Maar zonder grap: de vraag is of het om kleine hoeveelheden gaat. Er wordt veel gepiest in kroegen, de toiletten zijn over het algemeen niet heel schoon en hele volksstammen was hun handen niet nadat ze ome Jaap een hand gegeven hebben.
Maar als iemand het toilet verlaat zonder zijn handen te wassen dan is het nog niet zo dat - om het plastisch te zeggen - de urine van zijn/haar handen druipt.
Het gaat dus om 'droge' handen die eventjes in zo'n potje graaien en daarbij kortstondig en zonder veel kracht contact maken met andere pinda's. Ik kan me dan inderdaad niet voorstellen dat het om meer dan miniscule fracties gaat.
En hoewel dat geen aantrekkelijke gedachte is, betwijfel ik dat er vast te stellen is dat het gaat om urineresten van zoveel verschillende personen. Vanuit hygiënische gezondheidsoogpunt vermoed ik trouwens dat de bacteriëren die daarbij mogelijk worden doorgegeven (en die zich soms nog kunnen vermenigvuldigen op de pinda's zelf, hoewel de erg zoute pinda's waarschijnlijk geen goed klimaat vormen voor de meeste bacteriën) veel problematischer zijn dan de urine die - in de meerderheid van de gevallen - relatief steriel is.
Er zijn dus wel goede redenen te bedenken om het schaaltje pinda's onaangeroerd te laten passeren, maar ik betwijfel dat de urineresten van x-aantel mensen de 'goede' (in de zin van wetenschappelijk onderbouwde) reden zijn.
Maar als het geen broodje-aap verhaal is dan kan iemand mij gelukkig maken met een verwijzing naar het wetenschappelijk onderzoek dat aan de basis ligt van dit 'verhaal'.