Vegatopia Forum

Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?

Aiko

Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Gepost op: 10 oktober 2007, 16:54:28 »
Ik kwam net een pak panne(zonder n)koekenmeel tegen. Houdbaarheidsdatum december 2004. Nu ben ik geen bangebroek als het op overschrijdingen van verkoop- en houdbaarheidsdata aankomt, maar dit vond ik ook weer te enthousiast.

Dit moet voor mij een persoonlijk record zijn, die bijna drie jaar...

Re:Hoever overtijd is de inhoud in jouw voorraadkast?
« Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2007, 16:59:45 »

Ik ben ook niet bang uitgevallen als het op THT's aankomt, maar meel, aangebroken of niet, gebruik ik niet als die lang staat. Daar komen allemaal enge insectjes in rondscharrelen, is mijn ervaring. Met als triest dieptepunt de bus met griesmeel die ik bij mijn vader in de keuken aantrof, toen hij inmiddels al ik weet niet hoe lang klant was van  tafeltje-dekje. Ik durf te beweren dat die bus toch zeker al vijf jaar niet open was geweest, gelukkig was het een transparante. De griesmeel was in ieder geval niet meer als zodanig te onderscheiden.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2007, 00:55:52 »
Houdbaarheidsdatum 18-06-99 (een blikje Jolt Cola)

Beat that!

Ja, daar kan mijn bier, houdbaar tot nov 99, niet tegenop.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2007, 01:04:17 »
Tja, dan is verhuizen een goede remedie. Zo'n anderhalf, twee jaar geleden (woon ik nog maar zo kort in Duitsland?) heb ik mijn Enschedese keuken uitgeruimd. Een heleboel kant-en-klaarmixjes uit mijn pre-vegetariërtijdperk met houdbaarheidsdatum 2002 of zo weggekwakt. Potjes en ander lang houdbaar spul controleer ik nu regelmatig - en wat over datum is, koop ik niet nog een keer, want het zijn die producten die ik toch niet blijk te gebruiken. Met minder lang houdbaar spul ben ik flexibeler: als het er nog goed uit ziet en goed ruikt, gebruik ik het gewoon, ondanks THT. En ik leef nog steeds  ;D.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2007, 07:50:05 »
Verhuizen werkt niet altijd. Toen mijn ouders net waren verhuisd, aten we daar pannenkoeken. Mijn moeder zette een bus poedersuiker op tafel dat ik wel herkende. Ander patroon dan de bussen nu. Ik denk eind jaren tachtig/begin jaren negentig. Gelukkig had ze er meer verhuisd.  :)

Mijn vriend wist wel van wie ik het had. Ik doe dus ook niet zo moeilijk met de meeste dingen,maar heb nu geen gekke dingen in huis. Geloof ik.

Offline Roodbaard

• 260
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2007, 12:09:36 »
Ik leeg de voorraadkast altijd 2 keer per jaar: in de zomervakantie zet ik alles wat dit jaar nog op moet vooraan, in de kerstvakantie kijk ik wat daar nog van over is. Zo zijn dingen hier nooit langer dan eehn half jaar over datum.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2007, 12:30:26 »
Houdbaarheidsdatum 18-06-99 (een blikje Jolt Cola)

Beat that!
Ha, dat lukt net: 1-2-1999 (vanillestokjes)

« Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2007, 12:33:04 »
Ik moest ook eens in de verhuisdozen gaan graven. Ik weet zeker dat ik dan nog wel een busje nootmuskaat zónder THT-aanduiding tegen zal komen. ;D
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2007, 12:35:27 door K@ñzi »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Meneer de Uil

• 794
« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2007, 12:38:07 »
Ik moest ook eens in de verhuisdozen gaan graven. Ik weet zeker dat ik dan nog wel een busje nootmuskaat zónder THT-aanduiding tegen zal komen. ;D

Zeker nog uit je V.O.C.-tijd?
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2007, 12:38:37 door Meneer de Uil »
Forumkenner 2007 8)

« Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2007, 13:14:29 »

Jawel.
Gegarandeerd biologisch geteeld (al is het van voor het EKO keurmerk), milieuvriendelijk getransporteerd, en ambachtelijk gemalen.
William Shatner

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2007, 13:22:59 »
Ik ben ook niet bang uitgevallen als het op THT's aankomt, maar meel, aangebroken of niet, gebruik ik niet als die lang staat. Daar komen allemaal enge insectjes in rondscharrelen, is mijn ervaring.
Klopt! Ik had laatst een tijdlang last van vage vliegjes. Toen kwam ik erachter dat hun 'nestje' (bron des verderfs) gehuisvest was in een pakje notenburgerzooi (klote biologische onbespoten zooi ;)). Het was nog niet eens oud dat doosje trouwens. Ze hadden duidelijk geprobeerd ook andere meelsoorten te enteren. Heb alles weggepleurd, kast gereinigd, voorraadpotten aangeschaft en nu is alles autistisch geordend in potten in mijn kast  ;D
Ik moet zeggen....het kostte wat geld maar ben er wel blij mee. Ten eerste weet ik zeker dat er geen gespuis meer in/uit iets komt/gaat en ten tweede werkt het veel netter. Geen hoopjes meel, rijst en andere shit die in de kast zwerft, gelekt uit pakjes en zakjes.
De vage vliegjes niet meer teruggezien  :D
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline lianne

• **
  • 79
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2007, 19:23:14 »
Hier momenteel nog niks...

