Vegatopia Forum

Toetjes, desserts, taarten, koekjes, gebak.

Offline jol

• 2.653
Re: [Koken] Appelcrumble met tijm en gember
« Reactie #560 Gepost op: 01 december 2014, 15:48:57 »
Ik zit op het moment in een gember-periode, samen met de man. Eens kijken of ik binnenkort tijd voor dit recept heb, lijkt me erg lekker.

Vegatopia

[Koken] Frambozentrifle in glaasjes
« Reactie #561 Gepost op: 22 december 2014, 13:00:24 »
Frambozentrifle in glaasjes

In glaasjes zie je de mooie laagjes van dit heerlijke en feestelijke nagerecht. De trifles, waarin zowel diepvries- als verse frambozen gaan, blijven makkelijk een paar dagen goed, dus ze zijn ideaal om van tevoren te bereiden.

Source: Frambozentrifle in glaasjes

Vegatopia

[Koken] Gestoomde puddinkjes met 'pumpkin spice latte'
« Reactie #562 Gepost op: 24 december 2014, 13:00:14 »
Gestoomde puddinkjes met 'pumpkin spice latte'

Dit nagerecht is een eetbare versie van de beroemde 'pumpkin spice latte' van koffieketen Starbucks. In deze koffie zit geen pompoen, maar de gestoomde puddinkjes kun je eventueel wel met pompoen maken. En die 'pumpkin spices'? Bijna onze speculaaskruiden, maar dan met piment in plaats van kardemom!

Source: Gestoomde puddinkjes met 'pumpkin spice latte'

Vegatopia

[Koken] Bananen met sinaasappel en kardemomsaus
« Reactie #563 Gepost op: 26 december 2014, 13:00:25 »
Bananen met sinaasappel en kardemomsaus

Eerder schreven we een recensie over Fruit Boek van Jane Grigson. Dit is een van haar heerlijke en eenvoudige recepten, in de voor haar boek zo karakteristieke verhaalvorm.

Source: Bananen met sinaasappel en kardemomsaus

Vegatopia

[Koken] Runeberggebakjes
« Reactie #564 Gepost op: 05 februari 2015, 13:00:35 »
Runeberggebakjes

Runeberggebak, of runebergin torttu in het Fins, is één van de bekendste gebakjes van Finland. Het is vernoemd naar de Finse nationale dichter Johan Ludvig Runeberg. Traditioneel wordt het gegeten op 5 februari, de verjaardag van Runeberg die in Finland is uitgeroepen tot een feestdag: Runenbergin Päivä (Runebergdag). Je kunt het Runeberggebak ook alleen maar vinden rond deze periode.

Source: Runeberggebakjes

Vegatopia

[Koken] Lasksiaispulla
« Reactie #565 Gepost op: 17 februari 2015, 13:00:56 »
Lasksiaispulla

Lasksiaispulla is een gebakje dat in Finland traditioneel gegeten wordt op Vette Dinsdag. Het gebak bestaat uit een zoet broodje (pulla) gevuld met slagroom en jam. Oorspronkelijk bestond de vulling uit amandelspijs en slagroom maar door de schaarste (en de bijhorende hoge prijs) van amandelen in Finland tijdens de jaren 1950 en 1960 hebben de Finnen de amandelspijs vervangen door jam. In Zweden heet het gebak 'semla' en is de oorspronkelijke amandelspijs wel behouden.

Source: Lasksiaispulla

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
Re: [Koken] Gestoomde puddinkjes met 'pumpkin spice latte'
« Reactie #566 Gepost op: 26 februari 2015, 19:33:16 »
Gestoomde puddinkjes met 'pumpkin spice latte'

Dit nagerecht is een eetbare versie van de beroemde 'pumpkin spice latte' van koffieketen Starbucks. In deze koffie zit geen pompoen, maar de gestoomde puddinkjes kun je eventueel wel met pompoen maken. En die 'pumpkin spices'? Bijna onze speculaaskruiden, maar dan met piment in plaats van kardemom!

