Vegatopia Forum

Het vegetarische aanbod van Albert Heijn

Offline Sam

• 7.191
Re:Het vegetarische aanbod van Albert Heijn
« Reactie #260 Gepost op: 09 oktober 2009, 14:55:40 »
Helemaal eens met Xiara. Ik eet geen vlees omdat ik het een gruwelijk idee vind om dode beesten op mijn bord te hebben, daar is helemaal niets politieks aan. En wat een kul dat je geen enkel dier mee helpt door vegetarier te zijn, elk consumptiedier dat niet op de wereld komt omdat de vraag naar consumptie daalt, is een hoop voorkomen leed en dus een geholpen dier. Consumptie-dieren komen er niet als de vraag er niet is, dit is puur economisch en heeft dus ook helemaal niets met politiek te maken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #261 Gepost op: 09 oktober 2009, 15:43:43 »
Citaat
aangezien tival een Israëlisch merk is en ik niet wens mee te werken aan de onderdrukking en alle andere ellende dat dagelijks geschied in het thuisland van dit bedrijf.

Maar moet je dan ook niet Palestijnse producten boycotten?

Citaat
hoewel er wel meer mensen veggie mogen eten van mij, natuurlijk, blijft het een persoonlijke keuze

Citaat
Ik ben vegetariër, maar dat is een keuze die strikt persoonlijk is. Ik heb niet de intentie daar een boodschap mee af te geven, iets duidelijk te maken of anderen deze keuze ook te laten maken.

'Voor het slagen van het Kwaad is niets anders nodig dan goede mensen die niets doen. Als goede mensen niets anders doen dan voor hun gezinsleden zorgen, hun sport beoefenen, en televisie kijken, kunnen Kwade krachten ongestoord hun rampzalige praktijken uitoefenen. De Kwade krachten worden dan niet gehinderd door de zogenaamde zwijgende meerderheid.'

He who passively accepts evil is as much involved in it as he who helps to perpetrate it. He who accepts evil without protesting against it is really cooperating with it.
Martin Luther King, Jr.

Neutrality helps the oppressor, never the victim. Silence encourages the tormentor, never the tormented. -Elie Wiesel
Stem op de Partij voor de Dieren

« Reactie #262 Gepost op: 09 oktober 2009, 16:24:31 »
Maar we doen wel wat, we verminderen de vraag naar 'evil'. Bovendien ben ik er van overtuigd dat eenieder hier bereid is een gesprek met 'evil'-consumenten over dit onderwerp te voeren, als daar uit oprechte interesse naar gevraagd wordt. We zoeken alleen het 'kwaad' niet bewust op.
Suggereren dat we passief het kwaad toelaten, slaat wat mij betreft als een tang op een (spaar)varken.
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2009, 16:28:44 door Pir@ña »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #263 Gepost op: 09 oktober 2009, 16:46:43 »
Maar we doen wel wat, we verminderen de vraag naar 'evil'. Bovendien ben ik er van overtuigd dat eenieder hier bereid is een gesprek met 'evil'-consumenten over dit onderwerp te voeren, als daar uit oprechte interesse naar gevraagd wordt. We zoeken alleen het 'kwaad' niet bewust op. Suggereren dat we passief het kwaad toelaten, slaat wat mij betreft als een tang op een (spaar)varken.

Verminderen is iets, maar wel heel passief. Alleen vegetarier of veganist zijn is niet veel anders dan gewoon in de stroom van maatschappij mee te gaan op je eigen manier.
Dus hoewel je tegen bent, accepteer je de maatschappij zoals die is (=meewerken aan het bestaan). Je verandert in feite niet actiefs. Kan op vele manieren hoor. En de een zal dat ook nog wel in meer of mindere mate doen dan de andere. Maar als men actiever was, zou men veel mee keuze hebben in de supermarkt ;) 1 vegetarier die vraagt bij supermarkten om vega-producten wordt gezien als misschien 100 anderen die wellicht zelfde wens hebben maar niet daarom vragen. 50 vegetariers die bv. heel regelmatig zouden mailen zou dus krachtig signaal worden, omdat ze een grote markt zullen zien.. niet een enkeling.

