Vegatopia Forum

Wijnen voor weinig

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

vic

Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #20 Gepost op: 12 oktober 2007, 10:09:04 »
Er wordt in dit forum herhaaldelijk vanuit gegaan dat je goede  wijnen kunt drinken voor weinig. Zo om en nabij de 2 euro. Helaas, maar dit is niet mogelijk!
De fles kost geld, het etiket, de kurk dan wel schroefdop, het vervoer vanuit ergens in Europa of nog duurder vanuit elders in de wereld. De winkelier wil er wat op verdienen, de wijnboer zelf ook. Wat denk je dan dat er voor kwaliteit in de fles zit bij een consumentenprijs van om en nabij de 2 euro?! De wijn komt echt niet af van een biologische dan wel zorgvuldig beheerde wijngaard.
Vegetariers willen over het algmeen zo zuiver mogelijk omgaan met datgene wat er in hun mond verdwijnt. Wijn hoort daar bijna nooit bij en is in de praktijk vaak de sluitpost van de begroting van een lekkere maaltijd, een Cahteau Migraine als je naar de inhoud van de fles kijkt.  Er is een persoon die een Duitse zoete wijn van de Aldi als erg goed kwalificeert.. Hoeveel gif wil je in je lichaam drinken? Duitse wijn kan zeer goed zijn, maar daar betaal je voor, 5 a 6 euro minimaal. Goedkope Duitse wijn uit de supermarkt heeft de kwaliteit van bocht waar je beter de wc mee kan schoonmaken.  Er is een massa aan wijn te koop die niet perse het predikaat biologisch dragen maar waar wel zorgvuldig met het beheer van de wijngaard wordt gegaan zodat er over 60 jaar ook nog wijnstokken op dezelfde grond kunnen groeien en niet dat de grond na 10 jaar uitgeput is. Stap een goede wijnkoperij binnen en vraag om advies, daar zijn zeker goede en betaalbare wijnen te koop en dan is het daarna ook makkelijker om in de supermarkt je te orienteren.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.573
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #21 Gepost op: 12 oktober 2007, 11:56:07 »
Aha. Meneer verkoopt wijn, neem ik aan?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #22 Gepost op: 13 oktober 2007, 17:23:43 »
Wel fijn dat iemand de moeite neemt ons culinaire barbaren een beetje op te voeden. En als je inderdaad wijnverkoper bent, dan PB ik je graag mijn adres voor wat proefflessen.
Forumkenner 2007 8)

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #23 Gepost op: 14 oktober 2007, 05:44:29 »
Mijn ouders (die ook wel eens een cursus gevolgd hebben en sindsdien menen dat ze er een beetje verstand van hebben  ::)) roepen zo ongeveer hetzelfde. Maar voegen er dan wel aan toe dat er uitzonderingen zijn die deze regel bevestigen.

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #24 Gepost op: 14 oktober 2007, 06:17:40 »
En naar die uitzonderingen zoeken we hier in deze draad.
Forumkenner 2007 8)

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #25 Gepost op: 14 oktober 2007, 06:57:17 »
Precies!  ;)

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #26 Gepost op: 14 oktober 2007, 10:06:09 »
Ach het zijn uiteindelijk mijn smaakpapillen die er over gaan, en als ik een wijn lekker vind, die goedkoop is, dan hoeft ie toch niet goed te zijn?

Offline Grote Grutjes

  • **
  • 89
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #27 Gepost op: 22 oktober 2007, 10:44:36 »
Als de poen hier schaars is zijn de huiswijnen:

Rood: Vina Ducaro, Campo de Borja, Tinto van de Hema (twee nog iets) en Qué Mas, Central Valley, Cabernet Merlot (nog geen twee euro). Beide wijntjes komen erg goed uit de wijntesten (o.a. Klei, Duijker), en zijn voor de leek ook daadwerkelijk te zuipen. Heeft iemand de Santo Emilio van Dirk al genoemd?

Rosé: Vina Ducaro, Campo de Borja Rosado, weer van de Hema en weer bijna voor niks. Ik houd niet van rosé maar deze is echt goed te doen. Beste budgetrosé van Nederland, en ik heb nog nooit betere op. Wel duurdere.

Wit: Down Under, Australian white, nog geen twee euro. Te koop bij Dirk van de Broek. De witte van Vina Ducaro (Hema) is ook goed te doen. Dominique Duclos, Vin de Pays de l'Ile de Beauté, Chardonnay, weer bij Dirk, nog geen drie euro.

Er wordt in dit forum herhaaldelijk vanuit gegaan dat je goede  wijnen kunt drinken voor weinig. Zo om en nabij de 2 euro. Helaas, maar dit is niet mogelijk!

