Vegatopia Forum

Agar agar

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

xjawax

Re:Agar agar
« Reactie #80 Gepost op: 02 september 2007, 14:53:15 »
Hoi, ik ben nieuw hier.  Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik ben reeds 16 jaar vegetariër en sinds een tijdje gaat mijn
interesse uit naar broodbakken en taarten bakken.

Ik zou nu graag bavarois maken, maar daar zit meestal gelatine in.
Dus zou ik willen weten hoe en door wat en met welke hoeveelheid
je dit kan vervangen?

Ik probeerde reeds agar agar maar dit is echt niet gelukt.  De taart
was te slap en liep bijna van de tafel  ;D

Weet iemand hoe je een goed resultaat kan bekomen?
Bedankt!
« Laatst bewerkt op: 02 september 2007, 15:23:19 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Laatst bewerkt op: 02 september 2007, 15:26:24 door Hizikigrrrl »

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Agar agar
« Reactie #82 Gepost op: 02 september 2007, 16:20:30 »
http://www.vegatopia.com/kokenenzo/ko&zo_kantenklaar.php?subaction=showfull&id=1145303753&archive=&start_from=&ucat=31&

Btw, welkom!

Citaat
Agar-agar bindt sowieso minder lang dan gelatine. Maak een product daarom niet meer dan een paar uur van tevoren. Ga er niet van uit dat je het product wel een nachtje in de koelkast kunt bewaren.

dat lijkt me helemaal niet kloppen, agar bind beter en langer dan gelatine in mijn ervaring, ik heb hier immers dingen met agar die al jaren in de koelkast staan ;)

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Agar agar
« Reactie #83 Gepost op: 18 december 2007, 04:10:04 »
wie kan me daar wat meer over vertellen?

ik weet dat het een bindproduct uit een (zee)wier is, en dat het een sterkere bindkracht dan gelatine heeft.
je zou het in poeder of vlokken kunnen kopen in de geitewollensokken-winkel.

ik heb verschillende recepten liggen waar gelatine in moet (bavaroissen enzo) en 1 recept met agaragar.

ik heb het zelf nog nooit gebruikt, en ook nog nooit gezien.

waar in a'dam kan ik het allemaal halen?
wat is de dosering tov gelatine?
hoe verwerk ik het in mn gerecht?
heeft het een bijsmaak?
zakt het later in?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Agar agar
« Reactie #84 Gepost op: 18 december 2007, 05:36:37 »
Ik zou eens agar-agar intikken bij de zoekfunctie van dit forum. En met geitenwollensokkenwinkel bedoel je zeker die moderne natuurvoedingswinkels met superieure en vooral lekkere producten? :P
« Laatst bewerkt op: 18 december 2007, 05:38:19 door Meneer de Uil »
Forumkenner 2007 8)

Rrrrobert

Re:Agar agar
« Reactie #85 Gepost op: 10 september 2009, 15:26:18 »
Hallo
Ik heb kleurloze agar agar nodig om gelei te maken (van mispels).
Volgens het meisje in de winkel bestaat dat niet. Ze liet me zien dat er allerlei kleuren zijn, waaronder wit maar geen kleurloze agar agar. Nou ga ik zelf twijfelen maar volgens mij heb ik wel eens kleurloze agar agar gezien. Of kan dat niet?
Met vriendelijke groet
Robert

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Agar agar
« Reactie #86 Gepost op: 10 september 2009, 16:28:46 »
Dat kan wel, zo schreef Laurie een tijd geleden:

Die heb ik ook eens gemaakt: erg lekker! Ik had wel andere koekjes voor de bodem en per ongeluk groene agar agar gebruikt ipv kleurloos, dat was wel een apart gezicht.  :heehee:

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Agar agar
« Reactie #87 Gepost op: 10 september 2009, 18:38:57 »
Hallo
Ik heb kleurloze agar agar nodig om gelei te maken (van mispels).
Volgens het meisje in de winkel bestaat dat niet. Ze liet me zien dat er allerlei kleuren zijn, waaronder wit maar geen kleurloze agar agar. Nou ga ik zelf twijfelen maar volgens mij heb ik wel eens kleurloze agar agar gezien. Of kan dat niet?
Met vriendelijke groet
Robert


In de Natuurwinkel heb je kleurloze van ehm hoe heet dat merk. Nou ja natuurwinkel dus. En dan het poeder niet de vlokken. In de toko willen ze nog wel eens gekleurde alleen hebben.
Het zou me ook niks verbazen als de witte trouwens de kleurloze is, want ik heb nog nooit witte gezien.
,,,,فلافل

Rrrrobert

Re:Agar agar
« Reactie #88 Gepost op: 10 september 2009, 19:09:44 »
Die witte stolt echt wit. Toen ik die gebruikte werd de gelei, die mooi amberkleurig hoort te zijn, rose. Als in ‘oh wat schattig’. Vandaar dat ik me afvroeg of er ook kleurloze bestaat. Ik meen mij uit mijn (indische) jeugd te herinneren dat ik dat wel eens gezien heb. Niet wit dus maar als het ware een beetje doorzichtig. Maar van die Natuurwinkel is een goed idee. We hebben hier eentje in het dorp. Zal es informeren. Dank.

