Vegatopia Forum

Inmaken, wekken, pekelen, etc.

supergirl01

Re:Inmaken, wekken, pekelen, etc.
« Reactie #20 Gepost op: 03 november 2007, 10:59:27 »
Zo ik heb de augurken zo nu twee weken in het zuur staan. En nou wordt het spannend of het wat wordt.

Toen ik ze maakte stond er dat je minstens 2 maanden moest wachten. Geen idee of dat echt zo is, maar na 2 maanden waren ze inderdaad wel goed.

Ja dat heb ik ook gelezen. Ik bedoelde dat ook zo. hoe Het na twee maanden zou worden de augurken. Lijken de augurken dan echt op die gekochten augurken of smaken ze toch iets anders?

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #21 Gepost op: 03 november 2007, 12:51:46 »
@Laurie
De collega heb ik alleen maar even heel snel in het voorbij gaan gesproken, maar het lijkt toch niet al te super ingewikkeld:
Zilveruitjes aansmoren in wat olijfolie en dan ongeveer 15 minuutjes laten pruttelen in balsamico met wat water.
Laat je wel weten hoe het eindresultaat geworden is?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Laurie

• 2.478
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #22 Gepost op: 03 november 2007, 13:20:49 »
Dank! Ik zal het eens proberen maar dan moet ik wel ergens zilveruitjes (of sjalotten misschien?) zien te krijgen. Ik zag ze laatst vers in Gorssel maar daar woon ik niet dichtbij.  :)

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #23 Gepost op: 03 november 2007, 13:29:43 »
Ehm ja, ik zie ze weleens hier in Amsterdam, maar daar heb jij dan weer weinig aan ::)
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #24 Gepost op: 03 november 2007, 15:15:03 »
Ik denk dat ze in Nijmegen op de bio/boerenmarkt wel te krijgen zijn, of bij de biowinkel en anders wel op bestelling bij de groenteboer hier vlakbij. Maar vanmorgen was ik al in de motregen in de stad en ik heb nu niet veel zin om terug te fietsen naar de markt. Maar ik ga 't zeker een keer proberen, desnoods met sjalotjes, dus dan laat ik 't weten of het ook dat was wat ik bedoelde.  :)

brenda_lelie

« Reactie #25 Gepost op: 03 november 2007, 15:18:10 »
Maar vanmorgen was ik al in de motregen in de stad en ik heb nu niet veel zin om terug te fietsen naar de markt.
De biologische markt is ook maar tot 2 uur, dus dat zou ik zeker niet doen!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #26 Gepost op: 03 november 2007, 23:14:02 »
Zo ik heb de augurken zo nu twee weken in het zuur staan. En nou wordt het spannend of het wat wordt.

Toen ik ze maakte stond er dat je minstens 2 maanden moest wachten. Geen idee of dat echt zo is, maar na 2 maanden waren ze inderdaad wel goed.

Ja dat heb ik ook gelezen. Ik bedoelde dat ook zo. hoe Het na twee maanden zou worden de augurken. Lijken de augurken dan echt op die gekochten augurken of smaken ze toch iets anders?

Ligt er een beetje aan hoeveel suiker je hebt toegevoegd. In die van de winkel gaat heel veel suiker. Ik had maar weinig suiker gedaan, en bovendien een mix van natuurazijn en rode wijnazijn en de rode wijnazijn proef je wel goed. Ik vind het erg lekker, maar hou dan ook erg van zout en zuur, is ook lekker met iets vettigs (bv stukje kaas).
,,,,فلافل

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #27 Gepost op: 04 november 2007, 10:28:49 »
Maar vanmorgen was ik al in de motregen in de stad en ik heb nu niet veel zin om terug te fietsen naar de markt.
De biologische markt is ook maar tot 2 uur, dus dat zou ik zeker niet doen!
:heehee: O dat wist ik niet eens, kun je nagaan... Ik kom er maar zelden en het is me nooit opgevallen dat 't alleen 'smorgens markt is.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #28 Gepost op: 07 juni 2009, 18:16:12 »
Schop. Maar eigenlijk zocht ik de topic over dit boek. Enniehoe: ik heb het gekocht, het is een goed boek, en wordt gewoon verzonden vanuit Amsterdam. Blijkbaar heeft Amazon tegenwoordig een verzenddepot in Nederland.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #29 Gepost op: 08 juni 2009, 06:31:23 »
Schop. Maar eigenlijk zocht ik de topic over dit boek. Enniehoe: ik heb het gekocht, het is een goed boek, en wordt gewoon verzonden vanuit Amsterdam. Blijkbaar heeft Amazon tegenwoordig een verzenddepot in Nederland.

En wat ga je nu inmaken?
Ik moet ook weer eens er aan beginnen maar het is altijd zo'n gedoetje.
,,,,فلافل

Offline Lona

• 812
« Reactie #30 Gepost op: 08 juni 2009, 09:07:50 »
Ik heb laatst aardbeien jam gemaakt, ik had 2 kilo aardbeien uit de moestuin. Gister weer een nieuwe 2 kilo eraf gehaald!
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #31 Gepost op: 09 juni 2009, 00:15:13 »
En wat ga je nu inmaken?

