Vegatopia Forum

Zuurdesem

Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #140 Gepost op: 01 juli 2013, 12:54:05 »
Ik heb daarnet voor de lunch héérlijk luchtige duurdesem pancakes gebakken:

Ongeveer 1 1/2 kop starter, 1/4 theelepel zout en 1/8 theelepel baksoda.

Grote koekenpan voorverwarmen op middelhoge temperatuur en ondertussen alle ingrediënten kort maar krachtig door door elkaar mengen en even laten staan tot de pan heet is. De baksoda gaat nu reageren met het zuur in de starter, en maakt het beslag extra luchtig, en ietsje minder zuur. Nu niet meer roeren, anders gaat de lucht er weer uit. Neem een ijslepel of een kleine opscheplepel, en laat mooie ronde kleine plasjes beslag in de pan lopen. Bij mij pasten er vier mini-pannenkoekjes in de pan, net een slag groter dan poffertjes. Bak de pannenkoekjes tot ze aan de rand droog beginnen te worden en onderop goudbruin zijn, en draai ze dan voorzichtig om met een spatel en bak ook de andere kant goudbruin. Stapel ze op een warm bord en bak ondertussen de rest.

Ik heb ook zuurdesem naanbrood gemaakt. Vegan versie van dit recept: http://www.mykitchenaddiction.com/2011/04/sourdough-naan/
Ik had veel meer bloem nodig dan in het recept staat en het deeg was een beetje moeilijk om mee te werken, maar de naans waren uiteindelijk wel heel lekker, en bleven ook lang goed.

Mijn volgende zuurdesem project wordt injira, die witte pannenkoeken met gaatjes die je bij Ethiopische restaurants krijgt.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Marthe

• 274
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #141 Gepost op: 04 juli 2013, 09:25:36 »
Dat klinkt goed, Cornelie!

Ik heb een paar dagen geleden mijn eerste zuurdesembrood gebakken. Helaas geblunderd en vergeten er zout door te doen...  ::) Het is nog wel te eten, met voldoende beleg, maar toch jammer. Het deeg was ook nog wel een beetje te vochtig en zakte tijdens het rijzen op de bakplaat helemaal uit, dus het werd een plat brood. Maar voor een eerste poging misschien toch nog niet zo slecht...
In het weekend brood twee!

Starter lijkt nu ook gelukkiger, bubbelt en rijst vrolijk verder. Over het algemeen ruikt het wel zuurder dan ik verwacht had, maar volgens mij is het wel prima te gebruiken. Vooral van honger wordt ie zuur, geloof ik.

Offline Salvi

• **
  • 15
« Reactie #142 Gepost op: 28 september 2013, 11:54:29 »
Ah hiephoi, een draadje waar ik mij wel thuis ga voelen :D

Ongeveer 5 weken geleden ben ik begonnen met mijn eigen desemstarter, die inmiddels erg actief is en nu als ik er niet mee bak, in de koelkast woont. Gemaakt volgens de aanwijzingen die ik op the fresh loaf vond, met volkoren-tarwemeel en ananassap. Het resulteerde in een erg actieve starter waar ik nu fijne broden mee bak.
Het prutje is dan niet zo fotogeniek, het brood wel:

Een Norwich sourdough, deze heb ik nu 4x gemaakt en hij is echt heel erg lekker! Hij lijkt ook met de week lekkerder te worden. Vandaag weer een deegje maken, gisteravond is mn starter weer gevoed en vanmorgen alweer goed actief.

« Reactie #143 Gepost op: 28 september 2013, 21:02:48 »
Wow, die ziet er goed uit!

Ik heb pas naanbrood gemaakt met mijn starter. Voor dit recept kun je je starter direct uit de koelkast gebruiken, eerst voeren is niet nodig. Leuk recept voor als je teveel starter hebt.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #144 Gepost op: 28 september 2013, 21:18:51 »
Ziet er echt heerlijk uit Salvi! Ik krijg bijna de neiging om het zelf ook te gaan proberen :)

Offline Eelco

• Admin
  • 20.667
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #145 Gepost op: 28 september 2013, 21:19:16 »
Ongeveer 5 weken geleden ben ik begonnen met mijn eigen desemstarter, die inmiddels erg actief is en nu als ik er niet mee bak, in de koelkast woont. Gemaakt volgens de aanwijzingen die ik op the fresh loaf vond, met volkoren-tarwemeel en ananassap. Het resulteerde in een erg actieve starter waar ik nu fijne broden mee bak.
Het prutje is dan niet zo fotogeniek, het brood wel:
Dat ziet er inderdaad goed uit! Ook Kristof was onder de indruk.

(En volgens mij heeft er iemand afgelopen week de Keuringsdienst van Waarde gezien  ;) )
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Salvi

• **
  • 15
« Reactie #146 Gepost op: 29 september 2013, 00:46:19 »
Wow, die ziet er goed uit!

