Vegatopia Forum

Rawfood

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Schanulleke

Re:Rawfood
« Reactie #80 Gepost op: 19 augustus 2009, 22:39:48 »
Misschien heeft het er ook wel mee te maken dat Toms moeder zoveel mogelijk wil eten zoals onze vroegste voorouders dat deden. In de documentaire zegt ze: 'Vroeger toen er nog geen vuur bestond, at iedereen zijn voedsel rauw.' Als je diezelfde lijn van redeneren doortrekt, dan zou je ook kunnen zeggen: 'Vroeger at men in deze streken ook geen tropisch fruit'. Met andere woorden: misschien is ze wel van mening dat appels meer deel uitmaken van het 'natuurlijke' dieet in onze contreien dan tropisch fruit zoals ananas, bananen e.d. (Al bedenk ik me nu net trouwens wel dat ze in de docu een vurig pleidooi houdt over hoe lekker een mango smaakt in een 'gereinigde' mond. Ik vraag me af of ze er wel bij stil staat dat mango's hoogstwaarschijnlijk niet deel uitgemaakt hebben van het standaarddieet van de oermens, tenzij deze mens in een tropische streek woonde. Maar dat terzijde.) Of misschien eet Tom wel zoveel appels, omdat veel ander fruit geimporteerd moet worden, met alle gevolgen voor het milieu of de versheid van het produkt.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Rawfood
« Reactie #81 Gepost op: 19 augustus 2009, 22:42:44 »
Het woongebied van de oermens die alleen rauw voedsel at strekte zich niet uit tot hier. IJstijden en shit.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #82 Gepost op: 19 augustus 2009, 22:43:27 »
Dus moeten ze eigenlijk alleen ijsjes eten?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Rawfood
« Reactie #83 Gepost op: 19 augustus 2009, 22:47:23 »
Dus moeten ze eigenlijk alleen ijsjes eten?
Nee, Tom moet naar Kenia. En een donkerdere huid krijgen, en wellicht ook wat meer haar.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #84 Gepost op: 19 augustus 2009, 22:49:50 »
Mag ie zn opponeerbare duimen behouden?

Maar ook al heb ik de filmpjes niet gezien, en strekt mijn kennis tot wat ik hier gelezen heb, ik vind het zielig voor die jongen.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Rawfood
« Reactie #85 Gepost op: 19 augustus 2009, 22:52:37 »
Mag ie zn opponeerbare duimen behouden?
Dat hebben onze naaste verwanten, de chimp en de gorilla, ook. Dus: ja.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #86 Gepost op: 19 augustus 2009, 22:54:29 »
Misschien heeft het er ook wel mee te maken dat Toms moeder zoveel mogelijk wil eten zoals onze vroegste voorouders dat deden. In de documentaire zegt ze: 'Vroeger toen er nog geen vuur bestond, at iedereen zijn voedsel rauw.'

Maar ze aten ook vlees, dronken het bloed van dieren en kookten de botten voor de calcium.
En ze gingen vroeg dood.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Rawfood
« Reactie #87 Gepost op: 19 augustus 2009, 22:56:34 »
Maar ze aten ook vlees, dronken het bloed van dieren en kookten de botten voor de calcium.
Nee, d'r was nog geen vuur.

Maar goed, chimpansses jagen ook. Alhoewel dat misschien meer te maken heeft met het laten zien wie het beste mannetje is.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #88 Gepost op: 19 augustus 2009, 23:24:23 »
Maar ze aten ook vlees, dronken het bloed van dieren en kookten de botten voor de calcium.
Nee, d'r was nog geen vuur.



Ohja ;D
Dan zullen ze er wel op geknaagd hebben.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #89 Gepost op: 20 augustus 2009, 09:16:41 »
Misschien heeft het er ook wel mee te maken dat Toms moeder zoveel mogelijk wil eten zoals onze vroegste voorouders dat deden. In de documentaire zegt ze: 'Vroeger toen er nog geen vuur bestond, at iedereen zijn voedsel rauw.'

Maar ze aten ook vlees, dronken het bloed van dieren en kookten de botten voor de calcium.
En ze gingen vroeg dood.

Ja dat vind ik zo stom heh. Ze zegt ergens (was het in DWDD?) dat er toen nog geen kanker voor kwam. Nee, allicht kwam er geen kanker voor (en hoe weet ze dat trouwens, was ze er soms bij?) want ze gingen al de pijp uit voor ze uberhaupt kanker konden krijgen.

