Vegatopia Forum

Toetjes, desserts, taarten, koekjes, gebak.

Offline Piek

• 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Toetjes en taarten
« Reactie #320 Gepost op: 09 oktober 2005, 21:53:19 »
Ik heb 'm een keer gekocht op een tweedehandsboekenmarkt. Ik vind het fijn dat er van een aantal gerechten/baksels ook een eivrije-variant wordt gegeven.
En weer on-topic: waarschijnlijk heb je de kransjes gewoon te lang of in een te hete oven laten staan. De indicatie van de tijden/warmte van de oven zijn bij dit boek gewoon niet zo duidelijk (en misschien niet van toepassing op de huidige ovens?, geen idee, ik zeg maar wat).
Eet gezond & eet taartjes

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #321 Gepost op: 09 oktober 2005, 22:04:22 »
Ik denk inderdaad dat het zoiets als de oven is geweest want ze waren nogal bleek dus heb ik ze er langer in gelaten. Plus dat ik denk dat ik het deeg niet voldoende heb uitgerold waardoor ze wat taai geworden zijn. Plus dat ik er gewone suiker op gedaan heb. En dit alles in Grote Haast wat natuurlijk ook niet bevorderlijk is voor het proberen van een nieuw recept voor koekjes.  :(

Heb er net nog weer eentje geproefd; ik denk dat ze te lang in de oven gelegen hebben.  Van de week dan maar nog een keertje proberen.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #322 Gepost op: 16 oktober 2005, 19:01:27 »
Euhm, gebaseerd op het basis vegan brownierecept dat christiaan gaf in deze draad. Erbij 2 snufjes chilipoeder, theelepel kaneel, en 1/3 van de zonnebloemolie vervangen door sinaasappelchocoladepasta.

(knip)

Aangezien niet iedereen sinaasappelchocopasta heeft, zou ik een extra lepel cacao toevoegen en 1/3 van het water vervangen door verse sinaasappelsap.

Na vele malen het recept van Christiaan gemaakt te hebben was het eens tijd voor wat nieuws. Ik heb bovenstaand recept van Annemieke gemaakt, maar de suggestie van de verhoudingen was geen succes. Het smaakte erg flauw, veel te weinig cacao.
Nog een keer geprobeerd met de volgende verhoudingen, was erg lekker :kwijl: :

Sinaasappel-kaneel (chili) brownie
1 kopje zelfrijzend bakmeel
1 snufje zout
1 zakje vanillesuiker
3/4 kopje cacao
1 kopje bruine basterd suiker
1 kopje sinaasappelsap (versgeperst :heehee:)
1/2-3/4 kopje olie
1 flinke tl kaneel
wat snufjes chilipoeder
1 kopje pecannoten

De pecannoten doen het in combinatie met sinaasappel, kaneel en chocolade erg goed :chef:!

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #323 Gepost op: 16 oktober 2005, 19:02:51 »
Mijn nieuwe bakproject is speculaas :chef:. Gewoon speculaas maken en met amandelen lukt prima, maar ik vroeg me af of iemand leuke of spannende suggesties heeft :chef:.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #324 Gepost op: 16 oktober 2005, 19:03:14 »
Jamaar! Ik heb juist gezegd dat er extra cacao in moet, naast de hoeveelheid uit het recept van christiaan, dat je altijd al maakte. Hoe kan het dan ineens te weinig zijn?  ???

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #325 Gepost op: 16 oktober 2005, 19:03:56 »
Jamaar! Ik heb juist gezegd dat er extra cacao in moet, naast de hoeveelheid uit het recept van christiaan, dat je altijd al maakte. Hoe kan het dan ineens te weinig zijn?  ???

1 extra lepel smaakte echt te weinig choco...

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #326 Gepost op: 16 oktober 2005, 19:05:46 »
Maar je maakte het voorheen zonder 1 extra lepel cacao en dat was ook gewoon okee.  :confused:

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #327 Gepost op: 16 oktober 2005, 19:06:33 »
Mijn nieuwe bakproject is speculaas :chef:. Gewoon speculaas maken en met amandelen lukt prima, maar ik vroeg me af of iemand leuke of spannende suggesties heeft :chef:.

Gevulde speculaas met zelfgemaakte (suikervrije) amandelspijs!

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #328 Gepost op: 16 oktober 2005, 19:07:22 »
Het recept van Christiaan gaat prima ja(alhoewel ik daar vaak ook wel iets meer cacao doe, maar niet heel veel). Maar er moest echt door de sinaasappelsap flink meer cacao tegenover, anders was de sinaasappelsmaak veel te overheersend.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #329 Gepost op: 16 oktober 2005, 19:07:55 »

Recept?

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #330 Gepost op: 16 oktober 2005, 19:08:14 »
Het recept van Christiaan gaat prima ja(alhoewel ik daar vaak ook wel iets meer cacao doe, maar niet heel veel). Maar er moest echt door de sinaasappelsap flink meer cacao tegenover, anders was de sinaasappelsmaak veel te overheersend.

