Het punt wat ik wilde maken, is dat mensen die ervoor open staan best zelf dingen kunnen op zoeken zonder dat een 'actief' persoon hen daarop moet wijzen. Met de huidige eethype stijgt de interesse voor voedsel in het algemeen. Volgens mij heeft een Jamie Oliver meer effect met z'n gepraat over herkomst van voedsel, dan bijvoorbeeld de NVB en dan bedoel ik de manier waarop en niet het bereik van een zo'n celebchef, al helpt dat wel om meer mensen aan het denken te zetten natuurlijk.
Je geeft nu toch wel aan dat er een actief persoon nodig is. Dat is actieve benadering, niet passief. De NVB komt weinig uit. Maar de belgische organisatie EVA doet het zeer goed. Een goed voorbeeld van een actieve benadering op een positieve manier. Gericht op bepaalde groepen te triggeren.
Ik bedoelde het iets anders. Ja, Jamie is een heel actief manneke. Op tv, in boeken en bladen, etc. Hij is overal! Het is alleen op een wat andere manier (en natuurlijk met iets andere insteek) dan de door jou aangehaalde EVA. Ik denk dat Jamie een stuk groter bereik heeft om mensen bewuster te maken, juist omdat het in de eerste plaats om de smaak gaat en niet om het sociaal-maatschappelijke aspect. Iets met vliegen en stroop zeg maar.
Ik ben niet zo bekend met EVA, maar wat is precies hun benadering en waarom vindt je die positief?
Iemand die er voor open staat is niet perse trouwens een persoon die dat actief op zoekt. Die heeft een trigger nodig (een reclame, een discussie, een confrontatie) wil deze zich gaan verdiepen erin.
Niet per se inderdaad.
Met wat voor mensen zitten we hier?
Dat is een goede vraag. Daar ben ik wel benieuwd naar, maar als ik dit even door de jaren heen analyseer, dan zijn de meeste mensen erg passief.
Het initiatief vegatopia.com op zich en het kookboekje wat ooit is verschenen zijn dan weer vorm van een soort actieve houding.
Oh, was dat de raison d'etre van het kookboek
?
Het leuke aan dit forum vind ik dat er leuk en creatief gekookt wordt en een aantal mensen kunnen je inderdaad op een prettige manier van informatie of een andere visie voorzien. Dat is de reden dat ik hier ben blijven hangen (Jan en alle anderen
, thanks!). Door al die informatie ben ik absoluut een stuk bewuster geworden en ben ik er ook meer over gaan lezen. Dat hebben die flyertjes nooit kunnen bereiken, maar wellicht ben ik een te selectief openstaand doch passief persoon.
Met eigen publiek bedoelde ik meer dat je hier lijkt te prediken voor eigen kerk. Ok, je bent veganist en er zijn hier wat part-time/flexivega's, maar we hebben wel een gemeenschappelijk ideaal tot op zekere hoogte.
Mijn punt is vooral dat als er een meer actieve houding (positief) binnen de 'beweging' zou zijn, dat je dan een samenleving gehad zou hebben waar je als vegetarier/veganist al veel meer keus zou hebben gehad. Maar nu is het meer dat minder dan 1% van de vegetariers een actievere houding aan neemt. Dat vind ik gewoon teleurstellend en jammer.
Dan moet jij denk ik actiever worden;)