Vegatopia Forum

Toetjes, desserts, taarten, koekjes, gebak.

Offline Carla

• 259
  • Geslacht: Vrouw
Taart met rode besjes
« Reactie #240 Gepost op: 01 juli 2004, 14:45:31 »
Ik wil een taart maken van bladerdeeg met rode besjes. Nu weet ik op zich wel  hoe ik dat wil maken, (gewoon simpel, rode besjes met wat suiker mengen en in principe gewoon op het bladerdeeg doen en in de oven), maar weet iemand hoe ik het zo kan maken dat het bladerdeeg knapperig blijft ?
Eerst de badem apart bakken en later pas de besjes erbij ?

Kiwi

Re:Taart met rode besjes
« Reactie #241 Gepost op: 01 juli 2004, 14:47:58 »
Je kunt eerst een hulpvulling gebruiken; rauwe bruine bonen ofzo, die je op de plek legt waar de besjes moeten komen. Dan druipt er geen vocht uit en heb je toch meteen de vorm in de taart die je wilt hebben. Als je bodem dan gebakken is haal je de bonen er af en heb je een bodem waar mee je verder kunt werken.

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #242 Gepost op: 01 juli 2004, 14:48:05 »
Je bedoelt niet een soort flapjes, of wel? Je bedoelt een bodem waar dan de besjes op liggen, net als bij bijvoorbeeld een aardbeienvlaai.

In dat geval moet je de bodem maken maar de besjes niet in de oven doen. De bodem bedek je pas na het bakken met wat je er op wilt doen bedekken.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2004, 14:48:49 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Kiwi

« Reactie #243 Gepost op: 01 juli 2004, 14:52:53 »
En als je wel meteen met vulling wilt bakken (bijvoorbeeld appelflappen ofzo) kun je tussen het bladerdeeg en de vulling wat bloem strooien, dan wordt (een deel van) het vocht geabsorbeerd door de bloem en blijft de buitenkant knapperig. Niet te veel bloem, want dan proef je het!

Offline Carla

• 259
« Reactie #244 Gepost op: 01 juli 2004, 14:57:06 »
Je bedoelt niet een soort flapjes, of wel? Je bedoelt een bodem waar dan de besjes op liggen, net als bij bijvoorbeeld een aardbeienvlaai.

In dat geval moet je de bodem maken maar de besjes niet in de oven doen. De bodem bedek je pas na het bakken met wat je er op wilt doen bedekken.

Ja, echt een taart moet het worden. Ik zou wel de besjes mee willen bakken want dan is het lekkerder.
Het moet wel kunnen want mijn schoonmoeder kan het ook. Maar ik heb geen zin om haar te bellen om te vragen hoe het moet.........

Offline Carla

• 259
« Reactie #245 Gepost op: 01 juli 2004, 14:58:24 »
En als je wel meteen met vulling wilt bakken (bijvoorbeeld appelflappen ofzo) kun je tussen het bladerdeeg en de vulling wat bloem strooien, dan wordt (een deel van) het vocht geabsorbeerd door de bloem en blijft de buitenkant knapperig. Niet te veel bloem, want dan proef je het!

Ik denk dat ik het zo ga proberen, best kans dat het zo moet lukken.
Of eerst de bodem en dan nog even op het laatst de bloem, besjes, suiker en dan op grill stand, zou dat kunnen ?

Kiwi

« Reactie #246 Gepost op: 01 juli 2004, 15:01:37 »
Hihi, alles kan, wat jij wilt. :P Maar ik ben ook geen keukenprinses hoor, dus als je taart mislukt moet je niet mij de schuld geven. ;D Ik ben benieuwd!

Offline Kwipsel

• 108
Re:Wat is de lekkerste taart
« Reactie #247 Gepost op: 01 juli 2004, 20:59:02 »
vanille room vlaai van de HEMA Jammie! :hungry:
Soep met vegetarische ballen blijft soep met ballen!

overanalizing

« Reactie #248 Gepost op: 02 juli 2004, 11:26:06 »
Misschien een overbodige opmerking: de vulling kan best zo veel mogelijk afgekoeld zijn.

femke

« Reactie #249 Gepost op: 02 juli 2004, 12:53:33 »

Ik denk dat ik het zo ga proberen, best kans dat het zo moet lukken.
Of eerst de bodem en dan nog even op het laatst de bloem, besjes, suiker en dan op grill stand, zou dat kunnen ?

Ik zou eerst even bakken met een hulpvulling van gedroogde bonen (gewoon de goedkoopste die je kan vinden). Doe het bladerdeeg in een (springvorm), knip een rondje van bakpapier en leg dat  over het bladerdeeg (ook de opstaande randen moeten bedekt zijn), dan de vulling erin. Zet de vorm in een op 200°c voorverwarmde oven voor 10 minuten. Dan nog evt. 5 minuten zonder vulling.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #250 Gepost op: 02 juli 2004, 13:17:00 »
Bij ons zijn de "crème-knobbeltjesvlaai" en de kaastaart favoriet.

crème-knobbeltjesvlaai: deegbodem van gistdeeg, laag pudding, opnieuw dunne laag gistdeeg, daarover de kruimels, gemaakt van gelijke delen boter, bloem en meelsuiker.
kaastaart: gistdeegbodem, daarop mengeling van plattekaas, eieren (wit tot schuim geklopt) en suiker, dan in de oven. De hoeveelheden weet ik niet zo, dat zal wel te vinden zijn op het web.