Ah, op die manier.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #331 Gepost op: 16 oktober 2005, 19:13:20 »

Recept?
:yes:

Ik ga morgen alvast koekkruiden en speculaaskruiden kopen.  :)

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #332 Gepost op: 16 oktober 2005, 19:15:06 »
Ik ben net gewend dat het herfst wordt. Dus met het bakken van speculaas wacht ik nog even.

Heeft iemand een idee voor een leuke herfstcake, -taart, of -koekjes?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #333 Gepost op: 16 oktober 2005, 22:22:23 »
iets met sinaasappelschil en rum?
,,,,فلافل

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #334 Gepost op: 16 oktober 2005, 22:42:36 »
Ik ben net gewend dat het herfst wordt. Dus met het bakken van speculaas wacht ik nog even.

Heeft iemand een idee voor een leuke herfstcake, -taart, of -koekjes?

een zoete pompoentaart? Heb ik ooit wel eens bij m'n ouders op, was erg lekker!

@Laurie: vergeet je de ongepelde amandelen niet??

Het recept:

Speculaas

Ingrediënten
- 125 gr. boter/margarine
- 225 gr. moutstroop
- 50 gr. volkoren biscuit
- 50 ml karnemelk
- 3 gr. zout
- 300 gr. bloem/volkorenmeel
- 12 gr. speculaaskruiden (of naar smaak...)
- 6 gr. bakpoeder

Doe de boter in een deegkom en verwarm dit tot het zacht is in de magnetron. het volkoren biscuit fijn kruimelen. De boter, de moutstroop, de biscuitkruimels, de karnemelk en het zout goed mengen. De bloem samen met de speculaaskruiden en de bakpoeder zeven. Bij gebruik van volkorenmeel de speculaaskruiden en de bakpoeder boven het meel zeven en dan mengen. Het meelmengsel en het botermengsel vermengen en goed kneden en min. 3 uur laten rusten in de koelkast.

Daarna het deeg in tweeën verdelen en uitrollen tot 2 vierkante of rechthoekige lappen van max. 0,5 cm dikte.

Amandelspijs
Hiervan kun je zoveel maken als je wilt, en in de koelkast bewaren. Het blijft zeker een half jaar goed en wordt alleen maar lekkerder met de tijd!

Ingrediënten
-250 gram bio-amandelen met vlies
-100 gram rijstmoutstroop
- halve tl. geraspte citroenschil

Water in een pan aan de kook brengen. De amandelen in het kokend water doen en 1 minuut door laten koken. Het water afgieten en de amandelen laten schrikken door ze te spoelen met koud stromend water. Verwijder de vliezen en laat de amandelen drogen.
De amandelen in een keukenmachine heel fijn malen. De moutstroop en citroenschil door de amandelen roeren. Als de spijs te droog is, nog een eetlepel moutstroop toevoegen.

De oven voorverwarmen op 175 gr. C. Op een bakplaat of in een bakvorm 1 plak speculaasdeeg leggen. op de plak royaal spijs leggen. Ik vermeng het spijs altijd met 1 ei, dan wordt het wat smeuïger. Het spijs afdekken met de 2e plak deeg, en de zijkanten dichtdrukken. Vervolgens de boel in ca. 20 min. gaarbakken, todat het bovenste deeglaagje een beetje krokant aanvoelt.

De recepten voor het speculaas en de amandelspijs komen uit het boekje "Suikervrij bakken" van Rinie ten Have, hiervoor heb ik al eerder reclame gemaakt omdat het een eenvoudig maar geweldig suikervrij bakboekje is.

De gevulde speculaas is mijn eigen creatie van bovenstaande, ik heb het vorige winter 1x eerder gemaakt, dus blijf alert al bakkende, misschien is mijn geheugen niet zo goed. Vorig jaar smaakte het in ieder geval super!

(Ik heb nog spijs in de koelkast... misschien ga ik het volgend weekend ook wel maken)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #335 Gepost op: 16 oktober 2005, 22:47:13 »
J. Oliver heeft een recept voor zoete bietentaart. Is misschien ook iets (hoewel ik er op dit uur van de dag niet aan moet denken).
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #336 Gepost op: 17 oktober 2005, 22:26:03 »
Het recept van Christiaan
:bloos:

Het is niet mijn recept, het is mij overgeleverd via mijn jongste zusje, die het weer van internet had.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #337 Gepost op: 17 oktober 2005, 23:14:23 »
Het recept van Christiaan
:bloos:

Het is niet mijn recept, het is mij overgeleverd via mijn jongste zusje, die het weer van internet had.

Toch blijf ik het zo noemen, hier staat het echt bekend als Christiaans brownierecept. Lekker puh!  ::)

Aiko

« Reactie #338 Gepost op: 17 oktober 2005, 23:15:50 »
Dan moet het nu maar Broertjeszusjeszusje recept heten dan.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #339 Gepost op: 18 oktober 2005, 08:20:01 »

@Laurie: vergeet je de ongepelde amandelen niet??

:frusty: Jawel, en ook al wéér de koekkruiden vergeten.  ::)