Vegatopia Forum

Toetjes, desserts, taarten, koekjes, gebak.

Offline Apraxia

• 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische cake of taart
« Reactie #160 Gepost op: 20 september 2003, 18:21:41 »
Ik ben momenteel een kwarktaart aan het fabriceren.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #161 Gepost op: 20 september 2003, 20:15:02 »
brownies

2 koppen bloem
2 koppen suiker
1/2 kop cacao
1 tl bakpoeder
1/2 tl zout
1 kop water
1 kop olie
1 tl vanille
1/2 kop gehakte noten

meng de droge ingredienten. roer dan het water, de olie en de vanille erdoor. meng daarna de noten erin. doe het in een ingevet bakblik. bak het een half uur op 175 graden C.
Vandaag zijn ze bij poging 3 of 4 eindelijk echt goed gelukt. Gewoon de hoeveelheden aanhouden (1 kop = 200-250 ml) en echt 1 TL (= 5 ml) bakpoeder van dr. Oetker gebruiken. Gebruik zonnebloemolie, en bak gewoon door totdat de binnenkant goed is met de satestoktest. Was bij mij 45 minuten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

• 30.783
Re:HEEEELP!
« Reactie #162 Gepost op: 22 september 2003, 22:34:16 »
ik zou de taart buiten de koelkast bewaren (bv in de afgekoelde oven) en er morgenochtend een uur of 2 voordat je de taart gaat eten glazuur op doen.
,,,,فلافل

Offline Kim

• 114
Recept peren-chocolade taart
« Reactie #163 Gepost op: 26 september 2003, 12:56:54 »
Ik kan me herinneren dat iemand hier het ooit had over een taart of cake met peren en chocolade. Nu heb ik daar zo'n zin in gekregen en ik heb een zootje peren in huis, maar het recept kan ik niet vinden!

Ik heb intussen wel elders op het net iets gevonden, maar een vegatopia-recept is natuurlijk toch beter.

Wil iemand alsjeblieft het recept plaatsen, het water loopt al in mijn mond!
« Laatst bewerkt op: 26 september 2003, 13:15:22 door Sander »

Offline animal lover

• 592
Re:Recept peren-chocolade taart
« Reactie #164 Gepost op: 28 september 2003, 17:37:26 »
Het klinkt mij ook wel lekker en vanaf woensdag woon ik weer in mijn flatje en heb ik weer mijn keukentje. Dus wie heeft het recept???
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Anya

• 737
Re:Recept peren-chocolade taart
« Reactie #165 Gepost op: 29 september 2003, 11:55:24 »
Die taart is van Marieke, geloof ik.

Ik heb ook al wel eens een chocolade-perencake gebakken, maar of je dat nu een recept kan noemen...
* cakemix van de natuurwinkel of supermarkt
* melk, boter en eieren volgens instructies op het pak
* 1 pakje pure Côte d'Or chocolade au bain marie smelten & onder het deeg mengen
* peper en kaneel aan het deeg toevoegen
* 1 à 2 biologische peren, geschild & in schijfjes gesneden, onder het deeg roeren
* bakken volgens instructies op het cakemixpak

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #166 Gepost op: 11 oktober 2003, 23:22:06 »
Ik heb vandaag weer kwarktaart gemaakt. Ik heb een beetje hetzelfde probleem als bij de vorige x. Voordat het roze goedje op de bodem wordt gestort, moet het afkoelen. Tijdens het afkoelen stolt hij een beetje en roer ik er af en toe doorheen. Tegen het einde van het afkoelproces stolt hij in de pan heel mooi glad op. Ik moet hem dan op de bodem (in de taartvorm) pleuren dus ik roer er nog een x doorheen. Dan ontstaat er wat korrelige structuur die ik niet wegkrijg. Dat proef je niet maar de esthetische waarde is ook belangrijk!
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #167 Gepost op: 11 oktober 2003, 23:23:13 »
Eerder in de vorm gieten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #168 Gepost op: 11 oktober 2003, 23:24:14 »
Zou dan de bodem niet te nat worden?

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #169 Gepost op: 11 oktober 2003, 23:26:15 »
Het is mij ook gelukt...