Source: Gestoomde puddinkjes met 'pumpkin spice latte'

Deze heb ik een tijdje terug gemaakt (althans, gepoogd te). :) Ik liep een beetje te klooien met het stoom-gebeuren, had zo'n siliconenvorm met acht hartjesvormpjes erin en dat vond ik lief 8), en die had ik in een bakplaat met water gezet, en daar dan weer een groot deksel bovenop, maar die ging aan de zijkanten water lekken en dat kwam dan in de vormpjes - gedoe! Ook moesten ze (door het geklooi?) iets langer voor ze gaar waren. Maar de smaak vond ik heel lekker, alhoewel de koffiesmaak wel erg subtiel was. Misschien nog eens proberen met echte ramekins en nog sterkere koffie.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Vegatopia

[Koken] Hazelnoottaartjes met kokos-chocovulling en rode vruchten
« Reactie #567 Gepost op: 01 maart 2015, 13:00:10 »
Hazelnoottaartjes met kokos-chocovulling en rode vruchten

In ons kookboek (over een paar weekjes ligt hij in de winkels!) is de zondag benoemd tot Zoete Zondag. Dit recept van gastredacteur Jessi past daar heel goed tussen.

Source: Hazelnoottaartjes met kokos-chocovulling en rode vruchten

Vegatopia

[Koken] Citroen-maanzaadcake
« Reactie #568 Gepost op: 19 april 2015, 13:00:39 »
Citroen-maanzaadcake

Toen ik het gisteren besproken kookboek Bakken met Menno voor het eerst inkeek, viel het volgende recept me meteen op. Ik ben een grote liefhebber van gebak met maanzaad dus het was direct duidelijk dat ik dit zou gaan maken. Ik heb genoten van de combinatie van nootachtig maanzaad met frisse citroen en ook de collega's aan wie ik hiervan uitdeelde waren enthousiast. Hieronder het recept zoals dat in het boek terug te vinden is.

Source: Citroen-maanzaadcake

Vegatopia

[Koken] Koninklijke worteltjescake met dulce de leche
« Reactie #569 Gepost op: 26 april 2015, 13:00:10 »
Koninklijke worteltjescake met dulce de leche

Morgen is het Koningsdag en traditiegetrouw creëren we iets speciaals voor die feestdag. Ditmaal een heerlijke, stevige en smeuige cake, vol met oranje worteltjes! Hij wordt opgediend met een Argentijnse 'saus' die op smaak gebracht is met nog meer oranje lekkers, namelijk sinaasappel. De cake smaakt de volgende dag nóg lekkerder.

Source: Koninklijke worteltjescake met dulce de leche

Vegatopia

[Koken] Pavlova met rode bes
« Reactie #570 Gepost op: 29 april 2015, 13:01:04 »
Pavlova met rode bes

Eerder bespraken we Eten uit de Volkstuin. Vandaag geven we jullie één van de vele leuke recepten uit het boek: pavlova met rode bes. Erg feestelijk en eigenlijk niet eens moeilijk om te maken.

Source: Pavlova met rode bes

Vegatopia

[Koken] Tropische kruimelkoek
« Reactie #571 Gepost op: 09 mei 2015, 13:00:27 »
Tropische kruimelkoek

Breng wat zomer in de keuken met deze kruimelkoek vol met exotische ingrediënten. De ananas, dadels en kokos zorgen samen voor een tropisch tintje en de rum geeft net dat beetje extra. Ook zonder rum is het een prima koek trouwens, mochten er kinderen mee willen snoepen.

Source: Tropische kruimelkoek

Vegatopia

[Koken] Chocolade-munttaartje
« Reactie #572 Gepost op: 12 juli 2015, 13:00:38 »
Chocolade-munttaartje

Met een muntplantje in je tuin ben je verzekerd van voldoende verse munt. Het plantje neemt met gemak je hele tuin over als je even niet oplet. Behalve een notoire woekeraar, is het natuurlijk vooral een heerlijk frisse smaakmaker. In dit chocoladetaartje steelt het frisgroene laagje zeker de show.

