Vegatopia Forum

Het vegetarische aanbod van Albert Heijn

Offline Nina V.

• **
  • 51
  • Geslacht: Vrouw
    • Creatief op Commando
Het vegetarische aanbod van Albert Heijn
« Gepost op: 09 december 2007, 20:17:21 »
Na een paar maanden niet in Nederland geweest te zijn, was ik gisteren weer eens in de Albert Heijn, in zo'n heel groot filiaal in Schiedam. Tot mijn schrik zag ik dat het aanbod 'vegetarisch vlees' meer dan gehalveerd was! Er was helemaal geen vegetarisch gehakt meer, veel minder Quorn, en waar vroeger nog veggieburgers lagen, lagen nu AH Excellent vleesproducten zoals hoenderfilet of iets van die strekking. Bovendien was een groot deel van het vega-aanbod Valess, wat ik toch niet echt super-vegetarisch vind. (want: gemaakt van zuivel)
Help! Is dit alleen in 'mijn' Albert Heijn, of is het aanbod op landelijke schaal geslonken? Kunnen jullie nog wel alle Quornsoorten en gehakt krijgen?
Het kan toch niet zo zijn dat er ineens minder vraag is naar vleesvervangers?
 ???

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
Re:Het vegetarische aanbod van Albert Heijn
« Reactie #1 Gepost op: 09 december 2007, 20:47:22 »
Bij de mijne ligt er nog steeds evenveel, zo'n hele koelvitrine vol.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #2 Gepost op: 09 december 2007, 21:27:47 »
Ja hier ook.
,,,,فلافل

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #3 Gepost op: 09 december 2007, 21:52:33 »
Even melden aan de klantenservice dat ze je daar groot verdriet mee doen, is altijd een goed idee.

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: 09 december 2007, 23:39:47 »
Ik heb ook geen probleem met een plaatselijke AH in Almere.

Ze hadden een tijdje het vegetiele midden tussen de vleesproducten geplaatst. Met gepaste tegenzin ging ik daar naar toe. (Ik ga altijd met een ruime boog om de slager heen.)
Kennelijk hebben ze klachten gekregen en staan ze nu naast de melkproducten.

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Nina V.

• **
  • 51
    • Creatief op Commando
« Reactie #5 Gepost op: 09 december 2007, 23:44:34 »
Aha, dan zal het een beleid van de betreffende AH zijn. Ik ga zeker klagen! Misschien hebben ze het gedaan om plaats te maken voor de kalkoen-onzin, maar dan nog vind ik het niet kunnen. Alsof vegetariers niet eten met de kerst.  >:(

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2007, 00:29:58 »
Het aanbod van iedere AH wordt gedeeltelijk aangepast aan de plaatselijke verkoop.
Als jij een belangrijke klant was van vega-producten en zomaar verhuist naar het buitenland is het dus logisch dat ze het een en ander uit het assortiment halen  :P.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2007, 14:05:28 »
En inderdaad is Kerst vaak wel van invloed, want dan wordt er vaak wel allerlei vlees gebruikt dat anders nooit gegeten wordt (hier is de afdeling wild ook al enorm toegenomen). Ik kom er eigenlijk alleen nog voor de tofu...
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Nina V.

• **
  • 51
    • Creatief op Commando
« Reactie #8 Gepost op: 10 december 2007, 17:22:16 »
Hahaha, dus het is ook een beetje mijn eigen schuld!  ;D
Ik zal er weer braaf elke dag gaan shoppen voor vegavoer, en mijn beklag doen! Dan moet het goedkomen.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2007, 18:41:21 »
Hier is dat ook zo. Ik heb mijn beklag er al over gedaan. Het had met ruimte te maken.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #10 Gepost op: 10 december 2007, 21:34:56 »
Ik klaag heel vaak bij AH. AH gaat er gewoon van uit, dat als 1 persoon klaagt, dat er dan statistisch gezien 100 of 1000 mensen zijn, die dat niet doen of niet durven.Ze hebben niets aan mensen, die vanwege een slechte service of ontbreken van artikelen, stilletjes naar een ander gaan.
Dus je klacht wordt serieus genomen.

