Vegatopia Forum

Zuurdesem

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Ervaring met zuurdesem maken?
« Reactie #60 Gepost op: 13 juni 2011, 20:28:16 »
Nou, ik ga het ook maar eens proberen. Maar dan met patentbloem en een oude theedoek, want al mijn roze shirts zijn nog te mooi.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #61 Gepost op: 14 juni 2011, 13:33:34 »
Of, je wacht tot ik de mayonaisepot die ik in de tussentijd heb leeggegeten heb gewassen (overmorgen), en je komt een keer iets ophalen, als je toch hier in de buurt werkt ofzo.
Is Aiko nou al eens bij je op de koffie geweest of wat?
Nee, dan had ik niet helemaal moeten beginnen aan een zuurdesemstarter om hem hierheen te lokken. Maar hij heeft wel al eens een iphonelaadsnoertje in mijn brievenbus gestopt, en toen alle stenen uit de tuin waren geropt en op de stoep lagen is hij die ook komen bekijken, maar wel toen ik niet thuis was. Maar we gaan vooruit, als ik de zuurdesem niet op de vensterbank zet, moet hij wel aanbellen ;)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #62 Gepost op: 16 juni 2011, 21:18:42 »
Die lekkere zure lucht die fem vindt dat je kan ruiken, is die een beetje kazig?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #63 Gepost op: 16 juni 2011, 21:37:40 »
Ja. Ik zei niet dat ik het lekker vond, maar dat mijn katten dat vonden en die worden wild van kaasluchtjes.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #64 Gepost op: 19 juni 2011, 14:25:24 »
Mijn broer was vandaag erg onder de indruk van mijn desem en de desem was blij met het weer en de openstaande tuindeur en borrelde de pot uit. Ik heb nu maar een deeg gemaakt en ga het morgen bakken.

Mag ik bij deze verzoeken om een 'schilderen met nummertjes'-handleiding tot het maken van desem (en desembrood)?
1: koop volkorenmeel bij albert en wacht tot het bezorgd is. Koop ook een grote pot mayonaise.
2: eet de mayonaise op en bewaar de pot.
3: bestel vaak sushi en bewaar de gratis eetstokjes.
4: doe de mayonaisepot in de vaatwasser
5: neem een roze shirtje met een lintje en een vlek die er niet meer uitwil en was het goed
6: spoel de mayonaisepot om met heet water een een schep soda, goed naspoelen
7: neem een maatbeker of een ander handig ding waaruit je kunt scheppen en schenken en doe er lauw water in
8: doe 8 eetlepels volkorenmeel in de mayonaisepot (dit is nu de desempot)
9: schenk er een beetje water bij en roer door met een gratis eetstokje
10: doe er nog maar een beetje water bij, je wil eerst een papje zoals je hebt wanneer je roti maakt, en dat verdun je dan, zodat je een beslagje krijgt
11: knip het shirtje aan stukken, maak een stukje nat, en doe het over de pot, en maak het vast met het lintje
12: roer het de volgende dag een keer of drie (als je 's ochtends begint, moet je waarschijnlijk dezelfde dag al gaan roeren)
13: na een dag lijkt het spul gescheiden, maar staat er wel schuim op, doe 3 eetlepels volkorenmeel en 3 eetlepels lauw water erbij
14: weer drie keer roeren op deze dag
15 volgende dag, weer 3 keer roeren en voeden. Het kan nu weer gescheiden lijken
16: op dag 3 wordt het bubbelen wat heftiger en scheidt het spul niet meer, gewoon doorgaan met voeden en roeren. Het spul ruikt nu wat zurig, naar yoghurt, katten vinden dit een zeer verleidelijke geur, zorg dat zij niet alle desem opeten.
17: het gaat steeds heftiger bubbelen, en het spul wordt een elastisch beslag (ik geloof dat er dan gluten ontstaan, maar dat zou ik moeten navragen, je kunt iig vliesjes trekken, die zie je over de bubbels zitten), gewoon doorgaan met voeden en roeren
18: Op dag 7 is je pot voor driekwart gevuld, en tussen het roeren door bubbelt de desem over de pot, dit tot grote vreugde van je katten die nu makkelijk bij de desem kunnen (volg dus niet Koekjes tip om hem in een keukenkastje te zetten, want dan zit je kastje onder), gooi ongeveer 1/3 tot 1/2 in een beslagkom en doe hier wat koud water en wat zout bij. Roer er langzaam 500 gram volkorenmeel bij, en doe er steeds koud water bij tot je een mooi elastisch deeg hebt. Laat 2 uur rijzen onder een natte doek. Kneed nog een keer door, leg op een bakplaat en doe die natte doek er weer over, de volgende ochtend moet het deeg in de oven en een brood worden.
19: de desem die nog over is moet je weer voeden

Of, je wacht tot ik de mayonaisepot die ik in de tussentijd heb leeggegeten heb gewassen (overmorgen), en je komt een keer iets ophalen, als je toch hier in de buurt werkt ofzo.

Volgens mij broer gaat het starten het beste met volkoren- of roggemeel, maar als het op is ga ik gewoon over op wat er dan in de kast ligt, en dat is waarschijnlijk patentbloem, ook via albert.
Naar aanleiding van de eerste week een paar vragen (want de beschreven voortgang komt niet overeen met mijn observaties)

Hoe groot is een grote mayonaisepot? Ik heb een augurkenpot (een grote conservenpot dus) genomen en die bubbelt niet over. Ik ben teleurgesteld.
Zijn die eetlepels meel waar je het over hebt afgestreken of niet? Want indien niet, dan is het wel heel vloeibaar, dat desem.
Hoezo loopt het deeg uit?
Wissel je wel eens van pot? Ik krijg nu (laks als ik ben) al deegkorsten langs de rand. Kan me voorstellen dat de gist daar niet goed zijn territorium tegen allerlei ongewenst microleven kan bewaken.
Deeg een nacht laten staan voor het bakken is een praktische overweging van jou, niet zoals het doorgaans gedaan wordt, wel?

