, maar ik leef met luisjes mee en koop dan liever zoveel mogelijk biologisch of onbespoten fruit en sap, wat niet wil zeggen dat ik het ongemerkt waarschijnlijk nu en dan toch binnen krijg bij bepaalde producten ...

Offline Lollo Rossa

• **
  • 25
« Reactie #434 Gepost op: 10 mei 2012, 10:10:21 »

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20081108040923AA840D9
Idd wel redelijk vegetarisch (er kunnen wat insecten in zitten), niet vegan. Wist ik niet! Ik dacht dat de luisjes ervoor geplet werden, net als gebeurt met de luisjes die voor rode kleurstof zorgen.

Ja dat besef ik heel goed. Ben al langer dan 22 jaar vegetariër en denk wel over dat soort dingen na. Als je wandelt trap je ongemerkt ook wel eens een diertje dood.  Als ik in de tuin werk probeer ik ook rekening te houden met diertjes en er zullen ook heus wel insecten enzo onder lijden, helaas. Als het om vers fruit en groente gaat, probeer ik ook zoveel mogelijk onbespoten varianten te kopen, maar snap heus wel dat ik het ongemerkt toch binnenkrijg.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2012, 10:17:22 door Lollo Rossa »

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #435 Gepost op: 10 mei 2012, 10:14:36 »
Die testen met konijnenbloed doet ecover niet meer, ze gebruiken nu mensenbloed had ik begrepen. En inderdaad doen ze testen op watervlooien om te kijken wat voor effect het heeft op waterdiertjes. Ik ben het daar aan de ene kant niet mee eens, maar aan de andere kant komt het wel in het water terecht en het zou nog lulliger zijn als daar van alles doodgaat toch? Maar goed, ik zeg dat nou wel, maar was wel erg teleurgesteld in ecover toen ik hoorde van de proeven met konijnenbloed, dus ik gebruik de producten niet meer.

Offline Lollo Rossa

• **
  • 25
« Reactie #436 Gepost op: 10 mei 2012, 10:22:34 »
Die testen met konijnenbloed doet ecover niet meer, ze gebruiken nu mensenbloed had ik begrepen. En inderdaad doen ze testen op watervlooien om te kijken wat voor effect het heeft op waterdiertjes. Ik ben het daar aan de ene kant niet mee eens, maar aan de andere kant komt het wel in het water terecht en het zou nog lulliger zijn als daar van alles doodgaat toch? Maar goed, ik zeg dat nou wel, maar was wel erg teleurgesteld in ecover toen ik hoorde van de proeven met konijnenbloed, dus ik gebruik de producten niet meer.

Fijn om te horen dat ze geen konijnenbloed meer gebruiken.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #437 Gepost op: 10 mei 2012, 10:27:21 »
Ja na de 'ophef' erover heeft de directeur (of in ieder geval iemand in de top) besloten om dan zelf maar bloed te doneren. Toch vind ik het wel kwalijk, ze hebben onterecht gebruik gemaakt van het vegan keurmerk, en ook waren ze -heel strikt genomen- niet proefdiervrij. Ok, ze hebben dan geen testen gedaan op levende konijnen, maar dat bloed kwam wel ergens vandaan, ik denk niet dat er konijnen vrijwillig hun bloed hebben afgestaan.

« Reactie #438 Gepost op: 10 mei 2012, 10:51:13 »

Tsja hoever moet je gaan als vegetariër, wat het per ongeluk doden van diertjes betreft? Je kan je heel druk maken om een paar afgeschraapte luisjes in de schellak, waarvan een minuscuul beetje over je citroen is gesmeerd (al zou ik niet weten waar dat voor nodig zou zijn, maar da's een andere discussie), maar vanochtend kroop er bijvoorbeeld weer eens een (redelijk forse) slak tegen onze buitenmuur omhoog. Die komt niet ver, en zodra de zon weer een beetje doorbreekt droogt het dier direct uit tot een smerig slijmerig-vettig hoopje. Moet je zo'n slak redden? Mijn enige motivatie zou zijn om die smerige restanten te voorkomen. Mag je zeggen dat je een begaan vegetariër bent als je in zo'n situatie geen onoverkomelijke slakkenhindernissen voor je huis monteert? Ik voel me er in ieder geval niet schuldig bij.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #439 Gepost op: 10 mei 2012, 10:59:40 »
Maar je was niet van plan de slak(-kenrestanten) op te eten toch?