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #251 Gepost op: 02 juli 2004, 19:13:59 »
het familierecept van appeltaart. Moet die nog eens veganistisch maken.
Door mijn opa gemaakt. De grammen staan echt op de cijfers achter de komma nauwkeurig. :)

Monchoutaart vond ik altijd lekker. Kwarktaart ook wel.  Eh alle soorten taart wel :) Kan alleen de meeste weer niet eten omdat ze altijd van die dingen bevatten die ik niet wil eten.
En om steeds een taart apart voor mezelf te maken is ook niet zo goed he :)
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2004, 19:16:30 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #252 Gepost op: 02 juli 2004, 19:18:41 »
Ik ga vaak voor een appel-perentaart (appeltaart met ook stukken peer erdoor, net weer iets anders dan ordinaire appeltaart) als ik in een bakbui ben.

Offline linz

• 225
« Reactie #253 Gepost op: 03 juli 2004, 12:29:47 »
Mmmmmmm, mijn appeltaart met amandelspijs en cognac is redelijk berucht in de familie, maar meestal bak ik liever cakes dan taart. Chocoladecake het liefst, of anders citroencake (met citroen- en sinaasappelschilletjes erdoor).
Stiekem toch een banaan!

Offline linz

• 225
« Reactie #254 Gepost op: 03 juli 2004, 12:39:19 »
Je kunt, als je geen 'rauwe' besjes in je taart wilt, ook de bodem apart bakken, en de vulling op het gasfornuis in een pan maken, af laten koelen en dan pas vlak voor het serveren de vulling op de bodem gooien.

Ik maak wel eens cranberrytaart, daarbij doe ik tussen de bodem en de vulling altijd een laag amandelspijs om 'doorlekken' te voorkomen. (en omdat het lekker is natuurlijk!)
Rode besjes zijn net als cranberries nogal wrang van zichzelf, dus misschien heb je iets aan deze tip...
Stiekem toch een banaan!

Kiwi

« Reactie #255 Gepost op: 03 juli 2004, 12:56:48 »
Heb je het al geprobeerd Carla? Hoe was het reultaat?

Offline Carla

• 259
« Reactie #256 Gepost op: 03 juli 2004, 13:40:56 »

De besjes hangen nog te rijpen aan de struik, maar ik denk dat ik ze morgen ga plukken en dan ook een taart ga bakken.
Ik heb er genoeg om meerdere taarten te proberen, dus ik ga het doen op de verschillende manieren die  als tip zijn gegeven. Ook de tip van Linz lijkt me wel wat om de vulling apart te maken en dan vlak voor het serveren in de bodem te doen. En spijs erin ook, mjammie !
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2004, 13:41:30 door Carla »

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #257 Gepost op: 03 juli 2004, 19:59:57 »
ik vind bananentaart erg lekker, maar mijn eigen pogingen om m te maken zijn jammerlijk mislukt, dus ik moet mijn vader weer een soverhalen om m voor me te maken
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Carla

• 259
« Reactie #258 Gepost op: 05 juli 2004, 14:20:16 »

Gisteren heb ik er een gemaakt. Eerst het deeg met een beetje suiker gebakken, vervolgens de besjes gekookt met wat vanillesuiker, suiker en een heel klein beetje water en gebonden met aardappelmeel.
Vlak voor het opdienen op de bodem gedaan.
De bodem was toen wel knapperig.
Maar om nou te zeggen dat het de lekkerste taart van de wereld was........mwah. Geef mij toch maar lekker iets met een boter/slagroom/spijs/vulling :)
Maar Stéphane en de visite die aan de slanke lijn doet vonden het wel lekker. (Of waren gewoon beleefd......)
En de drie bessenstruiken zijn ook al bijna leeg. Zo'n schaal vol besje is eigenlijk net niks, zeker niet als je ze kookt !

Offline Anne

Bosbessentaart
« Reactie #259 Gepost op: 07 juli 2004, 21:38:29 »
hallo!
Ik heb vanmiddag een uurtje in het bos gezeten en nu heb ik anderhalve kilo bosbessen  :D
Ik wil er eigenlijk zo'n engelse bosbessentaart van maken. Ik bedoel zo'n taart die je altijd ziet bij engelse picknicks enzo, en die ouderwetse poeh-boekjes. Van deeg en een soort berg erop, en ook deeg op de bovenkant, en poedersuiker. Binnenin zit dan een vulling van bosbessen.
Alleen geen idee hoe ik het aan moet pakken, deeg snap ik nog wel ongeveer, maar hoe zo'n berg vulling lekker en compact blijft...

wie heeft het recept, of een idee waar ik het vandaan ga halen, of goede tips?
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2004, 22:34:41 door Sande® »