:heehee: maar toen mn oma overleed en we daar de voorraadkast uit gingen ruimen kwamen ik spullen tegen die voor mijn geboorte al over datum waren! Minimaal 17 jaar dus....  :o Het was een vage hamburgerkruidenmix....
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2007, 19:23:42 door lianne »

Offline willem

• 2.430
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2007, 16:29:58 »
Ik trof suikerwaren aan waarvan ik weet dat die nog stammen van ruim terug in de vorige eeuw, maar daar staan geen houdbaarheidsdatum op. Het betrof poedersuiker en anijsblokjes. Heeft zeker met de aard van die suikerwaren te maken.

Maar mijn speculaaskruiden van juni 1993 overtrof echt alles. Ik weet zeker dat dit zeker vier jaar daarvoor gekocht is, omdat dit op een moment is gedaan die ruim voor mijn veranderde leefomstandigheden lag. Met mijn huidige partner koop ik die kruiden nooit meer. Zij kookt of bakt nooit, en ik heb er geen behoefte aan gehad.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #13 Gepost op: 17 oktober 2007, 09:28:30 »
Ik meende echt dat mijn rigoreuze schoonmaak/opruimactie alle over de datumproducten had geelimineerd onlangs. Toch net nog even gekeken en jawel, een verstekeling.
Een proefzakje Eikruiden van Verstegen ( "zelfs op een plakje tomaat smaken Eikruiden verrassend lekker") 07-03-03. Smaakt vast ook verrassend lekker in de gftbak :D
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Gabs

• 796
« Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2007, 16:14:11 »
bij mij is altijd alles authistisch gerangschikt in mijn kast en bijna nooit iets over de datum. ja ja, soms heb ik van die neurotische trekjes. ik ging vroeger toen ik nog thuis woonde ook altijd de koelkast herinrichten als mijn moeder boodschappen had gedaan.  :-[

Offline Lona

• 812
« Reactie #15 Gepost op: 20 oktober 2007, 18:37:45 »
ik mest altijd eens in de zoveel tijd de kast uit...
Dan weet ik tenminste wat erin staat ::)
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #16 Gepost op: 15 november 2007, 18:56:49 »
Mijn voorraadkast is niet echt overtijd wegens verhuizingen maar bij mijn moeder was (en is) het altijd wel raak. Gelukkig heb ik daardoor geleerd niet zo pietluttig met de datum te doen, als iets nog goed ruikt en eruit ziet dan eet ik het gewoon.
Vroeger was ik wel heel erg pietluttig en dat heb ik geweten ook. Op vakantie in Mexico ben ik heel erg ziek geworden. Eigenlijk was iedereen ziek (groepsreis), behalve mijn moeder. Toen ging er wel een klein lampje bij me branden.  ;)

Even iets anders maar wel gerelateerd; ik haal net een pak noodles uit de kast, nog helemaal dicht, t.h.t. 31-12-2008. Zat helemaal vol met kleine (dode) kevertjes! Ik heb het pak nauwkeurig geinspecteerd maar kon echt nergens een gaatje vinden, hoe doen die beestjes dat toch? Ik krijg er nare ideeën van (eitjes in de noodles enzo  :-X).

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #17 Gepost op: 15 november 2007, 22:16:34 »
De inhoud in mijn voorraadkast kijk ik eens in de zoveel tijd na. Vaak genoeg om te voorkomen dat er spullen in staan die heel erg over de datum zijn. Als ze er wel instaan, gooi ik ze bij het opruimen of als ik ze tegenkom, weg.
Groetjes, Antje

zosten

« Reactie #18 Gepost op: 16 november 2007, 17:09:01 »
Mijn voorraadkast is niet echt overtijd wegens verhuizingen maar bij mijn moeder was (en is) het altijd wel raak. Gelukkig heb ik daardoor geleerd niet zo pietluttig met de datum te doen, als iets nog goed ruikt en eruit ziet dan eet ik het gewoon.
Vroeger was ik wel heel erg pietluttig en dat heb ik geweten ook. Op vakantie in Mexico ben ik heel erg ziek geworden. Eigenlijk was iedereen ziek (groepsreis), behalve mijn moeder. Toen ging er wel een klein lampje bij me branden.  ;)

Even iets anders maar wel gerelateerd; ik haal net een pak noodles uit de kast, nog helemaal dicht, t.h.t. 31-12-2008. Zat helemaal vol met kleine (dode) kevertjes! Ik heb het pak nauwkeurig geinspecteerd maar kon echt nergens een gaatje vinden, hoe doen die beestjes dat toch? Ik krijg er nare ideeën van (eitjes in de noodles enzo  :-X).

die bewaar-datums betekenen gewoon dat de fabrikant een garantie heeft tot die datum.
Het kan best zijn dat het produkt nog steeds OK is maar je kan de fabrikant niets meer verwijten nadien.

Het moet wel lekker geweest zijn voor die beestjes, anders waren ze d'r niet
hahahaha.... :O

Offline Meneer de Uil

• 794
« Reactie #19 Gepost op: 16 november 2007, 17:38:39 »

die bewaar-datums betekenen gewoon dat de fabrikant een garantie heeft tot die datum.
Het kan best zijn dat het produkt nog steeds OK is maar je kan de fabrikant niets meer verwijten nadien.

Fabrikanten zijn wettelijk verplicht een T.H.T.- datum op hun producten te vermelden. Veel producten zijn na die datum nog zonder gevaar voor de gezondheid te consumeren.
Forumkenner 2007 8)