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #170 Gepost op: 21 oktober 2003, 22:09:26 »
De vegan brownies zijn echt superlekker
,,,,فلافل

Offline Marcello

• 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
« Reactie #171 Gepost op: 22 oktober 2003, 15:00:53 »
...Voordat het roze goedje op de bodem wordt gestort, moet het afkoelen. Tijdens het afkoelen stolt hij een beetje en roer ik er af en toe doorheen. Tegen het einde van het afkoelproces stolt hij in de pan heel mooi glad op. Ik moet hem dan op de bodem (in de taartvorm) pleuren dus ik roer er nog een x doorheen. Dan ontstaat er wat korrelige structuur die ik niet wegkrijg. Dat proef je niet maar de esthetische waarde is ook belangrijk!
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
.
Die korrelige struktuur is niet de bedoeling. Het hoeft maar een beetje af te koelen (of zelfs helemaal niet). De bedoeling van het afkoelen is dat het mengsel stijf genoeg is/wordt, zodat er vruchtjes op blijven liggen (versiering van de taart). Ik moet e.e.a. eens op LP aanpassen zodat dit duidelijker is...

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #172 Gepost op: 22 oktober 2003, 17:18:01 »
Die korrelige struktuur is niet de bedoeling. Het hoeft maar een beetje af te koelen (of zelfs helemaal niet). De bedoeling van het afkoelen is dat het mengsel stijf genoeg is/wordt, zodat er vruchtjes op blijven liggen (versiering van de taart). Ik moet e.e.a. eens op LP aanpassen zodat dit duidelijker is...
Dan kan je de kwarklaag toch ook al in de vorm gieten en dan wachten tot hij genoeg gestold is om die vruchtjes er op te leggen?

Offline Marcello

• 165
    • EVA
« Reactie #173 Gepost op: 22 oktober 2003, 17:55:00 »
Zo is het.

Edit 23-10-03:
Maar... dit kan ff duren en zo kun je niet de truc met het water uitvoeren om e.e.a. wat sneller te laten afkoelen...
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2003, 15:05:14 door Marcello »

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #174 Gepost op: 24 november 2003, 11:38:32 »
Gisterenavond de vanille cake gemaakt.
Ik heb er als extra wat cokos toegevoegd. Alleen proef ik het niet zo. Maar hij is lekker :)

Misschien vanavond nog maar proberen een chocovariant te maken :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #175 Gepost op: 30 november 2003, 21:38:02 »
Chocoladecake met frambozensaus

Peter Berley – Puur Vegetarisch

Voor de cake:
120 g volkorentarwemeel voor gebak
125 g ongebleekte bloem
45 g ongezoet cacaopoeder
2 tl bakpoeder
1 tl dubbelkoolzure soda
1 tl gemalen kaneel
½ tl fijn zeezout
3,5 dl zuivere ahornsiroop
2,5 dl water
1,2 dl zuivere olijfolie of gesmolten, ongezouten boter plus extra om in te vetten
2 tl vanille essence
1 tl ciderazijn of rijstazijn

Voor de saus:
280 g frambozen (vers of uit de diepvries)
2 el zuivere ahornsiroop
½ tl vanille essence

1. Verwarm de oven voor op 180C. Bestrijk een springvorm van 22 cm licht met olie.
2. Zeef meel en bloem, cacao, bakpoeder, dubbelkoolzure soda, kaneel en zout samen in een middelgrote kom. Roer alles door elkaar.
3. Meng ahornsiroop, water, olie, vanille essence en azijn in een andere kom.
4. Voeg de vloeibare ingredienten met behulp van een rubberen spatel bij de droge ingredienten, maar meng niet al te veel.
5. Giet het beslag in de vorm en bak gedurende 25 minuten in de oven of tot een tandenstoker die u er in het midden in prikt ook schoon weer uitkomt.
6. Plaats de cakevorm op een rooster en laat 30 minuten afkoelen voor u de cake uit de springvorm haalt.
7. Bereid intussen de saus. Pureer de frambozen met een staafmixer of in de keukenmachine. Zeef om de zaadjes te verwijderen. Voeg ahornsiroop en vanille essence toe.
8. Snijd de cake in partjes en giet er de saus over of geef deze er apart bij.

« Laatst bewerkt op: 30 november 2003, 21:38:47 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #176 Gepost op: 30 november 2003, 22:10:00 »
Brownies a la mode

The Millennium Cookbook

Makes 12 brownies

Prune puree:
½ cup prunes, pitted and roughly chopped
½ cup water, plus more if needed

Brownies:
2 cups unbleached all-purpose flour
1 cup unsweetened cocoa powder
1 ½ tbs baking powder
1 ½ cups Sucanat *
1/8 tsp seasalt
1 ½ tbs flaxseeds
½ cup canola oil
1 ¼ cups soy milk
1 cup maple syrup
1 tbs vanilla extract
½ cup non dairy chocolate chips (optional)

To make the prune puree:
In a small saucepan, combine the prunes and ½ cup water and simmer for 5 minutes, or until the prunes are plump and soft. Add more water as needed. In a blender, puree the prunes with their simmering liquid until smooth.

