Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariër

Kiwi

Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #280 Gepost op: 18 maart 2010, 07:27:18 »
Volgens mij is dat ook bij Nederlandse bloedbanken een vraag; of je, als man, seks met een andere man hebt gehad. In hoeverre ze je bij een bevestigend antwoord daarop zullen afwijzen weet ik niet.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #281 Gepost op: 18 maart 2010, 09:29:11 »
Ja, daar wijzen ze je op af. Maar misschien niet als je de laatste zes maanden geen seks met een andere man gehad hebt.
(De reden is dat ze een hiv-test gebruiken die in een heel vroeg stadium geen uitsluitsel geeft, het is goedkoper dat te doen en enorm veel mensen af te wijzen dan een betere test te gebruiken.)
This is between me and the vegetable!

Offline greet

• 2.671
« Reactie #282 Gepost op: 18 maart 2010, 12:55:13 »
De enige manier om het iets vroeger te zien is PCR, denk ik, en dat is wel heel veel keren duurder. Dan wordt het onbetaalbaar, en das ook niet de bedoeling.

Offline lieve lijn

• 4.047
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #283 Gepost op: 18 maart 2010, 15:05:20 »
Ik twijfel nog of ik plasma wil gaan geven of niet.. de wijzer neigt naar ja maar twijfel toch nog.
als mijn broertje het kan moet ik het ook kunnen toch  ;)

iemand nog goede redenen om me te helpen mezelf over de streep te trekken?
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #284 Gepost op: 18 maart 2010, 15:40:15 »
Waarom zou je het laten?
Mensen die bij een bloedbank werken worden volgens mij op extreme liefheid geselecteerd. (En geef toe, wanneer heb je voor het laatst het compliment 'zo, jij hebt mooie aderen' gekregen?)
This is between me and the vegetable!

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #285 Gepost op: 18 maart 2010, 15:43:08 »
omdat ik dus niet zo heeeel makkelijk te prikken ben.. dat houdt me tegen  ;)
die opmerking zoo jij hebt mooie aderen krijg ik dus ook niet zo snel. ben 1x met 2 enorme blauwe armen terug gekomen van de bloedbank en dat beeld (en twee dagen daardoor niet fatsoenlijk kunnen werken zonder paracetamol) houdt me tegen  ;)

niet reeël ik weet t.. maar ben daardoor wel een beetje huiverig
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #286 Gepost op: 18 maart 2010, 15:44:41 »
Maar waarom zou je het dan doen?

Mij hebben ze het wel eens afgeraden omdat ik niet zulke mooie aderen heb. Ze vinden me beter als volbloeddonor.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #287 Gepost op: 18 maart 2010, 15:54:17 »
Waarom zou je het laten?
Mensen die bij een bloedbank werken worden volgens mij op extreme liefheid geselecteerd. (En geef toe, wanneer heb je voor het laatst het compliment 'zo, jij hebt mooie aderen' gekregen?)
Iedere keer als ik een dokter zie, of een zuster of iemand anders met een witte jas. Die griezels zoeken gewoon naar excuses om me te prikken.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #288 Gepost op: 18 maart 2010, 15:59:50 »
Maar waarom zou je het dan doen?

Mij hebben ze het wel eens afgeraden omdat ik niet zulke mooie aderen heb. Ze vinden me beter als volbloeddonor.

omdat het de laatste xen wel prima gegaan is, en vriendin die prikt op de poli in t ziekenhuis dat t moet kunnen
omdat ze tekort hebben aan donoren voor plasma
omdat t voelt als iets wat ik moet doen..

die laatste is natuurlijk erg vaag, zal er nog eens naar informeren als ik weer voor donatie mag

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #289 Gepost op: 18 maart 2010, 16:30:55 »
Is plasmadonorschap dan zwaarder of intensiever voor je aderen?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #290 Gepost op: 18 maart 2010, 17:11:01 »
je zit langer en het is een iets dikkere naald.

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #291 Gepost op: 18 maart 2010, 17:29:53 »

Dat is tegen mij ook wel eens gezegd en precies de reden dat ik bloeddonor blijf.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline ~Bianca~

• **
  • 31
« Reactie #292 Gepost op: 18 maart 2010, 19:11:52 »
Nou, ik had vandaag ook mijn eerste afspraak bij de bloedbank. Helaas heb ik geen 'mooie aderen'.. die lieve mevrouw heeft mijn beide elleboogholtes lekgeprikt, en er met heel veel moeite net de 4 buisjes mee kunnen vullen die ze nodig hebben voor het ben-jij-geschikt-onderzoek.. Ik ga ergens in juni toch proberen om bloed te geven (d.w.z. als ik geschikt ben); hopelijk is mijn bloed dan wat gewilliger om mijn lichaam te verlaten.  ;)

