Vegatopia Forum

Toetjes, desserts, taarten, koekjes, gebak.

Offline Gabs

• 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #360 Gepost op: 06 augustus 2007, 16:51:40 »
het is geen ijs, maar wel koud en erg lekker: (N)arretjes cake, a.k.a. koude cake.

meng: 1 pakje roomboter met 4 overvolle eetlepels cacao, 250 gram witte basterd suiker, 1 ei, 1 zakje vanille suiker en 4 eetlepels melk. voor wat meer pit kun je de melk vervangen door zeer sterke koffie. verkruimel erboven ongeveer 1,5 pak koekjes (maria- of theebiscuit), zodat er duidelijke stukken herkenbaar zijn, maar ook voldoende grijs om het geheel te binden. doe dit alles in een vorm, druk stevig aan en zet een tijdje in de koelkast. je kunt dde cake natuurlijk ook versieren door eerst hagelsslag o.i.d. in e vorm te doen. na 1 a 2 dagen is de cake op z'n lekkerst.

Blackpurplegreen

Hoeraaa Taart!?!
« Reactie #361 Gepost op: 24 juni 2008, 12:00:34 »
Binnenkort vier ik mijn verjaardag (eigenlijk ben ik allang jarig geweest) en deze keer wil ik zelf taart bakken. Om voor elk wat wils te hebben wil ik twee taarten bakken. Een appeltaart waar ik een recept voor heb en wat anders. Hebben jullie een idee voor taart nummer twee? Ik kan geen recept vinden met 'normale' ingrediënten. En het moet er ook nog een beetje leuk uit zien.

Online Eelco

• Admin
  • 20.681
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hoeraaa! Taart!?!
« Reactie #362 Gepost op: 24 juni 2008, 12:07:40 »
Alsnog gefeliciteerd! Laura's favoriete chocoladetaart - toevallig net geplaatst op Koken & Zo. Ik heb hem nog niet gemaakt, maar hij lijkt me erg lekker!
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Lona

• 812
« Reactie #363 Gepost op: 24 juni 2008, 12:08:02 »
uhm, wat vind je normale ingredienten?

misschien een kruimeltaart?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Dame Noire

• 326
« Reactie #364 Gepost op: 24 juni 2008, 12:30:25 »
Cheesecake/kwarktaart ;D! Of worteltjestaart (= een redelijk aparte taart met normale ingredienten). Je kunt ook brownies of muffins maken, die zien er al gauw leuk uit, vooral met glazuur erop. Hoewel ik eigenlijk vind dat alle taart er leuk uitziet :P.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #365 Gepost op: 24 juni 2008, 19:37:28 »

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #366 Gepost op: 24 juni 2008, 20:59:02 »
Of een van de taarten zonder oven van Maartje? Ik heb ze zelf niet geprobeerd, ben niet zo goed in bakken, maar misschien dat ik een van deze nog wel eens aandurf  :)

Kiwi

« Reactie #367 Gepost op: 03 juli 2008, 21:38:53 »
Het is helemaal in het begin van deze draad al een keer gevraagd, maar daar kwam toen geen antwoord op, en nu ben ik zelf op zoek naar een recept voor een lekkere peren-chocoladetaart. Iemand een suggestie?

Mollie

Re:Toetjes en taarten - peer + choco
« Reactie #368 Gepost op: 04 juli 2008, 10:58:12 »
het gaat wel om kleine taartjes!
je hebt nodig voor 6 taartjes:
3 stevige peren, geschild
4,5 dl water
dun reepje sinaasappelschil
1 vanillestok
1 laurierblaadje
50g kristal suiker
350 g. kan-en-klaar bladerdeeg (ontdooid)
bloem om te bestuiven
40g cacao (ongezoet)
75 ml. slagroom
20g zachte boter
1 el lichtbruine basterdsuiker
30 g walnoten, gehakt
1 geklopt ei
1 el zeer fijne tafelsuiker

- peren halveren en haal de klokhuizen eruit laat de stengels er aan zitten!
- doe het water, de sinaasappelschil, t vanillestokje en het laurierblaadje én de suiker in een pan en breng het aan de kook.
- doe de peren erbij en voeg water toe totdat ze onder staan
- zet het vur alger en laat alles 15 min zachtjes koken
- haal de peren eruit en zet ze weg.
-bewaar wat siroop!

