Vegatopia Forum

Help, ik zie bleek!

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #40 Gepost op: 08 december 2007, 18:40:25 »
Ik drink gigantisch veel kruidenthee, dus ben wel erg benieuwd!

Vanuit de natuurgeneeskundige hoek bezien is kruidenthee niet echt iets wat je per definitie probleemloos in gigantische hoeveelheden kan drinken. Wat voor kruidenthee drink je zoal?
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #41 Gepost op: 08 december 2007, 18:49:26 »
Nee? Welke niet dan?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #42 Gepost op: 08 december 2007, 19:02:23 »
Zoethout in ieder geval niet, want dat werkt bloeddrukverhogend.
« Laatst bewerkt op: 08 december 2007, 19:03:11 door Meneer de Uil »
Forumkenner 2007 8)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #43 Gepost op: 08 december 2007, 19:58:18 »
Zoethout in ieder geval niet, want dat werkt bloeddrukverhogend.

Voor mij juist weer fijn!


Bonnie, ben je niet in de war met zwarte thee?

brenda_lelie

Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #44 Gepost op: 08 december 2007, 20:07:53 »
op een aantal kruidentheeën staat een waarschuwing dat je er niet meer dan een aantal kopjes van moet drinken per dag. Op de pakjes van Piramide in ieder geval.

Offline oceana

  • **
  • 35
  • Geslacht: Vrouw
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #45 Gepost op: 09 december 2007, 12:17:50 »
Ik drink gigantisch veel kruidenthee, dus ben wel erg benieuwd!

Vanuit de natuurgeneeskundige hoek bezien is kruidenthee niet echt iets wat je per definitie probleemloos in gigantische hoeveelheden kan drinken. Wat voor kruidenthee drink je zoal?


Kruidenthee en water is het enige wat ik kan drinken ivm mijn supergevoelige maag. Ik heb een heel assortiment waarbij ik elke week andere favorieten heb. In mijn theedoos zijn in ieder geval te vinden: rooibos, groene rooibos, groene thee, groene jasmijn, witte thee en witte thee met peer en druif (van Pickwick, is hemels!). Ook drink ik af en toe een kopje vochtbalans en sinds kort iedere dag 1 kopje St Janskruid van Piramide.

Ik dacht dat ik vrij 'veilige' theesoorten dronk...  

Offline oceana

  • **
  • 35
  • Geslacht: Vrouw
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #46 Gepost op: 09 december 2007, 12:25:38 »
Hmmm ik ging eens googelen op ijzertekort en kom inderdaad meerdere malen 'thee' tegen, al vraag ik me af of daarmee mijn kruidentheetjes bedoeld worden. Wat mij meer verontrust is dat ijzer voornamelijk in producten te vinden is die ik niet eet of drink (ik ben veganistisch) en dat bijvoorbeeld soja producten de opname van ijzer uit plantaardige bronnen nog eens slecht beïnvloed ook.

En als ik dan kijk naar het feit dat ik al 3 weken opeens dubbel zoveel slaap nodig heb en al tijden chronisch 'doodvries', moet ik uit voorzorg misschien toch eens aan de Roosvicee Ferro ofzo (even uitzoeken of dat vegan is!)....

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #47 Gepost op: 09 december 2007, 13:29:36 »
Hmmm ik ging eens googelen op ijzertekort en kom inderdaad meerdere malen 'thee' tegen, al vraag ik me af of daarmee mijn kruidentheetjes bedoeld worden. Wat mij meer verontrust is dat ijzer voornamelijk in producten te vinden is die ik niet eet of drink (ik ben veganistisch) en dat bijvoorbeeld soja producten de opname van ijzer uit plantaardige bronnen nog eens slecht beïnvloed ook.


Volgens mij is die Roosvicee Ferro wel vegan.

Maar, ik eet ook vegan en hou af en toe bij wat ik eet. Van ijzer heb ik de afgelopen vijf dagen 174% van mijn ADH binnen gekregen. Vraag me dan af hoe anders jij eet dan ik...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #48 Gepost op: 09 december 2007, 15:04:50 »
Hmmm ik ging eens googelen op ijzertekort en kom inderdaad meerdere malen 'thee' tegen, al vraag ik me af of daarmee mijn kruidentheetjes bedoeld worden. Wat mij meer verontrust is dat ijzer voornamelijk in producten te vinden is die ik niet eet of drink (ik ben veganistisch)

Kruidenthee kan wel, koffie en zwarte thee belemmeren de opname.

Als je een ijzerrijke maaltijd neemt, gebruik er dan altijd iets bij waarin veel vitamine c zit. Dit stimuleert de opname van ijzer. In deze draad staan veel tips over ijzerrijke voedingsmiddelen, bijvoorbeeld tomatenpuree en chocoladevlokken!

