Vegatopia Forum

Bloeddonor & vegetariër

Offline Sam

• 7.191
Re:Bloeddonor & vegetariër
« Reactie #80 Gepost op: 12 december 2008, 20:44:07 »
je mag toch twee maand na terugkomst uit Noord Amerika geen bloed geven?
daarna dus wel
Dat red ik dus vaak niet, ik ben er dit jaar 5 keer geweest, dat is dus echt lastig plannen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #81 Gepost op: 16 december 2008, 09:48:39 »
Wilde net bloed gaan geven, maar...

ik ben voor het eerst sinds 10 jaar bloedgeven ofzo afgekeurd vanwege mijn HB! Normaal was die 8.7 en nu kwam die de eerste keer niet boven de 7. Nog als controle heeft ze een buisje afgenomen omdat het misschien te verdund was met weefselvocht, maar toen was het 7.4.

Snap er niks van, maar het is misschien de krachttraining?

De arts vond het niet nodig om verder te onderzoeken en ik word in januari wel weer opgeroepen. Als het dan nog te laag is, moet ik misschien wel even naar de huisarts ofzo.
« Laatst bewerkt op: 16 december 2008, 11:49:06 door LL de Ling »

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #82 Gepost op: 16 december 2008, 18:17:03 »
Wat vreemd! Had je wel gegeten van te voren?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #83 Gepost op: 16 december 2008, 18:27:08 »
Of heel veel gedronken?
This is between me and the vegetable!

Offline Dot

• 2.630
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #84 Gepost op: 16 december 2008, 18:37:48 »
Rot zeg! Je altijd een wat lagere HB-waarde hebben, hoeft gelukkig niet meteen iets aan de hand te zijn.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #85 Gepost op: 16 december 2008, 19:08:53 »
Ik had gewoon vanochtend gewoon goed ontbeten en niet teveel gedronken. Gisteren vroeg naar bed gegaan na een zware training (dat dus wel).  Eigenlijk voelde ik me ook wel goed. Het rare was ook echt dat het zoveel scheelde en al die jaren ervoor had ik een HB van 8.7. (ze vroeg of ik misschien recentelijk vegetarier was geworden ;), heel druk had gehad of slecht sliep ;))

Ik denk wel dat het met het sporten te maken heeft en heb ook maar Roosvicee Ferro gekocht. Dan zien we in januari wel weer.

Schanulleke

« Reactie #86 Gepost op: 16 december 2008, 21:14:39 »
Mijn ervaring is dat Roosvicee Ferro wel helpt. Ik neem per dag 3 eetlepels (volgens mij is dat ook het maximum) en doe dat door een zelfgemaakte fruitsmoothie heen. Ik ben zelf trouwens laatst afgekeurd vanwege een te laag Hb, omdat ik net ongesteld was. Kan dat bij jou ook meegespeeld hebben?  (Indien je een man bent, LL: volledig negeren deze laatste vraag ;))

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #87 Gepost op: 16 december 2008, 23:21:16 »
Mijn ervaring is dat Roosvicee Ferro wel helpt. Ik neem per dag 3 eetlepels (volgens mij is dat ook het maximum) en doe dat door een zelfgemaakte fruitsmoothie heen. Ik ben zelf trouwens laatst afgekeurd vanwege een te laag Hb, omdat ik net ongesteld was. Kan dat bij jou ook meegespeeld hebben?  (Indien je een man bent, LL: volledig negeren deze laatste vraag ;))

Nee hoor, ik ben een vrouw dus je opmerking is volledig terecht :) (ik heet ellen, vandaar mijn nickname), maar niet net ongesteld geweest. Daarom ook mijn verbazing, voor mijn gevoel is er niks anders dan normaal. Ach ja, over een maandje maar weer zien. De Roosvicee door een smoothie doen vind ik overigens wel een goed idee :)

Schanulleke

« Reactie #88 Gepost op: 17 december 2008, 14:40:06 »
De Roosvicee door een smoothie doen vind ik overigens wel een goed idee :)

Dat idee is min of meer uit nood geboren. Die Roosvicee Ferro smaakt nogal ijzerachtig (tsja, hoe zou dat nou komen?  :confused:)

Ik verbaas me er trouwens over dat je maar een maand hoeft te wachten. Ik ben halverwege november afgekeurd en mag pas halverwege februari weer terugkomen. Ik meende dat Sanquin een landelijk uniform beleid voerde, maar kennelijk zijn ze niet bij alle bloedbanken even streng.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #89 Gepost op: 17 december 2008, 14:57:50 »
Dat is wel raar ja. Misschien is het omdat dit echt mijn eerste keer in in al die jaren bloedgeven is?