Ik heb pas naanbrood gemaakt met mijn starter. Voor dit recept kun je je starter direct uit de koelkast gebruiken, eerst voeren is niet nodig. Leuk recept voor als je teveel starter hebt.

Die bookmark ik even, naan is wel iets wat ik graag bij mijn curry's serveer en mijn starter is in een nogal ruime hoeveelheid momenteel.

Bedankt voor de complimenten :) Het is voor mij nu naast heel, heel erg lekker ook nog veiliger dan commercieel brood. Sesamallergie  >:(. Van het bakken is het vandaag helaas niet gekomen, na het sporten iets teveel hoofdpijn en op tijd maar gaan slapen. Dan morgenmiddag maar aan de slag.

M., het is een vrij simpel brood om te maken dus vooral eens proberen! Voor een knapperige korst bak ik met stoom; door het brood in een ouderwetse braadpan in de oven te doen. Na een half uurtje kan de deksel eraf, dan nog zo'n 20 minuten bakken totdat het begint te zingen en goed afkoelen voor het aan te snijden. Let alleen op dat je pan geen plastic onderdelen heeft.

Keuringsdienst van waarde heb ik inderdaad gekeken, onder de indruk van de zuurdesembakker en flabbergasted bij het zuurdesempoeder. Je weet dat er zoiets is, maar mijn hemel; lekkere consumentenoplichting. Beetje poeder erdoor en het brood is ineens 2x zo duur.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #147 Gepost op: 29 september 2013, 11:09:55 »
Net de aflevering gekeken op uitzending gemist, wat een volksverlakkerij! Ik ben dadelijk de kast ingedoken omdat ik onlangs zo'n zakje zuurdesempoeder meebracht van Duitsland. Maar ik heb blijkbaar toch een echt desempoeder, oef!

Offline Salvi

• **
  • 15
« Reactie #148 Gepost op: 04 november 2013, 21:46:17 »
Pfff, wat een enge zuurdesemdagen heb ik gehad. Vorige week zou ik gaan bakken, desem verversen maar nagenoeg geen activiteit. Kans was redelijk groot dat het dus het einde van het desem zou betekenen....

Maar gelukkig, na 4x voeden was het dan zover: mooie bubbels! en ook dit weer een fijne norwich sourdough kunnen bakken :)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #149 Gepost op: 04 november 2013, 22:06:01 »
Ziet er goed uit!

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #150 Gepost op: 05 november 2013, 18:22:55 »
Profi, hoor  :D
Dus de truc met zuurdesem is gewoon niet opgeven?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #151 Gepost op: 05 november 2013, 20:13:40 »
wow echt mooi
,,,,فلافل

Offline lennekevg

• 139
« Reactie #152 Gepost op: 15 november 2013, 10:31:35 »
Jeej, m'n eerste desem en eerste brood daarmee zijn beide gelukt! *afkloppen*
Erg smakelijk, volgende keer iets meer zout, en dan wat experimenteren met toevoegingen...

De desem ben ik gestart met roggemeel, en gevoerd met zowel roggemeel als volkorenmeel. Na een week het brood gebakken via dit recept: http://www.beuningenweb.nl/dehaag/zuurdesem.pdf , in de broodbakmachine dus. Telt dat als valsspelen ;-)? Hij was ook niet zo mooi als Salvi's brood.

Vraagje: is het mogelijk om je desem zo groot te maken dat je het iedere dag voor een brood kan gebruiken? Ik heb geen plek om steeds diverse kommen te laten rijzen, etc. Dan 'moet' het brood dus in 8-16u rijzen en bakken ('s ochtends erin doen, 's avonds bakken, en zonder mijn inmenging in die tijd) en heb je relatief veel desem nodig (ca 200 gram voor een brood met 400-500gr meel). Zou je een desem kunnen maken van 400 gram, en daar 100 gr water+100 gr bloem toevoegen nadat je er 200 gram desem uit hebt gehaald? Is het dan de volgende dag al weer klaar voor gebruik? Of kan je overgebleven desem ook minder groot zijn? of is ie dan niet krachtig genoeg om het nieuwe meel te laten gisten? Of moet ik gewoon 2 desems maken?

Offline Salvi

• **
  • 15
« Reactie #153 Gepost op: 08 december 2013, 08:13:54 »
Je kunt in principe je desem wel gewoon blijven verdubbelen, dan voed je hem gewoon een aantal keer extra in de normale verhoudingen die je gebruikt (ik heb een 100%starter, dus zit dan op 1:1:1 aan gewicht).  Maar misschien wel verstandig om dat nu bijvoorbeeld met de helft van je al actieve desem te gaan proberen, mocht het experiment mislukken dan hoeft het niet gelijk overnieuw. Een goed actieve desem zal zo'n 4 uur na het voeden alweer op de activiteits-piek zitten. Ik vind alleen het "recept" van de desem een beetje onduidelijk, ik denk niet dat je op een 100% hydratie-starter zit hiermee; de hydratie is wel belangrijk voor de verdere verhoudingen van je brood.