Wat betreft dat gesprek voeren... tsja.. is goed hoor, maar dat is nog steeds passief (omdat je reageert omdat een ander jouw benadert). Actief benadering werkt beter. Kan op vele manieren. Natuurlijk met beleid. (niet elk actief beleid werkt nl... )

Schanulleke

« Reactie #264 Gepost op: 09 oktober 2009, 18:51:35 »
Consumptie-dieren komen er niet als de vraag er niet is, dit is puur economisch en heeft dus ook helemaal niets met politiek te maken.

Ik ben het niet helemaal met deze uitspraak eens. Volgens mij zijn politiek en economie veel nauwer met elkaar verweven dan je denkt, Sam. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de melk- en vleeslobby in de politiek. Een partij als het CDA heeft van oudsher relatief veel aanhang onder agrariers in Nederland en dat zou best eens de reden kunnen zijn dat die partij mijns inziens niet zoveel doet voor dieren/natuur/milieu. Agrariers zitten echt niet te wachten op door de overheid opgelegde hervormingen (wat ongetwijfeld een kostbare zaak is voor een agrarier = economie!) en zullen dus niet snel stemmen op een partij die die hervormingen wel wil. Het CDA wil zijn aanhang niet kwijt, dus... (= politiek!).

Wat mijzelf betreft: als mijn individuele consumptiegedrag invloed zou kunnen uitoefenen op de politiek... nou graag! Als het die invloed niet heeft... jammer, maar ik ga er toch mee door.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #265 Gepost op: 09 oktober 2009, 22:46:44 »
Actief benadering werkt beter. Kan op vele manieren. Natuurlijk met beleid. (niet elk actief beleid werkt nl... )

Schoenen met stalen neuzen kopen. We gaan als Vegova's langs de deuren.
Heeft iemand een klein kindje, en is er ook een klerenkast, die mee kan lopen?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline LelleL

• 3.652
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #266 Gepost op: 10 oktober 2009, 00:59:13 »
Actief benadering werkt beter. Kan op vele manieren. Natuurlijk met beleid. (niet elk actief beleid werkt nl... )

Schoenen met stalen neuzen kopen. We gaan als Vegova's langs de deuren.
Heeft iemand een klein kindje, en is er ook een klerenkast, die mee kan lopen?

Vegova! Lelle is spontaan atheïst af en gelooft nu stellig in de heilige Vega. En gaat elke avond eerst bidden tot de tofu voor ze hem opeet.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #267 Gepost op: 10 oktober 2009, 01:16:35 »
Zo hoort het! :)

Offline Xiara

• 457
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
« Reactie #268 Gepost op: 10 oktober 2009, 17:49:58 »
Ik vind weinig zo irritant als "bekeerders", of ze nu van een geloof, politieke stroming of in dit geval vega zijn.
Als mensen er open voor staan wil ik heel graag er over praten, maar ik ga zeker niet ongevraagd bekeren!!

Ik geloof trouwens wel dat het effect heeft als je vega bent. Als ik in mijn eigen omgeving kijk, mijn moeder eet sinds ik vega ben zelf bijna nooit meer vlees en mijn (inmiddels) man eet maximaal 3 keer per week een beetje bio vlees. Dat was met beide heel anders ooit. In mijn optiek kan je ook passief het goede voorbeeld geven ;)

(en nu weer een beetje ontopic?)
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #269 Gepost op: 10 oktober 2009, 18:08:27 »
Ik vind weinig zo irritant als "bekeerders", of ze nu van een geloof, politieke stroming of in dit geval vega zijn.
Als mensen er open voor staan wil ik heel graag er over praten, maar ik ga zeker niet ongevraagd bekeren!!

