Vegatopia Forum

Olvarit

ron

Olvarit
« Gepost op: 13 oktober 2007, 15:00:39 »
Olvarit bevat suiker.
Dunsap wordt in grote verdampers ingedikt tot ongeveer een sap met 70% suiker is bereikt. Dit sap heet  diksap en bevat ongeveer 70% suiker.
Als diksap 70% suiker bevat dan zit er ook suiker in olvarit.
Ik heb gebeld met olvarit en daar houden ze bij hoog en laag vol dat er in olvarit diksap zit als zoetmaker en geen suiker ???
Diksap bestaat dus voor 70% uit suiker en bij verdere bewerking is het dus suiker.
Ben zelf ook in een fabriek geweest van de suikerunie en heb gezien hoe dit proces gaat.
Olvatit is door de grote hoeveelheid suiker niet gezond voor kinderen. ???
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2007, 11:12:17 door Sander »

ron

Re:olvarit
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2007, 15:15:39 »

De producent is verplicht te melden of er suiker is toegevoegd maar niet als dit diksap is dat dus voor 70% uit suiker bestaat.
Erg slim van Olvarit.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2007, 22:00:33 »

Olvarit bevat suiker.
Dunsap wordt in grote verdampers ingedikt tot ongeveer een sap met 70% suiker is bereikt. Dit sap heet  diksap en bevat ongeveer 70% suiker.
Als diksap 70% suiker bevat dan zit er ook suiker in olvarit.
Ik heb gebeld met olvarit en daar houden ze bij hoog en laag vol dat er in olvarit diksap zit als zoetmaker en geen suiker ???
Diksap bestaat dus voor 70% uit suiker en bij verdere bewerking is het dus suiker.
Ben zelf ook in een fabriek geweest van de suikerunie en heb gezien hoe dit proces gaat.
Olvatit is door de grote hoeveelheid suiker niet gezond voor kinderen. ???

Nou, dat klopt precies wat ze zeggen hoor, ik zie het probleem niet.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

ron

« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2007, 00:46:33 »

Olvarit ontkent het gebruik van suiker....diksap is voor 70% suiker.
Dus al die baby's raken gewend aan suiker...dus krijgen ze ook als ze wat ouder worden vaker trek in suiker en ontstaat een fenomeen wat steeds vaker voorkomt bij kinderen overgewicht en ouderdomsdiabetes.
Daarnaast is teveel suiker al helemaal niet goed voor baby's.
in 1 potje olvarit zitten 6 suikerklontjes.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2007, 08:25:17 »
Ja, dat snap ik wel, maar Olvarit zegt niets dat niet klopt.

En dat olvarit het gebruik van suiker ontkent is nogal wiedes, want ze doen er geen suiker in, maar diksap.

Offline Meneer de Uil

• 794
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2007, 09:15:11 »
Er zit weliswaar geen geraffineerde suiker in olvarit, maar er zit qua energie het equivalent van 6 suikerklontjes aan vruchtensuiker uit diksap in een potje voor baby's van 4 maanden. Ik kan me voorstellen dat ron dat wat veel vindt.
Forumkenner 2007 8)

Offline oceana

• **
  • 35
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2007, 09:26:54 »
Ik weet de bedoeling van je post niet, maar volgens mij kunnen wij er weinig aan veranderen dat olvarit suiker in z'n potjes doet, net zoals we niet de hele wereld vegetarisch/veganistisch kunnen maken. Mensen blijven een bord voor hun kop houden en hoe sneller en makkelijker hoe beter, en dat het dan niet het gezondste is zullen ze niet van wakker liggen.

