Vegatopia Forum

Trots op de Nederlandse keuken?

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Trots op de Nederlandse keuken?
« Reactie #20 Gepost op: 18 oktober 2007, 21:35:08 »
Leeft Halloween zo erg dan? Ik ken precies één iemand die er wel eens iets mee doet, en die is dan jarig.

In Vlaanderen in ieder geval de laatste jaren wel.  Kinderen beginnen meer en meer verkleed rond te gaan vanwege Halloween en de omzet van Halloweenartikelen is behoorlijk.  (Als mijn geheugen mij niet in de steek laat was dat de laatste jaren dat ik in een supermarkt heb gewerkt was de verkoop van Halloween-non-food spullen toch zo'n 30-40 % van de verkoop van Pasen-non-food spullen (en dat was toch behoorlijk wat).

Leeft het in Nederland dan niet of nauwelijks of is het lokaal erg verschillend?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #21 Gepost op: 18 oktober 2007, 21:36:06 »

Mijnes heeft trouwens ook flespompoenen, is dat heel anders dan de gewone bio en niet bio-pompoenen?
Dan heb je een Halloween-hoofd met een handvat.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2007, 21:37:04 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #22 Gepost op: 18 oktober 2007, 21:36:08 »
Hier in de winkels ligt ook wel veel verkleedspullen en 'enge' dingen.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #23 Gepost op: 18 oktober 2007, 21:37:20 »
Maar ik denk dat Lovelocker ook wel een beetje gelijk heeft. Juist omdat zo veel mensen pakjes en zakjes kopen krijg je ook weer veel mensen die juist de andere kant op gaan.

Dat fenomeen is er inderdaad ook.  Er komen (gelukkig) ook steeds meer en meer 'oude groenten' terug in de rekken.  (In Vlaanderen dan toch.)

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #24 Gepost op: 18 oktober 2007, 21:37:54 »
Hier ook.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #25 Gepost op: 18 oktober 2007, 21:39:58 »
Maar die zijn altijd zo duur, of is dat nu alleen waar ik ze zie?

Is het het waard om die te kopen? Of kan ik net zo goed de oranje pompoen kopen?

Bij Turkse winkels vind ik ze altijd goedkoop. Ik vind de gewone oranje iets lekkerder. Misschien in een curry is die flespompoen beter, omdat ie iets minder melig is.
,,,,فلافل

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #26 Gepost op: 18 oktober 2007, 21:40:37 »
Ah, dan ga ik eens even de souks en Turkse winkels af. :)

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #27 Gepost op: 18 oktober 2007, 21:47:28 »
Leeft Halloween zo erg dan? Ik ken precies één iemand die er wel eens iets mee doet, en die is dan jarig.

In Vlaanderen in ieder geval de laatste jaren wel.  Kinderen beginnen meer en meer verkleed rond te gaan vanwege Halloween en de omzet van Halloweenartikelen is behoorlijk.  (Als mijn geheugen mij niet in de steek laat was dat de laatste jaren dat ik in een supermarkt heb gewerkt was de verkoop van Halloween-non-food spullen toch zo'n 30-40 % van de verkoop van Pasen-non-food spullen (en dat was toch behoorlijk wat).

Leeft het in Nederland dan niet of nauwelijks of is het lokaal erg verschillend?
Dat is het bij ons zeker niet. Ik kan me niet eens herinneren ooit een paas non-food product gezien te hebben. Maar doet men in Vlaanderen dan ook nog Sint-Maarten of is gewoon het ene feestje voor het andere ingewisseld?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #28 Gepost op: 18 oktober 2007, 21:50:58 »
Maar om ook on-topic te reageren ...

Ik denk dat het op zich in Vlaanderen niet veel beter gesteld is dan in Nederland, toch zijn er een paar fenomenen die typisch Nederlands zijn en die inderdaad een negatief beeld geven van 'Culinair Nederland'.

Want waar denk ik (en waarschijnlijk nog vele andere Vlamingen) aan als we aan Nederlandse eet- en drinkcultuur denken:

- eten uit de muur (misschien niet veel slechter dan wat er in een snackbar te krijgen is, maar bij ons vind je echt geen warm eten 'uit de muur'.