Offline Gabs

• 796
« Reactie #11 Gepost op: 11 december 2007, 21:51:32 »
de kleine AH hier om de hoek heeft ook de vega-produkten naar het midden van de koeling verplaatst, tussen het vlees (stond eerst aan de rand ervan) en het aanbod is ook afgenomen. nou maakt me dat niet zo heel veel uit, want ik eet nauwelijks burgers enz, maar echt netjes vind ik het niet.

Offline Roodbaard

• 260
« Reactie #12 Gepost op: 12 december 2007, 16:08:57 »
Ik las vandaag ook ergens (weet alleen niet meer waar  :-[) dat bij AH een gedeelte van het nepvleesassortiment plaats moet maken voor luxe kerstproducten. Ik weet alleen niet of dat tijdelijk of blijvend is. Hier is het assortiment bij 2 AH's (waaronder 1 AH XL) inderdaad kleiner geworden, Valess en Tivall liggen er nog wel, Quorn en tofu minder.

Edit: ik weet al weer waar ik het las: in de laatste NVB-nieuwsbrief. Citaat:

Kerst in de Albert Heijn
Circa éénderde van het vegetarische assortiment is tijdelijk opgeofferd voor de AH-excellent producten, waaronder fout wild en ander ‘kerstvlees’. De NVB heeft de klantenservice van de AH benaderd om erop te wijzen dat er wel degelijk mensen zijn die nu en met de kerst vegetarisch willen eten en hierdoor nu minder keus hebben. AH blijkt hier al meerdere klachten over te hebben ontvangen. Het is voor hen een aandachtspunt en onze klacht wordt gerapporteerd aan de desbetreffende afdeling.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2007, 16:18:47 door Roodbaard »
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2007, 18:17:47 »
Ik zal Appie in de gaten houden.

Noortje

« Reactie #14 Gepost op: 12 december 2007, 21:28:17 »
tis me inderdaad opgevallen  :-\  de helft van de producten is plots verdwenen!

Offline Roodbaard

• 260
« Reactie #15 Gepost op: 14 december 2007, 15:52:48 »
Ik heb al even een mailtje gestuurd:

Citaat
Hallo,

Onlangs viel mij op dat een aantal vegetarische en veganistische producten uit het assortiment zijn gehaald. Van de Nederlandse Vegetariërsbond (NVB) heb ik vernomen dat dit is om meer ruimte te maken voor speciale kerstproducten, zoals luxe vleessoorten.

Ik vind dat mensen die vlees eten, al meer dan genoeg keuze hebben. Als zij zo nodig hert of konijn met kerst willen eten, vind ik dat al erg genoeg. Maar dat daarvoor het vegetarische en veganistische assortiment kleiner wordt, vind ik pas echt schandalig. Waarom maakt u voor deze producten niet wat ruimte door een paar andere vleessoorten tijdelijk uit het assortiment te halen? Waarom is er geen luxe vegetarische variant op al die Excellent-producten? Nu kan heel vleesetend Nederland extra uitgebreid dieronvriendelijk zitten smullen tijdens de feestdagen, maar ik moet het doen met minder keus (en naar mijn mening ook nog eens keus uit de minst aantrekkelijke producten)!

Ik hoop dat u hier iets aan wilt doen, want ik ben zeker niet de enige die zich hieraan stoort. Zeg nou zelf: u wilt toch ook geen Valess-burger bij de kerstmaaltijd? Ik vind dat als u het vleesassortiment wilt uitbreiden, dat absoluut niet ten koste mag gaan van het vegetarische en veganistische assortiment.

Met vriendelijke groet,

Je kan zelf ook een klacht sturen. (Alsjeblieft niet mijn bericht copypasten, als je een standaardbericht stuurt, kun je ook een standaardantwoord verwachten).
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Nina V.

