We bedoelen hetzelfde, alleen leg ik het andersom uit. Ze kijken wel degelijk naar wat je koopt, maar idd die koppeling van iets niet kopen zit er blijkbaar niet in.
Nou ja, uit iets niet kopen is het misschien wel erg lastig af te leiden wat iemand wél koopt. Dat is logischer dan het klinkt. Want koopt iemand het niet omdat ie het nooit koopt en is dat dan omdat ie het niet wil kopen (vlees, omdat ie vega is) of omdat ie het product nog niet kent (nu hebben we ook bio-ballen bij de appie!), of koopt iemand het niet omdat ie het elders koopt (hij koopt z'n vlees altijd bij de slager), of heeft ie het nog niet gekocht omdat het pas kort in het assortiment zit (we hebben bioballen bij de appie maar het is zomer dus we eten geen stamppot)?
Albert Heijn zal een soort van lerend computersysteem inzetten. Dat zal heel goed werken om individuele producten aan elkaar te associeren (zoals zeg sushi en rose, en dan iets nieuws waarvan men verwacht dat het mode-eten wordt), maar dat er op basis van een heel bestedingspatroon een hele klasse aan producten uit de kadootjes geknikkerd moet worden, dat is denk ik wel een regel die het computersysteem gegeven moet krijgen, want dat is niet of veel lastiger te leren door simpele associatie (hee, rose en sushi worden relatief vaak door dezelfde klanten gekocht, en rose, daar waren die klanten vroeg mee, en sushi ook, en nu komt er een nieuwe trend aan...).