Vegatopia Forum

Toetjes, desserts, taarten, koekjes, gebak.

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #340 Gepost op: 18 oktober 2005, 18:33:01 »
Ach het is nog laaaaaang geen Sinterklaas  ;)

Offline animal lover

• 592
« Reactie #341 Gepost op: 19 oktober 2005, 09:53:08 »
Had vorig jaar alle ingrediënten in huis,maar nooit van gekomen om speculaas te bakken.Dit jaar moet het er maar eens van gaan komen.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #342 Gepost op: 23 oktober 2005, 17:16:33 »
American Cookies a la une peu de Hiziki

130 g ongezouten boter
180 g donkerbruine basterdsuiker
3 tl vanillesuiker
1 ei
3 el chocolademelk
220 g bloem
1 tl bakpoeder

Mik alles bij elkaar en zorg dat het een gladde massa wordt.
Maak er koekjes van ( 1 eetlepel deeg per koekje, beetje plat drukken, niet te dicht bij elkaar leggen).
Bak in een voorverwarmde oven voor 16 minuten op 180 graden C.
Laten afkoelen op een rooster.

Het oorspronkelijk recept komt uit Zoete Gerechten van Veltman Uitgevers. Hierin gebruiken ze melk ipv chocomelk en essence ipv vanillesuiker en stoppen ze er stukjes chocolade in.

Het zijn lekkere, knapperige koekjes die ook in de smaak vielen bij mijn jonge huisgenootjes en hun vriendje!
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2005, 17:23:04 door Hizikigrrrl »

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #343 Gepost op: 24 oktober 2005, 21:00:38 »
chocolade-pruimengebak

recept voor 16 a 20 porties
voorbereidingstijd 10 minuten + minimaal 2 uur koelen in koelkast

200 gr bittere chocolade in stukjes gebroken
200 gr boter
150 gr voorgeweekte pruimen, kleingesneden
100 gr pecannoten, geroosterd en grofgehakt
250 gr volkorenbiscuits, grof gehakt
50 ml rum of cognac

De chocolade met de boter au bain marie smelten.
Van het vuur af de resterende ingrediënten erdoor roeren.
Het mengsel in een diepe met bakpapier beklede schaal van 20-30 cm scheppen en tenminste 2 uur in de koelkast zetten.
Zodra het gekoeld is/voor het serveren in stukjes snijden.

Erg makkelijk en erg lekker!
Eet gezond & eet taartjes

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #344 Gepost op: 25 oktober 2005, 14:28:23 »
Eindelijk Halloweentijd. Enkele jaren geleden kreeg ik een Halloween-wafelijzer, en meestal is Halloween al weer door voor ik eraan denk, maar deze week staan hier de Halloweenwafels op het menu, gewoon 4/4 of Quatre-quarts recept  ??? Dus per ei 50 g bakmeel/suiker/boter en daarbij vanillesuiker. En dan een dikke laag zelfgemaakte aardbeienconfituur erop :kwijl:
En de week erna is het speculaasseizoen officieel geopend!
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2005, 14:29:21 door joske »

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
Taartdraad
« Reactie #345 Gepost op: 27 maart 2006, 12:34:11 »
Er is geeneens een taartdraad (of ik heb er toch overheen gekeken bij het zoeken). Dus die begin ik nu maar.

De aanleiding is trouwens dat ik al weken droom over appeltaart, en dus appeltaart wil gaan bakken. Alleen mag ik dus geen appel.

Kan ik gewoon appeltaart volgens het gewone recept (van het pak dan, ik ben niet zo'n bakwonder) maken maar er dan peer indoen, of is er een betere/lekkerder manier om perentaart te maken.
En wat voor peren doe ik erin? Stoof- of handperen?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Taartdraad
« Reactie #346 Gepost op: 27 maart 2006, 12:36:49 »
Kan je niet gewoon een recept voor perentaart volgen? Of is het dan niet appeltaarterig genoeg?

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #347 Gepost op: 27 maart 2006, 12:47:51 »
het recept voor perentaart dat ik heb, lijkt helemaal niet op appeltaart; het is een custard waar een paar peren inzitten.

mirrie

« Reactie #348 Gepost op: 27 maart 2006, 13:24:23 »
Ik heb hier een megadik bakboek. Heb er nog niks uit gebakken, maar ik zal eens kijken of er een perentaart instaat.

Het is een beetje een lang recept, maar zal het in het kort weergeven.  Het ziet er op het plaatje uit als een appeltaart, maar dan met peer.

Deeg:
250 gram bloem zeven en in het midden een kuiltje maken. Daar voeg je 3 el koud water en toe plus 1-2 el suiker en wat zout. Met een deel van de bloem tot een dikke brij verwerken. Nu 150 gram koude boter (in het recept staat 75 gram boter en 75 gram reuzel) in stukjes snijden en op het bloemmengsel leggen, met wat bloem bedekken en vervolgens vanuit het midden tot een glad deeg kneden. 1 uur op een koude plaats laten rusten.