Mensen willen bekeerd worden! ;) Bedoel ermee.. een groep staat zeker open voor bepaalde zaken. Alleen als ze nergens iemand tegen komen die ze actief iets toewerpen zullen ze niet veranderen. Een ander deel kan je sowieso niet bereiken. En moet je geen tijd aan besteden. Als niemand bv. tegen bont actief bezig zou zijn dan zouden diverse winkelketes die nu bontvrij zijn gewoon nog wel bont verkopen. Dus actieve benadering is goed. Alleen de manier waarop is ook belangrijk. Bij sommige manieren krijg je dat mensen zich juist 'verzetten' en dan geef je een negatief beeld af.

Citaat
Ik geloof trouwens wel dat het effect heeft als je vega bent. Als ik in mijn eigen omgeving kijk, mijn moeder eet sinds ik vega ben zelf bijna nooit meer vlees en mijn (inmiddels) man eet maximaal 3 keer per week een beetje bio vlees. Dat was met beide heel anders ooit. In mijn optiek kan je ook passief het goede voorbeeld geven ;)

Goed natuurlijk. Maar klein bereik.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #270 Gepost op: 10 oktober 2009, 21:28:44 »
Mensen willen bekeerd worden! ;) Bedoel ermee.. een groep staat zeker open voor bepaalde zaken. Alleen als ze nergens iemand tegen komen die ze actief iets toewerpen zullen ze niet veranderen.

Oh godzijdank zijn er mensen als jij die de verdwaalden naar het goede pad kunnen leiden! Anders waren we, zeker in deze maatschappij van alle informatie, documentie en communicatie, echt nooit tot de juiste inzichten gekomen!  ::)

Citaat
Een ander deel kan je sowieso niet bereiken. En moet je geen tijd aan besteden.

Je hebt helemaal gelijk en dat is precies wat een heleboel mensen denken die met een grote boog om je spandoek heen lopen als je weer ergens op de barricade staat te preken.

Citaat
Alleen de manier waarop is ook belangrijk. Bij sommige manieren krijg je dat mensen zich juist 'verzetten' en dan geef je een negatief beeld af.

Grappig dat je het zelf bevestigt, nog wel voor 'eigen' publiek ook.
Wie het kleine niet eert...

Hmm, toch maar weer eens op zoek naar een C1000...

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #271 Gepost op: 10 oktober 2009, 21:37:09 »
Oh godzijdank zijn er mensen als jij die de verdwaalden naar het goede pad kunnen leiden! Anders waren we, zeker in deze maatschappij van alle informatie, documentie en communicatie, echt nooit tot de juiste inzichten gekomen!  ::)
Ja he. ;)

Citaat
zeker in deze maatschappij van alle informatie, documentie en communicatie

Denk je dat iedereen altijd alles weet tegenwoordig daardoor? Je staat nog verbaasd over de slechte kennis van waar iemands eten vandaan komt.

Citaat
Je hebt helemaal gelijk en dat is precies wat een heleboel mensen denken die met een grote boog om je spandoek heen lopen als je weer ergens op de barricade staat te preken.

Die mensen bereik je niet nee. Het gaat ook niet om die mensen. Maar om mensen die stilstaan, een flyer komen vragen e.d.

Citaat

Wie is hier het 'eigen' publiek?

Negatief beeld is bv. mensen nalopen met een flyer. Vrijblijvend info geven is wat anders.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #272 Gepost op: 10 oktober 2009, 22:51:48 »
Citaat
Citaat
zeker in deze maatschappij van alle informatie, documentie en communicatie
Denk je dat iedereen altijd alles weet tegenwoordig daardoor? Je staat nog verbaasd over de slechte kennis van waar iemands eten vandaan komt.

Kijk, met die eerste zin stel je een open vraag. Daarmee nodig je mij uit tot een discussie waar we wellicht nog beide iets aan hebben. Helaas doet die tweede zin dan weer het tegenovergestelde.
Het punt wat ik wilde maken, is dat mensen die ervoor open staan best zelf dingen kunnen op zoeken zonder dat een 'actief' persoon hen daarop moet wijzen. Met de huidige eethype stijgt de interesse voor voedsel in het algemeen. Volgens mij heeft een Jamie Oliver meer effect met z'n gepraat over herkomst van voedsel, dan bijvoorbeeld de NVB en dan bedoel ik de manier waarop en niet het bereik van een zo'n celebchef, al helpt dat wel om meer mensen aan het denken te zetten natuurlijk.