To make the brownies:
Preheat the oven to 350F * . Oil an 8x11-inch * baking pan and line it with parchment paper.
Into a large bowl, sift the flour, cocoa powder and baking powder. Add Sucanat and salt and stir until combined. In a blender, grind the flaxseeds until they resemble coarse meal, about 1 minute. Add the prune puree, oil, soymilk, maple syrup and vanilla. Puree until smooth. Pour the mixture into the dry mixture. Mix until combined, then fold in the chocolate chips and pour into the prepared pan.
Bake for 40-55 minutes, or until brownies are firm to the touch and have pulled away from the side of the pan. Cut the brownies into 12 even pieces.
Serve with raspberry sauce, chocolate sauce or frozen vanilla Rice Dream. Garnish with fresh berries and a dusting of cocoa powder.

For a lower-fat version, double the recipe for prune puree and use the second ½ cup to replace the canola oil.

The flaxseeds serve as an emulsifier.

Nutritional information per serving (one brownie):
with oil: 437 calories (27% from fat), 6 g protein, 74 g carbohydrates, 13 g fat, 0 mg cholesterol, 223 g sodium, 5 g fiber.
(lower-fat): 381 Calories (12% from fat), 6 g protein, 74 g carbohydrates, 5 g fat, 0 mg cholesterol, 223 sodium, 5 g fiber.

*Sucanat = kan vervangen worden door bruine suiker of rietsuiker
350F = 176 graden C.
8x11 inch = 20x28 cm

Hmmm, volgens mij is dit ook lekker met kersen ipv pruimen!
« Laatst bewerkt op: 30 november 2003, 22:30:30 door Hizikigrrrl »

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #177 Gepost op: 16 december 2003, 17:02:30 »
Hier het recept van een stevige donkere schwarzwalderkirsch taart.

Ik denk dat ie alleen zo mooi wordt als je een keukenmachine hebt waarin je het deeg mooi compact kan mengen.
Je hebt een pot amarenen nodig (duur) en een flesje kirsch. Een deel van het sap van de amarenen apart houden. Het andere deel aanlengen met een x deel kirsch (Saena weet hoeveel)

Voor een taart voor een grote springvorm:

3 koppen bloem
3 koppen basterdsuiker
1,5 kop cacao
2 theelepels bakpoeder
3/4 theelepel zout
1 theelepel vanillepoeder
1-1,5 kop olie
1-1,5 kop water met sap van amarenen.

Meng de droge delen en voeg daarna olie en water toe tot het een donker stevig deeg is. Druk dit in een taartvorm. Los ongeveer 1 theelepel agar op in een klein laagje water. Laat even doorkoken, draai het vuur uit en voeg de amarenen met kirsch toe. Deksel op de pan, zodat niet alle alcohol verdampt. Laat afkoelen en roer af en toe om. Stort het op de taart als het lauw is. Rasp bittere chocolade op de taart als die helemaal is afgekoeld.

Offline Sæna

• 294
« Reactie #178 Gepost op: 17 december 2003, 12:50:54 »
Hier het recept van een stevige donkere schwarzwalderkirsch taart. Ik denk dat ie alleen zo mooi wordt als je een keukenmachine hebt waarin je het deeg mooi compact kan mengen.
Je hebt een pot amarenen nodig (duur) en een flesje kirsch. Een deel van het sap van de amarenen apart houden. Het andere deel aanlengen met een x deel kirsch (Saena weet hoeveel)
Sap van de amarenen afgieten en gebruiken voor het deeg (i.p.v. water), de 'drooggelegde' amarenen mengen met de kirsch (=kleine zakflacon van 0,2 of 0,25 liter (?), maar wel 50 % alcohol (!))
Amarenen zijn ongelooflijk duur hier. Gebruik je ze regelmatig en kom je in de zomer in Italië, neem dan een paar potjes mee, ze blijven ongeopend lang goed. Een alternatief is: potje gewone kersen zonder pit op sap mengen met 1 eetlepel kersenjam en een klein beetje amandelaroma uit het bakschap van de super.
« Laatst bewerkt op: 17 december 2003, 12:52:17 door Saena »

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #179 Gepost op: 24 december 2003, 19:41:59 »
Voor kerst deze gemaakt met leuke versiering (glazuur en wat stukjes kersen enzo)

foto 1
foto 2

Recept

Smaak is niet bepaald super, tenminste van de test gebakjes van hetzelfde deeg. De grote cake is wat luchtiger dus misschien dat die wat beter van smaak is ofzo.
Stem op de Partij voor de Dieren