- patat uit een patatkraam waar je kan kiezen tussen 'met of zonder' en 2 soorten snacks (bij ons vind je ook veel frietkramen, maar daar heb je steeds een uitgebreide keuze uit sausen en snacks (spijtig genoeg vooral vleessnacks).

- Heineken (niet bepaald een topbier)

- allemaal voorverpakte groenten en fruit

- festivals waar alleen maar rotzooi te krijgen is (Hier staan festivals ook niet begin vanwege hun haute cuisine, maar ik heb toch de indruk dat festivals in Vlaanderen meer variatie en ook betere kwaliteit bieden)

Het zijn allemaal zaken die weinig zeggen over of en hoe vaak er goed gekookt wordt, maar ze versterken het negatieve beeld wel.
En er zijn wel wat goede restaurants in Nederland, maar hoeveel daarvan koken Nederlandse kost (wat dat ook mogen zijn)?

De Nederlanders die ik persoonlijk ken koken trouwens wel behoorlijk.  Maar 'k vermoed dat dat geen gemiddelde Nederlanders zijn en ze koken ook niet echt 'Nederlandse keuken'.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #29 Gepost op: 18 oktober 2007, 22:00:40 »
Maar doet men in Vlaanderen dan ook nog Sint-Maarten

Hier en daar wel, maar het is slechts een lokaal fenomeen.

of is gewoon het ene feestje voor het andere ingewisseld?

Feestjes afschaffen of inwisselen   ::), daar doen wij Belgen niet aan hoor, wij maken gewoon feestjes bij  ;)

(Het zou kunnen dat men hier en daar het Sinterklaasfeest vervangt door Sint-Maarten, maar dat weet ik niet zeker. Volgens mij wordt het ook beiden gevierd.)

Zaken als Halloween, Valentijn, ... zijn zuiver door een commercieel circuit ingevoerde en gestimuleerde verschijnselen waarvan blijkt dat het grote publiek er gevoelig voor is.
Door de combinatie van Kerstmis, nieuwjaar, Valentijn, carnaval, Pasen, moederdag en vaderdag, halloween, Sinterklaas ... kan je als winkel een heel jaar door 'feestartikelen' verkopen.  Het is zuiver een kwestie van het creëren van vraag.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2007, 22:07:06 door Ligfietsertje »

Offline lianne

• **
  • 79
« Reactie #30 Gepost op: 18 oktober 2007, 22:28:46 »
Maar doet men in Vlaanderen dan ook nog Sint-Maarten

Hier en daar wel, maar het is slechts een lokaal fenomeen.
Hier in ieder geval nog wel...  ;D

OT: Ik vind de hollandse keuken  (in ieder geval zoals ik hem van huis uit meegekregen heb) zelf nogal inspiratieloos. Veel van hetzelfde, het is eten omdat je moet eten, maar niet zozeer omdat het lekker is.
Zelf ben ik nu ik op mezelf woon wat experimenteler gaan eten, met  wat instant-noodles in de kast zodat ik in geval van mislukking toch nog even iets kan nuttigen aan eten.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #31 Gepost op: 18 oktober 2007, 22:37:08 »
Van oudsher was het toch spannender? Wat deden we anders met de kruiden van de VOC?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #32 Gepost op: 18 oktober 2007, 23:19:04 »
Ik zie de laatste jaren trouwens in alle supermarkten pompoenen verschijnen in deze tijd van het jaar. En vroeger moest daar voor naar de Reformwinkel. Dus...er is ook wel duidelijk ook een slow-food-trend

Volgens mij hebben die pompoenen vooral (of zelfs alleen) te maken met de stijgende populariteit van 'Halloween'.

