Vegatopia Forum

Linda McCartney's Beste Vegetarische Gerechten

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Gepost op: 08 maart 2002, 17:02:00 »
Zou Linda ook beroemd zijn geworden als voorvechtster van vegetarisme als ze met iemand anders was getrouwd? We zullen het nooit weten.

Feit is wel dat haar kookboek "Beste Vegetarische Gerechten" haar reputatie geen goed doet. Hier en daar staan debiele opmerkingen als "Linzen worden sneller gaar als je ze een half uur weekt in kokend water". In veel gerechten wordt gebruik gemaakt van Linda's eigen nepvlees producten. (Vegetarisch niervet? Is dat ooit op de Nederlandse markt geweest?). Nou zou ik dat zeker ook doen als ik Linda was, maar ik heb geen vega kookboek nodig om te bedenken dat als ik nepvlees in een burrito doe, ik dan een vegetarisch gerecht heb. Dan had ik net zo goed een vlees-kookboek in de ramsj kunnen halen. "Beste vegetarische gerechten" is geen ècht goed kookboek, en met de meeste andere kookboeken in dit forum maak je waarschijnlijk een betere keus.

Linda McCartney's beste vegetarische gerechten (Linda McCartney On Tour: Over 200 Meat-free Dishes from Around the World)

Uitgever: De Culinaire Boekerij.
ISBN: 90 215 23277 8

Bestel via bol.com.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2007, 16:35:19 door Sander »
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Michelle

« Reactie #1 Gepost op: 09 maart 2002, 13:41:00 »
Tja, ik vind gerechten zoals "Aubergine, zoete aardappel en geitekaasgratin", "stoofpot van banaan en yam" en  "Genuaanse pesto met sperciebonen en aardapel" wel getuigen van de nodige creativiteit hoor. Bovendien bevatten maar weinig recepten nepvlees uit haar eigen collectie:  in Het Albert Heijn Vegetarisch kookboek wordt bijvoorbeeld veel vaker naar Tivall producten verwezen.

En als ze het dan af en doe toch doet vind ik dat niet zo erg: weet je meteen hoe je die producten het beste kan combineren! Vegetarische worstjes in een 'jumbalaya' is nl errug yummi.

Offline Iknik

• 1.241
    • Ikniks blog
« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2002, 11:01:00 »
Een vegetarische jumbalaya??? Wat ze al niet verzinnen tegenwoordig...
Een wetenschapper die niets van kunst weet is een filistijn, maar het omgekeerde is blijkbaar volkomen acceptabel.
Frank Close

ellen

« Reactie #3 Gepost op: 29 april 2002, 11:04:00 »
* Ik word zo misselijk van alles wat naar Mc Cartney riekt *

Offline bart

• 2.585
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2002, 11:20:00 »
Hoezo?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

ellen

« Reactie #5 Gepost op: 29 april 2002, 11:25:00 »
Naast dat ik het McCartney-eten altijd vies vond, heb ik de McCartneys nooit sympathiek gevonden. Krijg er een soort jeuk van...

Miek

« Reactie #6 Gepost op: 02 mei 2002, 14:16:00 »
Toevallig heb ik dit kookboek net geleend van een collega. Ik ben wel enthousiast over de originele ideeën. Ik ben het wel met Bart eens dat je geen vegetarisch kookboek nodig om te bedenken dat je vlees door een vleesvervanger kan vervangen.
Ze maakt in het begin van het boek wel een paar vreemde opmerkingen over vegetariërs en veganisten; Vegetariërs mogen geen vlees en vis en veganisten mogen nog veel meer andere dingen niet. Hoezo mogen? Het is mi geen verplichting maar een vrijwillige keuze. Nu lijkt het net alsof we er anders dood aan gaan of zo.

Online Sven

• 3.927
« Reactie #7 Gepost op: 02 mei 2002, 15:26:00 »
Dit kan ook met een slechte vertaling te maken, hoor. Traduire est tradire: vertalen is verraden
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Nina

« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2002, 21:13:00 »
Ik vind het boek wel meevallen...maar ze gebruikt soms ingredienten die hier niet verkrijgbaar zijn of vrij duur zijn. Het enige leuke eraan vind ik dat er bij staat hoelang het duurt en vanwaar het komt (of is dat in haar andere boek?)

