Vegatopia Forum

Toetjes, desserts, taarten, koekjes, gebak.

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Bosbessentaart
« Reactie #260 Gepost op: 08 juli 2004, 14:07:02 »
Agar agar om de boel bij elkaar te houden?

Offline linz

• 225
« Reactie #261 Gepost op: 08 juli 2004, 18:37:35 »
Bessen eerst stukkoken met suiker en beetje water (eventueel vanille toevoegen) en dan laten inkoken met wat citroen-/sinaasappelschilletjes (komt pectine vrij, dat bindt de boel wat).

Zorgen dat de bovenkant van het deeg niet helemaal dicht is, zodat de vulling in de oven nog kan pruttelen en het vocht eruit kan verdampen.
Stiekem toch een banaan!

Offline animal lover

• 592
« Reactie #262 Gepost op: 09 juli 2004, 11:34:03 »
Das wel een goed idee taart. Ik wil binnenkort ook bosbessen gaan plukken. :D
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

noesj

« Reactie #263 Gepost op: 09 juli 2004, 11:58:09 »
Wat ik laatst heb gedaan met andere vruchten (ik heb varianten gemaakt van appel, perzik, ananas en mandarijn):

Maak cakebeslag, genoeg om een springvorm te vullen (bekleed de springvorm met bakpapier, want het beslag is natter dan normaal, dus kleeft ook meer - boter is dus niet genoeg). Je kunt een paar vruchten in het beslag doen en - héél lekker - doe er een theelepel kaneel in en wat citroensap. Als het beslag te nat is, denk er dan aan dat je iets meer bakpoeder moet gebruiken dan normaal en maak het beslag met gewoon bakmeel wat droger.

Daarna de cake bakken zoals je bent gewend.

In de tussentijd maak je met roomkaas, suiker, eventueel citroensap, en de vruchten een mengsel.

Als de cake klaar is, even laten afkoelen en dan overdwars doormidden snijden, zodat je een bovenkant en een onderkant hebt.
Tussen de bovenkant en de onderkant smeer je het roomkaas-vruchtenmengsel (je mag hier best royaal in zijn, want lekker). De bovenkant versier je met wat overgebleven roomkaas (of je gooit er slagroom overheen) en garneer je met wat vruchtjes.

Ees lekkurrr!

Offline animal lover

• 592
« Reactie #264 Gepost op: 10 juli 2004, 19:08:13 »
Ik hoorde vandaag van een kennis, dat je op moet passen met bosbessen plukken. Het kan zijn dat er een vos over de struik geplast heeft en in die urine zit een bacterie waar de mens heel ziek van kan worden. Zou dat waar zijn?

overanalizing

« Reactie #265 Gepost op: 10 juli 2004, 21:09:31 »
Ja, dat is waar! Is een soort parasiet, en kan onschadelijk gemaakt worden door de besjes even te koken.

Offline Anne

« Reactie #266 Gepost op: 10 juli 2004, 22:16:21 »
het wordt toch maar niet zo'n echte taart van de plaatjes. Ik heb die cake-bodem gemaakt, de vulling is 1 laag bosbessengelei (gewoon met geleisuiker) en 1 laag pudding/bavarois, van slagroom, eiwit, suiker, bosbessen en agar agar. Die pudding moet er morgen nog bij, want dan komt de visite en volgens de verpakking van de agar agar bindt ie maar 6 uur..
Naast mn eerste bosbessentaart wordt het ook mn eerste agar agar gebruik. (voorheen at/maakte ik recepten waar gelatine in moest gewoon niet, maar ik heb me laten vertellen dat een soort van bavarois wel errug lekker is) Dus ik ben benieuwd...

Offline Anne

« Reactie #267 Gepost op: 10 juli 2004, 22:18:39 »
en dat van die vos is trouwens waar ja.
Het schijnt datie dat eet (raar eigenlijk, ik dacht dat vossen kippen en konijntjes aten..)
maar om zijn eigen eten te beschermen, dat niemand anders het opeet omdat het giftig is, plastie erover heen.
Gewoon goed wassen helpt ook, van koken krijg je gelijk zo'n prut in plaats van besjes.
Maar je moet inderdaad oppassen met het eten van handenvol bessen direct van de struik. (van een klein handje per keer ben ik nooit ziek geweest)

overanalizing

« Reactie #268 Gepost op: 10 juli 2004, 22:31:32 »

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #269 Gepost op: 10 juli 2004, 22:31:59 »
Het schijnt datie dat eet (raar eigenlijk, ik dacht dat vossen kippen en konijntjes aten..)

Vossen zijn omnivoor. Kunnen dus vanalles eten. Als ze lui zijn, dan gaan ze gewoon vruchten zitten eten ipv op jacht...
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #270 Gepost op: 10 juli 2004, 22:33:47 »
Lees er meer over.

ook nog op bramen e.d.