Er zijn ook veel meer recepten te vinden met pompoenen, en niet alleen de Halloweensoep. Het is natuurlijk een prachtige groente voor de herfst, maar mijn moeder maakte het ook niet klaar, maar wat wil je? Die generatie is juist zo blij met Campbell's. Voor veel mensen  (huisvrouwen) waren instantdingen een bevrijding. En tsja, koken met het seizoen en slow-cooking is gewoon in. Maar dan wel op zaterdag inderdaad.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2007, 23:21:31 door LL de Ling »

Offline lianne

• **
  • 79
« Reactie #33 Gepost op: 19 oktober 2007, 07:58:08 »
Van oudsher was het toch spannender? Wat deden we anders met de kruiden van de VOC?
toen nam men misschien wat meer tijd ook om te koken. Nu moet alles blijkbaar zo snel mogenlijk op tafel staan.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #34 Gepost op: 19 oktober 2007, 10:19:57 »
[Pompoen] is natuurlijk een prachtige groente voor de herfst, maar mijn moeder maakte het ook niet klaar, maar wat wil je? Die generatie is juist zo blij met Campbell's. Voor veel mensen  (huisvrouwen) waren instantdingen een bevrijding.
Daar heb je wel een punt - bij mijn moeder net zo. Actief bij de Vrouwentelefoon, een eigen baan, mijn vader moest ook zijn steentje aan het huishouden bijdragen, etcetera. En met die instantdingen spaarde je tijd en het eten smaakte een stuk interessanter, 'moderner'.

Dus eigenlijk is het verval van de Nederlandse keuken de schuld van de emancipatiebeweging?
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #35 Gepost op: 19 oktober 2007, 12:46:05 »
Ik heb altijd veel toeristen in de winkel en op de een of andere manier kunnen die nooit zelf iets uitzoeken maar moeten ze alles vragen. Zo vragen ze dus ook vaak naar goede restaurants en een enkele gek begint dan over de Nederlandse keuken. Mijn reactie: "eeuhhh :-X". Ook al zou ik ze willen helpen zou ik nog niet weten waar ik ze heen zou moeten sturen.

supergirl01

« Reactie #36 Gepost op: 19 oktober 2007, 19:43:09 »
Op een aantal dingen in de nederlandse keuken kan je wel trots zijn ja. Dan heb ik het niet over eten wat je uit de muur of patat zaak haalt. Oké dat weten de meeste buitelanders wel over ons. Maar zoals ik het meegekregen heb.Zitten best lekkere dingen bij. wat dacht je van de koolsoorten,de stampotten eigengemaakte soepen.zoals de groente soep, erwtensoep enzevoort.Oké ik ben het met jullie eens dat het niet al te spannend is dat eten maar de meeste van ons vindt het wel lekker. En daar mogen we best trots op wezen.En daarmee kan je ook best leuke variatie's meemaken. En dat gebeurt genoeg kijk maar alleen op deze site. Hoeveel variatie wordt gemaakt met nederlandse produkten. En als we dat nou eens een keer gingen promoten inplaats van het uit te muur eten.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2007, 19:46:13 door supergirl01 »

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #37 Gepost op: 19 oktober 2007, 19:45:48 »
Ik vind goed bruin brood wel lekker hoor, al vinden buitenlanders het niks.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #38 Gepost op: 19 oktober 2007, 20:23:17 »
Ik heb nog eens een pak karnemelk minus 1 glas, gekregen van een Engelsvrouw. Ze had zich vergist. Ze snapte niet dat Nederlanders bedorven melk lusten.
de tuin: dat ben ik

Offline Brent

• 600
« Reactie #39 Gepost op: 20 oktober 2007, 08:04:41 »
Als ik Nederlandse en Belgische supermarkten met elkaar vergelijk qua aanbod merk je vooral dat in Nl men veel meer gebaseerd is op de keukens van de vroegere kolonies. Zo sterk dat ik me soms afvraag wat de Nl keuken nu eigenlijk is? boerenkool? Indonesische ingediënten vind je in Vlaanderen zo goed als niet terug, de restaurants ook niet. In België vind je ook geen enkele invloed terug van de Congo...

...  Verder in Nl toch veel meer pakjes, poedertjes en groenten verpakt in plastic. Bij ons is dat ook aan een opgang bezig.. Zelfs een komkommer wordt blijkbaar individueel in plastic gewikkeld....  De staat van het groenten en fruit vind ik ook niet zo goed vrees ik...

In Nl ook een veel groter aanbod in melkproducten. In België w alleen melk verkocht die je bij wijze van spreken drie weken in de koelkast kan laten staan zonder dat ie zuur wordt.

Een Nederlander die ik ken is wel een goeie kok, maar da's ook alweer een Vegatopiaan en een Limburger. dat laatste zou ook al schelen :)
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2007, 08:06:55 door Brent »