Riekje

« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2002, 14:31:00 »
Ik heb het boek geleend van een vriendin, maar het is ook absoluut niet mijn soort kookboek, vrij uitgebreide en ingewikkelde toestanden, onbekende ingredienten. Niet echt iets wat je dagelijks gaat gebruiken. Ik koop 'm dus ook niet.

Offline nicky_too

• 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Linda McCartney's Beste Vegetarische Gerechten
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2003, 15:24:13 »
Dit boek heb ik ook en ik ben er wel degelijk blij mee. Het bevat gerechten die gebaseerd zijn op diverse internationale keukens, dus dit boek gebruik ik vooral als ik eens iets bijzonders zoek.

Daarnaast ben ik Anglofiel (dol op alles wat Engels is) en dan zit je met dit boek ook wel aardig in de richting, want ook de Engelse keuken komt erin voor.

Ik vond het geen miskoop, maar je moet er inderdaad wel van houden. Kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die er niet zo blij mee zijn.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2003, 00:49:42 »
Het is een mooi boek, mooie foto's, maar er worden af en toe ingrediënten gebruikt die je hier niet kunt vinden of heel duur zijn enz. en das wel minder.
:witch2:

paperlove

« Reactie #12 Gepost op: 30 november 2004, 13:56:10 »
Ik vind het een zeer goed kookboek.
Ik heb er vele ideeën uit gehaald, en er zijn enkele gerechten uit die mn favorietjes geworden zijn.
Jammer genoeg zijn er sommige ingrediënten moeilijk te vinden, maar als je ff zoekt, vind je wel goede vervangers daarvoor.

McCartney

« Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2007, 20:16:28 »
Zou Linda ook beroemd zijn geworden als voorvechtster van vegetarisme als ze met iemand anders was getrouwd? We zullen het nooit weten.
Ik denk dat dat gewoon een toevallige samenloop van omstandigheden is geweest. Zowel Paul als Linda zijn niet als vegetariër geboren. Het verhaal gaat dat Paul McCartney vegetariër werd toen hij een lammetje in de wei zag dartelen. Maar ik heb ook een ander verhaal gehoord. Dat ze achter een vrachtwagen met kippen reden. Linda, die reeds een beroemd fotograaf was, maakte foto's van de beesten die ze wel grappig vond. En beide hadden er plezier in totdat ze die vrachtauto een zijweg in zagen slaan richting slachterij. Toen bekoelde de stemming abrupt.
Sindsdien werden al hun kinderen (James, Stella enz.) vegetarisch opgevoed, op hun oudste dochter Heather (dus niet te verwarren met Heather Mills) na. Zij kwam uit een eerder huwelijk van Paul.

Citaat
Feit is wel dat haar kookboek "Beste Vegetarische Gerechten" haar reputatie geen goed doet. Hier en daar staan debiele opmerkingen als "Linzen worden sneller gaar als je ze een half uur weekt in kokend water".
Wat is daar zo debiel aan als ik vragen mag?
Citaat
In veel gerechten wordt gebruik gemaakt van Linda's eigen nepvlees producten. (Vegetarisch niervet? Is dat ooit op de Nederlandse markt geweest?).
Voor zover ik zelf weet zijn Linda's produkten maar heel kort op de Nederlandse markt geweest en ik heb alleen produkten gezien als "Golden Dumplings" enzo.  Geen vegetarisch niervet. Ze sloegen hier niet snel genoeg aan waardoor de importeur er geheid mee stopte en zich niets meer aantrok van de grote vraag achteraf.
Citaat
Nou zou ik dat zeker ook doen als ik Linda was, maar ik heb geen vega kookboek nodig om te bedenken dat als ik nepvlees in een burrito doe, ik dan een vegetarisch gerecht heb. Dan had ik net zo goed een vlees-kookboek in de ramsj kunnen halen. "Beste vegetarische gerechten" is geen ècht goed kookboek, en met de meeste andere kookboeken in dit forum maak je waarschijnlijk een betere keus.
Als je het kookboek niet zo goed vindt (zelf ken ik het nog niet) kan ik je "Linda's Kitchen" ("Linda's Summerkitchen" en "Linda's Winterkitchen" ooit  aparte boeken, zijn daar onderdeel van) 1995 Bullfinch Press, Little Brown and Company, London, ISBN 0-316-87735-2 wel aanraden. Ik kocht de Engelstalige uitgave toen de Nederlandse editie nog niet bestond maar die is  beslist ook al heel lang in omloop.
De worteltaart is echt heerlijk, hoewel ik persoonlijk de iced sugar (glazuur) liever wegliet. Zelf hou ik ook niet zo van bbq of van bloemetjes eten (wel geprobeerd maar nou nee) maar voor de liefhebbers is daar in elk geval ook veel over te vinden.