Maar nu zie ik dat smulbos voor allochtonen toch op een andere manier...
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2004, 22:50:07 door Dr@gonfly »

Offline animal lover

• 592
« Reactie #271 Gepost op: 11 juli 2004, 19:07:28 »
Lees er meer over.

ook nog op bramen e.d.

?

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #272 Gepost op: 11 juli 2004, 19:21:04 »
Lees er meer over.

ook nog op bramen e.d.

?

o dat plan om een bos met vruchten op te zetten omdat allochtonen in hun eigen land ook vaak in de vrije natuur bessen enzo pakken.
Dan is dat plan vast een extreem rechts plan om van die allochtonen af te komen door vossen over de bosbessen enzo te laten pissen. Zodat ze ziek worden van die parasiet.

zomaar een gedachtenspinseltje... ;)
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2004, 19:22:16 door Dr@gonfly »

Offline Flapke

• 177
« Reactie #273 Gepost op: 12 juli 2004, 10:04:56 »
Gister voor het eerst in jaren veeeeeeeeel bosbessen gevonden !!
Wanneer zijn die dingen eigenlijk rijp ?

Er zaten wel besjes aan maar volgens mij niet rijp. Ik heb er een paar gegeten en nu lees ik engen digen over parasieten jakkes !
Maar ik geloof dat dat allemaal wel mee zal vallen toch ?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Taarten en Toetjes
« Reactie #274 Gepost op: 25 juli 2004, 00:16:18 »
Ik wil clafoutis maken, en vroeg me af hoe het deeglaagje eruit moet komen te zien. Op een plaatje uit een kookboek ziet het er heel zacht uit, haast biscuit-achtig. Dat hoort zo?
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2004, 00:18:46 door Hizikigrrrl »

Offline Selly

• 30.783
Re:Taarten en Toetjes
« Reactie #275 Gepost op: 25 juli 2004, 00:19:28 »
Ik wil clafoutis maken, en vroeg me af hoe het deeglaagje eruit moet komen te zien. Op een plaatje uit een kookboek ziet het er heel zacht uit, haast biscuit-achtig. Dat hoort zo?

het is een soort pannekoekdeeg, erg eierig. zacht wel ja.
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2004, 00:19:43 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #276 Gepost op: 26 juli 2004, 20:10:56 »
Dit heb ik vandaag gemaakt, zelfverzonnen met een beetje inspiratie van andere recepten:

Citroenmousse

250 ml slagroom
2 eiwitten
250 g mascarpone
2 citroenen
zakje vanillesuiker
enkele el suiker
citroenmelisse

Klop de slagroom met de vanillesuiker stijf.
Klop de eiwitten stijf met een beetje zout.
Rasp de schil vd citroenen, knip het fijn en pers ze uit.
Roer de citroenrasp, het sap, de mascarpone, de fijngeknipte citroenmelisse en suiker naar smaak door elkaar.
Voeg het mascarponemengsel door de slagroom en spatel het goed door elkaar.
Spatel vervolgens de eiwitten erdoor.
Lepel het mengsel in vormpjes (plastic bekertjes bijvoorbeeld) en zet het in de koelkast.

Ik heb het gewoon uit een kopje gegeten. Als je het vormpje wilt storten, dan moet je het geloof ik eerst beboteren of/en er doorzichtige folie in doen.

Erg lekker, wel heel machtig!

« Laatst bewerkt op: 27 juli 2004, 14:03:19 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #277 Gepost op: 13 augustus 2004, 16:41:33 »
Er staan nu 2 cakes in de oven. Beide zijn gemaakt met mixen van molen De Hoop in Klarenbeek http://www.dehoopklarenbeek.nl/ .

1 is met appelcakemix. Daarbij zelf stukjes appel bij in gedaan, kwark, rum (veel rum) en kaneel.

De ander is met choco-hazelnootmix. Daar heb ik een flinke scheut koffielikeur bij gedaan.

Edit: ze zijn erg lekker geworden, misschien iets te zoet voor mijn smaak, maar dat krijg je als je kant-en-klare mix gebruikt.
De appel-versie is een aanrader!

« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2004, 17:27:45 door Hizikigrrrl »

Offline animal lover

• 592
« Reactie #278 Gepost op: 14 augustus 2004, 11:06:38 »
Er staan nu 2 cakes in de oven. Beide zijn gemaakt met mixen van molen De Hoop in Klarenbeek http://www.dehoopklarenbeek.nl/ .

1 is met appelcakemix. Daarbij zelf stukjes appel bij in gedaan, kwark, rum (veel rum) en kaneel.

De ander is met choco-hazelnootmix. Daar heb ik een flinke scheut koffielikeur bij gedaan.

Edit: ze zijn erg lekker geworden, misschien iets te zoet voor mijn smaak, maar dat krijg je als je kant-en-klare mix gebruikt.
De appel-versie is een aanrader!

Ik kom uit die omgeving dus bedankt voor het adres.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #279 Gepost op: 25 september 2004, 16:43:13 »
Is custardpoeder vegetarisch en/of veganistisch verantwoord?