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat zij het mis had, ik zie het wel...

Schanulleke

« Reactie #90 Gepost op: 15 april 2009, 18:45:27 »
Ben vandaag voor het eerst sinds november weer geweest. Niks aan de hand met mijn Hb.

LL, ben jij alweer geweest?

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #91 Gepost op: 15 april 2009, 22:13:20 »
ik had laatst een hb van 9,3 terwijl ik normaal altijd op het randje zit  ;D erg fijn dus
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Schanulleke

« Reactie #92 Gepost op: 16 april 2009, 18:28:54 »
ik had laatst een hb van 9,3 terwijl ik normaal altijd op het randje zit  ;D erg fijn dus

Enig idee hoe dat zo ineens kwam? ???

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #93 Gepost op: 16 april 2009, 18:39:26 »
niet meer bij mama mee eten met de rest van de niet vega's  ;) en gewoon zelf goed koken
Ze eten nl. heel vaak groente-vl33s-aardappelen en dan kreeg ik een vegaburger... prima maar daar hou ik gewoon niet van
daarna nam mijn ex die gewoonte over want hij was altijd eerder thuis.
Toen ik altijd eerder thuis was ging ik beter uitgebalanceerd koken wat ik dus in meer dingen terug zie dan alleen mij hb  :)
maar nu weer terug bij mama en papa, dus ben benieuwd hoe mijn hb dan is..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #94 Gepost op: 04 juli 2009, 01:18:45 »
Kreeg deze week voor het eerst weer een oproep om adertjes te laten leeglopen.
Maar ben zo zielsgelukkig met HB van 8.3 voor het eerst van mn leven dat ik toch maar weer een poosje afzeg. Toch, voel ik me er wel een beetje schuldig onder.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #95 Gepost op: 04 juli 2009, 12:52:04 »
LL, ben jij alweer geweest?

Nee, want een tijdje terug ging het niet zo lekker met me (te veel sport, te weinig slaap, te veel drank en te veel kopzorgen) dat ik flauw viel. Dus heb ik het maar weer even uitgesteld.

Nu heb ik wel weer het gevoel dat het goed gaat, ook lichamelijk. Heb nu een oproep liggen, dus ik moet binnenkort weer...
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2009, 12:54:27 door LL de Ling »

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #96 Gepost op: 17 juli 2009, 00:35:12 »
zal nog even reageren waarom ik geen plasma wil/kan geven en wel bloed. Ik heb niet echt fijn te prikken aders, en dan betekend het dus elke maand een hel..  ::) plus dat je bloed ook weer terug moet. kortom toen ik het zelf een jaar geleden aangaf zei de bloedbank prinkmevr. dat ik gek was als ik dat deed met mijn dunne adertjes.. daarom dubbel misselijk van broertje  ;)

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #97 Gepost op: 17 juli 2009, 00:38:57 »
had mn mening over broertjes al gegeven he...
(ik heb er twee en ze zijn nu heel lief hoor) mochten ze meelezen moet ik dat natuurlijk wel zeggen
Maar dat van dat plasma wist ik niet. Heb inmiddels Eelco's bijdrage ook gelezen en wordt er wel vrolijk van.
Plasma geven heeft dus geen, denk ik, invloed op je hb?
Zoniet (of wel, negatieve vraagstelling, altijd lastig) dan ga ik me meteen weer aanmelden.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #98 Gepost op: 17 juli 2009, 07:26:41 »
kortom toen ik het zelf een jaar geleden aangaf zei de bloedbank prinkmevr. dat ik gek was als ik dat deed met mijn dunne adertjes.. daarom dubbel misselijk van broertje  ;)

Dat is ook de reden dat ik geen plasma mag geven. Het is al een ramp om een ander te vinden die goed te prikken is meestal.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #99 Gepost op: 17 juli 2009, 09:48:33 »
ja dat heb ik dus ook  ::) maar toch voelt t als een soort van falen  ::) weet dat het onzin is.. maar pff toen ik nog een klein lijntje was ging ik al mee kijken bij papa. Die toen nog bloedplaatjes gaf. dus voelt als iets wat je hoort te doen..  (net als goede literatuur lezen, braaf minimaal 1 x in de week sporten, alleen gezond eten etc.) net alsof bloed geven maar voor watjes is snap je?

maar ja niet kunnen is gewoon een goede reden om het niet te doen. maar gevoelsmatig  :-[
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2009, 13:45:31 door lijntje »