- bestuif je werkblad met bloem
- rol het deeg uit.
- snijdt er 6 peervormen uit die iets groeter zijn dan de peerhelften zelf.
- leg de vormen op een stuk ingevet bakpapier en zet ze 30 min in de koelkast.

- haal de smaakmakers uit de siroop en zet de pan terug op t vuur
- kook het gedurende 10 min op een hoog vuur
- los de cacao op in een pan met 4 el koud water
- roer wat siroop door de cacaopasta en klop dan de pasta door de siroop
- laat dit inkoken tot +/- 1,5 dl.
- zet het vuur uit en roer de slagroom erdoor

- verwarm de over op 200c
- dep de peren droog
- meng in een kom de boter, de duiker en de walnoten en schep hier wat van in elke peerholte

- bestrijk de deegvormen licht met ei
- leg opelke deegvorm een peerhelft met de bolle kant naar boven (en de gevulde kant dus naar onder
- bestrooi de taartjes licht met tafelsuiker
- bak ze +/- 12 min
-drupper de warme chocosaus erover en serveer!

Yum!

het lijkt meer werk dan het is!

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #369 Gepost op: 06 juli 2008, 23:09:46 »
Ik heb vandaag dit gemaakt, maar dan met sinaasappelsap ipv citroensap en basilicum ipv citroenschil. En dat is heel lekker, dus dat was fijn.
Maar nu had ik de bodem gemaakt van de laatste koekjes uit de koektrommel (van die vierkante biscuitjes), walnoten, margarine en een schepje honing. Die bodem was wel ok, maar niet zo lekker als de bovenkant en bovendien vond ik het niet zo goed bij elkaar passen.

Wat voor bodem zou wel lekker zijn?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Kiwi

« Reactie #370 Gepost op: 06 juli 2008, 23:14:50 »
Verkruimelde Bastognekoeken vermengd met gesmolten (en gestolde) Wajangmargarine?

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #371 Gepost op: 06 juli 2008, 23:31:29 »
Oei bastognekoekjes! Dat je die ook kunt bewaren om mee te koken...

Ik ga het volgende week ofzo eens proberen, ik twijfel een beetje of de bastognekoekjes niet te overheersend zijn voor het subtiele sinaasappel-basilicumgedeelte, maar ik maak toch altijd maar een klein taartje en kan dus makkelijk experimenteren.

Hoe zou ik de taart trouwens mooi oranje kunnen krijgen? Hij is nogal bleek, en dat maakt qua smaak niet uit, maar oranje ziet er natuurlijk toffer uit.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #372 Gepost op: 07 juli 2008, 08:03:26 »
Kleurstof werkt natuurlijk altijd. Sinaasappelzest is ook oranje, maar voegt dan natuurlijk ook smaak toe, dus dat wil je misschien niet.

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #373 Gepost op: 07 juli 2008, 14:32:14 »
Heb ik de bitterkoekjes-chocolade-taart al eens geplaatst? Zelfs in mijn combi-magnetron gaat deze goed. *blij* :D

Deze dingen heb je nodig: 200 gram chocolade (puur), 100 gram bitterkoekjes, 125 gram echte boter (= een half pakje) op kamertemperatuur, 150 gram suiker, 4 eieren (maar 2 kan net zo goed) en bakpapier.
Zo doe je dat: Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius. Bekleed de bodem van een springvorm met bakpapier en vet het papier licht in met boter. Breek de chocolade in stukken en smelt deze al roerend “au bain marie”. Verkruimel de bitterkoekjes. Roer de zachte boter en de suiker tot een romig mengsel. Voeg één voor één de eieren toe en roer ze door de boter/suiker. Voeg de verkruimelde koekjes en de gesmolten chocolade toe en roer tot alles goed gemengd is. Giet de massa in de vorm en zet de taart 30 tot 40 min. in de oven tot hij mooi gerezen is. Haal de taart uit de oven en laat hem afkoelen. Klaaaaar! (Vaak kan ik tot het laten afkoelen niet wachten met een stukje proeven, maar ja.)
Groetjes, Antje

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #374 Gepost op: 07 juli 2008, 16:29:16 »
Dochter maakte vorige week deze calorie-bom.... heerlijk!

