Vegatopia Forum

Pasta koken

Aiko

Pasta koken
« Gepost op: 29 oktober 2007, 23:24:00 »
Het gaat NOG VEEL WOESTER bubbelen. Moet je echt een keer proberen :D (Het is niet verplicht om na afloop van de kick pasta in het water te gooien, maar als je dat laat is het niet echt meer voor nix...)

Waarom zou je wachten met pasta in de pan te gooien als het nog niet kookt? Dat vind ik zo gek... Maar dit klinkt als een spannend proefje! Ga ik snel eens doen.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Re:Pasta koken
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2007, 09:41:47 »
Tsja, omdat je pasta nou eenmaal in kokend water moet gooien.
This is between me and the vegetable!

Offline Meneer de Uil

• 794
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2007, 09:48:45 »
Tsja, omdat je pasta nou eenmaal in kokend water moet gooien.
Volgens mijn wederhelft dient pasta ook zonder deksel gekookt te worden. Geeft volgens mij onnodig veel vocht in huis en kost meer energie, maar Italianen schijnen dat ook te doen. Doe ik dat toch ook gewoon. ::)
Forumkenner 2007 8)

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2007, 10:42:07 »
Bovendien: wie een deksel op een pastapan zet, moet daarna het fornuis poetsen omdat de boel is overgekookt. En dat is zéker geen kick, laat staan voor nicks.
This is between me and the vegetable!

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2007, 10:46:54 »
Niet als je het deksel schuin op de pan zet zodat het niet helemaal dicht zit.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2007, 10:58:44 »
Dan borrelt het wel zo hard dat de deksel er vanzelf weer opvliegt...

Offline Meneer de Uil

• 794
« Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2007, 11:00:21 »
Niet als je 'm op z'n zachtst zet en de deksel voldoende schuin...Die fijnafstelling, dat vind ik dan weer een kick. ;D
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2007, 11:01:24 door Meneer de Uil »
Forumkenner 2007 8)

« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2007, 11:05:59 »

Ik zet altijd een pollepol tussen pan en deksel om een voldoende grote kier te waarborgen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2007, 11:11:04 »
Dan borrelt het wel zo hard dat de deksel er vanzelf weer opvliegt...
Dan moet je er iets tussen zetten zodat dat niet kan. Eerst gebruikte ik altijd een pollepel (oid) zoals Trotse Nederlander zegt, tegewoordig een houten wasknijper: echt ideaal.

Aiko

« Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2007, 12:41:22 »
Of men nemen een joekel van een pan met niet teveel water, dan kan de deksel er toch voluit op.

(Lijkt mij ook efficienter koken, een grotere onderplaat dat beter warmte opneemt dan het water, en door de grotere spreiding van water / onderplaat contact dat de hele boel sneller opwarmt dan met een kleine onderplaat (die verhoudingsgewijs meer warmte verliest doordat het water in de pan het minder snel opneemt dan de koudere lucht buiten de pan)

« Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2007, 12:46:06 »
Of men nemen een joekel van een pan met niet teveel water, dan kan de deksel er toch voluit op.

Maar pasta dien je toch echt in 'ruim' kokend water op te zetten.
En met 'ruim' wordt de hoeveelheid water bedoeld, niet dat de watertemperatuur boven de 100 graden moet zijn. :P.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Online Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2007, 12:48:55 »
En dan natuurlijk nog de prangende vraag: mag je heet water uit de kraan in de pan aan de kook brengen, of is alleen gekookt koud kraanwater geschikt om pasta te koken?  ;D
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

« Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2007, 13:06:38 »

Ik gebruik nooit warm water uit de kraan, ooit konden daar zware metalen (uit de geyser?) in zitten geloof ik. Misschien is dat niet meer zo, maar dat idee krijg ik in ieder geval niet meer uit mijn systeem.
Wel cheat ik een beetje door een deel van het water in de waterkoker te koken. Mag dat wel?
William Shatner

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2007, 13:07:01 »
Vroeger mocht dat niet, omdat je toen troep uit de leidingen verwijderde bij heet water en je daar mee ging koken. Tegenwoordig hoeft dat niet meer.

Offline Meneer de Uil

• 794
« Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2007, 14:20:35 »
En dan natuurlijk nog de prangende vraag: mag je heet water uit de kraan in de pan aan de kook brengen, of is alleen gekookt koud kraanwater geschikt om pasta te koken?  ;D
Pasta moet vooral snel, dus een klein deel warm kraanwater in de pan opwarmen en een groter deel in de waterkoker.
Forumkenner 2007 8)

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2007, 15:57:00 »
Niet als je 'm op z'n zachtst zet en de deksel voldoende schuin...Die fijnafstelling, dat vind ik dan weer een kick. ;D

Als ik mijn vuur op zijn zachts zet dan hoef ik het deksel zelf helemaal niet open te zetten.

En ik betwijfel dat het koken van pasta zonder deksel enig voordeel oplevert.

Offline Meneer de Uil

• 794
« Reactie #16 Gepost op: 30 oktober 2007, 16:08:23 »

Als ik mijn vuur op zijn zachts zet dan hoef ik het deksel zelf helemaal niet open te zetten.

En ik betwijfel dat het koken van pasta zonder deksel enig voordeel oplevert.

Volgens mij past het gewoon bij het bruisende karakter van Italianen om het vuur hoog te zetten en het deksel open.
Forumkenner 2007 8)

Online Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #17 Gepost op: 30 oktober 2007, 16:35:42 »
Bovendien is het zonder deksel veel eenvoudiger de pasta door te roeren!
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #18 Gepost op: 30 oktober 2007, 16:39:50 »
Ja maar dat hoeft toch helemaal niet?

Volgens Gino van ready steady cook moet je wachten tot er grote bubbels zijn (hij doet er een soort van slangendansje bij ter illustratie) en dan gooi je de pasta erin.

Wat ik wel eens wil weten, want dat heeft Gino me toch niet goed uitgelegd, hoe weet je of de pasta klaar is zonder je handen/mond te verbranden?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Meneer de Uil

• 794
« Reactie #19 Gepost op: 30 oktober 2007, 16:45:04 »
Wat ik wel eens wil weten, want dat heeft Gino me toch niet goed uitgelegd, hoe weet je of de pasta klaar is zonder je handen/mond te verbranden?
Stukje pasta eruit halen met vork/lepel en dan even blazen/onder de koude kraan houden tot het genoeg afgekoeld is om te proeven.
Forumkenner 2007 8)