Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariër

Offline Xiara

• 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #120 Gepost op: 20 juli 2009, 17:37:47 »
Toen ik bloed gaf voelde ik mij achteraf idd redelijk slap.
Niet duizelig en zo, maar ik had weinig puf meer om daarna nog van alles te gaan doen.

Geef nu overigens geen bloed meer. Begon er mee dat ik het hier een rare bloedbank vind en later bleek dat ik hemofilie heb, dan is bloed geven een iets minder strak plan.
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #121 Gepost op: 20 juli 2009, 18:24:02 »
Dat klopt.  Maar bovendien is het gemiddelde bloedverlies bij een menstruatie zo'n 50 mm. In vergelijking met de 350-500 ml bloed die men afneemt bij het geven van bloed is dat totaal verwaarloosbaar.
Maar 50 keer 12 of 13 is wel 600-650. Zietu? Koppel dat aan een gemiddeld lager bloedvolume bij vrouwen (ca. 300 ml) en dan zit je al op twee keer bloed geven.

En geen wonder dat vrouwen meer bezig zijn met menstruatie ::)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #122 Gepost op: 20 juli 2009, 18:25:25 »
Ik werd alleen een beetje dizzy bij de eerste keer geven. Iets met een hekel hebben aan naalden enzo.
Maar heb me erover heen gezet en babbel nu vrolijk met de mensjes om me heen.
Als je naderhand even blijft zitten, kopje thee en koekje erbij is er niks aan de hand, nergens last van.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #123 Gepost op: 20 juli 2009, 20:29:49 »
ik ben nog nooit dizzy geworden.. enige wat ik niet wil is zien dat ze die naald in mijn arm steken.. bij een ander geen probleem maar t beeld van dat die naald in mijn lijf gaat  :-Xn als hij erin zit is dat hele enge eraf trouwens. En idd drink wel altijd wat (meestal water omdat je thee in een glas krijgt en me dat te lang duurt  ::)) en dan ga ik lekker rustig naar huis.

Moet ook trouwens bekennen dat binnen de stad de bloedbank het enige is wat ik altijd met de auto doe.. voor de rest pak ik de fiets, maar 4 km fietsen net nadat ik bloed gegeven heb vind ik niet fijn. Dan ben ik thuis ineens gesloopt zal er wel wat mee te maken hebben..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #124 Gepost op: 20 juli 2009, 20:46:53 »
Dat klopt.  Maar bovendien is het gemiddelde bloedverlies bij een menstruatie zo'n 50 mm. In vergelijking met de 350-500 ml bloed die men afneemt bij het geven van bloed is dat totaal verwaarloosbaar.
Maar 50 keer 12 of 13 is wel 600-650. Zietu? Koppel dat aan een gemiddeld lager bloedvolume bij vrouwen (ca. 300 ml) en dan zit je al op twee keer bloed geven.

Ik kan ook rekenen, dank u.  Maar daarmee is het nog steeds onwaarschijnlijk dat het probleem van ijzertekort bij vrouwen te wijten is aan dit bloedverlies.  In die veronderstelling zou het aantal mannen met ijzertekort zeer sterk stijgen indien men het aantal keer dat men bloed mag geven zou optrekken met één gift.

En geen wonder dat vrouwen meer bezig zijn met menstruatie ::)

Inderdaad geen wonder, maar blijkbaar zijn sommige mensen daar toch verwonderd over.

« Laatst bewerkt op: 20 juli 2009, 22:54:35 door Ligfietsertje »

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #125 Gepost op: 20 juli 2009, 22:40:17 »
volgens mij is het hb van vrouwen over het algemeen al lager... dus denk dat t ook wel iets met onze hormoonhuishouding te doen heeft.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #126 Gepost op: 20 juli 2009, 22:42:39 »
Nu je het zegt, heb ik nog nooit een man horen zeggen dat hij bloedarmoede heeft.
Vrouwen zat.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #127 Gepost op: 20 juli 2009, 22:59:22 »
ik moet toegeven dat ik eerst ook altijd met mijn vingers gekruisd zat, mag ik vandaag of niet  ;) Beter dieet wierp al snel zijn vruchten af.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #128 Gepost op: 20 juli 2009, 23:09:57 »
Ik kan ook rekenen, dank u.  Maar daarmee is het nog steeds onwaarschijnlijk dat het probleem van ijzertekort bij vrouwen te wijten is aan dit bloedverlies.  In die veronderstelling zou het aantal mannen met ijzertekort zeer sterk stijgen indien men het aantal keer dat men bloed mag geven zou optrekken met één gift.
Waar komt dat ijzertekort opeens vandaan? Ik zou het op prijs stellen als er niet opeens impliciet elementen aan de discussie worden toegevoegd, dank u.

