@Lollo Rossa: besef je wel dat leven inhoudt dat er dieren voor je sterven, of je wilt of niet?
Er komen ook dieren om bij het oogsten en ploegen van landbouwgrond voor jouw brood, peulvruchten en sojaproducten. Niet alleen insecten, ook muizen en ander klein grut. Bij het bespuiten van gewassen sterven vele malen meer insecten dan er op een Innocent-citroen aan schellaklijkjes zit. En al eet je alleen biologisch, dan worden er nog insecten geplet bij het plukken/oogsten.
Ow, daar heb je een kleine beerput geopend. Ja, tijdens de productie van landbouwproducten sterven noodzakelijkerwijs vele (kleine en minder kleine) dieren. En die dieren - geplet, gemalen - zijn ook aanwezig in meel, specerijen en andere 'vegan' producten (zij het in kleine hoeveelheden, er zijn maximumpercentages vastgesteld door de voedsel- en warenautoriteit). Zo kun je bijvoorbeeld ook niet alle insecten ervan overtuigen dat ze de spinazie moeten verlaten voordat het wordt ingevroren.
Onsmakelijk? Ja, maar daar moet je maar niet al te veel over nadenken. Wat niet weet, dat niet deert. Onethisch? Dat valt te bezien. Zelfs als ik loop, vermoord ik waarschijnlijk duizenden micro-organismen. En lastige muggen die niet op tijd mijn slaapkamer verlaten, worden ook zonder genade doodgeslagen (om maar even te provoceren - het raam staat open, niets let ze).
Kortom: de vraag is waar je de grens trekt. En die grens is vrij persoonlijk.