En de afspraak 'staat' pas in juni omdat ik, net als sommige anderen hier, een te laag Hb heb.. ik zat op 6.6, 6.9 en 7.3. Op de grens van bloedarmoede dus. :o Morgen de huisarts maar eens bellen voor een afspraak.. En morgenavond eet ik iets met spinazie ;)

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #293 Gepost op: 19 maart 2010, 23:56:01 »
Nou, ik had vandaag ook mijn eerste afspraak bij de bloedbank. Helaas heb ik geen 'mooie aderen'.. die lieve mevrouw heeft mijn beide elleboogholtes lekgeprikt, en er met heel veel moeite net de 4 buisjes mee kunnen vullen die ze nodig hebben voor het ben-jij-geschikt-onderzoek..

Gelukkig hoeft het de volgende keer maar 1 keer raak te zijn, maar zeg het wel tegen degene die je prikt. Ondertussen weet ik wel ongeveer hoe lastig het is, en dat de naald ook echt goed moet "liggen" anders stroomt het echt niet.

Succes met het opkrikken van je HB,. Kijk voor tips ook in deze draad of  hier.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2010, 00:01:46 door LL de Ling »

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #294 Gepost op: 20 maart 2010, 00:21:47 »
Bij mij zitten ze ook vaak ee paar minuten op mn ellebogen te kloppen en te tikken.. te fronsen.. een stapje terug doen...en dan vol gas prikken ze zo iedere keer raak.
Doordat het bloed ook weer terug moet is het een iets dikkere naald inderdaad, maar ik heb er echt nog nooit pijn aan over gehouden.
Heb nu nog wel een klein beetje blauwe plekjes(1e x) van vorige week, maar dat moet vast over zijn als ik over twee weken weer ga ;)

Offline ~Bianca~

• **
  • 31
« Reactie #295 Gepost op: 20 maart 2010, 15:05:05 »
Nou, mijn beide elleboogholtes waren toch behoorlijk blauw (nu zijn ze groengelig).. maar ach, ik heb er vandaag al geen last meer van. Als het goed is staat er nu trouwens al een aantekening op mijn 'dossier' dat ik een 'lastig geval' ben ;)

Maar goed, mijn Hb dus.. mijn huisarts vond het geloof ik nogal onzinnig dat ik daarvoor langsgekomen was. Maar ze heeft me wel voor een maand ijzerpilletjes meegegeven; over ijzerrijk eten hebben we het nauwelijks gehad.. eerlijk gezegd vond ik haar niet erg behulpzaam/aardig. Volgende keer maar zorgen dat ik weer bij haar collega op bezoek mag. En ach, voor voedingstips kan ik inderdaad hier al terecht :)

« Reactie #296 Gepost op: 23 mei 2010, 22:46:30 »
Ik ben sinds mijn 18e bloeddonor (evenals orgaan- en beenmergdonor).
Waarschijnlijk door het vegetarisme ga ik heel vaak voor niks... 9 van de 10 keer een te laag Hb-gehalte...  ???
Blijf toch gaan, maar moet wel nog doorgeven dat ze me dan maar minder oproepen.
I abhor vivisection with my whole soul. All the scientific discoveries stained with innocent blood I count as of no consequence--Gandhi

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #297 Gepost op: 23 mei 2010, 22:48:32 »
Ik ben sinds mijn 18e bloeddonor (evenals orgaan- en beenmergdonor).
Waarschijnlijk door het vegetarisme ga ik heel vaak voor niks... 9 van de 10 keer een te laag Hb-gehalte...  ???
Blijf toch gaan, maar moet wel nog doorgeven dat ze me dan maar minder oproepen.

Is plasma donor dan niet iets voor jou? Krijg je je rode bloedcellen weer terug.
Ik ben zelf erg tevreden over de overstap.

« Reactie #298 Gepost op: 23 mei 2010, 22:49:57 »

Is plasma donor dan niet iets voor jou? Krijg je je rode bloedcellen weer terug.
Ik ben zelf erg tevreden over de overstap.

[/quote]

Als mijn Hb-waarde te laag is kan ik ook geen plasma geven.
I abhor vivisection with my whole soul. All the scientific discoveries stained with innocent blood I count as of no consequence--Gandhi

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #299 Gepost op: 23 mei 2010, 22:52:10 »
Maarr...... dan nemen ze ook niet elke keer als het wél mag je hemoglobine weer af.

Mijn HA wilde mij trouwens geen ijzer geven. Dan moest ik eerst maar rosbief gaan eten.
Ik zou zo met je van HA willen ruilen, Bianca.