Re:Agar agar
« Reactie #89 Gepost op: 18 september 2009, 19:43:10 »
Inmiddels blijft me onduidelijk hoe ik nu een lekkere kwarktaart maak met agar-agar. Ik heb geprobeerd de kwark met de vruchten en agar-agar te verwarmen, maar ja, dat kan je niet vermengen met slagroom dus wordt 't bepald niet luchtig. Aleen de agar-agar verwarmen of eerst met een beetje kwark levert steeds een wel redelijk stijve taart op maar met korrels agar-agar erin (terwijl de poeder toch eerst goed was opgelost). Misschien ligt het aan de hoeveelheden maar ik heb toch steeds de indruk dat agar-agar bij afkoeling te snel stijf wordt om met luchtige slagroom te vermengen. Voorlopig is mijn alternatief de gebakken " american cheesecake" mar ja, dat is toch echt anders. Iemand het perfecte recept?

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Agar agar
« Reactie #90 Gepost op: 13 april 2013, 15:23:34 »
Sorry dat ik zo'n oud topic naar boven haal, maar mijn vraag gaat over het gebruiken van agar agar.
Ik maak succesvol met agar agar een toetje in cakevorm van een kruidnotenbodem en daarop yoghurt, suiker, agar agar + fruit. Dit is meestal na Sinterklaas een populair toetje, vanwege de resten kruidnoten.
Hoe dan ook.
Laatst at ik in een restaurant vegan panna cotta met citroen. In theorie kan je citroensap geleren met agar agar en het daarna door de yoghurt roeren en het daarna laten afkoelen in de koelkast. En dan serveren met citroen marmelade.
Dan mijn vraag: Heeft iemand al eens agar agar gebruikt om panna cotta te maken en hoe is dat bevallen?
Groetjes, Antje

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Agar agar
« Reactie #91 Gepost op: 13 april 2013, 20:49:48 »
Ja, wel geprobeerd, maar nooit succesvol. Jammer, want het idee van citroengraspannacotta klinkt nog steeds goed in mijn oren...
This is between me and the vegetable!

Offline zrtx

  • **
  • 26
Re:Agar agar
« Reactie #92 Gepost op: 14 april 2013, 21:19:15 »
pannacotta of kwarttaart met agar agar, dat gaat prima maar zijn bij mij wel vaak wat te stijf.. misschien ben ik iets te scheutig met het poeder..?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Agar agar
« Reactie #93 Gepost op: 14 april 2013, 21:21:57 »
Dat is mijn definitie van mislukt, te slap of te stijf ;)
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Agar agar
« Reactie #94 Gepost op: 15 april 2013, 10:38:28 »
Maartje, ben je wel tevreden over pannacotta met gelatine? Ik vind pannacotta geloof ik sowieso niet zo lekker, en meestal wat te hard gegeleerd.

@Antje: er zijn ook nog andere bindmiddelen in de winkel (texturas van El BUlli) bv bij groothandels, misschien dat het daar goed mee wil, maar ze zijn erg prijzig.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Agar agar
« Reactie #95 Gepost op: 15 april 2013, 10:44:09 »
Ja, ik vind goede panna cotta erg lekker. Maar dan moet het dus wel goed zijn, dus niet keihard (als drilpudding) maar ook niet te zacht (het moet wel kunnen staan). Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd met gelatine, wel met agar agar, en dat werd dus heel jammer...
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Agar agar
« Reactie #96 Gepost op: 15 april 2013, 12:23:22 »
Ik vind agar agar nog steeds heel moeilijk te verwerken, het mondgevoel wordt gewoon niet zoals dat van gelatine. Volgens mij is gelatine ook constanter qua binden, hetzelfde aantal blaadjes geeft dezelfde stijfte, terwijl het bij agar agar bij mij nogal wisselt. Ik heb sinds jaren dus geen bavarois of andere dingen gemaakt waar agar voor nodig is. Misschien die texturas die Selly noemt eens proberen...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light