Alles wat ik over heb uit de moestuin!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #32 Gepost op: 09 juni 2009, 10:49:26 »
En wat ga je nu inmaken?

Alles wat ik over heb uit de moestuin!

yum!
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #33 Gepost op: 30 juli 2012, 15:12:56 »
Schop!

Ik heb net een grote pot augurken uit de tuin ingemaakt. Bij L. staan er veel zoet-zure courgettes en we overwegen zelfs de boontjes te wecken.

Het gaat goed met de tuin! :P

brenda_lelie

« Reactie #34 Gepost op: 16 augustus 2013, 15:27:11 »
Ik heb een aanrecht vol met potjes en deksels en na een geslaagd frambozenjamexperiment van afgelopen weekend (frambozen eerst even door de versapers = jam zonder irritante pitjes) wil ik nu nog meer lekkere zomergroenten en fruit gaan inpotten.
Ik wil sowieso nog een aantal jamsoorten gaan maken maar ik dacht ook aan soep, dat is toch een stuk lekkerder met zomertomaten en courgette. Weet iemand of dat gewoon op dezelfde manier kan als de jam? (ik heb namelijk geen zin in gedoe met weckpotten enzo). Verder wou ik ook tomatensaus en ratatouillesaus doen. Ik las alleen wel wat berichten over dat je geen groente op deze manier moet inmaken ivm botulisme, iemand daar verstand van?
Verder staat nog appelmoes op het programma (maar dat komt pas later natuurlijk), frambozenazijn en diksap/siroop lijkt me ook cool maar daar kan ik nog niet echt een goed recept voor vinden.
Iemand nog tips/ideeën?

Aiko

« Reactie #35 Gepost op: 16 augustus 2013, 16:22:10 »
Vlierbloesemsiroop (of vlierbessensiroop) is niet zo moeilijk. Vooral de vlierbloesemsiroop is erg lekker, maar je moet dan wachten tot juni voor de bloesems. De bessen zijn nu wel bijna rijp. Maar dat levert meer een soort sausje op (voor over ijs en dergelijke), maar niet echt een siroop om aan te lengen me water en dan als een limonade te drinken.

« Reactie #36 Gepost op: 16 augustus 2013, 18:00:51 »
ik dacht ook aan soep, dat is toch een stuk lekkerder met zomertomaten en courgette. Weet iemand of dat gewoon op dezelfde manier kan als de jam? (ik heb namelijk geen zin in gedoe met weckpotten enzo). Verder wou ik ook tomatensaus en ratatouillesaus doen. Ik las alleen wel wat berichten over dat je geen groente op deze manier moet inmaken ivm botulisme, iemand daar verstand van?
Klopt. In tegenstelling tot fruit/jam, bevat groente/soep niet genoeg natuurlijke 'conserveringsstoffen' zoals zuren en suiker om zonder verdere behandeling goed te blijven. Je kunt het wel inmaken, maar dan moet je de potten na het vullen nog een keer extra steriliseren in een weckketel of snelkookpan, die door middel van druk hoge temperaturen kan bereiken.

http://www.pickyourown.org/pressurecanners.htm
Kom eens kijken op Vegetus.nl

brenda_lelie

« Reactie #37 Gepost op: 16 augustus 2013, 19:20:40 »
Hmm, ja, dat lijkt me te veel gedoe want dat soort dingen heb ik niet in huis. Ik had de vorige lading jam nog wel een keer extra gestereliseerd door ze 10 minuten bij 150 graden in de oven te zetten. Dat was volgens de Marmello-handleiding wel een goed idee bij jam met weinig suiker. Zou dat bij groente ook helpen?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #38 Gepost op: 16 augustus 2013, 22:26:57 »
Nee, dat botulismeverhaal klopt niet, althans niet bij tomatensaus. Die zijn zo loeizuur dat de botulismebacterie dat niet trekt.
Dit recept is bv heel geschikt http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11036-de-lekkerste-tomatensaus-maak-je-zelf, doe de tomatensaus wel kokendheet in de potten (gebruik een jamtrechter daarbij, dan gaat het sneller).

Wecken kan ook gewoon zonder apparaten die je niet in huis hebt, Maartje legt hier http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/12017-geroosterde-tomatensaus-en-veel-daarvan uit hoe je dat makkelijk kunt doen, het voordeel van haar recept is dat je de saus niet loeiheet in de potten moet doen (maar je moet dus daarna wel even wecken).

Pruimenchutney is ook lekker om te maken.
,,,,فلافل

brenda_lelie

« Reactie #39 Gepost op: 16 augustus 2013, 22:41:56 »
 Oke, tomatensaus komt er! En tomaatcourgettesoep doe ik dan lekker ook.
Zou in de oven niet hetzelfde effect hebben als die methode van Maartje trouwens? Als de deksel plopt is het goed toch? (Volgens mij is echt wecken niet met jampotjes namelijk maar met speciale potten en hoge druk enzo, en kan daarmee meer ingemaakt worden dan met simpele potjes met deksels die naar binnen ploppen)