Winterse griesmeelpudding met bitterkoekjes (4 kleine porties):
12 bitterkoekjes
een halve liter (soja) melk
1 eetlepel suiker
50 of 60 gram griesmeel (kijk op het pak wat nodig is voor een halve liter pudding)
4 eetlepels speculaas likeur
8 bitterkoekjes in vieren snijden en alvast in puddingvormpjes doen met elk een eetlepel speculaarlikeur. Een aantal uren laten weken in de speculaaslikeur, of 20 seconden in de magnetron, dat bespoedigt het weken enorm! Dan een halve liter (soja)melk met vier bitterkoekjes aan de kook brengen, met de staafmixer de bitterkoekjes helemaal fijn maken in de melk. Griesmeel toevoegen en koken tot het een pap wordt, proeven en suiker naar smaak toevoegen, in de vormpjes met de bitterkoekjes gieten, even doorscheppen zodat de bitterkoekjes-stukjes goed verdeeld worden. Een uur of drie af laten koelen tot ze stevig zijn. Ik leg er zelf altijd meteen een velletje vershoudfolie op tegen velvorming, maar sommige mensen zijn juist fan van zo'n vel
Let op: ik maak deze pudding met sojamelk die van zichzelf al licht zoet is, de bitterkoekjes en speculaarlikeur maken het ook zoet, ik voeg dus minder suiker toe dan op de griesmeel verpakking staat. Ik raad je aan om eerst te proeven en dan suiker naar smaak toe te voegen en niet uit te gaan van wat er op de griesmeel verpakking staat. Pakjes griesmeelpudding die kant-en-klaar gemixt zijn met suiker zijn naar mijn smaak niet geschikt voor dit recept.