En het is niet alsof Belgie de maat der dingen moet zijn en dat Nederland wat te verklaren heeft als ze een verschil maken tussen mannen en vrouwen.

Ik snap ook geen flikker van dat optrekken waar je het over hebt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #129 Gepost op: 20 juli 2009, 23:19:25 »
Waar komt dat ijzertekort opeens vandaan? Ik zou het op prijs stellen als er niet opeens impliciet elementen aan de discussie worden toegevoegd, dank u.

Lees de voorgaande pagina van deze draad, dank u.  (M.a.w., ik voeg helemaal geen nieuwe elementen aan de discussie toe.)

En het is niet alsof Belgie de maat der dingen moet zijn en dat Nederland wat te verklaren heeft als ze een verschil maken tussen mannen en vrouwen.

Dat zeg ik ook helemaal niet.  Ik ben gewoon verbaasd over het verschil tussen België en Nederland (waarbij ik zelf niet heb gesuggereerd dat ze het in België 'bij het rechte eind hebben') en daarnaast stel ik gewoon vast dat het het verschil in ijzertekort en/of het aantal keren dat vrouwen bloed mogen geven niet te verklaren vanuit menstruatie.

Ik snap ook geen flikker van dat optrekken waar je het over hebt.

Lees de voorafgaande 'discussie'!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #130 Gepost op: 21 juli 2009, 10:33:51 »
Ik weet niet eens hoe dat in zijn werk gaat, bloed geven, klinkt zo heftig.
Zijn jullie slap/duizelig na afloop??

Bloed geven gaat in Amsterdam zo: je wordt opgeroepen en gaat op je eigen favoriete tijd naar de bloedbank. Daar vul je een enorme vragenlijst in met allemaal vragen over je gezondheid. Dat is niet moeilijk.
Daarna wordt, in een apart kamertje, je bloeddruk opgemeten en je krijgt een vingerprik. Met de druppel bloed die daaruit komt, bepalen ze je Hb-gehalte. Die prik is het ergst, omdat dat met een dingetje met een veertje gaat en daar schrik ik altijd van.

De eerste keer dat je komt kom je daarna nog bij een arts, die nog wat dingen uitlegt en vraagt enzo. Volgende keren kom je niet bij de arts, tenzij je Hb te laag is ofzo. (Maar dat betekent: te laag om te mogen geven; die grens is vrij hoog, omdat je met een halve liter bloed minder ook nog lekker naar huis moet kunnen fietsen.)

Daarna ga je naar een ruimte met allemaal gezellig opgestelde ligbanken met een ontzettend fijn uitzicht. Daar wordt gevraagd welke arm je wil gebruiken en dan prikken ze een naald in je arm. Aan die naald zit een slangetje en dat gaat naar een bloedzak die op een weegschaal ligt. En dan gaat het lopen. Als het te langzaam gaat moet je een beetje in een balletje knijpen ofzo. En na een minuut of tien (bij mij, het vriendinnetje met wie ik altijd ging kon het in een minuut of acht, we deden vaak wedstrijdjes, maar dat mag eigenlijk niet) zoemt de weegschaal en wordt de boel netjes losgekoppeld.
Dan mag je nog even blijven zitten, en als je je helemaal lekker voelt ga je aan een andere tafel zitten om thee te drinken en heel erg veel zoute koekjes te eten.

En iedereen is heel erg aardig en vriendelijk.
Niet eng dus, en ik heb me ook nog nooit flauwtjes of onprettig gevoeld na afloop.
This is between me and the vegetable!

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #131 Gepost op: 21 juli 2009, 11:53:52 »
Op het uitzicht, en het zeggen in welke arm je geprikt wilt worden klinkt het net als bij ons!
Ik vraag altijd of ze willen kijken in welke arm ze willen prikken omdat dat niet zo makkelijk gaat. Grappige is dat ik dus ook elke x weer een andere arm geprikt wordt.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #132 Gepost op: 21 juli 2009, 12:02:44 »
En ik heb nog nooit van iemand anders dan van die jongen van de bloedbank een compliment gehad over de schoonheid van mijn aderen... :heart:
This is between me and the vegetable!