Voor een baby moet je gewoon altijd zelf koken. Kleine moeite, groot plezier. De baby waar ik 4 dagen per week voor zorg lust de troep uit potjes niet eens, hij krijgt gewoon iedere dag vers fruit en verse groente en daar smult hij van en groeit netjes volgens het boekje.

ron

« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2007, 16:37:19 »

Mensen zijn vaak niet dom maar worden dom gehouden.
Ander voorbeeld is melk wat gewoon niet gezond is en daarbij niet natuurlijk.
Eeen kind drinkt uit de borst todat het zelf kan eten net als ook dieren in het dierenrijk.
In landen waar minder melk wordt gedronken komen verhoudingsgewijs minder botbreuken voor.
En zout is ook zeer ongezond in te grote hoeveelheden maar ook hier betrefd het weer een product wat goedkoop te produceren is maar waar miljarden mee worden verdiend.
De zuivelindustrie is een miljoenen industrie.
Net als de suikerindustrie, vleesindustrie. farmaceutische industrie....
We worden dom gehouden....zelfs het voedingscentrum verkondigd dat er niks mis is met het eten van rood vlees....Pure belangenverstrengeling...En het wordt erger...het is gewoon crimineel en iedereen luistert braaf naar advies van de overheid betreft gezondheid...schijf van vijf bla bla....Als ik je vertel dat bij het reinigen van 1 ton gist voor in ons brood 75 kg ammoniak gebruikt wordt, 15 kg zwavelzuur, 11 kg fosforzuur 4kg magnesiumsulfaat plus 10 kg reinigings en desinfecteermiddelen? Resten van deze producten blijven achter in ons eten.
De overheid ontkent deze chemische bewerking niet maar wel de effecten.
We leven in de voormalige DDR als het op voedingsadvies en propaganda van de overheid aankomt m.b.t. voeding.
Nu kun je denken dat dit alles geen kwaad kan maar dat is niet zo.
Voeding kan veel doen met een lichaam zowel positief als negatief.
In gevangenissen zijn experimenten gedaan met aanvullende supplementie.
Wat bleek de gevangenen werden minder agressief.
Het experiment met de man die een jaar lang mac donalds at en dit niet veel langer had moeten doen want dan had hij niet meer veel langer geleeft en bovendien  zat hij tegen een leverbeschadiging aan.
Er zijn mensen die jaren hebben gezopen als ketters en dit nog niet hebben.
Ik zou iedereen willen vragen om de volgende link te bekijken:
http://video.google.nl/videoplay?docid=2944803407975749033
Kijk de video en zie wat er met ons gebeurt.
Er zijn laatst kamervragen over deze zaak gesteld.
De codex alimentarius...op de site van het voedingscentrum wordt uiteraard niet gesproken over de grote negatiefe effecten van dit handelsverdrag maar louter over de zogenaamd positieve..

Offline braam

• 460
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2007, 08:05:02 »
Ron, ik heb het filmpje gezien. Ben het eens met wat je zegt over melk, belangenverstrengelingen enz. maar ik wind me er niet over op, zal een karakterkwestie zijn. Wel neem ik mijn eigen maatregelen: geen voedsel uit dozen, blikken of potten (uitzondering maak ik voor aantal producten uit de natuurvoedingswinkel), eet groenten en aardappelen uit eigen tuin. Voel me hier prima bij, een mens kan zijn eigen plan trekken. Moet je wel geinformeerd zijn natuurlijk. Wel wat afgedwaald van de Olvarit.

ron

Re:Olvarit
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2007, 13:19:06 »

Het is niet zo dat ik hier dagelijks mee bezig ben maar zo af en toe wil ik mij wel eens laten horen.
daarnaast denk ik dat hoe meer mensen weten hoe het werkt hoe beter.
Als ik daar door zo nu en dan te reageren mijn steentje aan kan bijdragen ben ik tevreden.
De manier hoe mensen voor de gek worden gehouden irriteert mij soms enorm.

Offline braam

• 460
« Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2007, 09:01:15 »
Heb ik ook.

Offline Hausfrau

• 704
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2007, 11:27:24 »
Mensen worden niet voor de gek gehouden, mensen lezen geen ingrediëntenlijsten. Ik zoet zelf vaak milkshakes met druiven, in druiven zit suiker, doe ik dan suiker in mijn milkshake?????????
Ik lees altijd ingrediëntenlijsten door. Sap drinken wij zonder TOEGEVOEGDE suikers. Je kunt namelijk geen sap, jam etc. gebruiken zonder dat je suikers binnenkrijgt, omdat elke vrucht voor een deel bestaat uit suiker.