Offline oceana

  • **
  • 35
  • Geslacht: Vrouw
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #49 Gepost op: 09 december 2007, 20:28:21 »
Hmmm ik ging eens googelen op ijzertekort en kom inderdaad meerdere malen 'thee' tegen, al vraag ik me af of daarmee mijn kruidentheetjes bedoeld worden. Wat mij meer verontrust is dat ijzer voornamelijk in producten te vinden is die ik niet eet of drink (ik ben veganistisch) en dat bijvoorbeeld soja producten de opname van ijzer uit plantaardige bronnen nog eens slecht beïnvloed ook.


Volgens mij is die Roosvicee Ferro wel vegan.

Maar, ik eet ook vegan en hou af en toe bij wat ik eet. Van ijzer heb ik de afgelopen vijf dagen 174% van mijn ADH binnen gekregen. Vraag me dan af hoe anders jij eet dan ik...

Volgens mij eet ik gewoon goed en slik ook nog de multivit voor veganisten, maar mijn omgeving gooit al m'n klachten op mijn voeding. Ik zelf ben overtuigd dat mijn overstap naar vegan het beste is geweest wat ik voor mijn lijf kon doen, maar niemand lijkt het daarmee eens. Niet dat ik daardoor weer vlees zal gaan eten, maar als je inmiddels al 4 weken ziek zwak en misselijk bent dan ga je wel twijfelen hoe goed je dan wel niet bezig bent...  Maar ik hou vol!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #50 Gepost op: 09 december 2007, 20:46:38 »
Je weet dat er ook dokters zijn (Fuhrman, McDougall, Barnard, Essylstein, etc) die vegan juist propaganderen als het meest gezonde eetpatroon he? Gewoon goed inlezen, en dan kun je iedereen om de oren slaan met je kennis. ;) Want het grappige is dat juist de mensen die alles op vegan gooien, vaak zelfs geen bal verstand hebben van voedingsleer. ('Maar waar krijg jij je vezels dan van?' :heehee: )

Je zou je eten eens een weekje ofzo bij kunnen houden op bijvoorbeeld Fitday of Nutrition Data, dan weet je het tenminste zeker of je het goed doet.

Welke multivitamine slik je eigenlijk (merk)?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline oceana

  • **
  • 35
  • Geslacht: Vrouw
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #51 Gepost op: 09 december 2007, 20:56:13 »
Ik heb tot nu toe ook altijd geroepen dat ik me er juist veel beter bij voel en nooooit ziek was. Tot zo'n 2 maanden geleden dus... Ik zal me inderdaad eens wat beter inlezen.
Bedankt voor de links. Ik zal ze binnenkort even gaan bekijken, nu ga ik zo weer mijn bed in. Vandaag is een slechte dag. Ik heb de laatste tijd ontstekingen in m'n lymfeklieren. Pijnlijke situatie!

De vitamines die ik slik zijn van Orthica: Vegetarian Multi

Offline oceana

  • **
  • 35
  • Geslacht: Vrouw
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #52 Gepost op: 09 december 2007, 20:58:18 »
Hmmm ik ging eens googelen op ijzertekort en kom inderdaad meerdere malen 'thee' tegen, al vraag ik me af of daarmee mijn kruidentheetjes bedoeld worden. Wat mij meer verontrust is dat ijzer voornamelijk in producten te vinden is die ik niet eet of drink (ik ben veganistisch)

Kruidenthee kan wel, koffie en zwarte thee belemmeren de opname.

Als je een ijzerrijke maaltijd neemt, gebruik er dan altijd iets bij waarin veel vitamine c zit. Dit stimuleert de opname van ijzer. In deze draad staan veel tips over ijzerrijke voedingsmiddelen, bijvoorbeeld tomatenpuree en chocoladevlokken!


Gelukkig dat kruidenthee geen schade aanricht!
Ik heb wat meer rondgelezen op het forum en inderdaad dingen over ijzer gevonden. Helaas zit ik met mijn overgevoelige maag (door scheurtje in middenrif) en gewoon een vaag lijf ook met 100 dingen die ik mag niet, waaronder dus tomaten en chocolade...
Ik ga maar eens beginnen met stroop eten. We moeten ergens beginnen!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #53 Gepost op: 09 december 2007, 21:31:01 »
Krijg je door dat scheurtje last van maagzuur? (Dan is het trouwens sowieso maar goed dat je geen vlees eet.)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline oceana

  • **
  • 35
  • Geslacht: Vrouw
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #54 Gepost op: 09 december 2007, 21:43:37 »
Ja daardoor komt maagzuur makkelijker terug en word ik heel snel misselijk. Ook krijg ik heel snel steken. Ik heb het gekregen van appels en naproxen/ibuprofen (alles kan tegenwoordig). Nu word ik daar echt heel erg ziek van. En van meer dingen, maar ja, daar leer je mee leven.
Ik kan bijvoorbeeld ook helemaal geen kruiden verdragen, dus eet geheel 'smaakloos' volgens de rest van de wereld.

