Vegatopia Forum

Vegan kaas

Kiwi

Re:Vegan kaas
« Reactie #100 Gepost op: 27 mei 2010, 05:50:47 »
Ik heb het boek ja. En het ziet er inderdaad uit zoals jij je voorstelt. :heehee: Ik heb er nog niet echt een 'kaas' uit durven maken, ben bang dat het toch tegenvalt. Wel heb ik wel eens een gerecht gemaakt waar dan een kazig smaakje aan kwam (m.b.v. gistvlokken). Maar misschien moet ik het gewoon eens proberen. Ooit. ;)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #101 Gepost op: 30 mei 2010, 18:02:05 »
Je hebt er toch ook een hele goeie blender voor nodig? Die mensen daar maken het ook gewoon zelf, en zonder allerlei rare chemische spullen, dus het moet toch echt thuis ook te doen zijn.
En het zou natuurlijk ook gewoon ergens te koop moeten zijn in NL, achterlijk dat dat niet zo is.
,,,,فلافل

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #102 Gepost op: 30 mei 2010, 22:11:59 »
Ik wil dat ook gewoon ergens kunnen kopen. Dat spul was gewoon lekker! De mensen van Saf vertelden desgevraagd dat ze bezig waren met een dependence ergens bij de Whole foods store, waar je dan t.z.t. enkele producten zou kunnen kopen, waaronder misschien ook wel de kaas. En die winkel zou ik geloof in ehm, mei? of de zomer? eens open gaan.
Hmm, ik weet niet meer precies hoe het nou zat, alleen dat ik de volgende keer dat ik in Londen ben maar weer eens naar de Whole foods store ga en/of naar Saf.
Een dependence in Nederland zou ik ook zeker niet afslaan hoor. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #103 Gepost op: 30 mei 2010, 23:28:58 »
Die dependence bij de Whole Foods is er, de grote Whole Foods in Kensington heeft een restaurantafdeling waar je, als ik het goed begreep, je eten van de kant-en-klaar-afdeling kon eten, en er was ook iets Saffigs.
This is between me and the vegetable!

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #104 Gepost op: 30 mei 2010, 23:33:34 »
Oeh dat is goed nieuws! :D
Oké ik moet daarheen.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #105 Gepost op: 31 mei 2010, 09:17:40 »
Je hebt er toch ook een hele goeie blender voor nodig? Die mensen daar maken het ook gewoon zelf, en zonder allerlei rare chemische spullen, dus het moet toch echt thuis ook te doen zijn.
En het zou natuurlijk ook gewoon ergens te koop moeten zijn in NL, achterlijk dat dat niet zo is.

Een vriend van mij die ook wel met rawfood aan het experimenteren is maakt zelf echt verrukkelijke cashewnoten kaasjes, maar hij heeft daarvoor wel inderdaad hele dure en goede spullen in huis.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #106 Gepost op: 31 mei 2010, 13:12:09 »

Een vriend van mij die ook wel met rawfood aan het experimenteren is maakt zelf echt verrukkelijke cashewnoten kaasjes, maar hij heeft daarvoor wel inderdaad hele dure en goede spullen in huis.

Kunnen we niet eens op rapportage bij hem? Of woont ie in een uithoek?
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #107 Gepost op: 31 mei 2010, 13:23:55 »
Als in: buiten de ring ;)

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #108 Gepost op: 31 mei 2010, 13:38:09 »
Hij woont vrij ver, je moet zelfs met de pont en dan nog een tyfus-eind fietsen. Maar als dat je niet tegenhoudt kan ik het wel een keer aan hem voorstellen :)

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #109 Gepost op: 31 mei 2010, 14:10:48 »
Hij woont vrij ver, je moet zelfs met de pont en dan nog een tyfus-eind fietsen.
O, maar dan is het een uitje!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #110 Gepost op: 31 mei 2010, 14:14:02 »
Ik ben ook erg benieuwd!

Wat voor apparatuur moet ik me daar bij voorstellen?

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #111 Gepost op: 31 mei 2010, 14:16:33 »
In ieder geval een hele dure blender, die vooral door rawfoodists (is dat een woord?) wordt gebruikt. En ik geloof dat hij voor die kaasjes ook de dehydrator gebruikt maar dat weet ik niet zeker.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #112 Gepost op: 31 mei 2010, 14:49:39 »
Hij woont vrij ver, je moet zelfs met de pont en dan nog een tyfus-eind fietsen.
O, maar dan is het een uitje!