Citaat
Citaat

Die mensen bereik je niet nee. Het gaat ook niet om die mensen. Maar om mensen die stilstaan, een flyer komen vragen e.d.

Oh, je doet het alleen voor de openstaande actieve medemens. Nee, never mind.

Citaat
Citaat

Wie is hier het 'eigen' publiek?

Met wat voor mensen zitten we hier?

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #273 Gepost op: 10 oktober 2009, 23:08:40 »
et punt wat ik wilde maken, is dat mensen die ervoor open staan best zelf dingen kunnen op zoeken zonder dat een 'actief' persoon hen daarop moet wijzen. Met de huidige eethype stijgt de interesse voor voedsel in het algemeen. Volgens mij heeft een Jamie Oliver meer effect met z'n gepraat over herkomst van voedsel, dan bijvoorbeeld de NVB en dan bedoel ik de manier waarop en niet het bereik van een zo'n celebchef, al helpt dat wel om meer mensen aan het denken te zetten natuurlijk.

Je geeft nu toch wel aan dat er een actief persoon nodig is. Dat is actieve benadering, niet passief. De NVB komt weinig uit. Maar de belgische organisatie EVA doet het zeer goed. Een goed voorbeeld van een actieve benadering op een positieve manier. Gericht op bepaalde groepen te triggeren.

Iemand die er voor open staat is niet perse trouwens een persoon die dat actief op zoekt. Die heeft een trigger nodig (een reclame, een discussie, een confrontatie) wil deze zich gaan verdiepen erin.

Citaat
Oh, je doet het alleen voor de openstaande actieve medemens. Nee, never mind.

Bewust zijn van welke groepen er zijn is belangrijk. Ik doe het niet voor een groep die je niet kan bereiken. Logisch toch? Die mensen gaan alleen mee als er een hele grote groep zich anders gedraagd. Meer de meeloop groep. Die gaan alleen mee als dat hun uit komt.

Citaat

Dat is een goede vraag. Daar ben ik wel benieuwd naar, maar als ik dit even door de jaren heen analyseer, dan zijn de meeste mensen erg passief.
Het initiatief vegatopia.com op zich en het kookboekje wat ooit is verschenen zijn dan weer vorm van een soort actieve houding.

Mijn punt is vooral dat als er een meer actieve houding (positief) binnen de 'beweging' zou zijn, dat je dan een samenleving gehad zou hebben waar je als vegetarier/veganist al veel meer keus zou hebben gehad. Maar nu is het meer dat minder dan 1% van de vegetariers een actievere houding aan neemt. Dat vind ik gewoon teleurstellend en jammer.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2009, 23:13:38 door Draek »

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #274 Gepost op: 10 oktober 2009, 23:48:58 »
De peer/ blauwaderkaas salade is terug Ole.

Maar dacht er toch echt van overtuigd te zijn dat die voorheen met walnoten dressing was. Nu is ie met peterselie dressing. Zonde.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #275 Gepost op: 11 oktober 2009, 00:08:19 »
Het punt wat ik wilde maken, is dat mensen die ervoor open staan best zelf dingen kunnen op zoeken zonder dat een 'actief' persoon hen daarop moet wijzen. Met de huidige eethype stijgt de interesse voor voedsel in het algemeen. Volgens mij heeft een Jamie Oliver meer effect met z'n gepraat over herkomst van voedsel, dan bijvoorbeeld de NVB en dan bedoel ik de manier waarop en niet het bereik van een zo'n celebchef, al helpt dat wel om meer mensen aan het denken te zetten natuurlijk.

Je geeft nu toch wel aan dat er een actief persoon nodig is. Dat is actieve benadering, niet passief. De NVB komt weinig uit. Maar de belgische organisatie EVA doet het zeer goed. Een goed voorbeeld van een actieve benadering op een positieve manier. Gericht op bepaalde groepen te triggeren.