Source: Chocolade-munttaartje

Offline neleH

• 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Chocolade-munttaartje
« Reactie #573 Gepost op: 15 juli 2015, 08:07:47 »
Wat een gave taart! Ik sla m op, ben binnenkort jarig :-).

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #574 Gepost op: 15 juli 2015, 20:43:48 »
Euhm, gebaseerd op het basis vegan brownierecept dat christiaan gaf in deze draad. Erbij 2 snufjes chilipoeder, theelepel kaneel, en 1/3 van de zonnebloemolie vervangen door sinaasappelchocoladepasta.

(knip)

Aangezien niet iedereen sinaasappelchocopasta heeft, zou ik een extra lepel cacao toevoegen en 1/3 van het water vervangen door verse sinaasappelsap.

Na vele malen het recept van Christiaan gemaakt te hebben was het eens tijd voor wat nieuws. Ik heb bovenstaand recept van Annemieke gemaakt, maar de suggestie van de verhoudingen was geen succes. Het smaakte erg flauw, veel te weinig cacao.
Nog een keer geprobeerd met de volgende verhoudingen, was erg lekker :kwijl: :

Sinaasappel-kaneel (chili) brownie
1 kopje zelfrijzend bakmeel
1 snufje zout
1 zakje vanillesuiker
3/4 kopje cacao
1 kopje bruine basterd suiker
1 kopje sinaasappelsap (versgeperst :heehee:)
1/2-3/4 kopje olie
1 flinke tl kaneel
wat snufjes chilipoeder
1 kopje pecannoten

De pecannoten doen het in combinatie met sinaasappel, kaneel en chocolade erg goed :chef:!

Waarom is eigenlijk die post van Annemieke niet meer terug te vinden?
Edit: Hmm, vreemd. De oorspronkelijke post is wel nog aanwezig in deze draad. Maar de link ernaartoe die je krijgt door bovenin de quote te klikken, leidt naar een foutmelding.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2015, 20:48:05 door carbonara »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline bambi

• 5.560
Re: Toetjes, taarten, koekjes en gebak
« Reactie #575 Gepost op: 26 juli 2015, 18:16:42 »
Laatst had iemand een mooie munt-chocolade-taart gemaakt. Is daar een recept van? Het zag er érg lekker uit!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline meisbaer

• 5.627
« Reactie #576 Gepost op: 26 juli 2015, 18:20:42 »

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #577 Gepost op: 26 juli 2015, 18:29:16 »
Jep, en die dag vertrokken we. :)
Ik heb veel munt staan, dus wellicht kunnen we eens zoiets maken, al laat ik liever de noten eruit.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Vegatopia

[Koken] Taartjes met vlierbloesemsiroop en perzik
« Reactie #578 Gepost op: 09 augustus 2015, 13:00:18 »
Taartjes met vlierbloesemsiroop en perzik

Ik zag op Instagram dat iemand taartjes had gemaakt met geweldig mooie bakvormpjes. Met uitneembare bodem! Ik rende meteen naar de winkel, sloeg in en maakte met de rechthoekige kleine 'tortine della nonna'. Maar omdat ik ook ronde had gekocht, moest ik wel nóg een keer taartjes maken. Erg hè?

Source: Taartjes met vlierbloesemsiroop en perzik

Vegatopia

[Koken] Mini-cheesecakes met frambozen
« Reactie #579 Gepost op: 16 augustus 2015, 13:00:33 »
Mini-cheesecakes met frambozen

Ik ben dol op cheesecake, alleen is het vaak zo machtig. Dit recept voor mini-cheesecakes is dan ideaal. Je gebruikt er gewoon de bakvormen voor die je ook voor het bakken van cupcakes of muffins gebruikt. Het recept is voor 24 stuks, dus je hebt meteen een fijn aantal om op te trakteren. Nu in de zomertijd is het erg leuk om de mini-cheesecakes te combineren met verse frambozen. Lekker fris en het staat ook nog eens heel feestelijk!

Source: Mini-cheesecakes met frambozen