Zelf bak ik mijn broden op de oude manier; kneden doe ik met de hand zodat ik goed voel hoe elastisch het deeg aan het worden is, heb er in het begin een autolyse-stap inzitten voor een goede glutenopbouw en de laatste rijsstap gaat in een banneton, zodat het brood wat meer steun vind.

Meisbaer, inderdaad: niet opgeven! Ik had laatst mijn starter bijna vermoord, maar hij is nu echt weer zo actief als ik gewend ben. En veeeeel oefenen.

Ik heb afgelopen week na 3 weken mijn starter maar weer eens uit de koelkast gehaald (vakantie ;) ) en de hooch eraf gegoten, 2x ververst met een prachtige activiteit als beloning.

Omdat ik nu nogal veel starter had, heb ik een andere versie gemaakt van mijn favoriet, de Norwich - More Sourdough. Een heerlijk brood, eigenlijk zelfs beter dan de gewone Norwich. Door het roggemeel krijgt het geheel een aparte, lekkere smaak.

« Laatst bewerkt op: 08 december 2013, 08:21:16 door Salvi »

Offline lennekevg

• 139
« Reactie #154 Gepost op: 11 december 2013, 11:30:57 »
Helaas, na het eerste gelukte brood was ik niet zo onder de indruk  van de volgende broden. Nieuw plan: zonder BBM. Maar ook zonder kneden, want de magic needs to happen als ik aan het werk ben. Dit recept levert hele lekkere en mooie broden op en is weinig werk: http://wendyjune.com.au/blog/2013/10/no-knead-sourdough-bread (mits het in huis warm genoeg is). Aanpassing van recept: ik bak het brood de eerste 20 minuten met deksel op de pan (komt uit ander recept).

De desem gaat nog steeds erg goed (ik vul 'm dagelijks aan met de hoeveelheid die ik eruit heb gehaald), dus als ik er iemand in omgeving R'dam blij mee kan maken... Let me know.

Volgende stap: spelen met andere meelsorten, noten, zaden, etc.

Aiko

« Reactie #155 Gepost op: 17 januari 2014, 22:26:55 »
Ik ben vandaag ook eens begonnen met een desemstarter. Ben benieuwd.

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #156 Gepost op: 01 maart 2014, 16:43:56 »
Mijn volgende zuurdesem project wordt injira, die witte pannenkoeken met gaatjes die je bij Ethiopische restaurants krijgt.

En heb je ze al eens geprobeerd te maken? Ik ben dol op ethiopisch eten, maar ons favoriete restaurant is ermee opgehouden. Dus probeer ik het nu ook zelf te maken. Die injira zijn toch wel erg belangrijk, maar lijken me moeilijk om zelf te maken.

« Reactie #157 Gepost op: 03 maart 2014, 14:37:59 »

En heb je ze al eens geprobeerd te maken? Ik ben dol op ethiopisch eten, maar ons favoriete restaurant is ermee opgehouden. Dus probeer ik het nu ook zelf te maken. Die injira zijn toch wel erg belangrijk, maar lijken me moeilijk om zelf te maken.
Ja, met de nadruk op geprobeerd. Op zich waren ze best geslaagd, maar ik moet nog meer oefenen met de verhoudingen en de temperatuur. In het kort: zuurdesem starter mengen met meel (ik had boekweitmeel, teff is natuurlijk beter) en water. 24 uur op kamertermperatuur laten staan zodat het kan rijzen. Vlak voor je gaat bakken een klein lepeltje baking soda erbij voor extra belletjes. Op héél laag vuur in een héél licht ingevette anti-aanbakpan gaar laten worden (eventueel met het deksel op de pan) en proberen te zorgen dat de pannenkoeken niet bruin worden. Ze moeten meer stomen dan bakken.

Zoiets als dit recept: http://www.rootsimple.com/2007/06/a-recipe-for-injera/

Momenteel heb ik even geen zuurdesem starter (bezweken aan verwaarlozing), maar ik ga er zeker nog eens mee aan de slag.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2014, 14:42:15 door Cornelie »

geertrui_t

« Reactie #158 Gepost op: 05 maart 2014, 17:05:02 »
Hallo,

Weet iemand of het een probleem zou kunnen zijn om een bepaald soort zuurdesem te mengen met een ander soort bloem/meel?
vb speltbloem met boekweitzuurdesem of quinoazuurdesem...

« Reactie #159 Gepost op: 05 maart 2014, 22:20:09 »
Dat kan gewoon. Misschien dat de desem zich wel een beetje moet aanpassen aan de samenstelling van het andere meel.