Ik bedoelde het iets anders. Ja, Jamie is een heel actief manneke. Op tv, in boeken en bladen, etc. Hij is overal! Het is alleen op een wat andere manier (en natuurlijk met iets andere insteek) dan de door jou aangehaalde EVA. Ik denk dat Jamie een stuk groter bereik heeft om mensen bewuster te maken, juist omdat het in de eerste plaats om de smaak gaat en niet om het sociaal-maatschappelijke aspect. Iets met vliegen en stroop zeg maar.
Ik ben niet zo bekend met EVA, maar wat is precies hun benadering en waarom vindt je die positief?

Citaat
Iemand die er voor open staat is niet perse trouwens een persoon die dat actief op zoekt. Die heeft een trigger nodig (een reclame, een discussie, een confrontatie) wil deze zich gaan verdiepen erin.
Niet per se inderdaad.  

Citaat
Citaat

Dat is een goede vraag. Daar ben ik wel benieuwd naar, maar als ik dit even door de jaren heen analyseer, dan zijn de meeste mensen erg passief.
Het initiatief vegatopia.com op zich en het kookboekje wat ooit is verschenen zijn dan weer vorm van een soort actieve houding.

Oh, was dat de raison d'etre van het kookboek ::)?
Het leuke aan dit forum vind ik dat er leuk en creatief gekookt wordt en een aantal mensen kunnen je inderdaad op een prettige manier van informatie of een andere visie voorzien. Dat is de reden dat ik hier ben blijven hangen (Jan en alle anderen :cocktail:, thanks!). Door al die informatie ben ik absoluut een stuk bewuster geworden en ben ik er ook meer over gaan lezen. Dat hebben die flyertjes nooit kunnen bereiken, maar wellicht ben ik een te selectief openstaand doch passief persoon.
Met eigen publiek bedoelde ik meer dat je hier lijkt te prediken voor eigen kerk. Ok, je bent veganist en er zijn hier wat part-time/flexivega's, maar we hebben wel een gemeenschappelijk ideaal tot op zekere hoogte.

Citaat
Mijn punt is vooral dat als er een meer actieve houding (positief) binnen de 'beweging' zou zijn, dat je dan een samenleving gehad zou hebben waar je als vegetarier/veganist al veel meer keus zou hebben gehad. Maar nu is het meer dat minder dan 1% van de vegetariers een actievere houding aan neemt. Dat vind ik gewoon teleurstellend en jammer.

Dan moet jij denk ik actiever worden;)

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #276 Gepost op: 11 oktober 2009, 00:44:01 »
Ik bedoelde het iets anders. Ja, Jamie is een heel actief manneke. Op tv, in boeken en bladen, etc. Hij is overal! Het is alleen op een wat andere manier (en natuurlijk met iets andere insteek) dan de door jou aangehaalde EVA. Ik denk dat Jamie een stuk groter bereik heeft om mensen bewuster te maken, juist omdat het in de eerste plaats om de smaak gaat en niet om het sociaal-maatschappelijke aspect. Iets met vliegen en stroop zeg maar. Ik ben niet zo bekend met EVA, maar wat is precies hun benadering en waarom vindt je die positief?

Ze doen het momenteel erg goed met hun 'donderdag veggiedag', dus een soort vleesvrije maandag ;) Dit weten ze op een goede positieve manier in de pers te zetten (ook internationaal) en gemeenten e.d. mee te krijgen. Dat vind ik positief. Ze weten actualiteiten wat betreft ook goed te benutten. Vega-campagne in de markt zetten ook rondom de milieu hype momenteel. Ze doen ook veel gericht naar de jeugd. Met standjes op scholen staan. Iets wat zeer goed is, omdat daar een hoop mensen bereikt kan worden. 

