Vegatopia Forum

De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #40 Gepost op: 15 augustus 2007, 17:45:48 »
Uit piëteit alleen vegetarische ervaringen, neem ik aan?

- Thaise groene curry. Mijn allereerste was meteen ook één van de beste, vol met limoenblaadjes, stukken citroengras en laoswortel zodat het een soort hindernisbaan werd van eetbare en niet-eetbare ingrediënten. Heerlijk, nog steeds één van mijn lievelingsgerechten en het is een schande dat ze iets in potjes verkopen dat dezelfde naam heeft. Straks denken mensen nog dat ze Thaise groene curry geproefd hebben, terwijl ze iets uit een potje aten.

- Uit dezelfde categorie: verse, zelfgemaakte pesto met niet te wrange olijfolie en lichtgeroosterde pijnboompitjes in plaats van de cashewnoten die potjespestomakers erin gooien is onvergelijkbaar met het fabrieksprodukt. Probeer het op zijn minst één keer.

- In India heb ik ooit het meest geniale ontbijt aller tijden gehad. Een dosa met aardappelvulling. Niet om het recept gevraagd - stom, stom, stom. [u=http://www.sailusfood.com/2005/11/19/masala-dosa-sourdough-crepe-wrapped-round-potato-curry-south-indian-tiffinsnack/]Zoiets[/u], was het.

- Amarena-kersen.

- goede calvados.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #41 Gepost op: 15 augustus 2007, 17:52:02 »
- In India heb ik ooit het meest geniale ontbijt aller tijden gehad. Een dosa met aardappelvulling. Niet om het recept gevraagd - stom, stom, stom. [u=http://www.sailusfood.com/2005/11/19/masala-dosa-sourdough-crepe-wrapped-round-potato-curry-south-indian-tiffinsnack/]Zoiets[/u], was het.

Dosa's zijn heerlijk! Ik ben er net voor Koken & zo een stuk over eten in zuid india aan het schrijven. Ik mis de idli's ook (en wil een idli pan :)!)
Eet gezond & eet taartjes

Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #42 Gepost op: 15 augustus 2007, 17:53:14 »
Straks denken mensen nog dat ze Thaise groene curry geproefd hebben, terwijl ze iets uit een potje aten.

Ik heb nooit die groene curry uit een potje geprobeerd, omdat er steevast vis op de ingredientendeclaratie staat (als ik me niet in de kleur van de curry vergis :P).
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Online Sam

  • ******
  • 7.178
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #43 Gepost op: 16 augustus 2007, 09:08:57 »
Vorige week op de Parade: Aardbei-Madame Jeanet ijs. Wat een ongelofelijk goede combinatie... Tong die ijskoud is en tegelijkertijd helemaal branderig aanvoelt... Hmmm!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #44 Gepost op: 16 augustus 2007, 14:14:34 »
Ik ben wel geïnteresseerd!
Benodigdheden voor de ketoprak: blok tofu, 100gr. tauge, 100gr. fijngesneden kool (witte, savooye- of groene kool), 1 eetlepel pindakaas, olie, azijn.

Kruiden: 5 eetlepels gesnipperde uien, 2 gesnipperde teentjes knoklook, 1 theelepel sambal oelek, 1 theelepel javaanse suiker (toko), 2 eetlepels ketjap, zout (doe ik nooit), 1 eetlepel fijngehakte selderie (blad), halve eetlepel gehakte bieslook.

De javaanse suiker kan je vervangen door bruine suiker.

Werkwijze: was de tauge, dompel even in kokend water en laat uitlekken.
Snijd de tofu in blokjes en bak die in de olie geelbruin.
Bak in het restant van de olie de helft van de uien, bestemd voor het strooisel (je kan ook kant en klare gebakken uitjes nemen voor het strooisel). Wrijf de rest van de uien met de knoflook, sambal en suiker tot een brij, meng hier doorheen de pindakaas en fruit deze brij op in olie. Leng deze massa met de ketjap en de azijn aan tot een saus ( als hij te dik is wat meer ketjap en wat extra azijn) en meng eerst de tofu en daarna de kool, en de selderie en op het laatste moment de tauge hier doorheen. Opdienen met ui-strooisel erover en de bieslook erover.