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #65 Gepost op: 19 juni 2011, 15:06:03 »
De pot is 700 ml, maar met dit weer bubbelt hij bij mij ook niet over, alleen met zonnig weer.

Ik strijk de eetlepels meel niet af, 1 keer geprobeerd, maar de desem ging raar doen van de honger, dus toen heb ik hem gauw nog eens gevoerd.

Ik had het deeg in een broodvorm op de bakplaat gelegd, en de volgende ochtend had het een pizzavorm. Toen was ik teleurgesteld. Misschien is het normaal, maar ik had een recept waarin stond dat het kon, het deeg op de plaat, dan moet het niet veranderen in een pizza.

Ik heb nog niet van pot gewisseld, want ik moest die andere mayopot nog wassen, maar een doekje met heet water langs de rand haalt de meeste korsten ook weg.

Zuurdesem rijst minder snel dan gist, dus het moet iets van 6 uur staan, in die tijd kan ik prima slapen.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #66 Gepost op: 19 juni 2011, 15:08:40 »
Zuurdesem rijst minder snel dan gist, dus het moet iets van 6 uur staan, in die tijd kan ik prima slapen.
Dat wordt bakken om 10 uur vanavond. Heb je een temperatuur- en tijdsindicatie?

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #67 Gepost op: 19 juni 2011, 15:11:50 »
180-200 graden, 30-45 minuten, tot het brood hol klinkt als je erop tikt.

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #68 Gepost op: 19 juni 2011, 15:36:38 »
Hoe bevalt het eigenlijk met patentbloem? Mijn volkorenbloem was op, dus ik heb er patentbloem bijgegooid, maar ik vind mijn desem zo lijmerig worden.

Ik ga zo denk ik maar even volkorenbloem halen (zou de mini-AH dat hebben?), en morgen moet ik een uur of 2 zoetmaken in Buitenveldert, dus dan ga ik even naar de ekoplaza, en daar bloem halen voor het bakken.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #69 Gepost op: 19 juni 2011, 16:10:24 »
Patentbloem heeft meer gluten dan volkorenmeel. Dan kan de andere structuur verklaren. Bij mijn weten hebben er veel kleine AH's ook volkorenmeel (of iets dat er voor moet doorgaan). Volkorenmeel van een natuurwinkel is beter, in de zin van meer volkoren en minder tot geen witte bloem erdoor.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #70 Gepost op: 19 juni 2011, 16:14:01 »
Mijn AH (van tussenin-formaat) heeft het niet.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #71 Gepost op: 19 juni 2011, 16:26:23 »
Hier heeft de ene miniheijn (Celebesstraat/Javastraat) het wel en de andere (van Swindenstraat) het niet. Ik vind de kwaliteit de moeite niet waard, ik zou echt naar een biologische winkel gaan.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #72 Gepost op: 19 juni 2011, 17:28:39 »
Het regent nu ook heel hard, dus ik vond de noodzaak tot nieuw bloem al een stuk minder. Morgen naar de natuurwinkel dus.

(Hmm, ik wilde alleen wel even een kilo tomaten halen om te roosteren voor saus, dan kon ik morgen pastasalade meenemen ipv de roti te eten van AH.)

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #73 Gepost op: 19 juni 2011, 18:36:34 »
Hoe bevalt het eigenlijk met patentbloem?
Ik weet niet of ik daar wat van kan zeggen want het is helemaal nieuw voor me.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #74 Gepost op: 19 juni 2011, 22:17:54 »
Nou, ik had er niet veel vertrouwen in want echt rijzen, dat deed het niet. Maar het maakt wel het holle geluid wat we willen horen...

Het ruikt ook een beetje zurig in de keuken, nu, na het bakken.

Yep, het is brood.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2011, 22:36:24 door Christiaan »

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #75 Gepost op: 19 juni 2011, 22:42:11 »
En hoe smaakt het?

Er staat hier sinds vanmiddag weer een nieuwe poging op de schoorsteenmantel.
Met volkorenbloem van de grote AH waar ik vorig weekend kwam, want de rest van het meel is op. Ik moet nodig weer naar de molen, eet al drie weken supermarktbrood.
Niet heel vervelend trouwens, het brood van Zonnatura smaakt best lekker en dat van de natuurwinkel lijkt nog het meest op eigen baksel.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #76 Gepost op: 20 juni 2011, 10:07:58 »
Het zuurdesem moet op kamertemperatuur? Of in de koelkast?

Ik wil deze zomer ook eens een poging wagen.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #77 Gepost op: 20 juni 2011, 17:05:53 »
De pot met desem-in-wording is gezellig met mij mee naar buiten gegaan en staat nu naast me op de terrastafel sporen te vangen  :)

Desem maak je op kamertemperatuur. In de koelkast zou het veel te lang duren. Je kunt het wel in de koelkast bewaren om een paar dagen te overbruggem, dan staat ie op een laag pitje. En je schijnt het ook in te kunnen vriezen, handig voor als je op vakantie gaat.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #78 Gepost op: 20 juni 2011, 18:16:25 »
Merci. En Fem, bedankt voor het stappenplan.

Offline fem fatale

• 7.161
    • fatalefem
« Reactie #79 Gepost op: 20 juni 2011, 18:48:39 »
Ik zet hem ook in de koelkast als hij erg vrolijk is en ik een paar uur wegga, anders zit echt alles onder.