Ik ben net gewend dat het herfst wordt. Dus met het bakken van speculaas wacht ik nog even.
Heeft iemand een idee voor een leuke herfstcake, -taart, of -koekjes?
een zoete pompoentaart? Heb ik ooit wel eens bij m'n ouders op, was erg lekker!
@Laurie: vergeet je de ongepelde amandelen niet??
Het recept:
SpeculaasIngrediënten- 125 gr. boter/margarine
- 225 gr. moutstroop
- 50 gr. volkoren biscuit
- 50 ml karnemelk
- 3 gr. zout
- 300 gr. bloem/volkorenmeel
- 12 gr. speculaaskruiden (of naar smaak...)
- 6 gr. bakpoeder
Doe de boter in een deegkom en verwarm dit tot het zacht is in de magnetron. het volkoren biscuit fijn kruimelen. De boter, de moutstroop, de biscuitkruimels, de karnemelk en het zout goed mengen. De bloem samen met de speculaaskruiden en de bakpoeder zeven. Bij gebruik van volkorenmeel de speculaaskruiden en de bakpoeder boven het meel zeven en dan mengen. Het meelmengsel en het botermengsel vermengen en goed kneden en min. 3 uur laten rusten in de koelkast.
Daarna het deeg in tweeën verdelen en uitrollen tot 2 vierkante of rechthoekige lappen van max. 0,5 cm dikte.
AmandelspijsHiervan kun je zoveel maken als je wilt, en in de koelkast bewaren. Het blijft zeker een half jaar goed en wordt alleen maar lekkerder met de tijd!Ingrediënten-250 gram bio-amandelen met vlies
-100 gram rijstmoutstroop
- halve tl. geraspte citroenschil
Water in een pan aan de kook brengen. De amandelen in het kokend water doen en 1 minuut door laten koken. Het water afgieten en de amandelen laten schrikken door ze te spoelen met koud stromend water. Verwijder de vliezen en laat de amandelen drogen.
De amandelen in een keukenmachine heel fijn malen. De moutstroop en citroenschil door de amandelen roeren. Als de spijs te droog is, nog een eetlepel moutstroop toevoegen.
De oven voorverwarmen op 175 gr. C. Op een bakplaat of in een bakvorm 1 plak speculaasdeeg leggen. op de plak royaal spijs leggen. Ik vermeng het spijs altijd met 1 ei, dan wordt het wat smeuïger. Het spijs afdekken met de 2e plak deeg, en de zijkanten dichtdrukken. Vervolgens de boel in ca. 20 min. gaarbakken, todat het bovenste deeglaagje een beetje krokant aanvoelt.
De recepten voor het speculaas en de amandelspijs komen uit het boekje "Suikervrij bakken" van
Rinie ten Have, hiervoor heb ik al eerder reclame gemaakt omdat het een eenvoudig maar geweldig suikervrij bakboekje is.
De gevulde speculaas is mijn eigen creatie van bovenstaande, ik heb het vorige winter 1x eerder gemaakt, dus blijf alert al bakkende, misschien is mijn geheugen niet zo goed. Vorig jaar smaakte het in ieder geval super!
(Ik heb nog spijs in de koelkast... misschien ga ik het volgend weekend ook wel maken)