Online Sam

  • ******
  • 7.178
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #45 Gepost op: 16 augustus 2007, 15:43:09 »
Hoort dit gerecht nu warm of koud gegeten te worden? Ik kom verschillende dingen tegen op internet...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #46 Gepost op: 17 augustus 2007, 07:11:05 »
Hoort dit gerecht nu warm of koud gegeten te worden? Ik kom verschillende dingen tegen op internet...
Volgens mij is het de bedoeling dat het warm gegeten wordt. Lijkt mij gezien de pindakaas die erin gaat ook lekkerder. Als het koud wordt stijft de saus op en dat lijkt mij niet lekker.

Online Sam

  • ******
  • 7.178
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #47 Gepost op: 17 augustus 2007, 08:03:10 »
Dacht ik eerst dus ook, maar toen dacht ik aan gado-gado, dat is ook met pindasaus en dat wordt ook koud gegeten (met de warme saus). Hier dus een recept dat zegt dat het allebei koud gegeten wordt. Ik vind jouw recept en het warm eten een stuk lekkerder klinken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #48 Gepost op: 17 augustus 2007, 13:41:51 »
Wel het proberen waard. Als je eters krijgt hoef je niet in de keuken te staan.

Offline Nina V.

  • **
  • 51
  • Geslacht: Vrouw
    • Creatief op Commando
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #49 Gepost op: 19 augustus 2007, 11:02:01 »
* Als kind: gras en boomblaadjes. Het vegetarisme zat er al vroeg in. ;D
* 5 verschillende soorten zeewier op een bedje van ijs (bij het Okura Hotel in Amsterdam... goddelijk)
* Verse artisjokken met citroendip, gemaakt door mijn vriend
* Knetterdure, verse pesto
* Telt een drankje ook? Laatst bestelde ik een Mojito, en bleek dat ze de complete cocktail in de blender hadden gegooid: een soort ijsdrank vol verse munt en rum, hmmmm!

piewie

Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #50 Gepost op: 25 augustus 2007, 12:14:45 »

culinaire hoogstandjes van de afgelopen twee weken:

-dalmados: notenrijst met feta in wijnbladeren.
-cassavepannekoeken (van de toko)
-gembersojaijs (bijzonder lekker)
-koffiesoep
-roerbakgroentengriesmeëlpudding (bijzonder vies)

Offline Nina V.

  • **
  • 51
  • Geslacht: Vrouw
    • Creatief op Commando
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #51 Gepost op: 25 augustus 2007, 21:07:12 »
Dat laatste.... is dat een mislukt experiment?  ???
Het klinkt niet best!  ;)

marielouise

Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #52 Gepost op: 30 augustus 2007, 11:51:43 »
1 van de meest vreemde dus ook vrij bijzondere dingen die ik gegeten heb,jaren terug.....
mijn dochter was 7,samen met mijn man,die dus niet kan koken,hebben ze nasi gemaakt,rijst met sambal erdoor heen....tata...klaar! :-\,toetje was nog vreemder(door mijn dochter bedacht)een gekookt ei waar een stuk appel uit stak ;D ??? ;D....

het meest lekkere....dosa met een soort pasta van kokos en pepers,heerlijk
en soddi...een soort soep met allerlei kruiden wat je over de rijst heen giet,echt heel lekker
mijn zelfgemaakte barra`s met madame jeanet pepers

Online Sam

  • ******
  • 7.178
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #53 Gepost op: 30 augustus 2007, 12:48:06 »
mijn zelfgemaakte barra`s met madame jeanet pepers
Recept! Recept!  :hungry:
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

marielouise

Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #54 Gepost op: 30 augustus 2007, 13:17:04 »
bij de toko barra meel halen

je mixt het barra meel met lauw-warm water totdat je een soepel deeg hebt,je kunt er hier al ingredienten aan toevoegen als je wilt,maar ik vind het lekkerst als je een gewoon deeg hebt.
nah goed,half uurtje laten staan.
olie verhitten
pak een stukje van het deeg en draai er een bolletje van(een beetje olie op je handen verhelpt een hoop ellende qua plakkerigheid)
bolletje plat drukken totdat je een ronde platte schijf hebt,trek een gat in het midden en bak ze per 3 in de olie totdat ze lekker bruin zijn en wat opgezollen zijn.