Uit eten gaan is voor mij ook amper mogelijk. Niet alleen door het vegan zijn, maar wát mensen dan maken als vervanging, daar mag ik 95% niet van!

Maar verder ben ik wel gelukkig hoor  ;D

Offline Nina V.

  • **
  • 51
  • Geslacht: Vrouw
    • Creatief op Commando
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #55 Gepost op: 09 december 2007, 23:57:04 »
Jeetje, wat een slechte huisarts, dat hij er meteen van uit gaat dat je tekorten hebt als je bleek ziet! Of was je eerst donkerbruin?  ;)
Tegen mij wordt het ook altijd gezegd, maar ik ben een 'rooie' dus ik werd al bleek geboren! Ik zie in ieder geval niet in waarom je bruiner zou willen worden. Om je huisarts tevreden te houden?

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #56 Gepost op: 10 december 2007, 09:42:52 »
Vanuit de natuurgeneeskundige hoek bezien is kruidenthee niet echt iets wat je per definitie probleemloos in gigantische hoeveelheden kan drinken. Wat voor kruidenthee drink je zoal?
Kruidenthee en water is het enige wat ik kan drinken ivm mijn supergevoelige maag. Ik heb een heel assortiment waarbij ik elke week andere favorieten heb. In mijn theedoos zijn in ieder geval te vinden: rooibos, groene rooibos, groene thee, groene jasmijn, witte thee en witte thee met peer en druif (van Pickwick, is hemels!). Ook drink ik af en toe een kopje vochtbalans en sinds kort iedere dag 1 kopje St Janskruid van Piramide.

Rooibos kan je zowat onbeperkt drinken, en witte/groene thee is geen kruidenthee. Ik heb nog nergens de beargumentatie kunnen vinden, maar 'men' zegt dat je groene thee ook niet onbeperkt moet drinken, maar het bij maximaal 4 kopjes per dag moet houden. Wat 'echte' kruidenthee betreft, daar drink je dus blijkbaar zeker niet teveel van. :)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #57 Gepost op: 10 december 2007, 09:45:11 »
Nee? Welke niet dan?

Dat ligt een beetje aan de soort kruidenthee. Zo'n beetje elke kruidenthee heeft in meer of mindere mate een medicinale/stimulerende/remmende werking, om die reden moet je dus niet teveel van een bepaalde soort drinken.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline oceana

  • **
  • 35
  • Geslacht: Vrouw
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #58 Gepost op: 12 december 2007, 09:32:06 »
Vanuit de natuurgeneeskundige hoek bezien is kruidenthee niet echt iets wat je per definitie probleemloos in gigantische hoeveelheden kan drinken. Wat voor kruidenthee drink je zoal?
Kruidenthee en water is het enige wat ik kan drinken ivm mijn supergevoelige maag. Ik heb een heel assortiment waarbij ik elke week andere favorieten heb. In mijn theedoos zijn in ieder geval te vinden: rooibos, groene rooibos, groene thee, groene jasmijn, witte thee en witte thee met peer en druif (van Pickwick, is hemels!). Ook drink ik af en toe een kopje vochtbalans en sinds kort iedere dag 1 kopje St Janskruid van Piramide.

Rooibos kan je zowat onbeperkt drinken, en witte/groene thee is geen kruidenthee. Ik heb nog nergens de beargumentatie kunnen vinden, maar 'men' zegt dat je groene thee ook niet onbeperkt moet drinken, maar het bij maximaal 4 kopjes per dag moet houden. Wat 'echte' kruidenthee betreft, daar drink je dus blijkbaar zeker niet teveel van. :)


Dat groene thee een speciale werking heeft werd mij de afgelopen week wel weer duidelijk. De meningen verschillen, maar mij helpt het écht heel erg tijdens mijn maandelijks drama. En dan hou ik het niet bij 4 kopjes per dag. Maar goed, 1 week per maand moet kunnen. Volgende week ga ik weer terug naar rooibos!

Als achtergrondinfo: mijn ijzer is vorige week gecheckt en was prima in orde. Toch weer knap dat alles in m'n bloed goed is en ik met de dag zieker aan het worden ben! Raar ding, dat menselijk lichaam!  :o

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Help, ik zie bleek!
« Reactie #59 Gepost op: 16 december 2007, 13:33:57 »
Heb laatst sinds mijn 8e ongeveer weer eens blusher opgedaan. Zo zag het er ook wel uit zeg maar, alsof ik 8 was en te make-up van mijn moeder had geprobeerd.

Probeer eens een 'sheer' versie. Met gewone blusher zie ik eruit als een clown.

Ik heb van blusher geruild met een vriendin omdat zij van de hare toch jeuk kreeg. Nou heb ik een veel duurdere en lichtere, die wel erg mooi staat.