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #133 Gepost op: 21 juli 2009, 12:07:41 »
nog een verschil.. bij ons zijn het allemaal ingedutte oudere dames

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #134 Gepost op: 21 juli 2009, 23:00:54 »
En ik heb nog nooit van iemand anders dan van die jongen van de bloedbank een compliment gehad over de schoonheid van mijn aderen... :heart:

Je snapt wel dat ik nu teleurgesteld afdruip als ík volgende keer geen complimentje over mn aderen krijg he!
 ;D

Als ik zo verder ga dan komt er overigens geen volgende keer. Had me voorgenomen om na het weekend te bellen over plasma geven. Schrik er gewoon van dat het al dinsdag is.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #135 Gepost op: 22 juli 2009, 00:07:04 »
En in aanvulling op Maartjes beschrijving van het bloed doneren (paar berichtjes terug):

Toen ik nog bloed mocht geven, had de bloedbank behoefte aan plasma van mij bloedgroep. Plasma geven heeft het voordeel dat het het lichaam minder belast (de rest wordt teruggepompt) en de machine ziet er gewoon veel cooler uit. Nadeel is dat je vaker wordt uitgenodigd om plasma te geven (een keer per maand ipv eens per drie maanden) en het doneren duurt duidelijk langer (45 minuten). Ondertussen kun je echter gewoon lezen of naar de coole machine staren.

(Kopietje van eigen post uit een andere draad)
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #136 Gepost op: 22 juli 2009, 17:43:37 »
en de machine ziet er gewoon veel cooler uit.
Ik ga me meteen aanmelden!

Ik dacht al, he dat heeft iemand al een keer geschreven. Was jij dus.
Maar heb vandaag geïnformeerd hoe ik van volbloed donor plasmadonor kan worden.
Dus zal binnenkort ook wel naar coole machine mogen kijken.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #137 Gepost op: 23 juli 2009, 18:11:05 »
Volgens mij maakt het ze niet zoveel uit als je flauw valt. Ik werd de eerste keer een beetje afwezig en dan doen ze je stoel lekker naar achteren en komt het wel goed.
De arts vroeg wel waarom ik in hemelsnaam bloed gaf als ik niet van naalden hield. "Simpel," zei ik, "het is toch hard nodig?" Dat mens vond dat maar raar. Ga dan NIET voor een bloedbank werken denk ik dan op mijn beurt weer.

Heb overigens net reactie gehad op mijn vraag hoe ik plasma kon gaan geven:
Geachte mevrouw XXXXX,

Op onze website staat een invulformulier om over te stappen van volbloeddonorschap naar plasmaferesedonorschap.
Maar bij deze nemen we uw verzoek gelijk in behandeling. U zult eerdaags een telefoontje kunnen verwachten voor het maken van een eerste afspraak voor een plasmadonatie.
Op de afnamelocatie waar u geregistreerd staat is het doneren van plasma niet mogelijk. Daarom zullen wij u registreren bij afnamelocatie Alkmaar.

Als de nuon nou eens zo vlot was.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #138 Gepost op: 23 juli 2009, 19:46:03 »
Citaat
De arts vroeg wel waarom ik in hemelsnaam bloed gaf als ik niet van naalden hield. "Simpel," zei ik, "het is toch hard nodig?" Dat mens vond dat maar raar. Ga dan NIET voor een bloedbank werken denk ik dan op mijn beurt weer.

ik zei ook iets soort gelijks de eerste x. Vond gewoon dat het je plicht was, als jij ziek bent wil je het ook.. vond die vrouw ook een rare reden. Ik had toen ook zoiets van mag ik zelf weten waarom ik bloed wil geven, ik kan ook weer naar huis gaan hoor. Gelukkig zijn ze verder heel aardig  ;D

Offline Natura

• 110
« Reactie #139 Gepost op: 23 juli 2009, 20:08:10 »
Hahaha, bij mij vonden ze het ook raar dat ik bloed wilde gaan geven. Zou het beleid zijn ofzo? ;) Ook vond de arts die ik sprak mij een risico-geval wegens vrouw en vegetariër zijn.  ::) Ik moet daarbij wel zeggen dat ik in het verleden b12 injecties heb gehad.

Uiteindelijk wilden ze me wel hebben als donor maar dan pas voor over een jaar, wegens een bezoek aan privé kliniek in Turkije, maar ik verwacht dat ik in augustus wel een oproep zal krijgen voor mijn eerste donatie. Want dan is het jaartje al weer om.