de madame jeanet pepers schoonmaken(stuk of 3)1teentje knoflook,beetje zout...fijn malen met wat olie....en voila,een heerlijk heet smeerbaar goedje

heerlijk op een barra,maar ik smeer het ook wel eens op een broodje kaas,ook erg lekker

Online Sam

  • ******
  • 7.178
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #55 Gepost op: 30 augustus 2007, 16:09:39 »
Bedankt, klinkt erg lekker!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #56 Gepost op: 04 september 2007, 17:17:15 »
Elke keer als ik de topic titel zie dan moet ik aan vlees denken. Alle 'bijzondere' dingen die ik ooit heb gegeten waren helaas toch wel van een dier afkomstig. Ik kan jullie niks aanraden dus  :P


Chris H

Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #57 Gepost op: 23 september 2007, 14:04:55 »
Elke keer als ik de topic titel zie dan moet ik aan vlees denken. Alle 'bijzondere' dingen die ik ooit heb gegeten waren helaas toch wel van een dier afkomstig. Ik kan jullie niks aanraden dus  :P
Lol, mijn mamma was altijd wel in voor iets nieuws, ook qua dierlijk, maar tripe (pens), lever en hersenen horen nog altijd tot de afschuwelijkste dingen ooit. Oh ja en gezond deed ze ook wel eens: gebroken eierschaal door de pannekoek, "om je kalk aan te vullen". (Verder wel een gelukkige jeugd gehad hoor ;) )

Wonderlijk lekker: dubbel gedopte verse tuinbonen (dus heel decadent alleen de kern van de boon).
Warme platte appeltaart met vanilleijs na een lange dag fietsen.
Water tijdens een bergwandeling mid-augustus.


SquareRoot

Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #58 Gepost op: 26 september 2007, 16:17:22 »
bij de toko barra meel halen

je mixt het barra meel met lauw-warm water totdat je een soepel deeg hebt,je kunt er hier al ingredienten aan toevoegen als je wilt,maar ik vind het lekkerst als je een gewoon deeg hebt.
nah goed,half uurtje laten staan.
olie verhitten
pak een stukje van het deeg en draai er een bolletje van(een beetje olie op je handen verhelpt een hoop ellende qua plakkerigheid)
bolletje plat drukken totdat je een ronde platte schijf hebt,trek een gat in het midden en bak ze per 3 in de olie totdat ze lekker bruin zijn en wat opgezollen zijn.

de madame jeanet pepers schoonmaken(stuk of 3)1teentje knoflook,beetje zout...fijn malen met wat olie....en voila,een heerlijk heet smeerbaar goedje

heerlijk op een barra,maar ik smeer het ook wel eens op een broodje kaas,ook erg lekker

Barra deeg moet je zelf maken, met de meel van de toko krijg je vieze troep barra's. Je moet urdi erwten laten weken in water, in de moulinex malen, masala/komijnen/ knoflook erbij mengen, de helft van het mengsel opvullen met witte meel. Eventueel bladgroenten (tayerblad) erdoorheen mengen.
« Laatst bewerkt op: 26 september 2007, 16:21:34 door SquareRoot »

petra

Re:De 5 meest bijzondere dingen die je ooit at
« Reactie #59 Gepost op: 01 oktober 2007, 18:47:02 »
Het is al weer lang geleden dat ik op vegatopia kwam, om over posten niet te spreken. Maar vijf bijzondere dingen die ik ooit heb gegeten wil ik wel met jullie delen. En misschien is er nog wel iemand die een recept of restaurant weet zodat er opnieuw van kan genieten!

1. Rasmalai (indiaans nagerecht)
2. Flude skum o.i.d  (toen ik een jaar  of zeven was, op vakantie in Denemarken, kreeg je op je ijsje een dot roze schuim :P)
3. Chocolate cookies van Delhaize merk 365 (Belgische supermarkt)
4. Muzzarella pizza van Podesta, Buenos Aires, Pueyrredon x Rivadavia
5. vers croissantje met banketbakkersroom