Offline Traantje

  • **
  • 61
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #90 Gepost op: 20 augustus 2009, 12:48:44 »
Het schijnt wel zo te zijn dat de eerste mens geen vlees at. Waarschijnlijk aten ze wel insecten, net als apen. Maar ik vind het best wel onzinnig om te kijken naar hoe het toen was, ik bedoel fruitsapjes uit de blender dronken ze toen toch ook niet :P Je kan beter kijken naar hoe de mens nu is en wat nu gezond is.
Die moeder van Tom zegt ook dat je kanker krijgt van koffie, terwijl uit onderzoek juist blijkt dat een kopje koffie helpt bij het voorkomen van kanker.  ::)

Aiko

Re:Rawfood
« Reactie #91 Gepost op: 20 augustus 2009, 14:00:17 »
Het schijnt wel zo te zijn dat de eerste mens geen vlees at.

Het 'probleem' is dat er niet echt een eerste mens was (volgens de evolutie-theorie dan, ben je meer van een schepping dan valt er nog wat te discussieren). En in al die stappen daarvoor zal er ongetwijfeld door elk tussenwezen vanalles gegeten zijn, inclusief gesabbel op steen, houtskool, excrement, mos, schors en kannibalisme. Vanaf welke tijdperiode ga je de nadruk leggen wat betreft je eigen voedingspatroon...?

Schanulleke

Re:Rawfood
« Reactie #92 Gepost op: 24 november 2009, 17:42:11 »
Ik heb eindelijk een keer een raw food recept uitgeprobeerd: deze rauwe appeltaart. Smaakt prima, maar is niet echt te vergelijken met gebakken appeltaart. Het is trouwens wel een aardig appeltaart-alternatief als je geen oven hebt (een studentikoos recept dus ;D).

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #93 Gepost op: 25 november 2009, 08:54:25 »
klinkt wel als een lekker toetje  :)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Nope

Re:Rawfood
« Reactie #94 Gepost op: 26 november 2009, 23:43:29 »
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar ook ik heb net de docu gezien. Ik vind dat de moeder op een heel onverantwoorde manier met Tom omgaat, zowel lichamelijk als psychisch.

Ten eerste is die Tom erg klein voor z'n leeftijd, wat wel iets over z'n gezondheid zegt. Bovendien is duidelijk dat zijn dieet niet alle nodige voedingsstoffen voor een opgroeiende jongen kan bevatten.

Ten tweede het psychische aspect. Het valt me op dat moeder Tom nogal vaak suggestieve vragen stelt in de documentaire, met een toon van: 'Heb het gore moed eens iets te antwoorden dat ik niet wil horen.' In feite dringt ze Tom zo op een hele subtiele manier haar mening op. Waarschijnlijk heeft ze een zorgvuldig geconstrueerd wereldbeeld, dat aan duigen zou vallen als het niet bevestigd wordt. Ten tweede de zielige blik die Tom heeft bij dat kerstdiner, als iedereen met een bord vol lekker eten zit en hij bezig is met zijn saaie rauwkost. Bijna hartverscheurend. Je ziet gewoon dat dat joch ook lekker mee wil eten.

Die moeder vind ik overigens ook echt niet normaal. Hoe ze bijvoorbeeld hooghartig een preek zit te geven tegenover dat vriendinnetje van Tom, een 11-jarige gok ik, die zegt friet lekker te vinden. Als je het nodig vind om zo 11-jarigen te indoctrineren en je gelijk te halen, deugt er in mijn ogen iets echt niet aan je.

Overigens denk ik dat raw food als onderdeel van je eetgewoontes best gezond kan zijn, maar dan wel aangevuld met voldoende andere stoffen. In 100% raw food zitten immers maar weinig eiwitten en het is niet erg gevarieerd qua voedingsstoffen.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rawfood
« Reactie #95 Gepost op: 26 november 2009, 23:50:28 »
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar ook ik heb net de docu gezien. Ik vind dat de moeder op een heel onverantwoorde manier met Tom omgaat, zowel lichamelijk als psychisch.

Ten eerste is die Tom erg klein voor z'n leeftijd, wat wel iets over z'n gezondheid zegt. Bovendien is duidelijk dat zijn dieet niet alle nodige voedingsstoffen voor een opgroeiende jongen kan bevatten.

Ten tweede het psychische aspect. Het valt me op dat moeder Tom nogal vaak suggestieve vragen stelt in de documentaire, met een toon van: 'Heb het gore moed eens iets te antwoorden dat ik niet wil horen.' In feite dringt ze Tom zo op een hele subtiele manier haar mening op. Waarschijnlijk heeft ze een zorgvuldig geconstrueerd wereldbeeld, dat aan duigen zou vallen als het niet bevestigd wordt. Ten tweede de zielige blik die Tom heeft bij dat kerstdiner, als iedereen met een bord vol lekker eten zit en hij bezig is met zijn saaie rauwkost. Bijna hartverscheurend. Je ziet gewoon dat dat joch ook lekker mee wil eten.