:D En die dure blender wil ik ook wel eens zien
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #113 Gepost op: 31 mei 2010, 14:57:19 »
Ja, dure blenders, maak me gek!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #114 Gepost op: 31 mei 2010, 15:04:22 »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #115 Gepost op: 01 juni 2010, 02:03:05 »
Melty Nutritional Yeast "Cheese"

The Farm Vegetarian cookbook, ISBN 0-913990-18-3, 1978 on page 59 has this great recipe for those having cheese cravings.

1 cup nutritional yeast flakes
1/3 (third) cup white flour (I use sifted wholewheat or wholewheat pastry flour)
1 tsp salt
2 cups water
1/4 - 1/2 cup margarine (I use oil)
1/2 tsp garlic powder (optional)
2 tsp wet mustard (I use Meaux Mustard in the pottery jars) (opt)

Mix dry ingredients in a saucepan.
Gradually add water, stirring with a whisk , making a smooth paste and then thinning with the remaining water.
Place on heat and stir constantly until it thickens and bubbles.
Let it bubble for about 30 seconds and remove from heat.
Whip in the margarine (and mustard).
The sauce may get thick if it sits for a while.
If so, heat it up and whip in a small amount of water.

VARIATION:
For a richer, stretchier sauce that's good on pizza, substitute for the flour 3 Tbsp cornstarch and 1 Tbsp flour, whip in 1 cup oil instead of margarine, add as much as 1 cup more water at the end, as needed to make a thick, smooth, pourable sauce.
Pour it on your pizza and for the last few minutes of baking, put it under the broiler (grill for those in the UK), until it forms a stretchy, golden-brown speckled skin.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #116 Gepost op: 30 september 2010, 20:56:05 »
Bij de Biomarkt Weteringschans (A'dam) lagen gisteren 3 soorten Vegusto kaas, volgens de jongen die er werkte was het nieuw in het assortiment. Heeft iemand dat wel eens gehad en is het lekker? Of smaak het naar oude sok? Ik dacht eerst even dat het van noten was maar dat is volgens mij helemaal niet zo.
,,,,فلافل

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #117 Gepost op: 30 september 2010, 21:08:15 »
Het is daar inderdaad nieuw maar het was al wel te krijgen via heerlijk-vegetarisch. Ik heb het een paar keer besteld en vind het geweldig, de lekkerste vegan kaas die ik ooit heb gehad. Ik weet alleen niet of dat iets zegt, ik heb nu al meer dan 9 jaar geen echte kaas meer gegeten en mijn smaak zal inmiddels wel behoorlijk aangetast veranderd zijn.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #118 Gepost op: 30 september 2010, 21:15:21 »
Het is daar inderdaad nieuw maar het was al wel te krijgen via heerlijk-vegetarisch. Ik heb het een paar keer besteld en vind het geweldig, de lekkerste vegan kaas die ik ooit heb gehad. Ik weet alleen niet of dat iets zegt, ik heb nu al meer dan 9 jaar geen echte kaas meer gegeten en mijn smaak zal inmiddels wel behoorlijk aangetast veranderd zijn.

Ha! Interessant. Kun je enigszins omschrijven waar het naar smaakt/hoe de textuur is. En eet je het op brood of in gerechten? En welke vd 3 is aan te bevelen.
,,,,فلافل

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #119 Gepost op: 01 oktober 2010, 09:53:00 »
Ik weet niet welke ze in de winkel allemaal hebben liggen maar ik vind de pittige variant het lekkerste. Het deed mij een beetje denken aan een buitenlandse kaasje, ik vond het vooral geschikt op een toastje of stukje brood. De textuur heeft wel een beetje iets korreligs (anders kan ik het niet omschrijven) maar het is in ieder geval niet zo plastic als de meeste vegan kazen. Ik weet niet of het smelt eigenlijk, dus of het geschikt is om mee te koken weet ik niet.

De Biomarkt heeft een aantal nieuwe dingen trouwens, ze verkopen nu ook vleesvervangers van Frys vegetarian (ligt in de vriezer) en ze verkopen glutenmeel voor het maken van seitan.