Vegatopia Forum

Zuurdesem

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #80 Gepost op: 20 juni 2011, 18:54:39 »
En hoe smaakt het?
Nog niet veel van gegeten, want ik had nog brood en dacht dat zuurdesem beter de tijd gaat weerstaan dan dat andere brood. Maarreh, als brood dus. Het is geen platbrood, dat zeker niet. Er zit wel een structuur in.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #81 Gepost op: 22 juni 2011, 18:03:02 »
Hij wil nu wel wat beter in de pot klimmen. Eroverheenschuimen, nee.

Als je meer voert, kan je 'm dan vaker dan eens in de week (dat is de suggestie die fems gebruiksaanwijzing geeft) gebruiken? Lijkt me wel, maar gewoon ff checken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #82 Gepost op: 22 juni 2011, 18:16:37 »
Ik kan met 1 keer per dag voeren om de 3-4 dagen brood maken. Had gisteren en eergisteren geen zin en toen moest ik desem gaan weggooien omdat hij echt niet meer in de pot bleef.

In het begin duurt het alleen wat langer omdat hij nog desem moet worden.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #83 Gepost op: 25 juni 2011, 10:47:41 »
Oké, ik ben nu bijna een week verder, maar waarom bubbelt het goedje in de pot niet vrolijk? De eerste dagen wel, maar daarna lijkt het wel dood te slaan. Het ruikt nog niet verkeerd al ziet het er niet heel appetijtelijk uit.
Vraag aan de kenners: moet ik doorgaan met voeren en roeren in de hoop dat het nog goed komt? De helft eruit kieperen en dan verder gaan met voeren en roeren. Of kan ik gewoon beter gistbrood blijven bakken  ;)
Ik heb het net weer geroerd, maar kan straks evt. nog wel een foto maken, zodat jullie kunnen zien hoe het er nu uitziet.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #84 Gepost op: 26 juni 2011, 01:25:35 »
Misschien is ie dikker geworden? Bij mij bubbelt hij ook niet meer heel heftig, maar tussen 2 keer roeren verdubbelt hij wel in omvang.

Ik was hem gisteren vergeten te voeren, en vanochtend rook hij niet lekker, maar gelukkig liet ie zich met een ontbijtje weer paaien.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #85 Gepost op: 26 juni 2011, 01:30:24 »
Staat er bij jou voor het roeren of voeren ook een laagje vocht op met wat brokjes erin?
Klinkt heel ranzig als ik het zo beschrijf...
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #86 Gepost op: 26 juni 2011, 01:56:33 »
Nee.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #87 Gepost op: 26 juni 2011, 10:18:50 »
Staat er bij jou voor het roeren of voeren ook een laagje vocht op met wat brokjes erin?
Dat vocht, dat had ik ook in de startweek. Komen die brokjes gewoon niet van dat je niet goed roert en dat er meelklontjes in de massa blijven?

Ik bedoel: er kan niks misgaan, zelfs zo'n onverlaat als ik heeft het de eerste keer goed gekregen.

Ik moet dus alleen wel NOG MEER zout in het deeg kiepen, het brood is steeds wel flauw.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #88 Gepost op: 26 juni 2011, 11:43:52 »
Dit is inmiddels de derde poging van deze onverlaat...

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #89 Gepost op: 27 juni 2011, 18:07:27 »
De pot met desem-in-wording is gezellig met mij mee naar buiten gegaan en staat nu naast me op de terrastafel sporen te vangen  :)
Is dus helemaals niet nodig. Zou dat je probleem zijn?

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #90 Gepost op: 27 juni 2011, 18:10:52 »
Had ik ergens anders gelezen, om sporen te vangen. Bij de eerste poging had ik dat niet gedaan en die mislukte. Bij de tweede poging wel en die mislukte ook.
Vandaag ziet het er trouwens anders uit en het ruikt nog meer naar wijn. Dus hij krijgt toch nog maar wat te eten en een enorme roerbeurt.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #91 Gepost op: 01 juli 2011, 19:17:10 »
:nooo: De derde poging ritueel (en met nogal wat moeite) door de gootsteen gespoeld.
Ik geef het voorlopig op. Geen idee waarom ik het niet voorelkaar krijg terwijl je eigenlijk nauwelijks iets hoeft te doen.

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #92 Gepost op: 04 juli 2011, 15:16:19 »
Ik ga ook een poging wagen. Hopelijk zijn de zuurdesemgoden mij beter gezind.

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #93 Gepost op: 04 juli 2011, 22:40:40 »
Mijn zuurdesem deed het wel heel goed, maar mijn brood lukte nooit zo erg. Maar vannacht heb ik een goed brood gemaakt, met oregano, basilicum en slow roasted tomatoes, en het is niet ontzettend hard geworden en het smaakt heel goed (tot nu toe had ik steeds maar 1 ding goed).

En ik had het in de oven laten rijzen, dus vandaag had ik mijn wekker een uurtje eerder gezet, oven aangezet en was weer verder gaan slapen tot ik wakker werd van de geur van versgebakken brood  :D

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #94 Gepost op: 05 juli 2011, 23:31:58 »

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #95 Gepost op: 06 juli 2011, 00:03:23 »
Uit de elle. 2 blikken gepelde tomaten laten uitlekken, in een ovenschaal, suiker, zout en peper eroverheen strooien, wat blokjes boter/margarine erover en in de oven op 175 graden tot ze gekaramelliseerd zijn, dat is tussen de 1 en 2 uur.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #96 Gepost op: 06 juli 2011, 10:32:10 »
En dan in stukjes gesneden door het deeg?

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #97 Gepost op: 06 juli 2011, 15:34:36 »
Ja precies. Had wel maar de helft gedaan en dat gaf al veel smaak af, dus 1 blik roosteren is wel voldoende (overigens bleken mijn katten opeens ook dol op tomaten uit blik, ik weet niet wat het is met dat broodmaken en katten).

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #98 Gepost op: 06 juli 2011, 16:13:17 »
:gossip: Ik heb ooit een kat gehad die gek was op aardappelschillen en pindaflipjes, dus ik kijk nergens meer raar van op.

Die tomaten klinken simpel en goed, vast ook lekker op een tosti of bij pasta.

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #99 Gepost op: 06 juli 2011, 17:05:13 »
Mijn ervaring met huisdieren en menseneten was tot nu toe dat Puk een keer een broccolisteeltje uit de prullenbak viste omdat ze dacht dat het een botje was. Toen ze het probeerde te eten bleek het toch echt een groente te zijn en verder heeft ze nooit meer iets geprobeerd. Oja, en Jip wordt wild van de geur van speculaaskruiden en steelt daarom sinterklaassnoepgoed.