Vegatopia Forum

Agar agar

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nielsh

Agar agar
« Gepost op: 09 juli 2002, 09:58:00 »
Ik heb het volgende eenvoudige recept, en wil de gelatine vervangen door agar-agar in poedervorm. Ik heb er ooit wat mee geëxperimenteerd, maar dat liep uit op een fiasco. Mij staat bij dat je het eerst warm moet maken, maar hoe pas je het dan toe?

Hier is het recept:

500ml magere yoghurt 200gr magere kwark 400gr aardbeien (eventueel in puree) zoetstof gelijk aan 100gr suiker 10gr gelatineblaadjes oplossen in 50ml citroensap

Alles goed mengen en laten opstijven in de koelkast

Gewoon heel simpel door ongeveer 5 gram agar op te lossen in de citroensap? Zonder verder hieraan iets vooraf te doen?
« Laatst bewerkt op: 10 september 2009, 16:12:01 door Sander »

overanalizing

Re:Agar agar
« Reactie #1 Gepost op: 09 juli 2002, 15:30:00 »
Vorige keer dat ik agar-agar heb gebruikt is een beetje verkeerd afgelopen; De agar-agar laat zich inderdaad heel moelijk oplossen.
Lees er hier alles over.

Maaike

Re:Agar agar
« Reactie #2 Gepost op: 09 juli 2002, 22:18:00 »
Je kunt de citroensap het beste een beetje verwarmen, dan poeder erbij, roeren en verwarmen tot opgelost, nog even doorwarmen ( eventueel iets meer vocht als het inkookt)
dan ietje laten afkoelen en, om klonten te voorkomen, eerst een beetje kwark of melk door de agar, hééél goed roeren, dat dan bij de rest, recept volgen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Agar agar
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2002, 00:24:00 »
Let er op dat agar agar vier keer zo sterk bindt dan normale gelatine dus je moet er veel minder van gebruiken. Ik ben nog steeds niet tot een omrekenschaal gekomen van 1 blaadje = xxx gram helaas.

Die staven kun je gewoon in warm water weken en dan uitknijpen net zoals je bij gelatine hoort te doen.
,,,,فلافل

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Re:Agar agar
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2002, 06:20:00 »
Alles over het maken van een kwarktaart met agar agar kun je hier vinden.

En informatie over agar agar hier.

Daar kun je ook lezen dat de bindkracht ervan 2x zo sterk is als die van gelatine en dat 5 gram voldoende is vor het binden van ongeveer 1/2 liter vocht.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2003, 10:41:21 door Sander »

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Re:Agar agar
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2002, 09:52:00 »
Je kunt testen of er voldoende agar in het mengsel zit. Doe een klein beetje op een koude lepel en wacht even of het stolt (binnen een minuut).

Varkie

Re:Agar agar
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2003, 21:00:12 »
Heeft iemand ervaring met agar-agar in recepten? Ik maak graag mooie toetjes maar wil geen gelatine gebruiken. Ik weet nooit hoeveel agar-agar ik moet gebruiken...
Zijn er behalve agar-agar nog meer alternatieven?


Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Agar agar
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2003, 12:52:46 »
Heeft iemand ervaring met agar-agar in recepten? Ik maak graag mooie toetjes maar wil geen gelatine gebruiken. Ik weet nooit hoeveel agar-agar ik moet gebruiken...
Zijn er behalve agar-agar nog meer alternatieven?

Je kan de helft van de voorgeschreven hoeveelheid gelatine gebruiken of iets minder. En dan voor ongeveer 500 gram of 500 ml vocht 5 gram agar agar. Het handigste is poeder agar agar gebruiken, en je moet de heeeel goed roeren, anders krijg je kleine stukjes 'plastic'. Of je andere alternatieven kunt gebruiken hangt denk ik van het recept af.
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2003, 12:53:09 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Agar agar
« Reactie #8 Gepost op: 24 augustus 2003, 13:04:15 »
www.foodsubs.com heeft ook nog een hele pagina over geleermiddelen. Misschien dat je daar iets wijzer van wordt?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Agar agar
« Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2005, 19:48:19 »
Ik ging even zoeken naar de bevindingen met Agar Agar. Heb in het verleden nooit iets gemaakt waarbij ik het nodig had, maar zag nu een groente terrine staan die me toch wel echt lekker lijkt, alleen het recept is met gelatine uiteraard. Dat wordt ff pielen om uit te zoeken hoeveel agar agar ik moet gebruiken ter vervanging van 8 blaadjes gelatine.... (eerst maar eens in de suup kijken hoeveel of zo'n blaadje weegt)