• **
  • 51
    • Creatief op Commando
« Reactie #16 Gepost op: 17 december 2007, 16:31:06 »
Beste mensen, kijk eens waar Marianne Thieme haar nieuwsbrief op Hyves aan wijdt:
(Dan ligt het dus TOCH niet aan mij, maar is dit gewoon een landelijk wanbeleid!)  >:( >:(

Grootgrutter zet vegetariërs in de kou tijdens feestdagen
Beste Hyves vrienden,

Ik was vorige week bij Albert Heijn, waar ik iets zéér onbehoorlijks zag in het koelschap: de helft van de vegetarische producten was 'tijdelijk verdwenen'. Albert Heijn wenst ons kennelijk allemaal Prettige Vleesdagen.

In de aanloop naar de feestdagen heeft de grootgrutter een bijzondere kerstboodschap voor haar diervriendelijke klanten: het schap met vegetarische producten waar Albert Heijn normaal gesproken groot in is, is teruggedrongen tot een noodrantsoen. Daarvoor in de plaats zijn vleesproducten uit de bio-industrie gekomen, afkomstig uit omstandigheden die het daglicht letterlijk niet kunnen verdragen. Het zijn weer de donkere dagen bij Albert Heijn. Ovenklare onverdoofd gecastreerde varkenshaas met katenspek en peperroomsaus, ovenklare eendenborst a l’órange als vorstelijke hommage,vers uit de fokkerij als voorproefje op de naderende vogelpest,ovenklare hertengebraad, vers uit de hertenfokkerij en gevuld met champignontapenade, ovenklare hazenbiefstuk met speculaaskruiden en peertjes, iets hoger prijssegment omdat het om een bedreigde diersoort gaat, kalkoengebraad met peperroomsaus en kruidenboter (de kalkoenen heb het nog nooit zo goed gehad als kort voor kerstmis het geval is), nou ja teveel om op te noemen eigenlijk. Vrede op aarde, de vegetariërs mogen ook best wel een keertje een beetje inschikken voor de vleesch etende medemensch, het is tenslotte maar één keer kerst! Excellent, noemt Albert Heijn deze speciale
lijn van ‘mondvermaakjes’. De jongeren binnen de Partij voor de Dieren - PINK!- zijn een mailaktie gestart om AH nog deze week op andere gedachten te brengen. Doe je mee? Het kan de kerstdagen een stuk diervriendelijker maken als mensen door de door AH veroorzaakte commotie nog eens goed nadenken over wat ze eigenlijk met kerst op tafel willen hebben. Dierenleed, of iets duurzaams dat gebaseerd is op mededogen.

Je vindt alle informatie op www.ahwatmaakjemenu.nl

Groeten, fijne feestdagen en alvast een goeie jaarwisseling,

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #17 Gepost op: 17 december 2007, 17:38:25 »
Wat een ontzettend negatieve club is dat toch.
Mijn AH heeft ook minder producten zag ik vandaag en ik wilde er misschien wel een mail over gaan sturen, maar nu dat geassocieerd gaat worden met die negatieve lui, laat maar.
« Laatst bewerkt op: 17 december 2007, 17:39:34 door Selly »
,,,,فلافل

« Reactie #18 Gepost op: 17 december 2007, 17:44:36 »

Ik vind dat stukje wel aardig voor een column.  Als ik me niet vergis, bezondigen wel meer politici zich daar aan. :-X
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

brenda_lelie

« Reactie #19 Gepost op: 17 december 2007, 17:53:23 »
wat een boel blabla zeg,
Albert Heyn heeft in zijn schappen liggen wat ze denken te verkopen. Ze hebben blijkbaar ingeschat dat luxe vlees beter verkoopt met kerst dan quornburgers. Ik geef ze groot gelijk!
Ik vind die brief van Marianne Thieme echt enorm betuttelend.