Vulling:
1 kilo perden schillen, ontpitten en in stukjes snijden. Besprekenkelen met 4 el citroensap. Vervolgens een mengsel maken van 50 gram rietsuiker, 1 mespunt kaneel, 1 mespunt gemalen kruidnagel, 50 gram gemalen hazelnoten, 30 gram in plakjes gesneden hazelnoten toevoegen aan de peren.

Deel van het deeg uitrollen en een springvorm (ca 28 cm) bekleden ook aan de zijkant, beetje aan de bovenkant laten uitsteken. Perenmengsel in de vorm doen. Dan weer een laagje over de peer maken. Bestrijken met 30 gram gesmolten boter en bestrooien met wat suiker.

Ongeveer 45 minuten bakken (200-225 graden).

Succes

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #349 Gepost op: 27 maart 2006, 13:57:37 »
dank je!

Offline Gabs

• 796
« Reactie #350 Gepost op: 27 maart 2006, 17:29:52 »
ik heb wel een recept van een perentaart/pudding met hazelnoten en koffie...

Offline Indira

• 520
« Reactie #351 Gepost op: 27 maart 2006, 18:34:32 »
dat maakt toch niks uit, recepten voor appeltaart kan je toch gewoon gebruiken en er peer ipv appel doro doen? volgens mij kan je op die manier allerlei dingen toevoegen/vervangen etc, noten/rozijnen erbij of weg of kruiden etc etc
Za Zemiata!

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #352 Gepost op: 30 april 2006, 16:09:34 »
Ik heb een muffinvorm gehad van een lieve kookgek en nu heb ik vandaag voor het eerst geprobeerd muffins te maken. Ze waren eigenlijk te klef en te laag (geen hoedjes snif). Ik heb voor 6 muffins, 110 gr. zelfrijzend bakmeel, een theelepeltje bakpoeder, 1 ei, 50 gram boter en een dl. sojamelk gebruikt. Maar ik weet niet wat er is misgegaan. Het waren chocobrownies en paprika-kaasbrownies.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #353 Gepost op: 30 april 2006, 16:24:38 »
Had je de vorm tot net onder de rand gevuld?
Balen dat ze niet gelukt zijn.
,,,,فلافل

Offline veggiesara

• 225
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
« Reactie #354 Gepost op: 01 mei 2006, 11:36:08 »
Een vegan vriendin van me zei dat de brownies heel erg lekker zijn :D Ik ga ze ook maar eens uitproberen denk ik ^^

Offline Gabs

• 796
« Reactie #355 Gepost op: 01 mei 2006, 22:31:46 »
oh ik heb net weer zo'n heerlijk brownietaart gemaakt! dat wordt weer dagen smullen.... (niet vegan)

Offline Kim

• 114
« Reactie #356 Gepost op: 09 mei 2006, 15:58:52 »
Ik heb een muffinvorm gehad van een lieve kookgek en nu heb ik vandaag voor het eerst geprobeerd muffins te maken. Ze waren eigenlijk te klef en te laag (geen hoedjes snif). Ik heb voor 6 muffins, 110 gr. zelfrijzend bakmeel, een theelepeltje bakpoeder, 1 ei, 50 gram boter en een dl. sojamelk gebruikt. Maar ik weet niet wat er is misgegaan. Het waren chocobrownies en paprika-kaasbrownies.

Nu weet ik zo niet of je recept wel of niet goed is, maarreh... je zegt dat je muffins probeerde te maken en vervolgens zeg je dat het brownies waren??? Volgens mij horen brownies klef te zijn en krijgen ze ook geen "hoedjes" dus ik denk dat het daar aan ligt!
In brownies hoort wel een heleboel suiker, die mis ik in je recept.

Ik heb wel een recept voor "honey-bran muffins" als je geinteresseerd bent, maar ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd dus misschien is er ook iemand met een wel beproefd recept, daar heb je dan meer aan.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #357 Gepost op: 13 mei 2006, 17:51:43 »
Muffins bedoelde ik.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #358 Gepost op: 10 januari 2007, 20:56:39 »
De laatste dagen veel plezier gehad van een limoentaart:
Bodem gebaseerd op dit recept, maar ik had amandelkoekjes gebruikt, en omdat die na keukenmachinegebruik wel héél erg gekruimeld waren, toch maar eventjes gebakken.
Vulling hiervandaan, maar dan met limoensap en -zest en ietsje meer suiker.
Heel erg lekker! :D
Ik wil vega bananenschuimpjes.

smikkeltje

toetjes met ijs
« Reactie #359 Gepost op: 06 augustus 2007, 13:51:44 »
k zie hier weinig over toetjes... terwijl dat toch een essentieel deel van de maaltijd is ;)
Binnenkort ga ik een toetjesbuffet maken en daarvoor ben ik nog op zoek naar lekkere recepten. Ik heb al wel een aantal toppers maar zoek vooral nog iets lekkers met ijs, dat ook nog makkelijk te portioneren is (of liever nog in eenpersoonsporties geserveerd kan worden). Iemand tips of ideeen?