Bovendien is aangetoond dat kinderen die met suiker en snoep leren omgaan op jonge leeftijd minder kans hebben op overgewicht op latere leeftijd.

Er is niks mis met zout en suiker, indien met mate gebruikt!
Hoor wie klopt daar kinders???

ron

« Reactie #12 Gepost op: 31 oktober 2007, 13:21:36 »
je begrijpt een aantal zaken niet.

Suiker kan uit iedere plant, uit ieder levend wezen geïsoleerd worden; economisch gezien zijn alleen suikerrijke planten interessant zoals suikerbiet en suikerriet. Die vormen geen glucose maar wel saccharose, veel zoeter, die gezuiverd verhandeld wordt als de gewone fabriekssuiker. De zgn. druivesuiker (glucose) komt helemaal niet van druiven, dat zou veel te duur zijn. Maiszetmeel of aardappelzetmeel wordt gesplitst tot glucose en komt zo als "druivesuiker" in de handel. Sinds enkele jaren is er ook vruchtensuiker (fructose) als stroop of in kristalvorm te verkrijgen. Die is zoeter dan glucose, wordt door het organisme gemakkelijker verwerkt en is daarom voor diabetici beter geschikt. Maar ook deze suiker wordt niet uit vruchten gewonnen. De producent is niet verplicht om dit aan te geven, omdat men ervan uitgaat dat alleen de chemische samenstelling telt en die is bij al deze suikers identiek; maar voor de verbruiker, die dat niet weet is het misleidend, hij weet niet dat de verschillende benamingen niets met druiven of vruchten te maken hebben, maar alleen een bepaalde chemische substantie aanduiden.

Ik ben het uiteraard met je eens dat met mate zout en suiker geen probleem is alleen zal je in principe dan wel bijna alles vers moeten kopen omdat werkelijk overal zout in zit zodat je al snel boven de norm uitkomt.
Deze zaken worden helaas nogal vaak onderschat.

Even wat anders.. erg goed trouwens dat vandaag in het journaal werd gemeld dat je rood vlees moet mijden.
Vertrouw vooral het voedingscentrum blijkt maar weer want volgens deze is 3 maal in de week rood vlees toch echt niet slecht...hoezo geen belangenverstrengeling?

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2007, 14:35:59 »
je begrijpt een aantal zaken niet.

Suiker kan uit iedere plant, uit ieder levend wezen geïsoleerd worden; economisch gezien zijn alleen suikerrijke planten interessant zoals suikerbiet en suikerriet. Die vormen geen glucose maar wel saccharose, veel zoeter, die gezuiverd verhandeld wordt als de gewone fabriekssuiker. De zgn. druivesuiker (glucose) komt helemaal niet van druiven, dat zou veel te duur zijn. Maiszetmeel of aardappelzetmeel wordt gesplitst tot glucose en komt zo als "druivesuiker" in de handel. Sinds enkele jaren is er ook vruchtensuiker (fructose) als stroop of in kristalvorm te verkrijgen. Die is zoeter dan glucose, wordt door het organisme gemakkelijker verwerkt en is daarom voor diabetici beter geschikt. Maar ook deze suiker wordt niet uit vruchten gewonnen. De producent is niet verplicht om dit aan te geven, omdat men ervan uitgaat dat alleen de chemische samenstelling telt en die is bij al deze suikers identiek; maar voor de verbruiker, die dat niet weet is het misleidend, hij weet niet dat de verschillende benamingen niets met druiven of vruchten te maken hebben, maar alleen een bepaalde chemische substantie aanduiden.

Wil je nou gewoon niet snappen wat wij bedoelen, of denk je echt dat wij bovenstaande niet weten en niet snappen wat jij bedoelt?