Citaat
<BR>Linda McCartney's beste vegetarische gerechten (<I>Linda McCartney On Tour: Over 200 Meat-free Dishes from Around the World</I>)
<BR>Uitgever: De Culinaire Boekerij.
<BR>ISBN: 90 215 23277 8
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>Het boek is niet te bestellen via Bol.com (of ze hebben het wel heel diep in hun database verstopt), maar wel op <a href="http://www.gaia.be" target="_blank">www.gaia.be</a>
<BR>
<BR>
Ik ben beslist nieuwsgierig naar dat boek. Ga een dezer dagen eens op bol.com kijken. Bedankt voor de tip.

McCartney
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2007, 22:16:42 door McCartney »

McCartney

« Reactie #14 Gepost op: 27 juni 2007, 20:20:53 »
Naast dat ik het McCartney-eten altijd vies vond, heb ik de McCartneys nooit sympathiek gevonden. Krijg er een soort jeuk van...
Tel me all about it?

McCartney
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2007, 20:21:24 door McCartney »

McCartney

« Reactie #15 Gepost op: 27 juni 2007, 22:30:22 »
Het boek is niet te bestellen via Bol.com (of ze hebben het wel heel diep in hun database verstopt), maar wel op <a href="http://www.gaia.be" target="_blank">www.gaia.be</a>
Vreemd, maar ik kan het boek helemaal niet vinden op de website van Gaia. Het enige boek dat ik daar kon vinden betreffende Linda McCartney is alleen een biografie over haar getiteld "Linda McCartney: the kindest person in the world".

McCartney
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2007, 22:31:16 door McCartney »

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #16 Gepost op: 27 juni 2007, 23:01:57 »
Het zou kunnen komen omdat je een draad ophaalt uit 2002 en het er wellicht niet meer opstaat.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2007, 23:03:47 door LL de Ling »

McCartney

« Reactie #17 Gepost op: 27 juni 2007, 23:14:37 »
Het zou kunnen komen omdat je een draad ophaalt uit 2002 en het er wellicht niet meer opstaat.
Aha, dom van me. Niet op gelet, op die datum. Tjonge, een vijf jaar oude topic dus al? Maar ik ben dan ook nieuw op dit forum en net terug van een vermoeiende vakantie. Humble appologies.

McCartney

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #18 Gepost op: 28 juni 2007, 13:54:54 »
Citaat
Feit is wel dat haar kookboek "Beste Vegetarische Gerechten" haar reputatie geen goed doet. Hier en daar staan debiele opmerkingen als "Linzen worden sneller gaar als je ze een half uur weekt in kokend water".

Wat is daar zo debiel aan als ik vragen mag?

Een half uur weken in kokend water is een beetje een debiele manier van formuleren. Weken in kokend water is gewoon koken.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2007, 13:55:23 door J@n »

McCartney

« Reactie #19 Gepost op: 28 juni 2007, 17:18:19 »
Een half uur weken in kokend water is een beetje een debiele manier van formuleren. Weken in kokend water is gewoon koken.

Misschien een vertaalfout? Of misschien werd er bedoeld verhit water waarna het gas weer uit gaat? Ik zie namelijk nogal veel vertaalfouten in Nederlandse edities van Engelstalige boeken en vaak is de vertaler er ook nog eens zo trots op om zijn of haar naam erbij te vermelden. Zelf ben ik vaak veel te snel met de Engelse editie te kopen (je weet immers nooit of er eigenlijk wel een Nederlandse uitgave zal komen) en als zodra de goedkopere Nederlandse editie uit blijkt, vind ik het alweer zonde van m'n geld om alwéér een boek te gaan kopen. Maar dan zie ik nog het probleem niet echt.
Wat ik juist echt irritant vond was een kookboekje van Midas Dekkers: "Het vuur geeft de hitte door aan de pan, de pan aan het water en het water aan het voedsel." Wie zit er nou op een uitgebreide wetenschappelijke verhandeling te wachten als ie alleen maar een recept wil lezen? Zonde van de tijd.

McCartney