Benodigdheden:
•    1 pak Petit beurre (bestaande uit 2 delen)
•   400 gr. Chocolade(verhouding melk of zwarte is zelf te kiezen)
•   200 gr. Boter
•   4 soeplepels suiker
•   4 eieren
•   Heel veel liefde :p
Bereiding:
We neme de 2 pakjes Petit beurre en smijten deze door de keuken zodat deze goed gekruimeld zijn. Dan smelten we de chocolade ‘au bain Marie’, ondertussen breken we de eitjes; mixen deze even en voegen dan de suiker toe(blijven mixen tot dit vrij schuimig is). Hierna pakken we een grote kom(want hier komt alles in terecht) en doen hier 1. de 200 gr. Boter in, 2. De ei/suiker mix bij en 3. De ondertussen gesmolten chocolade. Mix dit nog even en hou de mixer vertikaal tenzij de keuken toch eens dringend moet gekuist worden. Nu stoppen we met mixen en voegen de gekruimelde koekjes toe, nu NIET meer mixen want anders worden de koekjes te fel verkruimeld. Met een lepel dus even verder roeren, dit kan wel redelijk zwaar zijn. Als op dit moment de koek eruit ziet alsof hij al eens is verteerd, geen paniek dit hoort zo. Alvorens de smurrie in een vorm te gieten met bakpapier erin als je hem eruit wil halen moet je natuurlijk nog heel veel liefde toevoegen, dit geef een extra lekkere smaak. Dit 1 dag laten rusten in de koelkast en dan als je bakpapier hebt gebruikt, de koek omdraaien, uit de vorm halen en voila!

Gelukkig blijft het enkele dagen goed, anders loert een levercrisis om de hoek.

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #375 Gepost op: 07 juli 2008, 16:43:38 »
Kleurstof werkt natuurlijk altijd. Sinaasappelzest is ook oranje, maar voegt dan natuurlijk ook smaak toe, dus dat wil je misschien niet.
Ooh, dat kan ik wel proberen, als ik er wat meer basilicum bijdoe zou dat toch moeten werken? Dan moet ik alleen wel de moeite nemen om de sinaasappels ook uit te persen denk ik, anders is het zo zonde.

Kun je eigenlijk losse sinaasappelschil kopen ergens? Voor als je lui bent en eigenlijk toch sap uit een pak wilt gebruiken en dus geen hele sinaasappels nodig hebt.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #376 Gepost op: 09 juli 2008, 22:13:02 »
Ooh, dat kan ik wel proberen, als ik er wat meer basilicum bijdoe zou dat toch moeten werken? Dan moet ik alleen wel de moeite nemen om de sinaasappels ook uit te persen denk ik, anders is het zo zonde.

Kun je eigenlijk losse sinaasappelschil kopen ergens? Voor als je lui bent en eigenlijk toch sap uit een pak wilt gebruiken en dus geen hele sinaasappels nodig hebt.

Ja, bij de Natuurwinkel kun je geconfijte sinasappel en citroenschil kopen.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Kiwi

« Reactie #377 Gepost op: 09 juli 2008, 22:16:01 »
Je kunt ook zelf schillen laten drogen (kan in de oven, maar ook gewoon bij de kachel gaat het prima). Als je dan een keer zest nodig hebt kun je dat zo van die gedroogde schillen afraspen.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #378 Gepost op: 09 juli 2008, 22:33:47 »

Ja, bij de Natuurwinkel kun je geconfijte sinasappel en citroenschil kopen.

Ja, maar dat zijn hele schillen en niet alleen de zest. Volgens mij bedoelt Fem zoiets als die potjes citroenrasp van Oetker, en daar heb ik (jammegenoeg) nog nooit een sinaasappelvariant van gezien.

Nigella heeft het volgens mij wel eens over sinaasappelolie (of was het citroenolie?) gehad, maar ik heb dat ook nog nooit gezien...
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #379 Gepost op: 10 juli 2008, 09:31:51 »
Ja sinaasappelolie is erg lekker, ook voor dressings. Soms in olie winkels.
Heeft de peperbol op de Albert Cuyp niet sinaasappelzest.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2008, 09:32:15 door Selly »
,,,,فلافل