Die moeder vind ik overigens ook echt niet normaal. Hoe ze bijvoorbeeld hooghartig een preek zit te geven tegenover dat vriendinnetje van Tom, een 11-jarige gok ik, die zegt friet lekker te vinden. Als je het nodig vind om zo 11-jarigen te indoctrineren en je gelijk te halen, deugt er in mijn ogen iets echt niet aan je.

Overigens denk ik dat raw food als onderdeel van je eetgewoontes best gezond kan zijn, maar dan wel aangevuld met voldoende andere stoffen. In 100% raw food zitten immers maar weinig eiwitten en het is niet erg gevarieerd qua voedingsstoffen.
HEUJ
Ik is ook klein, altijd al geweest! (En da's niet eerlijk).
Voor de rest ben ik het wel met je eens hoor.

Offline Natubes

  • **
  • 40
Re:Rawfood
« Reactie #96 Gepost op: 16 maart 2010, 21:17:57 »
Op de draad over verwarming is recent ook nogal wat gedisputeerd over raw-food; het begon ongeveer hier:
http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,12394.20.html

Offline Natubes

  • **
  • 40
Re:Rawfood
« Reactie #97 Gepost op: 16 maart 2010, 21:32:33 »
ja je kunt mais inderdaad raw eten.eigenlijk kun je het meeste rauw eten.ik heb bv vandaag rauwe rode kool met appel gegeten.de kool kun je niet goed fijnkauwen maar ik maal het even in een krachtige blender.de vitamix tnc.deze is er speciaal voor rawfooders.je kunt een heleboel info halen bij : www. groenedag .org.
ook op www.mastercare.com kun je produkten kopen en bij beiden kun je begeleiding aanvragen.genietse vriendelijke groet,

alex

Toch is 'n blender mogelijk ook niet alles. Niet alleen dat ie energie verbruikt en dus minder milieuvriendelijk is dan een of ander handmatig apparaat, en niet alleen heeft een handmatig apparaat het voordeel, dat je je spieren blijft gebruiken, terwijl je anders het risico loopt dat je die op 'n gegeven moment alleen nog maar gebruikt om de hele dag knopjes in te drukken en schakelaars om te draaien, maar het zou misschien ook nog kunnen zijn, dat de vitaminen in het fijn te maken voedsel weliswaar gespaard worden, doordat niet verhit wordt, maar wel 'n optater krijgen van die supersnel ronddraaiende mesjes van de blender.
Erg benieuwd of er misschien deskundigen zijn, die omtrent het laatsgenoemde meer weten te melden.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Rawfood
« Reactie #98 Gepost op: 16 maart 2010, 21:43:56 »
Als Alex zelf na twee jaar actief op knopjes drukken nog leeft zal het wel loslopen.
This is between me and the vegetable!

Offline Natubes

  • **
  • 40
Re:Rawfood
« Reactie #99 Gepost op: 18 maart 2010, 04:23:23 »
Mag hij dan niet eens thee drinken ofzo?


Ben ik ook wel benieuwd naar! Wie weet of thee wel mag of voor mij part alleen warm water?

Zie ook eerste pagina van deze draad.
Ik was zelf benieuwd of gebrande koffie was toegestaan (maar daar kwam nooit een reactie meer op). Maar in koffie of thee zitten eigenlijk geen voedingsstoffen die 'doodgekookt' kunnen worden, dus het lijkt me dat daar op zich geen bezwaar tegen zal bestaan.

Het doodgekookt worden van voedingsstoffen is niet het enige bezwaar, dat rauwariërs ertoe brengt af te zien van verhit voedsel. Met name uit de hoek van degenen die dit vooral uit gezondheidsoverwegingen doen wordt erop gewezen, dat door het verhitten de samenstelling van het voedsel verandert, waardoor dit niet meer verwerkt wordt zoals het verwerkt behoort te worden, met als gevolg, dat men een groot risico gaat lopen uiteindelijk kanker te krijgen, en/of een of meer andere volksziektes (hart- en vaat-, diabetes).
Thee en koffie zijn voor rauwariërs dus ook uit den boze.
Lekker glaasje zelf geperst sap, dat kikkert zeker zo goed op.
Met vruchtensappen uit 'n pak is het vaak de vraag, of er niet ook voor geprutteld is.  Zou graag weten hoe dat allemaal precies zit.