Louter qua smaak is dit wel degelijk mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2007, 11:06:22 door Grote Grutjes »

Offline Grote Grutjes

  • **
  • 89
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #28 Gepost op: 25 oktober 2007, 10:29:33 »
Kleine aanvulling.

Gisteren een hele trits witte wijnen in de categorie Bijna Gratis de revue laten passeren en de toppers zijn:

- tòch de witte Vina Ducaro van de Hema (2,25)
- de Chardonnay van Jean Sablenay, te koop bij (o.a.) Hoogvliet (2,89)
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2007, 10:32:11 door Grote Grutjes »

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #29 Gepost op: 25 oktober 2007, 10:55:16 »
Ik had laatst een Cote du Rhone van de Lidl voor 1,89. Niet verkeerd, maar een beetje dun. Daarna een Languedoc voor 1,39 en die was gewoon goed. :o Geen topper natuurlijk, maar gewoon een goede rode wijn. Hebben jullie ook zulke aanraders?

De laatste flessen waren toch wat minder. Beter zijn de de literflessen van Grand Sud Merlot en Chardonnay voor een eurootje of vier. Verkrijbaar bij Jumbo en SuperdeBoer.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2007, 10:56:47 door Meneer de Uil »
Forumkenner 2007 8)

Fabelman

Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #30 Gepost op: 25 oktober 2007, 12:01:51 »
Die Pampas daar heb ik vaker over gelezen. Toch maar eens een Dirk bezoeken.

Hier ligt het wijnrek altijd vol met Pampas :)

Dirk heeft wel de prijs wat omhoog gegooid toen de wijn zo populair bleek.

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #31 Gepost op: 02 november 2007, 01:34:28 »
Als jullie ook nog wat zoete witte wijnen weten, dan houd ik me aanbevolen. ;)
Ambrosia (ongeveer 5 euro) vind ik, zowel licht als donker, erg lekker. Honingwijn. (L)
Groetjes, Antje

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #32 Gepost op: 02 november 2007, 12:36:24 »
Als jullie ook nog wat zoete witte wijnen weten, dan houd ik me aanbevolen. ;)


De Estralla van de HEMA is een beschaafd zoete muskaatwijn met een duidelijke geur van Reine Claude voor 3,95.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2007, 12:38:15 door Meneer de Uil »
Forumkenner 2007 8)

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #33 Gepost op: 02 november 2007, 13:53:06 »
De uitleg over de geur snap ik niet :-[ maar ik zal die wijn eens proberen. Dit weekend maar even naar de Hema. Bedankt!
Groetjes, Antje

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #34 Gepost op: 02 november 2007, 14:21:35 »
De uitleg over de geur snap ik niet :-[ maar ik zal die wijn eens proberen. Dit weekend maar even naar de Hema. Bedankt!
Reine Claude is een pruimensoort. Toen ik voor het eerst Estrella proefde moest ik meteen aan Reine Claude - limonade denken.
Forumkenner 2007 8)

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #35 Gepost op: 06 november 2007, 12:23:35 »
Bij SuperdeBoer is de Verdecchio dei Castelli di Jesi van Carosello in de aanbieding van 3.99 voor 2.99.
Forumkenner 2007 8)

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #36 Gepost op: 06 november 2007, 16:05:13 »
Reine Claude is een pruimensoort. Toen ik voor het eerst Estrella proefde moest ik meteen aan Reine Claude - limonade denken.
Vanavond doe ik 'um open. Spannend! ;D
Groetjes, Antje

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #37 Gepost op: 06 november 2007, 16:09:25 »
Reine Claude is een pruimensoort. Toen ik voor het eerst Estrella proefde moest ik meteen aan Reine Claude - limonade denken.
Vanavond doe ik 'um open. Spannend! ;D
Voorpret is het halve werk. ;D Je hebt 'm toch wel koud gezet?
« Laatst bewerkt op: 06 november 2007, 16:15:19 door Meneer de Uil »
Forumkenner 2007 8)

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #38 Gepost op: 06 november 2007, 17:59:59 »
Jups. Bewaren zoals andere witte wijn leek me. Tenminste, ik doe het zo.
Groetjes, Antje

anja

Re:Wijnen voor weinig
« Reactie #39 Gepost op: 21 november 2007, 09:30:20 »
Hoi hoi,

Ik had een vraagje, zijn deze wijnen wel vegetarisch? Want in behoorlijk wat wijnen zitten toch dierlijke stoffen? Gelatine, kleurstof gemaakt van varkensbloed etc? Ik drink eigenlijk nooit wijn vanwege dit. ook in gerechten niet. Maar goed ik weet niet hoe ver jullie hier op doorgaan. Ik heb een link met een klein overzichtje http://www.animalfrontline.nl/vega/dranken.php
Ik weet niet of ik een link mag zetten maar doe het toch omdat misschien mensen er wat aan hebben.

groetjes anja