Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariër

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #260 Gepost op: 11 februari 2010, 09:33:26 »
Maar dat gaat over, wat zal het zijn, 50 ml? Dat is dus 1% van je bloed. Daar mis je weinig aan lijkt me.
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #261 Gepost op: 11 februari 2010, 11:38:11 »
Tja, iedereen zegt wel altijd dat het zo weinig is, maar ik geloof daar niet zoveel van hoor.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #262 Gepost op: 11 februari 2010, 13:05:09 »
Het is ook weinig. Ik ben toevallig eens bloed wezen prikken voor en na mn mestruatie en mn hb was gelijk.
Ik denk dat het opbouwen van je slijmvliezen, dat dáár de ijzer in gaat zitten.

@Schanulleke; ik mis in je actieplan alleen nog het combineren van ijzerrijk voedsel met vit C.  Maar als je dit een poos volhoudt dan zou het toch echt goed moeten gaan. Mooi actieplan!
Ik bleef ook heel lang hangen rond de 7,4- 7,5 en heb eerst een poosje aan de ijzerpillen gezeten om over die hobbel heen te komen.
Dat was zo fijn! ik had geen idee dat ik daarvoor moe was, maar daarna voelde ik me zo ontzettend fit!

Schanulleke

« Reactie #263 Gepost op: 12 februari 2010, 15:54:24 »
@Schanulleke; ik mis in je actieplan alleen nog het combineren van ijzerrijk voedsel met vit C. 

Ge-update actieplan ;):

- IJzeropbouwende formule van Etos gaan slikken (niet vega, maar dat moet dan maar)
- Trouw iedere dag bij het avondeten een glas Roosvicee Ferro (ben ik te laks mee)
- Iedere dag een boterham met appelstroop mee naar mijn werk
- Minimaal een keer in de week groene bladgroenten gaan eten
- Er beter op gaan letten dat ik ijzerrijke producten niet met calciumrijke producten combineer
- ijzerrijke producten wel met vitamine C-rijke producten combineren

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #264 Gepost op: 12 februari 2010, 18:21:12 »
:) Dat gaat helemaal goed komen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #265 Gepost op: 14 februari 2010, 22:17:55 »

- Er beter op gaan letten dat ik ijzerrijke producten niet met calciumrijke producten combineer

IJzer wordt vooral geblokkeerd door producten rijk aan fytinezuur, dus dat kun je evt. ook aanpakken:

http://voeding.web-log.nl/voeding/2006/07/eten_van_volkor.html
http://www.nrc.nl/wetenschap/article1802270.ece/Toevoegen_van_ijzer_aan_voeding_helpt_vaak_niet

Schanulleke

« Reactie #266 Gepost op: 15 februari 2010, 17:56:48 »

IJzer wordt vooral geblokkeerd door producten rijk aan fytinezuur, dus dat kun je evt. ook aanpakken:

http://voeding.web-log.nl/voeding/2006/07/eten_van_volkor.html
http://www.nrc.nl/wetenschap/article1802270.ece/Toevoegen_van_ijzer_aan_voeding_helpt_vaak_niet

Nou, dan de update maar weer updaten... ;):

- IJzeropbouwende formule van Etos gaan slikken (niet vega, maar dat moet dan maar)
- Trouw iedere dag bij het avondeten een glas Roosvicee Ferro (ben ik te laks mee)
- Iedere dag een boterham met appelstroop mee naar mijn werk
- Minimaal een keer in de week groene bladgroenten gaan eten
- IJzerrijke producten wel met vitamine C-rijke producten combineren
- IJzerrijke producten niet met fytinerijke producten combineren

Nog meer suggesties? ;)

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #267 Gepost op: 15 februari 2010, 21:25:25 »
Niet zo moeilijk doen. De grens bij de bloedbank is gebaseerd op de situatie dat je geen verschil moet merken als er een halve liter bloed uit is, daarom moet je 10% HB 'extra' hebben. Als je die niet hebt, moet je niet geven, maar verder ook vooral niet moeilijk doen. Tenzij je bloedarmoedig laag zit, maar dat zouden ze tegen je gezegd hebben.
This is between me and the vegetable!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #268 Gepost op: 15 februari 2010, 21:28:15 »
Ik weet het niet, het kan best goed zijn om even een maandje flink op te letten. Ik had ook een laag HB (maar dus niet heel laag) en voelde me dus zo ontzettend veel fitter toen ik ijzertabletten ging slikken.
Had opeens conditie zonder dat ik er íets aan heb hoeven doen. Heerlijk!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #269 Gepost op: 09 maart 2010, 21:44:53 »
Vandaag voor het eerst weer geweest. Na 2+ maand zonder extra vitamine pillen vroeg ik me serieus af hoe het met mn HB zou zijn.
1e keer prikken: 7.6 te laag, moet minimaal 7.8 zijn.
Dan meteen 2x geprikt: 8.1 en 8.2!!
Ik vind die tweede waardes een stuk leuker.