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Agar agar
« Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2005, 21:05:05 »
Is het zo dat hoe langer je een prutje met agar kookt, hoe harder het wordt?

edit: uiteindelijk
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2005, 21:05:19 door Apraxia »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Agar agar
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2005, 21:36:28 »
Ik ging even zoeken naar de bevindingen met Agar Agar. Heb in het verleden nooit iets gemaakt waarbij ik het nodig had, maar zag nu een groente terrine staan die me toch wel echt lekker lijkt, alleen het recept is met gelatine uiteraard. Dat wordt ff pielen om uit te zoeken hoeveel agar agar ik moet gebruiken ter vervanging van 8 blaadjes gelatine.... (eerst maar eens in de suup kijken hoeveel of zo'n blaadje weegt)

de helft. maar je moet het (itt gelatine) echt koken, verwarmen is niet goed genoeg. Je zou (hangt beetje van recept af) de terrine ook kunnen maken in kleine soufflee bakjes en dan niet storten. Ben je af van gepiel met agar agar, maar heb je wel de smaak van de terrine, al ziet het er natuurlijk minder mooi uit. Tenzij het echt een jelly moet zijn, dan gaat dat natuurlijk niet, maar bij een terrine is daar meestal geen sprake van.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2005, 21:38:04 door Selly »
,,,,فلافل

overanalizing


Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Agar agar
« Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2005, 09:25:15 »
ik heb gisteren even in de suup gekeken naar gelatine. Er zitten 12 blaadjes in en dat weegt 20 gram. Voor het recept zou ik 8 blaadjes nodig hebben dus dat is 2/3 dus dat is eh... bijna 14 gram. Dan zou ik het dus met zo'n 7 gram agar agar kunnen proberen.... nou zondag heb ik denk ik tijd... dus de bevindingen volgen.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Agar agar
« Reactie #14 Gepost op: 01 februari 2005, 12:49:35 »
De terrine staat op te stijven in de koelkast... ik ben benieuwd. Het ruikt wel verschrikkelijk lekker, dus ik hoop maar dat het lukt  :-\

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Agar agar
« Reactie #15 Gepost op: 01 februari 2005, 23:56:15 »
De terrine staat op te stijven in de koelkast... ik ben benieuwd. Het ruikt wel verschrikkelijk lekker, dus ik hoop maar dat het lukt  :-\

en?
,,,,فلافل

Elsbeth

Re:Agar agar
« Reactie #16 Gepost op: 03 februari 2005, 16:38:52 »
dat 5 gram voldoende is vor het binden van ongeveer 1/2 liter vocht.

En in de link die Johan heeft gepost, staat dat ongeveer 4 gram agar agar genoeg is voor het binden van 1 liter vocht. Een flink verschil, lijkt me zo!

overanalizing

Re:Agar agar
« Reactie #17 Gepost op: 03 februari 2005, 19:58:07 »
Let wel: geconcentreerd poeder. Waarschijnlijk werkt Marcello met vlokken of staven agar-agar.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Agar agar
« Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2005, 23:41:16 »
Probleem van agar is dat het na een paar uur weer water los begint te laten. Da's best naar als je voor honderdtwintig mensen toetjes klaar had staan, zoals mij de eerste keer dat ik ermee werkte overkwam. Hoe voorkom je dat?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Agar agar
« Reactie #19 Gepost op: 13 februari 2005, 13:13:38 »
dat voorkom je niet bij mijn weten. Dat is gewoon het verschil tussen gelatine en agar agar, agar agar behoudt zn bindkracht niet overnight.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2005, 13:14:06 door Selly »
,,,,فلافل