Citaat
Het leuke aan dit forum vind ik dat er leuk en creatief gekookt wordt en een aantal mensen kunnen je inderdaad op een prettige manier van informatie of een andere visie voorzien. Dat is de reden dat ik hier ben blijven hangen (Jan en alle anderen :cocktail:, thanks!). Door al die informatie ben ik absoluut een stuk bewuster geworden en ben ik er ook meer over gaan lezen. Dat hebben die flyertjes nooit kunnen bereiken, maar wellicht ben ik een te selectief openstaand doch passief persoon.

Een initiatief op internet kan daar ook zeker aan bijdragen. Ik wil niet zeggen dat wat mensen op straat de gouden formule hebben om iedereen te bereiken die mogelijk te bereiken is. Kan op vele manieren dus. Discussies op internet hebben en informatie op dit soort fora krijgen etc. zijn ook dingen die belangrijk zijn. Afgelopen week nog op een forum info over veganisme gegeven. Daardoor nu weer twee personen die nu veganist proberen te worden. Dus dat is weer positief. Vandaag een actie tegen bont gehad. Een jongedame heeft na informatie de bontkraag ter plekke afgedaan. Met campagne op straat waarbij we info geven, met panelen staan met foto's e.d. en bijna altijd lekkere hapjes hebben bereiken we veel mensen en krijgen daar enorm goede respons op. (mensen die later mailen dat ze vegetarier zijn geworden, veganist of gewoon minder vlees e.d.). Het is met een klein groepje, en dan zoveel bereiken. En dan hoop ik toch wel dat als die positieve initiatieven op een veel grote schaal zouden plaats vinden dat er dan toch veel sneller wat zou veranderen.

Citaat
Met eigen publiek bedoelde ik meer dat je hier lijkt te prediken voor eigen kerk. Ok, je bent veganist en er zijn hier wat part-time/flexivega's, maar we hebben wel een gemeenschappelijk ideaal tot op zekere hoogte.

Dat is altijd maar de vraag. Ik weet niet of dat doel echt hetzelfde is. Op diverse vlakken wel denk ik ook. Maar het blijft jammer dat ik merk dat er gewoon veel passiviteit is.

Zelfs bij eerdere actievelingen zie je dat... maar dat heeft iets te maken met een verharding van de samenleving zeggen ze wel eens ;) Mensen zijn erg bezig met hun zelf. Kortetermijndoelen. Ik hoop dat die 800.000 veggies uiteindelijk ook veel meer een actievere houding aannemen. Maar misschien zou er ooit daarvoor iemand moeten opstaan die het in zich heeft om die groep echt op de been te krijgen. Als je kijkt naar alle grote bewegingen in het verleden zie je toch vaak 1 persoon erg erboven uit steken die de rest meekrijgt.

Citaat
Dan moet jij denk ik actiever worden;)

Er zitten maar 24 uur in een dag ;)

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #277 Gepost op: 11 oktober 2009, 01:52:34 »
(ik doe niet vaak dingen met caps maar...)

¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡EFFE ON TOPIC BLIJVEN GRAAG! ! ! ! ! ! ! ! !

(Zoals Xiara ook al zei dus.)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Xiara

• 457
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
« Reactie #278 Gepost op: 11 oktober 2009, 12:02:40 »
De AH heeft komende week alle bio dingen in de aanbieding!
Is wel niet allemaal vega, maar wel een (iets) betere herkomst
Vind het zelf meestal wel fijne producten!
Ze hebben nu trouwens ook puur en eerlijk (of dat nou ook bio is weet ik niet zeker) waspoeder, afwasmiddel en allesreiniger!
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #279 Gepost op: 11 oktober 2009, 13:26:19 »
De peer/ blauwaderkaas salade is terug Ole.

Maar dacht er toch echt van overtuigd te zijn dat die voorheen met walnoten dressing was. Nu is ie met peterselie dressing. Zonde.

dan ga ik die de 23ste denk ik eens proberen als ik moet werken (we eten thais.. en no way dat ik t risico wel lopen deze x weer met niks op mijn bord te eindigen  ;) en weer aan t brood moet)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!