De grens is tegenwoordig verlegd en je mag nu na twee weken weer doneren. Zou dit negatieve gevolgen hebben? Anders heb ik er niet zoveel moeite mee denk ik.

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #270 Gepost op: 17 maart 2010, 15:54:14 »
Vandaag voor het eerst weer geweest. Na 2+ maand zonder extra vitamine pillen vroeg ik me serieus af hoe het met mn HB zou zijn.
1e keer prikken: 7.6 te laag, moet minimaal 7.8 zijn.
Dan meteen 2x geprikt: 8.1 en 8.2!!
Ik vind die tweede waardes een stuk leuker.

De grens is tegenwoordig verlegd en je mag nu na twee weken weer doneren. Zou dit negatieve gevolgen hebben? Anders heb ik er niet zoveel moeite mee denk ik.

Fijn!

Ik werd ook weer opgeroepen nadat mijn HB vorige keer te laag was. Ik heb dus netjes Roosvicee Ferro genomen de laatste tijd en mijn HB was nu 8.7! :D
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Schanulleke

« Reactie #271 Gepost op: 17 maart 2010, 16:25:43 »

Wat bedoel je precies, Lel? Twee weken nadat je gedoneerd hebt? Of twee weken nadat je afgekeurd bent?

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #272 Gepost op: 17 maart 2010, 16:28:09 »
na plasma donatie mag je na 2 weken weer geven...
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #273 Gepost op: 17 maart 2010, 16:32:47 »
Na een maand, toch?

Toen ik de vorige keer afgekeurd werd, werd mij verteld dat ik die periode dan niet mocht geven. Het duurde vier maanden voor ik weer werd opgeroepen. Ik kan me niet voorstellen dat dat nu veranderd is.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #274 Gepost op: 17 maart 2010, 16:40:25 »
maar ben jij bloed of plasma donor? bloed geef je maar een x of 3 tot 4 per jaar gemiddeld. Plasma elke maand
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #275 Gepost op: 17 maart 2010, 16:43:46 »
Beetje verwarrende post inderdaad...

Zelf ben ik bloeddonor, maar ik dacht dat je als plasmadonor na een maand weer mag geven en niet al na twee weken.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #276 Gepost op: 17 maart 2010, 16:44:46 »
tis zelfs zo dat als je plasma geeft je de afspraak niet verder dan een maand vooruit kan plannen  ;) dat kan t computersysteem niet aan  ::)

Schanulleke

« Reactie #277 Gepost op: 17 maart 2010, 16:45:02 »
Mij is het volgende verteld:

- bloeddonoren die worden afgekeurd: 3 maanden niet doneren
- plasmadonoren die worden afgekeurd: idem dito
- bloeddonoren mogen - afhankelijk van het geslacht - om de vier of zes maanden doneren (3x per jaar voor mannen, 2x per jaar voor vrouwen)
- plasmadonoren - zowel mannen als vrouwen - mogen om de twee weken doneren

Weet niet of deze info nog up to date is. Er kan uiteraard altijd iets veranderen.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #278 Gepost op: 17 maart 2010, 17:30:47 »
Ik heb weer eens geinformeerd naar het West Nijl virus, en de tijd die tussen bezoek aan Noord Amerika en bloed geven moet zitten, is nu teruggebracht van 3 maanden tot 1 maand. Fijn, dan kan ik hopelijk over een paar maanden ook weer eens bloed geven!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #279 Gepost op: 18 maart 2010, 01:41:49 »
Fijn dat er zo veel bloeddonoren onder de Vegatopianen zijn! Bloed geven is belangrijk - en, ondanks de tijd die je ermee kwijt bent, erg gemakkelijk. Ik ben dus jarenlang bloed- en daarna plasmadonor geweest. Zodra de Duitse Bloedbank besluit dat ze ook mijn donatie op prijs stellen, ben ik weer van de partij. Ondanks het mannetje dat serieus meende dat homo's per definitie ontrouw zijn en onveilige seks hebben.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength