Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariër

Offline LelleL

• 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #140 Gepost op: 23 juli 2009, 21:53:43 »
Misschien willen ze het mensen gewoon niet opdringen om bloed te geven en ervoor zorgen dat mensen te alle tijden nee durven zeggen ofzoiets. Zit ik nu te denken. Ik wilde alleen een schouderklopje met een 'Wat goed van jou, dat je toch komt. We hebben meer mensen zoals jij nodig." Maar ja, zo gaat dat zelden he.

Offline Chantal

• 127
« Reactie #141 Gepost op: 24 juli 2009, 12:58:26 »
Dat denk ik ook, ze willen het mensen niet opdringen. Ik heb bij de bloedbank gewerkt toen ik nog heel bang voor naalden was en daar zeiden ze ook tegen mij dat ik dan gewoon geen bloed moest geven. Maar ik heb dan ook helemaal geen interessante bloedgroep, daar hebben ze er genoeg van. Maar als je nu O of AB- hebt of zo dan zijn ze heel blij met je, denk ik. :)

Overigens, als je b.v. onderweg bent van de bloedbank en je rijdt je auto in de prak, of je valt van je fiets omdat je je ineens slapjes voelt, dan ben je verzekerd via de bloedbank (in Nederland iig). Even melden dus :)

Schanulleke

« Reactie #142 Gepost op: 26 juli 2009, 20:47:10 »
Vraagje: weet iemand hoe lang je geen bloed mag geven als je een tekenbeet hebt gehad? Ik heb vanochtend namelijk een teek bij mezelf ontdekt. Ik had jeuk op mijn onderrug. Ik voelde een bobbeltje, begon te krabben en kwam er daarna pas achter dat ik een teek had losgekrabt. Ik heb geprobeerd de achtergebleven teekresten zo goed mogelijk te verwijderen (gaat wel moeilijk als je je onderrug niet kan zien en er ook nauwelijks bij kan met je handen), maar het beest is natuurlijk wel op een compleet verkeerde manier verwijderd met alle risico's van dien. Het lijkt me verstandig om even bij de huisarts langs te gaan voor een antibioticakuur o.i.d. Ik heb halverwege augustus weer een afspraak staan bij de bloedbank. Kan ik gewoon gaan?

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #143 Gepost op: 26 juli 2009, 20:54:32 »
Zou gewoon even bellen naar de bloedbank.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #144 Gepost op: 26 juli 2009, 23:01:06 »
Ik zou ze idd even mailen of bellen.  In elk geval wel melden.
En probeer die beet in de gaten te houden, mocht er een rode kring om komen dan zsm richting huisarts ivm Lyme.

Schanulleke

« Reactie #145 Gepost op: 27 juli 2009, 14:56:07 »
Ben vanochtend naar de huisarts geweest. De kans dat een teek besmet is met de Lyme-bacterie is ongeveer 20%, dus ik hoef gelukkig nog geen antibioticakuur zolang ik geen klachten (o.a. rode uitslag) heb. Wel moet ik over 6 weken mijn bloed laten prikken op antistoffen tegen Lyme. Ik zou me kunnen voorstellen dat de bloedbank die uitslag liever even afwacht, dus bellen is inderdaad het beste.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #146 Gepost op: 28 juli 2009, 21:14:55 »
Donderdg 09:00 m'n eerste plasma donatie!

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #147 Gepost op: 28 juli 2009, 21:16:09 »
gisteren kreeg mijn vader de oproepkaart voor plasma afspraak om uhm 9 uur gisterochtend... uhm ja.. en dan vinden ze t gek dat je niet komt.. (hij was zijn agenda een x vergeten)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #148 Gepost op: 30 juli 2009, 10:49:44 »
Voor het eerst geweest!
Plasma apparaat is inderdaad wel geinig en je hebt wat om naar te kijken als je daar zo ligt, maar als ik te lang kijk naar het bloed dat mn armpie uit sijpelt dan, nu ja, dat kan ik gewoon beter niet doen.

Was wel een beetje een doos geweest. Was gisteravond eigenlijk al met dorst gaan slapen en vanochtend een half glaasje sinaasappelsap naar binnen gegoten en toen doneren. Niet slim. Tijdens de laatste ronden werd ik dan ook heel misselijk. Gelijk allemaal lieve mensjes om je heen, lekker liggen, nog een vers kopje thee, knietjes even omhoog en toen ging het weer een stuk beter. Advies: genoeg drinken voor je heen gaat.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #149 Gepost op: 30 juli 2009, 10:58:42 »
Tenzij je neigt naar een laag Hb. Een pot thee van tevoren zorgt dan vrijwel zeker voor een te laag Hb.
This is between me and the vegetable!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #150 Gepost op: 30 juli 2009, 11:05:52 »
Owh.
Zat nu op 7,9 (daling van 0,4 in één maand). Als dat zo doorgaat dan houdt het snel op met doneren als ik ook nog eens geen thee mag.
Overigens is echte, zwarte thee sowieso slecht voor je HB gehalte, het remt de opname van ijzer.
Dus drink alleen nog maar brandnetel thee :yummie:

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #151 Gepost op: 30 juli 2009, 11:15:19 »
Maar daal je hard of schommel je hard?
Enne, ik had het over een pot thee vlak voor je donatie. Dan heeft de (vermeende? ik heb het nooit gehoord, ook niet in het lijstje tips van de bloedbank) ijzeropname-dempende werking van zwarte thee helemaal geen invloed meer (want het Hb zit dan al in je bloed) maar alleen de verdunnende werking van zoveel vocht.

Ik word trouwens erg benieuwd naar die Hb-opname-remmende werking van zwarte thee. Wat in de thee doet dat dan? (ik zet mijn geld eigenlijk op de melk...)

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #152 Gepost op: 30 juli 2009, 12:00:44 »
Ik word trouwens erg benieuwd naar die Hb-opname-remmende werking van zwarte thee. Wat in de thee doet dat dan? (ik zet mijn geld eigenlijk op de melk...)
;D geen melk in mn thee hier. En ik snapte wel dat je het verdunnende effect bedoelde, maar in combi met de thee moest ik daar opeens aan denken.
Een arts van het LUMC zei mij eens dat er 3 risicogroepen waren voor bloedarmoede: Vrouwen, vegetariers en mensen die veel thee drinken.
Het zal aan de theine moeten liggen want da's het grootste verschil met kruidenthee volgens mij.

Hier staat dat het niet waar is overigens.
hier weer dat het wel invloed heeft.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #153 Gepost op: 30 juli 2009, 12:19:40 »
Ik dacht dat looizuur een reactie/binding met het ijzer aangaat.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #154 Gepost op: 30 juli 2009, 12:22:50 »
Looizuur, dat was het. Maar al googelend kom ik alleen op natuurgeneeskunde sites, fonteine enzo.
En kan zijn dat deze wijsheid inmiddels alweer achterhaald is.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #155 Gepost op: 30 juli 2009, 12:42:40 »
Ik dacht dat looizuur een reactie/binding met het ijzer aangaat.

Wat gek zou zijn, want ik had begrepen dat kalk de opname van ijzer remt (en dat je daarom zou kunnen overwegen geen melk bij je avondeten te drinken). En dat sinaasappelsap (of misschien zelfs vitamine C) juist goed is, en dat is (een) zuur.

« Reactie #156 Gepost op: 30 juli 2009, 12:46:11 »
Om het nog ingewikkelder te maken:

Citaat
Looizuur is dus niet hetzelfde als wat onder de verzamelnaam tannine verstaan wordt, waarschijnlijk komt dit met de verwarring van tannic acid → looizuur en tannins → tanninen. Zwarte thee bevat bijvoorbeeld geen looizuur (tannic acid), maar wel andere tanninen. Groene thee echter bevat wel looizuur (gallotannine).

Wat zou suggereren dat de ijzeropnamebelemmerende werking van zwarte thee niet door looizuur wordt veroorzaakt, maar door (een) andere tannine(s).

Ook vraag ik me af of een tannine per se een zuur moet zijn.

En het Voedingscentrum zegt:
Citaat
Calcium remt de opname van heem-ijzer, maar niet of nauwelijks van non-heemijzer.

Waaruit je zou mogen opmaken dat een verminderde ijzeropname door calcium voor vegetariers niet (of minder?) van toepassing is.

« Laatst bewerkt op: 30 juli 2009, 13:09:52 door T@co ñ@ñ@ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Schanulleke

« Reactie #157 Gepost op: 18 augustus 2009, 21:58:20 »
Morgen voor het eerst weer doneren. Althans, als ik deze keer wel door de keuring kom. De tekenbeet was trouwens geen probleem. Ik heb er even over gebeld: als de beet langer dan een week geleden is en je hebt vooralsnog geen klachten of uitslag, dan mag je zonder problemen doneren. Nu alleen het ijzer nog...

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #158 Gepost op: 18 augustus 2009, 22:14:21 »
Succes!
Ik mag volgende week weer, onder dezelfde voorwaarden.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #159 Gepost op: 18 augustus 2009, 22:16:02 »
De tekenbeet was trouwens geen probleem. Ik heb er even over gebeld: als de beet langer dan een week geleden is en je hebt vooralsnog geen klachten of uitslag, dan mag je zonder problemen doneren.

Dat verbaast me, zeker omdat één week niets zegt over b.v besmetting met Borrelia burgdorferi (veroorzaker van de ziekte van Lyme).  Als ik nog eens bloed ga geven ga ik mij toch eens informeren achter de Belgische regels.